Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
Beste tweakers,

Wellicht is dit in verkeerde forum voor mijn vraag, in dat geval mijn excuses. Ik ben op zoek naar freeware of trial-software waarmee ik mijn amateurfilmpjes eenvoudig kan bewerken, en kan finaliseren zonder kwaliteitsverlies. De opnames die ik heb zijn in 1920x1080-resolutie, en ik wil het eindresultaat even scherp houden.

Ik heb Windows Live Movie Maker geprobeerd, maar zelfs als ik daar de montage in zogenaamd 'full-HD' exporteer, kan ik duidelijk zien dat er sprake is van kwaliteitsverlies: het beeld is minder scherp, letters zijn vager en dergelijke. Ik ben dus op zoek naar een tool waarmee de kwaliteit hetzelfde blijft, als ik slechts wat eenvoudig knip- en plakwerk doe.

Welke freeware/trial-pakketten zouden jullie mij hiervoor kunnen aanraden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
Ruim 2 weken geleden deze vraag gesteld. Aangezien ik niet gemod ben neem ik aan dat mijn vraag niet off-topic of ongepast was. Hoe komt het dan dat niemand wil antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:10

DefLite

Why so serious?

Denk niet dat het met willen te maken heeft maar meer dat niemand die je topic las je een freeware pakket kon aanraden...
Ik evenmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 08:57
Je zou eventueel de Trial versie van Adobe Premier kunnen gebruiken, die is uit mijn hoofd 30 dagen geldig. Kwa freeware blijf je denk ik een beetje zitten met Windows Movie Maker.

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is niet zo dat ik niet wil antwoorden, ik kan het gewoon niet omdat ik nul ervaring heb met freeware. En v.w.b. trials: misschien kun je Vegas of Premiere proberen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zou Lightworks een kans kunnen geven, ik doe zelf niet veel met video maar het ziet er veel belovend uit!

http://www.lightworksbeta.com/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Zit zelf met dezelfde vraag, en was ook bij Lightworks uitgekomen. Volgensmij een aardig steile learning curve maar daar komen we wel doorheen ;)

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Ventieldopje schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:52:
Je zou Lightworks een kans kunnen geven, ik doe zelf niet veel met video maar het ziet er veel belovend uit!

http://www.lightworksbeta.com/
In plaats van een nieuwe thread maar deze gekaapt:

Ik heb dezelfde vraag als TS. Lightworks ziet er goed uit, maar werkt niet met MTS (avchd) files. Zijn er alternatieven die dat wel doen? Eerst alles converteren voordat er ge-edit kan worden zie ik niet zo zitten.

Liefst freeware/opensource, maar betaald is ook een optie. Wel tot een bepaald bedrag: bijv.Sony Vegas voor 550 euro ga ik niet doen voor de huis-tuin en keukenfilmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Volgens deze lijst doen heel veel editing programma's AVCHD... zelfs Lightworks, echter geeft de website van Lightworks aan dat voor deze functie betaald moet worden:

Wikipedia: Comparison of video editing software

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
G-Tus schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:52:
Volgens deze lijst doen heel veel editing programma's AVCHD... zelfs Lightworks, echter geeft de website van Lightworks aan dat voor deze functie betaald moet worden:

Wikipedia: Comparison of video editing software
Dat had ik zelf nog niet gevonden. Na wat verder onderzoek ben ik erachter dat in AVCHD alleen in .mov of .mp4 container native ondersteund wordt. Het moet getrans-code of ge-rewrapped worden (zie deze wiki entry)

Ga ik nog onderzoeken, al staat op die zelfde pagina dat Lightworks nog niet met 'long GOP' overweg kan, en de resulterende files alsnog in de import-stap van lightworks transcoded moeten worden.

Al met al niet direct hoe ik het voor me had gezien.

edit:

Op dit wikipedialink staan veel pakketten die AVCHD moeten kunnen, maar een snelle test met windows video maker laat zien dat het daar ook niet werkt. Mijn vraag had dus eigenlijk specifieker moeten zijn: AVCHD in een MTS container.

[ Voor 11% gewijzigd door nietorigineel op 01-02-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
edit:

Op dit wikipedialink staan veel pakketten die AVCHD moeten kunnen, maar een snelle test met windows video maker laat zien dat het daar ook niet werkt. Mijn vraag had dus eigenlijk specifieker moeten zijn: AVCHD in een MTS container.
grappig... ik heb net een nieuw netbookje gekocht waarmee ik ook mijn 1080p 60fps H264 .MP4 bestandjes van mijn videocamera zonder gedoe kan editen en dan weer weg kan schrijven in het zelfde Full HD 1080p 60fps dus zonder kwaliteitsverlies.

Heb zelf nog wat lopen te tweaken met Windows Live Movie Maker. Is niet helemaal 'at par' met iMovie, maar het is wel mogelijk om zelf de output kwaliteit in te stellen. Dan is het dus ook mogelijk om deze op 1920x1080 te zetten en ook de frame- en bitrate naar wens in te stellen. Deze dus even op 30000kbps en 60fps gezet. Maken van het filmpje ging eerst paar keer mis (te weinig geheugen, ondanks dat er toch 4Gb in zit, de laptop verder 'idle' was en het een 20seconden filmpje was). Derde keer proberen ging het wel goed en toen viel me inderdaad op dat het testfilmpje wat schokkerig was.

Ben dus benieuwd waar jullie nu mee werken voor de simpele huis-tuin-en-keuken filmpjes zoals het zwemdiploma filmpje van mijn dochter voor de eeuwigheid vastleggen ;)

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:37

Caveman

whahoehaha

Corel Videostudio kost 50 euro, Pinnacle 15 HD kost 60 euro, Magix Video kost ook 60 euro en Sony Vegas 11 HD kost op het ogenblik 65 euro. Ik neem aan dat er ook wat geld is neergeteld voor een camera, voor een paar euro meer heb je voor bv. corel of sony een prima pakket.

Heb je dat er niet voor over dan zul je met allerlei freeware pakketjes aan de gang moeten, waar meestal wat meer tweakwerk aanzit en je vaak meerdere programmatjes nodig hebt om iets te bereiken. Kijk maar eens op www.videohelp.com

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Caveman schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:21:
Corel Videostudio kost 50 euro, Pinnacle 15 HD kost 60 euro, Magix Video kost ook 60 euro en Sony Vegas 11 HD kost op het ogenblik 65 euro. Ik neem aan dat er ook wat geld is neergeteld voor een camera, voor een paar euro meer heb je voor bv. corel of sony een prima pakket.

Heb je dat er niet voor over dan zul je met allerlei freeware pakketjes aan de gang moeten, waar meestal wat meer tweakwerk aanzit en je vaak meerdere programmatjes nodig hebt om iets te bereiken. Kijk maar eens op www.videohelp.com
Dat van die paar euro'tjes is aan de ene kant waar, maar 60 euro op 240 (in mijn geval) is toch substantieel.

De reden dat het bij freeware/opensource omslachtiger zou moeten gaan ontgaat mij. Gaat op andere gebieden zeker niet altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:37

Caveman

whahoehaha

nietorigineel schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 08:29:
[...]
De reden dat het bij freeware/opensource omslachtiger zou moeten gaan ontgaat mij. Gaat op andere gebieden zeker niet altijd op.
Ben ik helemaal met je eens, maar op een of andere manier is er geen videobewerkings pakket zoals corel of sony in opensource. mja, ik heb eens gekeken naar lightworks maar dat kan ik nu niet echt makkelijk te bedienen noemen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Caveman schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 16:42:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar op een of andere manier is er geen videobewerkings pakket zoals corel of sony in opensource. mja, ik heb eens gekeken naar lightworks maar dat kan ik nu niet echt makkelijk te bedienen noemen.
Er is wel wat in freeware/opensource, maar dat kan dan weer precies geen .mts aan, terwijl dat zo'n beetje de standaard is voor huis-tuin-en-keuken video. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om een lossless omzetting te doen waarna de bestanden in lightworks wel te gebruiken zijn, al schijn je dan wel een monsterpc nodig te hebben om het een beetje fatsoenlijk te kunnen bewerken. Als ik tijd heb maar eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:41
Ik weet niet wat je allemaal wil doen, maar met virtualdub en avisynth kun je dit soort video's prima bewerken. Het is alleen niet allemaal GUI gedreven en kost even tijd om te leren. Via filters in virtualdub kun je een hoop.
Pagina: 1