Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:36
Goed, met het EK in het zicht willen we graag een beamer aanschaffen, voorgaande jaren hebben we een beamer gehuurd, werkt perfect.. maar als je vaak genoeg huurt kun je er zelf ook eentje aanschaffen, de eisen zijn niet heel gek & het moet vooral gewoon werken.. Enig punt is de resolutie & het budget..

Budget ligt eerlijk gezegd niet hoog, zo rond de €400 (voetbalclub, minder is beter, maar kan me voorstellen dat goedkoop ook duurkoop kan zijn)..

Resolutie: We hebben sinds dit jaar digitale tv, onze Philips decoder stuurt alles uit via een HDMI uitgang, Nederland 1 is volgens mij HD & hier zit ik dus ook mee.. De simpele goedkopere beamers staan hier onder, maar hebben alleen een 800x600 of 1024x768 resolutie, 2 voorbeeld typers: Acer P1101 & BenQ MS513

http://tweakers.net/price...dmUopIC-lyBULvmB7XWZZ3zGw

Zouden we 1 stap hoger gaan komen we op de Optoma HD600x uit, €429,- met een 720p resolutie:

http://tweakers.net/price...6u9LhUHIbEgIv97ocrpTJO6Q0

Mijn probleem is nu dus, is 1024x768 goed genoeg om mooi beeld te toveren vanuit de Philips HD Decoder? of zitten we hoe dan ook vast aan een 720p beamer?

EDIT:

De voorgaande gehuurde beamer is er eentje met 1024x768, maar die is ooit aangesloten geweest via Scart, dus nog zonder het HD kastje.

[ Voor 4% gewijzigd door rscheper op 05-12-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Als tv kijken het doel is, zou ik voor de 720P beamer gaan.

Stukje onderbouwing:
Ik ga er vanuit dat het EK, zoals alle standaard digitale uitzendingen, in 720P bij je thuis komt.

800x600 (SVGA) heeft een beeldverhouding van 4/3
1024x768 (XGA) heeft een beeldverhouding van 4/3
1280x720 (720p/HD ready) heeft een beeldverhouding van 16/9
1080x1920 (1080p/Full HD) heeft ook een beeldverhouding van 16/9

Als voorbeeld neem ik de XGA beamer, die heeft niet genoeg pixels in de breedte om de 720P content helemaal te tonen (1024 i.p.v. 1280), daarom gaat de beamer een aantal pixels moeten laten vallen in de breedte en de hoogte (om de beeldverhouding te behouden).

Dan kom je bij de XGA beamer uit op een resolutie van 1024x576 wat overeenkomt met 589.824 pixels, terwijl je met een 720P beamer gewoon de volle 921.600 pixels had kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
16/9 beeldverhouding is sowieso beter, dus de Optoma is dan een hele mooie. Kijk ook even naar de HD67N, die staat in de pricewatch voor 480. HD Sport wordt vaak op 1080i uitgezonden, ookal komt 720p soms voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:42

D4NG3R

kiwi

:)

1024x768 (Krijg je wel 2 zwarte balken) of 1280x720p lijkt mij IDD ruim voldoende voor dit doel.. Onder normale omstandigheden zit je toch minstens 3 a 4m van de projectie vandaan. En dan maakt een nog hogere resolutie vrij weinig uit voor zoiets.

@Patrick!
1080i is niks meer of minder als geupscaled 720p. Alleen sommige 1080p zendingen zijn ook daadwerkelijk native 1080p. Het verschil is daarnaast te verwaarlozen voor zoiets.

De goedkoopste 720p beamer (met HDMI) begint iets boven jullie budget:
pricewatch: Optoma HD600X

Lijkt mij lang geen slechte keuze voor dit soort doeleinden.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 06-12-2011 16:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met zo`n doel koop je eind 2011 echt geen standaard beamer meer; zeker met een mooie voetbalervaring (?) op het oog, kies je voor tenminste 720p voor je HD-uitzendingen). Ik raad je echt zo`n Optoma aan; je ziet het verschil gegarandeerd en het is gewoon een van de betere merken op beamergebied. (Niet dat Acer en BenQ slecht zijn, maar die dingen zie je meer voor standaard presentaties etc...)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Excuses voor de reactie na een halfjaar.. Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb nog een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid.. Als een fabrikant aangeeft dat de native resolutie 800bij600 is, maar de ondersteuning tot een hogere breedbeeld resolutie loopt.. wat houdt dit in? Dan het beeld ook widescreen op het doek zal verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49

FeaR

In GoT we trust

Beamer van de Aldi zeker? Een dergelijke beamer accepteert wel 1920 x 1080 als ingangssignaal, maar de maximale output is en blijft 800 x 600. Hogere resoluties worden dan down-scaled.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

rscheper schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:53:
Excuses voor de reactie na een halfjaar.. Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb nog een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid.. Als een fabrikant aangeeft dat de native resolutie 800bij600 is, maar de ondersteuning tot een hogere breedbeeld resolutie loopt.. wat houdt dit in? Dan het beeld ook widescreen op het doek zal verschijnen?
Dat betekend dat als je er een 1920x1080 (full HD) of 1280x720 (HD Ready) signaal invoert hij maar 800x450 weer zal geven. Je krijgt wel een 16:9 beeld, maar het zal vrij korrelig zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Yes, daarbij is 800*6000 geen 16:9 resolutie, waardoor veel projectieruimte onbenut zal blijven en dat is erg jammer in dit breedbeeldtijdperk. :)

Zoals E-Vix hierboven al zegt; zo`n 800x450... daar verlies je 150 beeldlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Als je het signaal binnenhaalt met Digitenne, dan is de resolutie 704 x 576i. Volgens mij is een beamer met een hogere resolutie dan 800 x 600 zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YadeRofl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06-2023
misschien heeft TS interactieve tv van KPN :) of upc, ziggo etc natuurlijk met hogere resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 04:59
Als je nog een tientje goedkoper wilt, kun je ook kijken naar de pricewatch: Optoma HD600X-LV. 1280x800 (WXGA resolutie) en kan in principe dus ook 720p weergeven zonder scaling.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
TS heeft tv van Canaldigitaal :) Maar goed, voetbal wordt uitgezonden op Eredivisie live en straks voornamelijk op NL 1,2 of 3 HD..

Het ging inderdaad over de beamer van de Aldi.. Maar goed, het budget is 400, maar het scherm moet er ook nog bij.. 2 jaar geleden hadden we een decoder met een scart kabel, toen konden we het af met een simpele beamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 23:10
Ik zit zo te denken, maar voor 400 euro kan je geen leuk setje krijgen.
Op het moment dat je een leuke HD Ready beamer wilt zit je al boven de 400 euro.
Een scherm begint vanaf 150 euro..
Daarbij, ik ken niet veel voetbalkantines die goed verduisterd kunnen worden. Hoe wil je dan goed naar voetbal kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
daar heb je gelijk in, de kantine is echter perfect de verduisteren..

Het budget is ondertussen naar €500,- verhoogd! wat dus inhoudt dat ik de HD600X-LV of de HD600X kan aanschaffen.. Wellicht dat hij met het aankomende EK binnen de komende 2 weken nog iets goedkoper wordt..

Nu moet ik nog wat info vinden over het verschil in al die schermen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244731

Ik krijg de HD600X-LV morgen binnen, onlangs besteld op bedrijf via Amazon: http://www.amazon.de/Opto...TF8&qid=1337628782&sr=8-1

Ben erg benieuwd! Het is een overstap van een goedkope chinese vliegtuig beamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
@ Epke12, mooi! zou je een korte 1e ervaring eventueel willen posten? Ik ben namelijk razend benieuwd..! wat voor scherm staat er voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244731

@rscheper Ik ga het eerst proberen zonder scherm! Ik heb een helemaal zwart/grijze muur en daar heb ik een op maat gesneden MDF plaat tegen aan gehangen en die plaat is geverfd met een speciaal soort verf.

Mocht dat geen mooi resultaat opleveren zag ik ook best betaalbare schermen op Amazon met goede reviews!
Bijvoorbeeld: http://www.amazon.de/HDTV...003L7D5AQ/ref=pd_sim_ce_4
Of: http://www.amazon.de/HDTV...TF8&qid=1337634645&sr=8-1

Kortom ik ben erg benieuwd en ik zal zeker een eerste indruk plaatsen. Als het lukt met mijn telefoon om goede foto's te maken/filmen dan zal ik dat ook plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Ik wil ook een nieuwe beamer gaan kopen, niet zozeer voor het EK, maar hij gaat er zeker wel gebruikt voor worden.

Mijn huidige Toshiba TLP-B2 is nodig aan vervanging toe. 4 jaar geleden overgekocht voor 150 euri's. Heeft nu 1900 uur gedraait en van alles meegemaakt. Stroomuitval na een sessie van 30+ uur en naar beneden gevallen terwijl hij aanstond. Hierdoor was groen 1 pixel hoger dan normaal. Hij begon al duidelijk minder beeld te geven, kon geen lampje meer aanzetten of het beeld viel weg. Alleen in het donker was het nog leuk gamen op het oude beestje.
Sinds de laatste onweersbuien valt hij vanzelf uit standby en reageert niet meer tot het stroom er opnieuw op gaat. Heb hem ook niet meer durven aanzetten.

Ik was laatst bij de MediaMarkt om te kijken, maar tegenwoordig hangen ze daar niet meer, en heb veder ook geen vervoer dus ik moet echt uit van specs en reviews op het internet

Hij gaat veel gebruikt worden voor films en games. Als ik nu een 720p neem van rond 400 euro, ga ik er al behoorlijk op vooruit, maar gezien het meeste content in 1080p is, wil ik dat op m'n 2,5m brede scherm ook terug gaan zien en heb ik een budget in gedachten van 800 euro

Als eerst viel ik op de Acer H7531D
2000 ANSI, 50.000:1 contrast en 2500 branduur (4000 eco)
Klinkt niet slecht voor precies mijn budget

Ga ik iets goedkoper, kom ik op de BenQ W1060
Zelfde helderheid, contrast van 5000:1 is wel 10x minder, maar er staat 4500 uur (6000 eco) op de lamp

Nog goedkoper is de Optoma HD230X
2300 ANSI, 4000:1 contrast en 4000 uur in eco

Iets duurder dan het budget is de Optoma DH1010
Deze komt hoger met 2700 ANSI, maar heeft weer een contrast van maar 2000:1 en 4000 uur in eco mode

Nu klinkt die BenQ mij het beste vanwege de brand uren, maar waarom is het contrast zoveel minder dan de Acer? Komt dat door Acer's 6 segmenten DLP ding met marketingblaat chips?
En kan ik met 2000 ANSI nog wat zien zonder dat ik alles moet verduisteren? Het liefst zet ik em in eco voor langere levensduur

De huidige hangt nu 500cm van het scherm en geeft 250cm beeld. De gemiddelde wat ik tegenwoordig tegenkom is een verhouding van 1,3-1,6 dus ik zal de beugel iets dichterbij moeten hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ik blijf even doorvragen.. Vermoedelijk gaan we voor de HD600X-LV. Op de website van Optoma staat het volgende:

Maximum Resolution UXGA 1600 x 1200

Ik kan toch wel gewoon een full hd uitzending via HDMI hier op aansluiten & dat de beamer het vervolgens gewoon op 720p uitzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

http://www.optoma.co.uk/u...als/HD600X-LV-M-en-GB.pdf

Op bladzijde 47 staan de ondersteunde resoluties, afhankelijk van de input.

Die 1600x1200 is de max input over de VGA-poort als ik mij niet vergis.

Iets verder staat namelijk, dat video compatibility gewoon 1080i/p bij zowel 50 als 60 hz aangeleverd kan worden. Dat lever je normaal over HDMI aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ooh super! ik zal dat even doorlezen! Sorry van de hoeveelheid vragen, maar wil graag duidelijk hebben hoe en wat, helemaal omdat het om een relatief groot bedrag gaat! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Tuurlijk. Ook Optoma is niet duidelijk in het opgeven van de specificaties, dus dan is het vanzelfsprekend dat je even doorvraagt.

Ik heb destijds nog zelfs contact gehad met Epson, die konden mij zelfs niet vertellen of een bepaald formaat ondersteund werd (uiteindelijk wel, maar voor de zekerheid online gekocht, zodat ik terug kon sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Oke.. ik heb hem ook al online besteld :)

Scherm is wel wat lastiger, de beamer is natuurlijk 16:10, resolutie van de source is 16:9.. heb ook geen keuze, volgens mij zijn er in de budgetklasse alleen maar 16:9/1:1/4:3 verhoudingen qua scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ik zit ook met een 1280*720 (maar blijkt toch 800 te zijn) van Epson. Ik heb `m op 16:9 staan, aangezien de signalen die ik aanlever ook in breedbeeld zijn. Je kunt dus met een gerust hart zo`n 16:9 scherm kopen om te projecteren..

Zo`n 16:9-scherm heeft een zwarte rand om het projectievlak, waardoor je het (donkere) strooilicht van de resterende ongebruikte beeldlijnen ook niet ziet.

[ Voor 25% gewijzigd door Michael Knight op 23-05-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 23:10
Ik leg nog even uit hoe zo'n DLP beamer in elkaar zit, aangezien je al twee keer vraagt hoe het met die resolutie zit.
Een DLP beamer werkt met spiegeltjes, minuscule spiegeltjes. Elk spiegeltje kan kantelen. Als het spiegeltje naar voren staat weerkaatst het licht, als het naar de zijkant staat niet. "open" en "dicht" dus, om het zo maar even te zeggen. Elk spiegeltje stelt een pixel voor.
Snelle rekensom; een HD Ready beamer heeft 921600 spiegeltjes.
Voor de lamp zit een kleurenwiel met meestal 6 kleuren en snel rond draait. Als het kleurenwiel op rood staat gaan alle spiegeltjes die rood moeten projecteren "open".
Alle spiegeltjes die rood moeten projecteren weerkaatsen dus het rode licht. Degene die niets moeten weerkaatsen staan "dicht".
Dit gebeurd zo snel achter elkaar dat het eigenlijk niet waarneembaar is dat eerst rood, daarna groen en daarna blauw wordt geprojecteerd.
Op het moment dat je het wel kan waarnemen heb je trouwens last van het zogenoemde "rainbow effect", maar dat ter zijde.
Om even terug op het resolutieverhaal te komen; ook al biedt je de beamer 4K content aan, er zitten maar 921600 (1280x720) spiegeltjes in de beamer die kunnen projecteren. Hogere resolutie slikt de beamer wel maar de kwaliteit gaat niet omhoog.

Zie het als een beeldscherm, een full HD scherm heeft een resolutie van 1920x1080. 2073600 pixels dus. Je kan wel meer pixels aanbieden maar er blijven maar 2073600 pixels op het scherm zitten. Er komen niet ineens pixels bij ofzo ;)

De hoogste resolutie die een beamer kan halen noemen we de "native resolutie".
Dus, die Optoma beamer kan maximaal 1280x800 projecteren. Je kan meer aanbieden, maar het komt er echt niet uit.
Pagina: 1