Scherm blijft uit tijdens boot, zodra in Windows wel beeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een erg vreemd probleem met mijn laptop scherm (Acer 5920G, met nvidia 8600M GT videokaart).
Ik draai windows 7, linux mint 9 en 12 op de laptop. Gisteren zette ik hem in hibernation vanuit mint 12. Bij het eruit halen wilde hij mn wachtwoord niet slikken dus heb ik hem (met de knop) uitgezet.

Het probleem is nu, dat als ik hem nu aanzet, mijn scherm uit blijft. Niet alleen zwart, echt uit (geen backlight). Ik zie dus geen POST informatie en bios schermpjes. Ik kan dus ook de grub bootloader niet zien. Het idiote is echter dat hij windows 7 wel opstart en tegen het einde van het bootproces gaat het laptopscherm ook gewoon aan! Alles werkt dan gewoon...Als ik linux probeer te booten blijft het scherm helaas uit, totdat ik X handmatig start. Het scherm gaat dan wel aan, maar is witachtig met vage streepjes.

Tot mijn verbazing doet een extern eraan gehangen monitor (vga) en tv (hdmi) het wel gewoon! Daar zie ik dus het hele bootproces langskomen en kan ik in de bios komen. Linux mint gaat helaas vervolgens proberen op het laptopscherm een beeld te toveren en gooit dan het externe scherm eruit. Ook een ctrl-alt-f1 tm f6 geeft me geen terminal op het laptopscherm. (wel op het externe scherm). Met een paar verandering in xorg.conf heb ik het nu voor elkaar dat linux het beeld naar de externe monitor stuurt.

Ik heb de bios al geflashed met de laatste versie. Ook de vga bios heb ik geflashed met die Acer "fix" voor windows 7 maar dit levert niets op. Batterij en voeding verwijderd en dan de powerknop 30 sec indrukken levert evenmin iets op.
Hebben jullie enig idee wat er met mijn laptopscherm/grafische kaart aan de hand is en wat ik eraan zou kunnen doen?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 08:59 . Reden: formulering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft echt niemand een idee? Ben redelijk out of options eigenlijk, dus kom maar op met die inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
fn+lcd toets gebruiken om van opstart scherm te wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 08:55:

Hebben jullie enig idee wat er met mijn laptopscherm/grafische kaart aan de hand is en wat ik eraan zou kunnen doen?
Zal wel de videochip zijn die stuk is, dat is normaal voor nVidia GPU's tot in de 9000 serie. Na 2/3 jaar gaan ze meestal stuk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Win7 werkt wel gewooon bij hem, dus gewoon linux herinstall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:10:
Win7 werkt wel gewooon bij hem, dus gewoon linux herinstall?
Jij moet beter lezen... het probleem is niet zozeer dat Linux niet meer start, maar waarom krijgt de TS pas beeld verder in het bootproces, dus niet tijden post etc.

Hoe lang heeft de TS geduld gehad? Heb je bijvoorbeeld de bios al eens geprobeerd te openen zodat het booten even stil komt te liggen...misschien dat er na een seconde of 20 alsnog beeld komt? Het zou de display zelf kunnen zijn die eventjes moeite heeft met 'opwarmen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fn-F5 (beeldwissel) is het eerste dat ik probeerde, maar dat levert niks op.
Ik heb wel direct beeld op het externe scherm. Als er sprake zou zijn van opwarmen dan zou je verwachten dat het externe scherm ook geen beeld heeft in eerste instantie?
Ik heb ook een live linux cd geboot, maar daarmee ook alleen beeld op het externe scherm...

Het lijkt erop alsof Windows op het moment dat hij "graphisch" gaat, iets doet met de videokaart waardoor er toch beeld naar het scherm gestuurd wordt (in ieder geval een resolutie change lijkt me). In linux doet ie ook zoiets zodra X opstart, maar daar gaat het kennelijk niet helemaal goed omdat ik dan een witachtig beeld zie met vlekken/strepen erop.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:45:

Ik heb wel direct beeld op het externe scherm. Als er sprake zou zijn van opwarmen dan zou je verwachten dat het externe scherm ook geen beeld heeft in eerste instantie?
Nee, juist wel! :) Als het externe scherm wel direct opstart, maar het eigen scherm van de laptop niet... dan zou je met enige zekerheid kunnen zeggen dat de display van de laptop wat moeite heeft om op gang te komen (om welke reden dan ook). Dus niet direct de gpu, maar eerder een inverter oid van de display. Waarschijnlijk geeft de lcd zelfs wel gewoon beeld, maar start de backlighting niet gelijk op... iets in die richting.

Wat je misschien nog zou kunnen proberen om dat te bevestigen... Als ik bijvoorbeeld mijn eigen laptop aanzet met een externe monitor aangesloten (dus zonder docking oid) en ik klap de laptop gelijk dicht... dan switched de laptop naar de externe monitor als hoofdscherm... dat is overigens met een Toshiba Satellite, kan verschillen per model/merk uiteraard, bios instelling etc.
Pagina: 1