C# documentatie, waar te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik begin net met programmeren in C# voor Windows. Aangezien ik al wel wat ervaring met programmeren heb, heb ik besloten dat de beste manier om een nieuwe taal te leren is om er gewoon wat mee te doen wat ik leuk vind / nodig heb. Ik probeer nu dus een simpel programmatje te schrijven om afbeeldingen van websites binnen te halen.

Nu loop ik tegen een probleem aan. Mijn programmeerervaring ligt voornamelijk op het gebied van PHP, JavaScript, ActionScript en Python. Al deze talen hebben een prachtige documentatie ter beschikking (php.net, docs.python.org, Mozilla dev referenties en de AS3 language reference). Nu zoek ik een gelijksoortige documentatie voor C#. Gewoon een beschrijving van de beschikbare namespaces en wat ik daar o.a. voor functies in kan vinden en een duidelijk beschrijving van de functies.

Google kan me niet erg veel helpen. Zoeken op termen als "C# language reference", "C# documentation" etc. leveren me eigenlijk alleen maar de C# Programming Guide van Microsoft op. Hierin staat wel mooi de taal an sich beschreven, maar niet de standaard bibliotheken die ik aan kan spreken.

Ik gebruik Visual C# 2010 Express om te programmeren, en daarin zit wel een soort van referentie (de Class view), maar als beginner is dat niet erg prettig om dingen op te zoeken. Het lijkt meer handig te zijn voor als je de exacte naam van een functie bent vergeten.

Kan iemand mij naar een referentie wijzen van de libraries die ik standaard aan kan roepen vanuit C#? Of bestaat dit gewoon niet zoals ik van eerdergenoemde talen gewend ben? In dat laatste geval, hebben jullie nog andere tips waarmee ik aan de slag kan gaan of zal ik toch een berg beginners tutorials door moeten gaan werken om bekend te raken met de taal en de beschikbare libraries?

Bij voorbaat hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
http://msdn.microsoft.com/ hier kom je echt niet mee uit? Kan ik me haast niet voorstellen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
Of nog specifieker: MSDN: .NET Framework Class Library (.NET framework 4.0) :?

Edit: de denkfout die je maakt is dus dat je opzoek bent naar een C# reference, terwijl de taal weinig zegt over de beschikbare libraries (geimplementeerd in die taal). Het .NET-framework is ook bruikbaar vanuit C++/VB etc.

[ Voor 42% gewijzigd door Thralas op 06-12-2011 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je moet het maar weten. Via Google kwam ik daar dus niet op uit :( Nu zal dat ook liggen aan mijn gebrek aan kennis van het hele Windows development gebeuren. Mijn excuus en dank voor de antwoorden, dit is precies waar ik naar op zoek was! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 18:46

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 01:41:
Ja, je moet het maar weten. Via Google kwam ik daar dus niet op uit :( Nu zal dat ook liggen aan mijn gebrek aan kennis van het hele Windows development gebeuren. Mijn excuus en dank voor de antwoorden, dit is precies waar ik naar op zoek was! :)
nu wil ik niet vervelend doen :P maar als je op de pagina zit om visual c# express te downloaden: http://www.microsoft.com/...ons/visual-csharp-express

staat er op die pagina een mooie knop/link met "resources" en dan krijg je al een prachtig overzicht met bruikbare links.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk, ThunderNet. Helemaal overheen gekeken. Dat had me even wat tijd kunnen schelen! :D

Bedankt voor je antwoord! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
ThunderNet schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 02:01:
[...]

nu wil ik niet vervelend doen :P maar als je op de pagina zit om visual c# express te downloaden: http://www.microsoft.com/...ons/visual-csharp-express

staat er op die pagina een mooie knop/link met "resources" en dan krijg je al een prachtig overzicht met bruikbare links.
Als je daar op klikt krijg je oa deze tekst te zien op de recources pagina ;(
Regsiter within 30 Days

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:23
Er staat ook:
• Visual C# Fundamentals: Development for Absolute Beginners
• Get Started with Desktop Development
• Visual C# Developer Center
• MSDN
... etc
Dat is waar je naar vroeg toch?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
Misschien is het trouwens handig om de volgende keer te googlen op API ipv reference ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Overigens, als je begint met windows development, is het wellicht een goed en leerzaam idee om meteen ook even naar WPF te kijken.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je in iets totaal nieuws stort, raadt ik je toch aan om een goed boek te kopen.

In een (les)boek wordt vaak een betere, opbouwende structuur aangehouden, mocht je nog totaal geen ervaring in een platform hebben.

Online documentatie is precies wat het zegt: documentatie (referentie materiaal). het is geen lesmateriaal.

Overigens heeft Microsoft ook wel soort van lesmateriaal beschikbaar.
msdn.microsoft.com > knopje LEARN (MSDN: Learn Visual Studio | MSDN)

Success ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Bartjeh schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 08:49:
Misschien is het trouwens handig om de volgende keer te googlen op API ipv reference ;)
Allicht, maar als ik naar C# reference zoekt is het eerste resultaat toch ook echt MSDN. Zo moeilijk is zoeken toch niet 8)7

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bartjeh schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 08:49:
Een API is héél iets anders dan een reference...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
.

[ Voor 99% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Jegorex schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 03:47:
[...]

Als je daar op klikt krijg je oa deze tekst te zien op de recources pagina ;(

[...]
Registratie is gratis ;)
Akkoord, registreren is vervelend, maar het gebeurt vrij pijnloos via je live account.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:07
Registeren is ook niet zo'n probleem, de spelfout is wat erger. Duidelijk geen gebruik gemaakt van de spellingscontrole :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Boeboe schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:55:
[...]

Registratie is gratis ;)
Akkoord, registreren is vervelend, maar het gebeurt vrij pijnloos via je live account.
Ik bedoelde de spelfout, dat je kunt registreren vind ik niet erg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! :)

Het probleem waardoor ik het niet kon vinden is een denkfout die ik maakte. Alle talen die ik gewend ben lijken vrij veel op elkaar en hebben gewoon een 'reference' waarmee ik uit de voeten kan. Even zoeken op een term die ik uit een andere taal kende (bijv. regular expressions) en ik vond een pagina met de juiste syntax en functies in de taal die ik aan het leren was.

Bij C# en Windows development lijkt dit minder het geval te zijn, maar omdat ik daar in eerste instantie wél vanuit ging zag ik de rest een beetje over het hoofd.

Van een kennis kreeg ik de volgende website: www.csharpcourse.com waar prima introductiemateriaal op te krijgen is. Deze ben ik nu aan het doorwerken omdat ik C# blijkbaar niet zo makkelijk oppak als Python of ActionScript ;)

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik kan weer aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de taal C# (qua syntax / taal constructies / keywords, etc) is niet veel complexer dan talen als Python of ActionScript.

Er zijn allen zo gigantisch veel standaard .Net framework libraries, waardoor je bij het zoeken naar een bepaalde functie soms door de bomen het bos niet ziet.

daar zat gelijk denk ik ook dan je denkfout.

Het is belangrijk te zien dat C# 'maar' een taal is. De werkelijke functionaliteit wordt geleverd in de vorm van classes en objects door .net framework componenten (mscorlib.dll / System.dll / System.Web.dll / etc. etc. (je 'References')).

MSDN heeft dus ook een C# reference. maar ook een .NET framework reference per .net component/library.

Welke weer is onderverdeeld in hoofd component (Core .Net / ASP.Net / WCF / WF / Silverlight / WPF / WinForms, etc. etc. etc.)

Vergeet niet PHP / Python / ActionScript (in flash?) qua omvang totaal in het niet valt tegenover wat microsoft levert aan 'common libraries' voor .NET. Multi platform, voor desktop / web / mobile, etc. (win wpf / silverlight / winforms / asp.net / wcf / wf / EF / windows phone sdk / etc. etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 17:08
De .NET IDE heeft een 'help' menu, die je direct in de Microsoft documentatie gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je bedoelt Visual Studio ;)

Visual Studio: IDE
.Net: Framework (BCL, CLR etc.)

Als je op zoek bent naar een goed te volgen tutorial (van derden) moet je eens hier naar kijken:
http://mottishaked.com/training/dot-net-tutorial

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1