Snelheid kakt op 'willekeurige' momenten in

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Hallo,

Thuis heb ik AiE van Ziggo, met 40Mbit down/4Mbit up. De modem/router die ik van Ziggo heb staat op dit moment ingesteld als alleen modem (routerfunctie staat dus uit; het WAN IP-adres wordt gewoon door LAN-poortje 1 doorgestuurd). Daarachter staat een TP-Link TL-WR1043ND, met daarop DD-WRT. Vervolgens zitten daarachter wat computers, op 1 poort van de router zit nog een switch en daar weer wat netwerkapparatuur aan vast.

Het grootste deel van de tijd werkt alles helemaal prima, via bijvoorbeeld www.speedtest.net haal ik dan ~39,4 Mbit/sec down en ~3,8Mbit/sec up. Echter op sommige momenten kakt de downloadsnelheid helemaal in, naar tussen de 0,5 en 2 Mbit/sec. Het typische is dat de uploadsnelheid wel goed blijft.

Vaak als dit gebeurt ga ik met m'n laptop naar de meterkast om de laptop direct op het modem aan te sluiten. Op dat moment krijg ik op mijn laptop ook een publiek IP-adres (84.-blablabla), en als ik dan een speedtest uitvoer is de snelheid gewoon goed.

Ik kan dan ook bijna niet anders concluderen dan dat het aan mijn router ligt. Dit vermoeden wordt groter aangezien ik, als ik de router reset, in bijna alle gevallen weer snel internet heb.

Het enige wat ik nu nog niet zeker weet is of het aan de router op zich ligt, of aan DD-WRT. Daarom mijn vraag, heeft iemand deze situatie al eens meegemaakt? Ik kan wel weer de stock firmware erop zetten maar dan ben ik al mijn instellingen kwijt en dat zijn er nogal wat. Ik weet dat ik via DD-WRT een backup kan maken van de instellingen maar als ik hem dan naar de stock firmware heb ik alsnog al die instellingen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Daffie op 06-12-2011 11:18 ]

https://freight.associates

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Gebruik als eerste http://speedtest.ziggo.nl voor je snelheidstest. Dan blijf je op het Ziggo netwerk.

Ten tweede, gaat het hier om problemen met een bedrade computer, of een draadloze verbinding? Een draadloze verbinding is erg gevoelig voor interferentie. Als iemand een magnetron aanzet, gaat bellen met een dect-set, bluetooth gebruikt, een babyfoon aanzet etc etc dan kan dat invloed hebben op het draadloze signaal.

Als de snelheid inkakt, gebeurt dat dan op alle computers achter je router, of enkel op een PC achter de switch? Het kan namelijk ook aan de switch liggen die dwars ligt. Het restarten van de router reset ook de poort van router naar switch dus dan werkt de verbinding ook weer.

Als de snelheid op alle computers inkakt, dan kan het inderdaad aan de router liggen. Maar ook de verbinding met Ziggo kan brak zijn. Bekijk op zo'n moment eens de modemwaarden van je modem. De interne website van het modem is te bereiken op een 10.x adres, maar ook op 192.168.1.1 (of soms 192.168.178.1). Plaats die modemwaarden eens hier, dan kunnen we dat eens bekijken.

Verder, wat heb je allemaal voor ingewikkelde instellingen in je router staan? Je kunt namelijk voor het testen of het de router ligt ook gewoon de DD-WRT config opslaan, de stock-firmware terugzetten en met wat basic-settings de boel tijdelijk aan de praat helpen om te zien of het probleem bij de router (of de DD-WRT firmware) ligt.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Ik ben op dit moment op school dus ik kan niet alle vragen nu beantwoorden.

Als allereerst kan ik de speedtest van Ziggo gebruiken, maar ik zie daar de meerwaarde niet echt van in. Het klopt, ik blijf dan op het Ziggo-netwerk, maar wat win ik daarmee? Als het probleem echt buiten mijn deur ligt dan moet ik sowieso Ziggo inschakelen, of ik dan naar de Ziggo speedtest ga of een willekeurige andere. Daarnaast zoals ik al zei, ik haal op speedtest.net ongeveer 39,6 Mbps. Maar ik zal het de volgende keren allebei testen dan, kijken of er verschillen inzitten!

Tweede puntje: Alles is bedraad met Cat5E en in sommige gevallen Cat6. Alle apparatuur is Gbit-capable, inclusief de switch en de router.

Derde puntje: Weet ik niet zeker meer, ik zal het de aankomende keer testen.

Vierde puntje: Ik ben op dit moment niet thuis dus ik kan dat ook niet testen, maar ik vraag me af of het modem bereikbaar is onder een IP-adres, als het modem alleen op Modem-mode staat. Mijn router krijgt op de WAN-poort gewoon het publieke IP-adres en dezelfde router speelt als DHCP server binnen mijn netwerk in de 192.168.1.10 /tm ...... .100 range.

En je laatste puntje, ik heb op de router een VPN server, een paar statische ArP entries voor WoL over internet en bepaalde poorten openstaan.

Ik zal het thuis eens in de gaten houden. Bedankt voor de reply.

https://freight.associates

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check voor de grap ook even wat het doet als je je virusscanner uitschakelt.
Ik weet niet wat voor NIC je hebt, maar als je nog een software NIC (dus geen netwerklogica op de chip) hebt, veel tegelijk downloadt + nog eens je virusscanner veel werk moet doen, dan kan daardoor idd je downloadsnelheid inkakken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Daffie schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:34:
Als allereerst kan ik de speedtest van Ziggo gebruiken, maar ik zie daar de meerwaarde niet echt van in. Het klopt, ik blijf dan op het Ziggo-netwerk, maar wat win ik daarmee? Als het probleem echt buiten mijn deur ligt dan moet ik sowieso Ziggo inschakelen, of ik dan naar de Ziggo speedtest ga of een willekeurige andere. Daarnaast zoals ik al zei, ik haal op speedtest.net ongeveer 39,6 Mbps. Maar ik zal het de volgende keren allebei testen dan, kijken of er verschillen inzitten!
Je hebt tussen jouw aansluiting en de Ziggo speedtest minder hops, in ieder geval niet van 3e partijen. 9 van de 10 keer maakt het niet uit, maar als een tussenliggende provider wat overbelast is, dan kun je dat terugzien in de speedtest. Verder, mocht je bellen met de helpdesk, die accepteren geloof ik alleen maar waarden van de eigen speedtest.
Vierde puntje: Ik ben op dit moment niet thuis dus ik kan dat ook niet testen, maar ik vraag me af of het modem bereikbaar is onder een IP-adres, als het modem alleen op Modem-mode staat. Mijn router krijgt op de WAN-poort gewoon het publieke IP-adres en dezelfde router speelt als DHCP server binnen mijn netwerk in de 192.168.1.10 /tm ...... .100 range.
Ik heb hier een Ubee EVM320B, die niet-wireless versie zeg maar. Gewoon een bridge. Ik kan daar via een 10.x adres (wat even wat zoekwerk vergt) en via 192.168.1.1 verbinding met de webinterface maken. Mijn interne netwerk zit echter wel in een andere range als 192.168.1.x, want anders zou 192.168.1.1 mijn router kunnen zijn. Probeer dus even 192.168.178.1, zet anders je DHCP server eens op 192.168.2.x/255.255.255.0 en als dat niet werkt, sluit een PC rechtstreeks aan op je modem.
En je laatste puntje, ik heb op de router een VPN server, een paar statische ArP entries voor WoL over internet en bepaalde poorten openstaan.
Ok, maar zoals gezegd zou je de config kunnen opslaan en de boel terug kunnen zetten naar de stock firmware om te kijken wat er gebeurt.

Ik zou inderdaad ook de opmerkingen van The Eagle bekijken.