Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows XP op Toshiba Satellite 2550CDT

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Ik heb Windows XP geïnstalleerd op een oude Toshiba Satellite 2550CDT laptop. Dit is een Celeron 366MHz met 192MB RAM en een 6GB HDD.

Het 56K modem en de Trident 9525 videoadapter werden niet out-of-the-box geïnstalleerd. Maar het modem wordt toch niet gebruikt en de VGA heb ik m.b.v. Win2000-drivers werkend gekregen.

Het probleem waar ik mee zit, is dat Toshiba alleen software voor Win98/ME levert voor deze laptop. Zo-ook het tooltje voor energiebeheer. In Windows 98 zorgt dit tooltje er o.a. voor dat de helderheid v/h scherm kan worden bijgeregeld en de CPU hoger/lager geklokt kan worden. Zonder dit tooltje, lukt dit niet. De sneltoets FN+ESC wat in Win98 een menu tevoorschijn brengt voor de schermhelderheid, doet in Windows XP niets. De CPU klokt zich ook soms "zomaar" terug naar een lagere snelheid (180MHz) en wordt dan nog trager dan hij al is. Hij komt pas weer op naar 366MHz na een herstart.

Onder Xubuntu kan de schermhelderheid worden geregeld door een getal weg te schrijven naar een locatie in de /proc directory. Hoe kan dit in Windows XP?

De instellingen in het BIOS zijn al geprobeerd. Deze worden genegeerd door Windows XP...

Zijn er nog mogelijkheiden om de schermhelderheid en CPU-clock te regelen onder Windows XP?