Vervangen schijf HP Proliant ML110 G5

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
In een ML110 G5 zijn de twee schijven kort na elkaar defect geraakt (SMART errors, reallocated sectors etc.).
Dit was net buiten de garantietermijn van 3 jaar.

Nu heb ik bij het herstellen van het RAID1 array één schijf kunnen clonen; hierna trad opnieuw een fout op waardoor er nog maar één schijf werkt momenteel.

(De schijven die werden gebruikt voor vervanging van de originele zijn "standaard" Seagate schijven (ES en ES2). De ES2 was een "certified repaired" schijf maar direct na clonen bleek er al weer een probleem. De enige die nu werkt is een ES die niet meer in RAID boot (is door het array als non-bootable aangemerkt; niets helpt). Deze boot alleen in non-raid modus.

De gedachte is om alles naar een nieuw RAID array te clonen. Omdat ik moeilijk aan de originele schijven kan komen, deze duur zijn en deze ook niet zo betrouwbaar blijken is de gedachte nu om twee andere schijven te gebruiken. Bijvoorbeeld WD RE4 schijven (WD5003ABYX). Enig idee of deze compatible zijn zonder problemen?

Het is een productieserver dus ik kan ook niet veel testen o.i.d.

Wie heeft ervaring met het gebruik van niet-HP drives op een ML110?

Seagate disk ID is ST3250310NS
HP numbers:
459315-001
454141-001
399969-001

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb zelf een tijd lang non-HP schijven (4x Samsung Spinpoint F1, 1TB) in een ML110 G5 gebruikt zonder enige vorm van problemen.

• pinockio
Klinkt goed. En dat zijn niet eens schijven die specifiek voor RAID bedoeld zijn.

Zelf zou ik het best proberen maar ik vind dat het gebruik van hardware van een ander merk in een merkserver niet het beste advies is.

Echter, als je kijkt naar de waardeloze kwaliteit van deze schijven, de prijs, de slechte leverbaarheid en de geringe capaciteit lijkt vrijwel alles beter dan de originele schijven.

[ Voor 66% gewijzigd door pinockio op 05-12-2011 18:42 ]

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Je kunt natuurlijk ook voor de zekerheid voor de wat duurdere RAID-editie schijven gaan van bijvoorbeeld WD, Seagate of Hitachi. Deze zijn duurder dan de Samsungs waar ik het over had, maar waarschijnlijk goedkoper dan schijven van HP. Misschien is dit een acceptabele middenweg.

• pinockio
brederodekater schreef op maandag 05 december 2011 @ 18:46:
Je kunt natuurlijk ook voor de zekerheid voor de wat duurdere RAID-editie schijven gaan van bijvoorbeeld WD, Seagate of Hitachi. Deze zijn duurder dan de Samsungs waar ik het over had, maar waarschijnlijk goedkoper dan schijven van HP. Misschien is dit een acceptabele middenweg.
Klopt, die noem ik ook :)
"Bijvoorbeeld WD RE4 schijven (WD5003ABYX)"

RE4 schijven zijn Western Digital schijven voor RAID-toepassingen.