Wel/geen ventilatieopeningen voor kast in stoffige omgeving?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
Goedemiddag iedereen,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een nieuwe PC voor mijn ouders. Vrijwel alle onderdelen in hun PC stammen uit het jaar 2002, dus het is wel een antieke PC te noemen en deze kan dan ook nog amper meekomen. Tijd voor een nieuwe dus! ;)

Echter, er is één probleemkwestie waar ik graag wat advies over zou willen inwinnen. Ik wil graag ook een nieuwe PC-kast voor hen uitzoeken, maar aangezien hun PC in een stoffige omgeving staat en dus altijd te maken heeft met veel stof, is niet zomaar elke kast geschikt (lijkt me). Het is dus belangrijk dat ik een kast vind die zo goed mogelijk bestand is tegen stof. Ik realiseer me dat geen enkele kast 100% stofwerend is, maar ik wil er in ieder geval eentje hebben die op dat gebied beter presteert dan hun huidige kast.

Wat dat betreft heb ik dus in grote lijnen hetzelfde probleem als de OP in dit oude topic, maar ik heb uiteindelijk toch een iets andere vraag (vind ik tenminste), waardoor het mij uiteindelijk beter leek om een apart topic aan te maken. Maar als een moderator het beter vindt, mag deze post ook aan dat oude topic worden geplakt, hoor. :)

Even ter informatie: de huidige PC-kast van mijn ouders is een generieke kast, die oorspronkelijk wit van kleur was (maar nu gelig verkleurd is). Deze heeft alleen aan de achterkant ventilatieopeningen: aan de voor-, boven- en zijkanten is deze gesloten. Wat case fans betreft, heeft deze alleen maar een 120 mm case fan aan de achterkant. Het is dus zo'n soort kast: klik hier! Vanwege het feit dat deze kast vrijwel helemaal afgesloten is, zou men denken dat deze het best bestand is tegen stof, maar helaas blijkt dat niet zo te zijn. Na een schoonmaakbeurt is hij doorgaans snel weer vol. Misschien dat dit ligt aan het feit dat zo'n kast meer outtake dan intake heeft, wat stof schijnt aan te trekken? Het gekke is dat de PC-kast zelf ook nog in een bureaukast staat (met de achterkant van het bureaukastje verwijderd, om ervoor te zorgen dat de PC genoeg verse lucht krijgt en er niet zo snel overhitting optreedt), wat toch ook een beetje tegen stof zou moeten beschermen (maar dat is niet zo). Dit kastje staat wel dicht bij de grond (wat het kwetsbaarder maakt voor stof), maar er is wegens plaatsgebrek helaas geen optie om de PC ergens anders te plaatsen.

Nu sta ik dus voor de vraag: wat voor type kast kan ik dan het beste aanschaffen? Eentje die net zo gesloten is als hun huidige kast, of toch eentje die meerdere ventilatieopeningen heeft (en er zo dus meer intake dan outtake is, wat ondanks de stoffige omgeving dan misschien toch minder stof tot gevolg heeft)? Ik denk wel dat áls ik voor een kast met meerdere ventilatieopeningen moet gaan, ik het beste eentje uitkies die géén ventilatieopeningen aan de bovenkant heeft, want daar hoopt zich doorgaans het meeste stof op (wat de buitenkant betreft). De zijkanten zijn minder een probleem. Het stomme is alleen dat kasten waarvan de bovenkant dicht is tegenwoordig blijkbaar dun gezaaid zijn, dus dan moet ik kiezen uit een beperkt aanbod on-line (waarvan het merendeel ook nog uit suffige kasten bestaat) of wéér een generieke kast (ook suffig) halen bij de plaatselijke PC-boer. Een industriële kast is in ieder geval geen optie, onder andere vanwege het riante prijskaartje dat daar aan hangt.

O ja, ik weet ook dat er stoffilters bestaan, maar ik vraag me af in hoeverre deze handig zullen zijn? Deze zullen uiteraard snel vol zitten. Is het niet zo dat wanneer ze dan vol zitten, ze de PC gemakkelijker van verse lucht zullen onthouden dan ventilatieopeningen zonder stoffilter (en er dus eerder overhitting ontstaat)? Daarnaast onderhouden mijn ouders hun PC eerlijk gezegd amper (vooral omdat ze het druk hebben), dus het is niet te verwachten dat ze de stoffilters dan in de gaten zullen houden en deze ook zullen schoonmaken. Ikzelf woon allang niet meer thuis, dus ik vind het een beetje veel gevraagd als ik daar dan wekelijks of maandelijks maar voor moet opdraaien. Zoals het nu is, wordt de PC om de paar maanden schoongeblazen, maar dat is eigenlijk te weinig. Dus, met dat in het achterhoofd: wel of geen stoffilters?

Dat was alles, denk ik. Als jullie nog meer moeten weten om een goed oordeel te kunnen vellen, vraag het dan maar gerust. Ondertussen alvast hartelijk bedankt aan degenen die me hier wat advies over kunnen geven. _/-\o_

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Pc op een andere plaats zetten dan in dat bureaukastje.
Dan maak je een soort kooi wat ruim over de pc heen past.
Die kooi bestaat voor het grootste gedeelte uit fijnmazig filter materiaal.

Als dat enigszins in het zicht staat is het duidelijk te zien wanneer die gereinigd moet worden en het is eenvoudig de kooi er even af te halen en elders de stofzuiger er over heen te halen. Zo houd je het meeste stof buiten de pc en hoef je de binnenkant niet al te vaak schoon te maken.

Toch zou ik de openingen van de intake fans ook nog ff een stoffilter voorzetten.

Ik denk dat deze manier én efficient is én weinig kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er bestaan computers voor industriële toepassingen. Een aantal van deze zijn ook beschermd tegen stof. Dat zou op zich de beste oplossing zijn, maar wellicht ook erg prijzig. Je zou misschien kunnen opteren voor een kast met zo weinig mogelijk ventilatieroosters, en dan voor de intake een eenvoudig te verwijderen en te wassen stoffilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:27:
Er bestaan computers voor industriële toepassingen. Een aantal van deze zijn ook beschermd tegen stof. Dat zou op zich de beste oplossing zijn, maar wellicht ook erg prijzig. Je zou misschien kunnen opteren voor een kast met zo weinig mogelijk ventilatieroosters, en dan voor de intake een eenvoudig te verwijderen en te wassen stoffilter.
Waarom lezen mensen zo slecht vraag ik me af als ik jouw bericht lees.
De TS geeft toch duidelijk aan dat hij geen prijzige oplossing wil?

Persoonlijk denk ik ook dat een kast met weinig ventilatieopeningen voor de situatie die de TS beschrijft niet zo'n goed idee is. De mensen voor wie de kast bestemd is zijn te druk om zich om het schoonhouden van een PC te bekommeren. Weinig ventilatie openingen betekent dat des te sneller die luchttoevoer geblokkeerd word.

Het stof opvangen voordat het uberhaupt de computer bereikt lijkt mij zinvol. Vandaar het kooi advies.
Hoef je minder te frutselen met alleen inwendige filters waarvan je niet aan de buitenkant ziet of ze vuil zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat vind je een dure kast? Ik stond er in het begin enorm van te kijken hoe weinig stof er maar in mijn Antec P180 zat na een half jaar. Mijn vorige kast (een Chieftec met meer intake dan outtake) moest ik minimaal eens per 3 maanden grondig ontstoffen. Met mijn P180 en ook mijn NZXT Tempest is het tweemaal per jaar een flinterdun laagje stof van de kaarten afvegen met een kwastje en de rest met de stofzuiger uit de kast halen (uiteraard nadat ik alles eruit heb gehaald). Beide pc's staan op de vloer en de stoffilters heb ik tot op heden gewoon met de stofzuiger kunnen reinigen.

Conclusie mijnerzijds: stoffilters werken goed in A-merk kasten.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 144074 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:55:
Waarom lezen mensen zo slecht vraag ik me af als ik jouw bericht lees.
De TS geeft toch duidelijk aan dat hij geen prijzige oplossing wil?
Ik zeg dan ook "wellicht" omdat ik er geen goed idee van heb. Mogelijk bestaan er ook low powered oplossingen, die weliswaar een slechte prijs/prestatie verhouding hebben, maar wel voldoen voor de toepassingen die zijn ouders nodig hebben. En ik betwijfel of hij er al echt naar gekeken heeft, of gewoon denkt: "te duur".

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-12-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FooLsKi schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:07:
Ik volg de conclusie niet zo.
Ten eerste: Een B-merk kast met filters zal even goed werken.

Ten tweede: De situatie die jij echter beschrijft is een normale consumenten omgeving.
De situatie die de TS beschrijft is een andere. Of het betreft een zeer slechte zorginstelling die erg vies is of een industriele omgeving. Ik hou het op het laatste . . .

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Of deze kast in een stofdichte doos zetten: nieuws: Zalman TNN500AF, passief gekoelde evolutie
Maarja, dan heb je wel centjes nodig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Anoniem: 144074 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:22:
[...]

Ik volg de conclusie niet zo.
Ten eerste: Een B-merk kast met filters zal even goed werken.

Ten tweede: De situatie die jij echter beschrijft is een normale consumenten omgeving.
De situatie die de TS beschrijft is een andere. Of het betreft een zeer slechte zorginstelling die erg vies is of een industriele omgeving. Ik hou het op het laatste . . .

;)
Ik kan mijn conclusie alleen baseren op mijn eigen ervaring. Aangezien ik geen ervaring heb met B-merken, kan ik daarover niet oordelen :)

Gezien de situatie van de TS hou ik het op een stoffige thuissituatie ipv een industriële omgeving. Mijn ouders hebben ook zo'n huis wat stof aantrekt. Mijn huis is ook wat stoffig (misschien moet ik wat vaker stofzuigen), vandaar dat ik destijds ben overgestapt naar kasten met stoffilters.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:06
Eerst even de flauwe grap... Misschien moeten ze dan maar eerst eens schoonmaken alvorens de nieuwe computer aan te schaffen?... zo die is uit de weg (ik had em nog niet gelezen namelijk).

Wat ben je van plan te gaan bouwen voor je ouders, oftewel welke onderdelen ben je van plan erin te stoppen.? Dat is van het meeste belang wil je een duidelijke keuze kunnen maken als je het mij vraagt. Want als het echt een huis-tuin-keuken apparaat moet zijn, wat misschien ook nog als htpc oid moet dienen... als je de onderdelen daarop goed uitkiest dan kan je zelfs een (vrijwel) geheel gesloten kast nemen als je wilt.

Snelle tips en goedkope oplossingen die ik kan bedenken...

Koop een grote stofzak en zet daar de gehele pc in.. zo heb ik nl. dat wel eens gezien in een houtzagerij :) Die hadden dezelfde stofzakken van de zaagtafel over de pc's heen getrokken en dat werkte perfect. Dat zou je bij de plaatselijke ijzerhandel vast wel kunnen krijgen. Nadeel is uiteraard dat drives e.d wat moeilijk te bereiken zijn (bestaan ook weer oplossingen voor)

De plaats van de kast is ook erg bepalend, verstop je de pc bijvoorbeeld in een meterkast oid en je kan die goed afsluiten, dan zal het aantrekken van stof erg minimaal zijn... zolang de ruimte maar redelijk goed afgesloten/afgeschermd is van de normale luchtcirculatie in huis en niet op regelmatige basis open en dicht wordt gedaan. Kast ook nooit op de grond, dan trekt het ding al 3x zoveel stof aan dan wanneer deze op een bijzettafeltje oid staat. Die van mij stonden ook altijd op de grond, doe ik nu een jaartje of 2 niet meer en de lagen stof bouwen nu aanzienlijk minder snel op in de kast.

[ Voor 46% gewijzigd door MicGlou op 06-12-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zit net te denken, is een laptop niet veel gemakkelijker? Dan kun je eens in de paar maanden eens het roostertje uitblazen en klaar. Ook zit de aanzuig niet aan de grond = minder stof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duysterwald
Ten eerste: iedereen hartelijk bedankt voor de reacties! 8)
Anoniem: 144074 schreef op maandag 05 december 2011 @ 23:47:
Pc op een andere plaats zetten dan in dat bureaukastje.
Dan maak je een soort kooi wat ruim over de pc heen past.
Die kooi bestaat voor het grootste gedeelte uit fijnmazig filter materiaal.

Als dat enigszins in het zicht staat is het duidelijk te zien wanneer die gereinigd moet worden en het is eenvoudig de kooi er even af te halen en elders de stofzuiger er over heen te halen. Zo houd je het meeste stof buiten de pc en hoef je de binnenkant niet al te vaak schoon te maken.

Toch zou ik de openingen van de intake fans ook nog ff een stoffilter voorzetten.

Ik denk dat deze manier én efficient is én weinig kost.
Het is helaas niet mogelijk om de PC in diezelfde ruimte (keuken) op een andere plaats te zetten. Andere kamers zijn door hun inrichting of grootte ook niet geschikt voor de PC, met uitzondering van de oude slaapkamer van mijn zusje. Echter, aangezien een groot deel van het thuisleven van mijn ouders zich in de keuken en woonkamer afspeelt (dat is bij hen thuis echt het centrale punt), willen ze niet dat de PC op een meer afgelegen plaats (dus de oude slaapkamer van mijn zusje) staat, want anders is er minder contact tussen mijn vader (die het vaakst achter de PC zit) en mijn moeder (die niet van computers houdt). Zoals de situatie nu is, is het vaak zo dat mijn vader in de keuken achter de computer zit en hij tegelijkertijd met mijn moeder kan praten (zowel wanneer zij zich in de keuken bevindt of in de woonkamer, want de woonkamer is verbonden met de keuken). Mijn ouders kennende, willen ze deze situatie aanhouden.

Desondanks zal ik wel kijken naar de mogelijkheden omtrent een kooi. Hopelijk is zo'n kooi te bestellen (en dan in een formaat waarmee PC én kooi toch nog in de bureaukast passen), want zelf ben ik daar helaas niet technisch genoeg voor. Computers bouwen gaat nog net, want dat is voor mij meer puzzelen, maar écht zelf dingen maken, daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten. :o

Verder viel het me op dat jij en Admiral Freebee beiden adviseerden om een stoffilter voor de intake fans te gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat ik zelf nog geen ervaring heb met stoffilters, maar het lijkt er op dat deze altijd voor intake fans worden gebruikt, en nooit voor outtake fans? Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ik wou het voor de zekerheid toch maar even weten. :o
Anoniem: 144074 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:55:
Persoonlijk denk ik ook dat een kast met weinig ventilatieopeningen voor de situatie die de TS beschrijft niet zo'n goed idee is. [...] Weinig ventilatie openingen betekent dat des te sneller die luchttoevoer geblokkeerd wordt.
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Een kast met weinig ventilatieopeningen zal dus doorgaans minder stof hebben dan een kast met veel ventilatieopeningen, maar het nadeel is dus wel dat de luchttoevoer sneller geblokkeerd wordt. Een kast met veel ventilatieopeningen heeft dat probleem dus niet, maar zal wel meer stof hebben (als ik het goed begrijp). Bij beiden zal het niet veel schelen wat betreft de frequentie en duur van schoonmaakbeurten, neem ik aan?

Als ik dat zo hoor, zal een kast met weinig ventilatieopeningen misschien beter zijn, want dan hoeft er eigenlijk meestal alleen maar een stoffilter te worden schoongemaakt. Ik ben er namelijk niet zo happig op om bij een kast met veel ventilatieopeningen steeds maar bij de hardware te moeten komen, daar ben ik altijd een beetje huiverig voor (statische electriciteit, en wat als je per ongeluk iets aanstoot, en dergelijke). Ja, ik heb wel eens zo'n busje met geperste lucht uitgeprobeerd, maar daar kwam ook vocht uit inplaats van alleen gewoon droge lucht ('t is maar goed dat ik dat eerst op iets anders had uitgeprobeerd, voordat ik ermee aan de computer kwam!), dus dat is helaas geen optie voor mij. Dan kies ik dus liever voor iets waarbij ik zo min mogelijk bij de computeronderdelen in de kast hoef te komen. *paranoïde*
Admiral Freebee schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:18:En ik betwijfel of hij er al echt naar gekeken heeft, of gewoon denkt: "te duur".
In het oude topic waar ik in mijn beginpost over sprak, had Mr_Mellow een link geplaatst naar een website met industriële computerkasten. De bedragen die daar stonden (400+ euro) waren voor mij echt astronomisch: meer dan 100 euro wil ik echt niet gaan uitgeven aan een kast. Bovendien was het uiterlijk van de afgebeelde kasten zo dat het niet in het interieur van mijn ouders past, of ze waren te groot voor de bestemde ruimte (mijn ouders wonen in een bungalow, dus veel ruimten zijn best wel krap - de keuken is nog het krapst van al). Ik zal nog verder kijken, maar als het bij industriële computerkasten meer van hetzelfde is, zal dat niet de juiste oplossing voor mij zijn.

Het spijt me, het zal wel klinken alsof ik heel kieskeurig ben, maar dat is niet zo, hoor. Het is gewoon zo dat mijn budget beperkt is én mijn ouders beiden mensen zijn met heel uitgesproken ideeën, en hun kennende weet ik gewoon dat ze iets willen hebben dat zo min mogelijk verandering in de huidige situatie teweeg brengt. Het moet dus geen afbreuk doen aan het interieur en vooral gewoon praktisch blijven.
Alle kasten die meer dan 100 euro kosten (nou ja... eigenlijk alle kasten die meer dan 75 euro kosten, maar 100 euro is het uiterste waarvoor ik wil gaan). ;)
FooLsKi schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:07:
Ik stond er in het begin enorm van te kijken hoe weinig stof er maar in mijn Antec P180 zat na een half jaar. Mijn vorige kast (een Chieftec met meer intake dan outtake) moest ik minimaal eens per 3 maanden grondig ontstoffen. Met mijn P180 en ook mijn NZXT Tempest is het tweemaal per jaar een flinterdun laagje stof van de kaarten afvegen met een kwastje en de rest met de stofzuiger uit de kast halen (uiteraard nadat ik alles eruit heb gehaald). Beide pc's staan op de vloer en de stoffilters heb ik tot op heden gewoon met de stofzuiger kunnen reinigen.

Jouw verhaal klinkt in ieder geval goed, ik kan alleen maar hopen dat ik dat geluk ook zal hebben met mijn uiteindelijke keus. ;) Ik was namelijk ook van plan om voor een A-merk kast te gaan (in het geval een kooi of een industriële computerkast niets blijkt te zijn). De Antec 300 leek me een heel fatsoenlijke keuze (ondanks dat deze bovenop ventilatieopeningen heeft). De Corsair Carbide 500R Black zou nóg leuker zijn geweest, maar die heeft een groter meshed oppervlak en dus ook meer ventilatieopeningen, waardoor die mij kwetsbaarder lijkt voor stof dan de Antec 300.

Trouwens, als het op een zo dicht mogelijke kast aankomt die niet generiek is en toch een beetje stijlvol, is de Gigabyte GZ-X1 de enige kast die ik een beetje tolerabel vind. Zelf heb ik hem ook (de zwarte versie), terwijl mijn moeder op haar kantoor (zij werkt in een bejaardentehuis) daar de zilvergrijze versie van heeft. Ik denk echter dat vooral mijn vader iets spannender wil dan dat (hij is namelijk wel van de eye candy), dus is de Antec 300 eigenlijk de beste keuze die ik tot nu toe heb kunnen vinden. En ja, die zal zeker in de bureaukast passen: de afmetingen van de bureaukast zijn 56,0 cm (hoogte) x 32,4 cm (breedte) x 59,8 cm (diepte).
Anoniem: 144074 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:22:
Ik moet je teleurstellen: het is een normale consumentenomgeving, de computer bevindt zich in de keuken van een normale woning (bungalow). Wel wonen mijn ouders op een boerderij die middenin het akkerland gesitueerd is (waardoor de lucht meer zandkorrels bevat dan de lucht in een stad, en dus is huisstof bij hen ook meer zanderig, inplaats van de meer pluizige stof die stadsmensen thuis hebben). Daarnaast hebben ze ook twee honden (een grote en een kleine), die ook in de keuken eten en spelen, dus dat zorgt ook voor de nodige stof (en haren). Voor de rest heeft hun computer niets te maken met het boerenbedrijf op zich, de computer wordt gewoon gebruikt voor e-mailen, muziek luisteren, enzovoorts.
Bartjezz schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:53:
Of deze kast in een stofdichte doos zetten: nieuws: Zalman TNN500AF, passief gekoelde evolutie
Maarja, dan heb je wel centjes nodig... ;)
Nou, die ziet er goed uit! :*) De prijs van afgerond 1000 euro is echter mijlenver uit mijn budget, inderdaad. ;( Daar had ik zowat twee complete computers van kunnen kopen, dus dat vind ik eigenlijk te ver gaan voor een computerkast. :o
MicGlou schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:44:
Wat ben je van plan te gaan bouwen voor je ouders, oftewel welke onderdelen ben je van plan erin te stoppen.? Dat is van het meeste belang wil je een duidelijke keuze kunnen maken als je het mij vraagt. Want als het echt een huis-tuin-keuken apparaat moet zijn, wat misschien ook nog als htpc oid moet dienen... als je de onderdelen daarop goed uitkiest dan kan je zelfs een (vrijwel) geheel gesloten kast nemen als je wilt.
Ik heb het volgende in gedachten voor de uiteindelijke computer:
- Moederbord: Gigabyte GA-870A-UD3
- Processor: AMD Athlon II X2 250e
- Geheugen: Kingstom ValueRAM KVR1333D3E9SK2/2G
- Videokaart: Ben ik nog even naar aan het kijken, moet in ieder geval het equivalent (of beter) zijn dan mijn nVidia GeForce 9400 GT.
- Voeding: Corsair Builder CX600 V2
- Harde schijf: Western Digital Caviar Blue, 500 GB (ik had voor 1 TB willen gaan, maar door de prijsexplosie dus liever even niet)
- Optische drive: Lite-On iHAS124-19

De computer zal voornamelijk voor huis-, tuin- en keukengebruik bestemd zijn. De door mij gekozen samenstelling is daarvoor misschien een beetje ambitieus, maar mijn vader heeft altijd gezegd dat wanneer er weer een nieuwe computer komt, hij er één wil hebben waarvan zo veel mogelijk het nieuwste van het nieuwste is, zodat hij daar dan weer járen mee vooruit kan. Daarnaast wil hij er dan spelletjes op kunnen spelen (voornamelijk vliegspelletjes als Flight Simulator), al is het de vraag hoe vaak hij daar aan toe gaat komen.

Met het oog op de toekomst heb ik dus vooral gekeken naar de nieuwste aansluitingen, zoals USB 3.0 en SATA-600. Daarmee zullen mijn ouders in de toekomst dan niet gauw problemen krijgen, als ze een onderdeel moeten vervangen of iets extra's op het moederbord willen prikken. Zaken zoals de harde schijf kunnen altijd nog vervangen worden (wanneer de prijzen weer zijn gezakt zou ik die 1 TB schijf kunnen kopen en de huidige keuze als back-up laten dienen). Geheugen kan ook altijd uitgebreid worden (ze hebben nu Windows XP Professional 32-bits, dus het heeft geen zin om meer dan 2 GB geheugen te nemen - daarnaast wacht ik liever eerst tot Windows 8 uitkomt in 2012, voordat ik beslis of ze beter Windows 7 kunnen nemen of Windows 8 ). Voor de processor heb ik bewust een dualcore uitgezocht, omdat ik nog maar moet zien hoe vaak mijn vader spelletjes gaat spelen. Als het aan hem ligt, is groter altijd beter (dus bijvoorbeeld meteen een quadcore inplaats van een dualcore), maar daar ben ik het niet mee eens. Want wat voor zin heeft het als je meer vermogen hebt dan je ooit zult gebruiken? En als die niet tevreden is met z'n dualcore (hij heeft nu een single core processor), kan die ook nog altijd vervangen worden door bijvoorbeeld een quadcore.

In ieder geval is hetgeen ik heb uitgezocht hoe dan ook beter dan z'n zeer antieke computer uit 2002, die inmiddels op sterven na dood is. Alles duurt een eeuwigheid met die computer. De videokaart vertoont kuren en de harde schijf ook, en het heeft eigenlijk geen zin meer om deze nog te vervangen: dan is een nieuwe computer beter, lijkt me.
MicGlou schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:44:
De plaats van de kast is ook erg bepalend, verstop je de pc bijvoorbeeld in een meterkast oid en je kan die goed afsluiten, dan zal het aantrekken van stof erg minimaal zijn... zolang de ruimte maar redelijk goed afgesloten/afgeschermd is van de normale luchtcirculatie in huis en niet op regelmatige basis open en dicht wordt gedaan.
De bureaukast waar de huidige PC van mijn ouders in staat, is niet helemaal afgesloten: de deur dicht niet helemaal af (waardoor er toch kiertjes zijn te bespeuren) en de "achterste muur" van de kast is er uit gehaald om de airflow te verbeteren. Het hele bureau op zich staat wel tegen de muur aan, dus het gat kijkt dan ook uit op de muur. In het oude topic (waar ik in mijn beginpost over sprak) heb ik gelezen over tochtstrips, die zal ik halen (of misschien heeft mijn vader er nog een paar liggen) en tegen de deur aanplakken. Ik ben benieuwd hoe veel verschil dat zal gaan uitmaken, wat stof betreft!

De deur van de bureaukast wordt trouwens niet vaak opengedaan: alleen 's morgens (om de computer aan te kunnen zetten) en 's avonds (om de computer uit te kunnen zetten).
Bartjezz schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:03:
Ik zit net te denken, is een laptop niet veel gemakkelijker? Dan kun je eens in de paar maanden eens het roostertje uitblazen en klaar. Ook zit de aanzuig niet aan de grond = minder stof...
Een laptop zou inderdaad handiger zijn, maar helaas voor ons is mijn vader bepaald geen fan van laptops (dat heeft hij duidelijk te kennen gegeven, nadat mijn zus een tijd terug een laptop kocht). Hij vindt het scherm te klein (hij zou minimaal een 17'' scherm willen) maar vooral het toetsenbord onhandig (door de vlakke toetsen en door zijn dikke vingers) en te plat. Ik heb al moeite om een ergonomisch toetsenbord à la die van de (niet meer in handel zijnde) Logitech MX 3100 Desktop voor hem te vinden, want hij wil koste wat kost geen plat toetsenbord hebben (en helaas zijn veel toetsenborden vandaag de dag plat). De weinige toetsenborden die niet zo plat zijn, zijn dan weer niet ergonomisch (bijvoorbeeld geen ondersteuning voor de pols). Dus laat staan dat hij ooit wil werken met een typisch laptoptoetsenbord. Het is stom, maar daar is hij heel kieskeurig en stellig in. :(

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik denk dat de Antec 300 wel een goede keuze voor jou/je ouders is. Aan de voorkant bevinden zich stoffilters, voor de 2x 120 mm intake fans. Deze vangen stof goed op, want mijn systeem (zit ook in die kast) is behoorlijk stofvrij, en de kamer is zelf ook redelijk stoffig (slaapkamer, tapijten vloer etc). Dat stoffilter kun je gewoon onder de kraan schoonspoelen, eens in het halfjaar-jaar ofzo, afhankelijk van hoe stoffig hij is.

Daarbij kun je denk ik gewoon 1 fan voorin zetten die naar binnen blaast en die achterin zit op low laten draaien en naar buiten laten blazen (mid en high = herrie). Een fan als deze kun je dan voorin zetten: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm
De fan die bovenin zit is met deze setup niet echt nodig, zo is er wel genoeg koeling. Daar zit echter wel een fan (140 mm, dus past niet voorin helaas). Als je die gewoon niet aansluit en er wat bovenop legt, dwarrelt er ook geen stof de kast in. Dat er geen stoffilter achterin zit is niet zo erg, die fan blaast toch naar buiten en er komt daar amper stof de kast in als de fan niet draait.
Verder zou je nog kunnen proberen om de zijpanelen om te wisselen (weet niet zeker of dit kan) zodat de gaatjes die in het linker paneel zitten om een zij-fan te installeren aan de rechterkant komen te zitten, achter het moederbordpaneel. Dan komt er op die manier ook geen stof de kast in.

Misschien zou je ook nog wel wat aan de setup zelf kunnen verbeteren. Zelf denk ik dat een Core i3 wel op z'n plaats is hier. Deze schaf je dan voor ongeveer €100 aan: pricewatch: Intel Core i3 2100
Moederbord met USB 3.0 en Sata 600: pricewatch: MSI H67MA-E35 (B3)
Verder kun je denk ik ook wel probleemloos voor minimaal 4GB gaan met de huidige prijzen, of 8GB:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
Voeding is behoorlijk zwaar voor dit systeem, deze voldoet ook wel, een videokaart erbij als de HD6870 is ook geen probleem: pricewatch: Corsair Builder CX430 V2
Monteer deze op de kop in de kast, dus met de fan naar boven. Zo kan hij genoeg lucht aanzuigen.
Verder de fan erbij die ik al had genoemd, die je op het moederbord kunt aansluiten en zo ook in toerental kunt regelen.

Ik weet niet welk OS je hierop wilt installeren, maar 8GB geheugen is alvast een goede basis voor Windows 7 of 8. Je zou nu ook voor de harde schijf kunnen gaan, en een SSD erbij als opstartschijf (bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB)
Hier zet je dan Windows op. Bij voorkeur Windows 7 of 8, want dat werkt gewoon het mooist met een SSD.
De data kun je dan kwijt op de HDD. Prima combinatie voor een snelle PC :)

Succes, en als je nog vragen hebt stel ze gerust ;)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 19:23
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH6770 DC SL/2DI/1GD5€ 119,81€ 119,81
1Intel Pentium G620T€ 63,-€ 63,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 124,90€ 124,90
1Fractal Design Core 1000€ 31,50€ 31,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Huntkey Jumper 300G€ 54,95€ 54,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 31,50€ 31,50
1Asus P8H61-M PRO (B3)€ 67,25€ 67,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,93

Misschien is zoiets een optie.
Het idee is een kast zonder gaas aan de bovenkant en stoffilters, zuinige componenten met oversized koelers zodat deze langzamer draaien zodat er minder snel stof in komt, en als er al stof in zit koelt het nog steeds prima. Buiten dat is het mATX dus toch nét dat beetje kleiner dan een normale pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah ok. Ik veronderstelde dat het een echt stoffige omgeving was. Zeker met je link naar dat andere topic. maar het betreft een keuken. Tja dan lijkt me zo'n kooi niet echt wat.

Je schreef dat hij in een bureaukastje staat. Staat dat dan in de keuken?
Wel als hij dan weer in het kastje moet dan kun je aan de voorkant een gazen deurtje maken en aan de achterkant een verwijderbaar gazen paneel. Desnoods gewoon een horretje van aluminiumframe met scharniertjes wat netjes afsluit. Zo houd je het meeste stof direct uit het kastje. Wat er niet in komt hoef je er ook niet uit te halen. Zo beperk je de vervuiling tot het minimum en is schoonhouden makkelijk uit te voeren door regelmatig even de horretjes af te zuigen. In het kastje duiken en de computer van binnenschoonmaken is zo veeel minder vaak nodig.

Verder wat je dan ook van plan bent je kunt natuurlijk een fanopening bovenop (die je waarschijnlijk niet gebruikt), netjes dichtmaken met een stuk plastic op maat te zagen, of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duysterwald
Iedereen weer hartelijk bedankt voor de uitgebreide en goed uitgedachte reacties! _/-\o_
MartijnLoarne schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:04:
Ik denk dat de Antec 300 wel een goede keuze voor jou/je ouders is. Aan de voorkant bevinden zich stoffilters, voor de 2x 120 mm intake fans. Deze vangen stof goed op, want mijn systeem (zit ook in die kast) is behoorlijk stofvrij, en de kamer is zelf ook redelijk stoffig (slaapkamer, tapijten vloer etc). Dat stoffilter kun je gewoon onder de kraan schoonspoelen, eens in het halfjaar-jaar ofzo, afhankelijk van hoe stoffig hij is.
Ik wist al dat de Antec 300 stoffilters heeft, en dat heeft zeker meegespeeld in mijn overwegingen. Daarbij klinkt je ervaring met jouw exemplaar in ieder geval positief, wat ook weer moed doet geven en me weer meer laat neigen naar de Antec 300. ;)

Aangezien je meer ervaring hebt met een Antec 300 dan ik, zou ik je daar graag nog wat over willen vragen, als je het niet erg vindt. :o

1. Op een ander forum (ja, ik probeer van zoveel mogelijk plaatsen informatie te vergaren ;)) zei iemand gisteren tegen mij dat ik de Antec 300 maar beter niet kon kopen. "De voeding is namelijk maar op 1 manier te placeren, welke zeer slecht is qua airflow," werd als reden aangegeven. Ik nam aan dat deze manier werd bedoeld en heb toen gevraagd waarom dat dan zo slecht zo zijn voor de airflow, maar heb daar (nog) geen reactie over teruggekregen. Hij zal toch niet denken dat de voeding in die positie warme lucht de kast in blaast, hè? Want ik dacht dat een voeding juist lucht aanzuigt en zo dus ook een beetje warme lucht aanzuigt en uit de kast verwijdert. In ieder geval vraag ik me hoe dan ook af wat jouw mening daarover is en wat voor maatregelen je eventueel hebt getroffen om dit nadeel te overkomen.

Verder raadde deze persoon mij trouwens als kast de Cooler Master CM 690 II of de NZXT Source 210 aan. Zelf had ik eerder ook al de Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 versie) overwogen, maar moest ik deze laten vallen om dezelfde redenen als de Corsair Carbide 500R Black waar ik eerder ook al over sprak. Aldus gold hetzelfde voor de "basisversie" van de CM 690 II. En wat de kast van NZXT betreft: die is wel oké, maar dan vond ik de Gigabyte GZ-X1 die ik zelf al had gevonden toch een beetje stijlvoller (en dan nóg heeft mijn vader, zoals eerder gezegd, liever iets spannender dan de GZ-X1).

2. Heb je ooit de bijgeleverde stock case fans gebruikt, en zo ja, waren die erg lawaaiig (ik gok van wel, aangezien stock case fans vaak van mindere kwaliteit zijn, maar wou het uit nieuwsgierigheid toch even vragen)?

3. Is de kast op zich vrij lawaaiig, bijvoorbeeld vrij gevoelig voor de vibraties die van de harde schijf afkomen? De meningen daarover schijnen verdeeld te zijn: sommigen vinden hem stil, anderen toch te rumoerig.

4. Argh, ik had volgens mij nog een vierde vraag, maar die ontgaat me nu (komt ook omdat ik nu al aardig moe ben). ;( Misschien dat het me later nog wel invalt. :)
Daarbij kun je denk ik gewoon 1 fan voorin zetten die naar binnen blaast en die achterin zit op low laten draaien en naar buiten laten blazen (mid en high = herrie). Een fan als deze kun je dan voorin zetten: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm
De fan die bovenin zit is met deze setup niet echt nodig, zo is er wel genoeg koeling. Daar zit echter wel een fan (140 mm, dus past niet voorin helaas). Als je die gewoon niet aansluit en er wat bovenop legt, dwarrelt er ook geen stof de kast in. Dat er geen stoffilter achterin zit is niet zo erg, die fan blaast toch naar buiten en er komt daar amper stof de kast in als de fan niet draait.
Verder zou je nog kunnen proberen om de zijpanelen om te wisselen (weet niet zeker of dit kan) zodat de gaatjes die in het linker paneel zitten om een zij-fan te installeren aan de rechterkant komen te zitten, achter het moederbordpaneel. Dan komt er op die manier ook geen stof de kast in.
Ik heb hier en daar gelezen dat overdruk creëren in een computerkast het beste is in het gevecht tegen de stof. Na navraag op een ander forum aan de hand van dit zelfgemaakte plaatje, zei men dat ik het beste overdruk in de Antec 300 kon creëren door:

- de twee voorste fans intake te laten zijn, mét stoffilter voor beiden
- de bovenste fan outtake te laten zijn, mét stoffilter
- de achterste fan outtake te laten zijn, zónder stoffilter
- de fan van het zijpaneel intake te laten zijn, mét stoffilter

Ben je het daar ook mee eens? En zo ja... als ik nou inderdaad één voorste fan en de bovenste fan niet gebruik (en de bovenste ventilatieopening dichtplak, zoals je net zei). Is er dan nog steeds overdruk als ik de andere fans zo instel als hierboven genoemd (ik gok van wel, want overdruk betekent meer intake dan outtake)? Zo nee, wat moet ik dan wijzigen om ervoor te zorgen dat er overdruk blijft?
Misschien zou je ook nog wel wat aan de setup zelf kunnen verbeteren. Zelf denk ik dat een Core i3 wel op z'n plaats is hier. Deze schaf je dan voor ongeveer €100 aan: pricewatch: Intel Core i3 2100
Het liefste ging ik voor een processor van AMD, aangezien zowel mijn ouders als ik altijd AMD-processors hebben gehad, en wij daar nooit last mee hebben gehad. Vooral ik ben, wat goede ervaringen betreft, dan nogal trouw aan een merk, en zo heb ik in 2009 nog een AMD Athlon X2 5050e voor mijn eigen computer gekocht en een AMD Athlon 64 X2 5200+ voor mijn moeders kantoorcomputer. Geen problemen mee gehad, werken beiden naar behoren. Beiden zijn ook meer milieuvriendelijke processors (vind ik toch niet onbelangrijk), en in ieder geval in 2009 had AMD meer te bieden dan Intel op het gebied van milieuvriendelijk(ere) processors.

Een paar uur geleden vertelde iemand mij echter dat AMD momenteel in alle segmenten de slechtere keuze is, en dat ik beter voor een Sandy Bridge Pentium G8x0 of een Core i3-2100 moest gaan. Tijd voor mij om me dan maar eens wat meer in Intel te gaan verdiepen, dan. :-(
Een goede suggestie, maar ik houd toch liever vast aan Gigabyte (weer zo'n merk waar ik hele goede ervaringen mee heb). :o Eventueel pak ik nog een ietsje duurder model dan het model dat ik nu voor ogen had.
Verder kun je denk ik ook wel probleemloos voor minimaal 4GB gaan met de huidige prijzen, of 8GB:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
Mijn eerste instinct was ook om voor de 4 GB te gaan, want voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten. Wat mij uiteindelijk van gedachten deed veranderen was het feit dat ook op het toekomstige nieuwe systeem van mijn ouders voorlopig nog Windows XP Professional 32-bits gedraaid zal worden. Tot 2012 in ieder geval, want het lijkt me verstandiger om te wachten op Windows 8 inplaats van nu Windows 7 aan te schaffen terwijl er achter een paar maanden alweer een nieuwer en beter OS op de markt is.

Het punt is dus dat Windows XP niet de volle 4 GB zal herkennen (het zal ongeveer maar 2-3 GB ervan zien). De onzichtbare hoeveelheid geheugen zal daar dan ongeveer een jaar voor spek en bonen op het moederbord zitten, en niet gebruikt worden, terwijl de rest van het geheugen wél gebruikt wordt. Ik ben bang dat dat uiteindelijk gevolgen zal hebben voor de kwaliteit van het geheugen, dat er een soort kwaliteitsverschil zal zijn tussen het gebruikte gedeelte en het ongebruikte gedeelte, met misschien een hogere kans op corrupties als gevolg. :| Als die angst echter ongegrond is, vertel het me dan maar gerust en dan zal ik maar al te graag voor die 4 GB aan geheugen gaan. ;)
Voeding is behoorlijk zwaar voor dit systeem, deze voldoet ook wel, een videokaart erbij als de HD6870 is ook geen probleem: pricewatch: Corsair Builder CX430 V2
Ik wou in eerste instantie voor de 500 W versie gaan, maar toen ik het kleine prijsverschil van zo'n 10 euro zag met de 600 W versie, dacht ik: "Nou, dan kan ik toch net zo goed de 600 W nemen? Dan ben je hoe dan ook altijd verzekerd van genoeg stroom." Maar achteraf is het misschien inderdaad een beetje te zwaar. Dan ga ik terug naar de 500 W versie, want lager dan 500 W wil ik liever niet gaan. De huidige antieke computer van mijn ouders heeft zelfs een voeding van 550 W (zelf heb ik er een van 500 W), dus minimaal 500 W wil ik dan graag voor de zekerheid aanhouden. :) Pffff, eigenlijk klink ik zo best nogal als een verschrikkelijk gewoontedier. :o

Wat de videokaart betreft: ik geef de voorkeur aan een nVidia GeForce, want met ATI Radeon heb ik helaas slechte ervaringen (o.a. BSODs en problemen met Catalyst Centre) en daar blijf ik liever van weg. Met nVidia GeForce heb ik echt helemaal nooit problemen gehad, en dus heb ik daar meer vertrouwen in.
Ik weet niet welk OS je hierop wilt installeren, maar 8GB geheugen is alvast een goede basis voor Windows 7 of 8.
Het plan is dat er straks in 2012 Windows 8 op komt te staan, maar tot het zo ver is, moeten mijn ouders het nog héél eventjes met hun exemplaar van Windows XP Professional doen.
Je zou nu ook voor de harde schijf kunnen gaan, en een SSD erbij als opstartschijf (bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB)
Hier zet je dan Windows op. Bij voorkeur Windows 7 of 8, want dat werkt gewoon het mooist met een SSD.
De data kun je dan kwijt op de HDD. Prima combinatie voor een snelle PC :)
Hmm, dat is zeker een interessante optie! Die zal ik ongetwijfeld nader onderzoeken. :*)
gijsiej schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:36:
Het idee is een kast zonder gaas aan de bovenkant en stoffilters, zuinige componenten met oversized koelers zodat deze langzamer draaien zodat er minder snel stof in komt, en als er al stof in zit koelt het nog steeds prima. Buiten dat is het mATX dus toch nét dat beetje kleiner dan een normale pc.
Dit vind ik ook een interessant concept, dat zal ik ook nader onderzoeken! :)
Anoniem: 144074 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:40:
Je schreef dat hij in een bureaukastje staat. Staat dat dan in de keuken?
Ja, mijn ouders hebben zo'n klassiek ogende bureaumeubel met rolluik in hun keuken staan. Het ziet er ongeveer zo uit: klik hier (plaatje gevonden via Google Images). De computerkast staat dan in het kastje linksonder.
Anoniem: 144074 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:40:
Wel als hij dan weer in het kastje moet dan kun je aan de voorkant een gazen deurtje maken en aan de achterkant een verwijderbaar gazen paneel. Desnoods gewoon een horretje van aluminiumframe met scharniertjes wat netjes afsluit. Zo houd je het meeste stof direct uit het kastje. Wat er niet in komt hoef je er ook niet uit te halen. Zo beperk je de vervuiling tot het minimum en is schoonhouden makkelijk uit te voeren door regelmatig even de horretjes af te zuigen. In het kastje duiken en de computer van binnenschoonmaken is zo veeel minder vaak nodig.
Hee, dat is een goed idee! :D Het hangt onder andere van de smaak van mijn ouders af of ze een gazen deurtje aan de voorkant zouden willen hebben (ze hebben dan wellicht liever tochtstrips aan de voorkant), maar een gazen paneel aan de achterkant lijkt me geen probleem. Er is toch niemand die ooit de achterkant van de bureaumeubel ziet (want die staat tegen de muur aan), buiten de luttele keren dat er met de stofzuiger stof verwijderd wordt daar.

Ik heb even in Paint een voorstelling gemaakt van hoe een gazen paneel er uit zou kunnen komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u272/Thanatos1985/gaas_kast2.png

Ik hoop dat ik het zo goed begrepen heb. :o

De computerkabels moeten dus wel door het gaas heen uiteraard. Er zijn dan twee opties (als ik het goed heb): één waarbij de kabels nog zo door het gaas kunnen, of één waarbij er voor de kabels een gat in het gaas moet worden gemaakt. Welke van de twee opties lijkt jou het verstandigst (ook gelet op de airflow in het bureaukastje zelf)? Mijn gevoel neigt ernaar dat de tweede optie waarschijnlijk het verstandigst is (die met het gat). Of zouden beide opties elkaar amper ontlopen? Misschien is het ook een no-brainer, maar ik wou het voor de zekerheid toch maar even vragen. Oh, en wie weet, misschien kan ik voor delen van het gaas ook nog een stoffilter gebruiken. :P

[ Voor 197% gewijzigd door Duysterwald op 08-12-2011 01:43 . Reden: Had te vroeg op 'Enter' geduwd, heb nu pas bericht helemaal af. :x ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:37
Heb even voor je gezocht, maar er is ergens een pckoeler. ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Maar het is in principe een koelkast waar je je pc in gooit. Dan ben je echt stofvrij. Anders zou ik het zo passief mogelijkhouden. Luchtstroom = stof. (Mugen 2 op je X2, fan eraf, passieve voeding. etc.)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 16:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Begin eens bij het begin .. waar gebruiken ze de pc voor? Internet? Mailtje tikken? En hoe lang staat de pc feitelijk aan? 24/7 ? Of alleen een paar uurtjes per dag?

If so, underclock de boel .. stop er voor mijn part een oude celeron in, of neem een mini ATX bordje wat je ook ziet in HTPC's. Stel je eens voor, die processor staat uit zijn neus te vreten. Als je geen dikke graphics hoeft, is onboard prima en dat neemt heel weinig power. Denk jij dat die ieniemiene processor, underclocked en met onboard grafische chip dan nog te heet wordt als je alle openingen sluit? Zolang de lucht intern maar goed circuleert.

Je kunt eventueel een processor zoeken met een waterkoelset erbij. Breng de slangen door kleine ronde gaten naar buiten en hang de radiateur buiten de kast. Kan ie verder helemaal afgesloten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-12-2011 00:03 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duysterwald
Mijn vorige post (die ik te vroeg had gepost en daarna even leeg had gemaakt totdat ik hem af had) is inmiddels weer beschikbaar, dit voor degenen die hem vluchtig zagen maar er niet meer op konden reageren. :o

Trouwens, mijn excuses voor de grote hoeveelheid tekst en de vele vragen, ik zal proberen het iets in te perken. :X
Biersteker schreef op woensdag 07 december 2011 @ 23:54:
Heb even voor je gezocht, maar er is ergens een pckoeler. ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Maar het is in principe een koelkast waar je je pc in gooit. Dan ben je echt stofvrij. Anders zou ik het zo passief mogelijkhouden. Luchtstroom = stof. (Mugen 2 op je X2, fan eraf, passieve voeding. etc.)
Jammer dat je het niet hebt kunnen vinden, maar toch bedankt dat je even hebt gezocht. ;) Misschien slaag ik er in om het zelf te vinden (googlen op bijvoorbeeld "computer + fridge" levert in ieder geval wel leuke resultaten op ;)). De tip over zo passief mogelijk koelen zal ik in het achterhoofd houden. :)
ing._Buttje schreef op donderdag 08 december 2011 @ 00:02:
Begin eens bij het begin .. waar gebruiken ze de pc voor? Internet? Mailtje tikken? En hoe lang staat de pc feitelijk aan? 24/7 ? Of alleen een paar uurtjes per dag?
Momenteel gebruiken mijn ouders hun PC vooral voor de standaardzaken, ja. Mijn vader wil echter graag spelletjes spelen op de computer, met name vliegspelletjes zoals Flight Simulator. Dat kan hij nu niet, want de huidige computer is zo antiek dat 'ie dat niet (meer) aankan - hij bevriest al een beetje bij YouTube videos! 8)7 Maar met een nieuw en modern systeem zal hij dat dus zeker wel gaan doen.

Daarnaast staat hun computer bijna de hele dag aan. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat; alleen 's nachts krijgt de PC wat rust.
ing._Buttje schreef op donderdag 08 december 2011 @ 00:02:
Je kunt eventueel een processor zoeken met een waterkoelset erbij. Breng de slangen door kleine ronde gaten naar buiten en hang de radiateur buiten de kast. Kan ie verder helemaal afgesloten worden.
Dat is inderdaad ook een optie, maar lijkt een beetje drastisch voor een vrij eenvoudig systeem dat nog niet eens overgeclocked zal zijn. Ik bedoel, het is duurder en kost meer onderhoud, en daarnaast neemt het bijvoorbeeld meer ruimte in dan fans, is er het risico (hoe klein ook) dat het zal gaan lekken, etc. Dan ben ik toch eerder geneigd om bij een luchtkoelingssysteem te blijven en deze goed mogelijk voor stof te beschermen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:27
In hoeverre is het een probleem om 1x de 3 maanden / half-jaar even met de stofzuiger door de kast te gaan?

Kwestie van een kast met duimschroeven, 1x laten zien hoe ze stofzuigen en klaar; denk dat je vader meer gebaat is bij het kunnen spelen van de nieuwste Flight Simulator dan dat hij zich druk maakt over een paar keer per jaar 5 minuutjes stofzuigen....

Puur luxe non-probleem, wil je het echt oplossen zal het dus geld en/of veel moeite kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat betreft de gazen panelen.

Voor de achterkant
Maak van wat latjes een raamwerk wat precies in dat kastje past.
Maak tenminste één zijde (bijv onderkant) van een bredere lat
maak een uitsparing voor de kabels in die bredere lat, aan de buitenkant van die lat, zodat je die over de kabels heen kunt zetten ipv kabels/stekkers er door heen te moeten proppen. Eventueel kun je in het midden nog een extra latje doen zodat je een H profiel krijgt. Die middenstijl kun je dan het ding makkelijk aan vasthouden.

Zo’n raamwerkje kun je heel eenvoudig zelf maken van wat latwerk en schroeven. Kost niks.
Dan span je er horregaas tegen en klaar.
Waarschijnlijk moet je nog wel in het kastje zelf een paar dunne latjes aanbrengen als sponning waar dit paneeltje tegen rust. Het paneeltje kun je vastzetten met 2 klosjes ervoor of een soortgelijke oplossing. maak dat je het makkelijk kunt demonteren.

Voor de voorzijde
Maak wedrom een raamwerkje van hout of koop bij de doe hetzelver materiaal om dit van aluminium te doen.
Die onderdeeltjes kun je allemaal los kopen als ik het wel heb. Zo maak je simpel een horretje op maat. ook heb je eenvoudige plastic scharniertjes bij dit soort systemen, waarbij als het deurtje openstaat je het zo uit de scharniertjes omhoog kunt trekken.Dit scharnierende deurtje monerr je achter het bestaande deurtje. Ook hietr moet je misschien even een sponningtje maken met 4 dunne latjes.

Op deze manier zit de hele computer altijs in een afgesloten maar goed geventileerde kamer. Toch kun je zo eenvoudig de computer bedienen als het nodig is door dat deurtje. (Beste is het kastje tijdens gebruik op een kier open te zetten voor voldoende beluchting)

Dit alles is niet moeilijk en niet kostbaar. Je moet het alleen even netjes uitvoeren.

Voor de achterkant kun je zoiets maken in het klein, alleen dan met een bredere lat aan de onderzijde met een kabeldoorvoer.
Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/1848/imag0142l.jpg

Dit horretje is van één van mijn slaapkamers. Zoiets kun je maken voor de voorzijde.
(Op deze heb ik een extra houtenlatje gelijmd waar de scharniertjes op gemonteerd zitten. Ik heb dit zo gedaan om het passend te maken voor een bepaalde oplossing. Je kunt echter verschillende profielen voor horretjes kopen, waarschijnlijk kun je af zonder iets verder aan te passen)
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/7451/imag0134q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/6365/imag0135y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/4671/imag0138l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duysterwald
ufear schreef op donderdag 08 december 2011 @ 02:58:
In hoeverre is het een probleem om 1x de 3 maanden / half-jaar even met de stofzuiger door de kast te gaan?

Kwestie van een kast met duimschroeven, 1x laten zien hoe ze stofzuigen en klaar; denk dat je vader meer gebaat is bij het kunnen spelen van de nieuwste Flight Simulator dan dat hij zich druk maakt over een paar keer per jaar 5 minuutjes stofzuigen....

Puur luxe non-probleem, wil je het echt oplossen zal het dus geld en/of veel moeite kosten.
Nou, mijn ouders hebben het doorgaans erg druk, waardoor schoonmaakwerk in huis er wel eens geregeld bij in schiet - en dit geldt dan met name voor de computer, dat vergeten ze eigenlijk gewoon stelselmatig. Als ik er niet af en toe naar omkeek (wanneer ik bij hen op bezoek ben), was de computer inmiddels allang verstikt in de stof en gaar geweest. Maar je hebt gelijk, ik kan er niet altijd voor ze zijn en dan zullen ze het toch op een gegeven moment eens zelf moeten doen.

Ik zal dat gazen paneel achterin de bureaukast gaan installeren, dat lijkt me echt de goedkoopste en meest praktische oplossing (de andere alternatieven zijn inderdaad aan de dure kant of te omslachtig, en dat lijkt het me niet zo waard). Daardoor wordt het voor hen in ieder geval minder schoonmaakwerk dan het tot nu toe voor mij is geweest. Een kwestie van even het paneel schoonzuigen met de stofzuiger, dan hoeven ze eigenlijk niet bij de hardware te komen want ik stel me voor dat het door het gazen paneel héél lang gaat duren voordat zich op de hardware zo'n dikke laag vormt als tot nu steeds het geval is geweest. Ik ben ieder geval benieuwd naar hoe het vanaf dan zal gaan! :)
Wow, hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg - en met foto's ook nog! :*) _/-\o_ Ik heb het uitgeprint en zal er zo snel mogelijk mee aan de slag gaan (hopelijk zal m'n vader ook de tijd vinden om me er een beetje mee te helpen als het nodig is, want het zou voor mij de eerste keer zijn om zoiets in elkaar te knutselen)! 8)

Het lijkt er dus op dat de oplossing voor het stofprobleem gevonden is: een gazen paneel in combinatie met een goede, gefilterde computerkast waar overdruk in is moet voldoende zijn om de ergste stof buiten de deur te houden. Mocht het dan op de één of andere manier toch nog misgaan, dan kan ik altijd nog één van de andere suggesties in dit topic proberen. ;) Voorlopig heb ik in ieder geval genoeg informatie wat dat betreft (al hoop ik dat ik in de toekomst nog een reactie mag ontvangen van MartijnLoarne over de Antec 300 ;)) - iedereen nogmaals bedankt voor het geduld, de tijd en de moeite, ik heb er heel veel aan! :D

*gaat nu eindelijk eens haar warme nest in* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik wist al dat de Antec 300 stoffilters heeft, en dat heeft zeker meegespeeld in mijn overwegingen. Daarbij klinkt je ervaring met jouw exemplaar in ieder geval positief, wat ook weer moed doet geven en me weer meer laat neigen naar de Antec 300.

Aangezien je meer ervaring hebt met een Antec 300 dan ik, zou ik je daar graag nog wat over willen vragen, als je het niet erg vindt.
Dat mag natuurlijk!
1. Op een ander forum (ja, ik probeer van zoveel mogelijk plaatsen informatie te vergaren ) zei iemand gisteren tegen mij dat ik de Antec 300 maar beter niet kon kopen. "De voeding is namelijk maar op 1 manier te placeren, welke zeer slecht is qua airflow," werd als reden aangegeven. Ik nam aan dat deze manier werd bedoeld en heb toen gevraagd waarom dat dan zo slecht zo zijn voor de airflow, maar heb daar (nog) geen reactie over teruggekregen. Hij zal toch niet denken dat de voeding in die positie warme lucht de kast in blaast, hè? Want ik dacht dat een voeding juist lucht aanzuigt en zo dus ook een beetje warme lucht aanzuigt en uit de kast verwijdert. In ieder geval vraag ik me hoe dan ook af wat jouw mening daarover is en wat voor maatregelen je eventueel hebt getroffen om dit nadeel te overkomen.
Inderdaad, dat is de enige manier om de voeding juist te plaatsen in een Antec 300. Qua airflow is het denk ik niet slecht hoor, maakt vrij weinig uit. De voeding omdraaien is inderdaad wel beter, maar dan kan hij geen lucht aanzuigen. Het beste is dan om een kast te hebben die een stoffilter in de bodem heeft, waardoor de voeding z'n lucht aanzuigt, en een soort eigen "airflow-circuit" heeft. De Antec 300 heeft dit niet, maar het is denk ik geen onoverkomelijk nadeel. Bij mij werkt het in ieder geval probleemloos.
Verder raadde deze persoon mij trouwens als kast de Cooler Master CM 690 II of de NZXT Source 210 aan. Zelf had ik eerder ook al de Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 versie) overwogen, maar moest ik deze laten vallen om dezelfde redenen als de Corsair Carbide 500R Black waar ik eerder ook al over sprak. Aldus gold hetzelfde voor de "basisversie" van de CM 690 II. En wat de kast van NZXT betreft: die is wel oké, maar dan vond ik de Gigabyte GZ-X1 die ik zelf al had gevonden toch een beetje stijlvoller (en dan nóg heeft mijn vader, zoals eerder gezegd, liever iets spannender dan de GZ-X1).
De 690 II (Advanced) is inderdaad nogal open qua mesh enzo, dus als je graag geen stof in je kast wil, zou ik die links laten liggen.
Overigens: een suggestie voor een kast die nu in me opkomt, is deze: pricewatch: Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0
Dit is een kast die toegespitst is op stilte. Tevens heeft hij een goede airflow en 2 meegeleverde fans, wat in principe wel genoeg is. Op alle plekken waar geen fans zitten, zit afdekmateriaal. Dit materiaal is ook geluiddempend, en is ook helemaal aan de binnenkant van de behuizing aangebracht. Het houdt dus ook stof tegen. Opzich denk ik dat dit ook wel een ideale kast is voor jou, maar hij is alleen redelijk duur.
Of hij ook in het kastje van je ouders past, weet ik ook niet :9
2. Heb je ooit de bijgeleverde stock case fans gebruikt, en zo ja, waren die erg lawaaiig (ik gok van wel, aangezien stock case fans vaak van mindere kwaliteit zijn, maar wou het uit nieuwsgierigheid toch even vragen)?
Ja, die zijn vrij lawaaiig. Ik raad je dan ook aan om de standen Mid en High niet te gebruiken, Low is prima te doen, en kan dan ook nog wel genoeg warmte afvoeren.
3. Is de kast op zich vrij lawaaiig, bijvoorbeeld vrij gevoelig voor de vibraties die van de harde schijf afkomen? De meningen daarover schijnen verdeeld te zijn: sommigen vinden hem stil, anderen toch te rumoerig.
Persoonlijk denk ik dat het nog wel meevalt. Mijn systeem is verder ook wel aardig stil (Mugen 2 op de CPU, en een MSI TwinFrozr II videokaart), en de kast dempt natuurlijk ook nog wel wat. Bovengenoemde Fractal Design kast is in ieder geval wel stiller. Ook kan je hierbij de voeding wel op de normale manier monteren, dus ook met de fan naar beneden, want er zit een stoffilter in de bodem.
4. Argh, ik had volgens mij nog een vierde vraag, maar die ontgaat me nu (komt ook omdat ik nu al aardig moe ben). Misschien dat het me later nog wel invalt.
Weet je het alweer? O+
Ik heb hier en daar gelezen dat overdruk creëren in een computerkast het beste is in het gevecht tegen de stof. Na navraag op een ander forum aan de hand van dit zelfgemaakte plaatje, zei men dat ik het beste overdruk in de Antec 300 kon creëren door:

- de twee voorste fans intake te laten zijn, mét stoffilter voor beiden
- de bovenste fan outtake te laten zijn, mét stoffilter
- de achterste fan outtake te laten zijn, zónder stoffilter
- de fan van het zijpaneel intake te laten zijn, mét stoffilter

Ben je het daar ook mee eens? En zo ja... als ik nou inderdaad één voorste fan en de bovenste fan niet gebruik (en de bovenste ventilatieopening dichtplak, zoals je net zei). Is er dan nog steeds overdruk als ik de andere fans zo instel als hierboven genoemd (ik gok van wel, want overdruk betekent meer intake dan outtake)? Zo nee, wat moet ik dan wijzigen om ervoor te zorgen dat er overdruk blijft?
Dat hele overdruk verhaal zal wel iets helpen, maar ik ben er verder niet zo van onder de indruk. Voordat je met een paar casefans overdruk bereikt.. Een kast is altijd wel ergens een beetje open, dus er kan toch wel lucht ontsnappen. Desondanks kun je wel meer intake dan outtake fans installeren. Daarbij denk ik dat je voorin twee van die fans kunt plaatsen die ik al aanhaalde, en achterin de stock Antec fan op Low laat draaien. Achterin heb je in principe geen stoffilter nodig denk ik.
Zo heb je wel genoeg airflow. De 140 mm fan die bovenin zit hoef je in principe niet aan te sluiten, en kun je wel afplakken. De fans voorin kun je op het moederbord aansluiten (weet niet of de kabels daarvoor lang genoeg zijn). Zo kun je ze regelen in toerental met het moederbord, zodat je ze ook bijvoorbeeld op 800 rpm kunt laten draaien in plaats van de 1200 die ze draaien als ze op 100% staan.
Het liefste ging ik voor een processor van AMD, aangezien zowel mijn ouders als ik altijd AMD-processors hebben gehad, en wij daar nooit last mee hebben gehad. Vooral ik ben, wat goede ervaringen betreft, dan nogal trouw aan een merk, en zo heb ik in 2009 nog een AMD Athlon X2 5050e voor mijn eigen computer gekocht en een AMD Athlon 64 X2 5200+ voor mijn moeders kantoorcomputer. Geen problemen mee gehad, werken beiden naar behoren. Beiden zijn ook meer milieuvriendelijke processors (vind ik toch niet onbelangrijk), en in ieder geval in 2009 had AMD meer te bieden dan Intel op het gebied van milieuvriendelijk(ere) processors.

Een paar uur geleden vertelde iemand mij echter dat AMD momenteel in alle segmenten de slechtere keuze is, en dat ik beter voor een Sandy Bridge Pentium G8x0 of een Core i3-2100 moest gaan. Tijd voor mij om me dan maar eens wat meer in Intel te gaan verdiepen, dan.
Snap het best goed dat je AMD wilt, heeft altijd een goede prijs/prestatie verhouding. Toch kunnen ze nu niet zo heel goed meekomen met Intel qua processorprestaties. En aangezien het systeem toch nog enige jaren vooruit moet kunnen zonder upgrade (ja toch?) denk ik dat Intel wel beter op z'n plek is hier. Een i3 2100 is echt een mooie keuze, niet te duur en goede prestaties! Ook is deze serie processors zeer zuinig.
Hier kun je dan ook nog weer een stille koeler opzetten, zoals deze: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus
Een goede suggestie, maar ik houd toch liever vast aan Gigabyte (weer zo'n merk waar ik hele goede ervaringen mee heb). Eventueel pak ik nog een ietsje duurder model dan het model dat ik nu voor ogen had.
Prima, ook Gigabyte maakt goede H67 borden. Denk dat deze wel goed is: pricewatch: Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3
Mijn eerste instinct was ook om voor de 4 GB te gaan, want voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten. Wat mij uiteindelijk van gedachten deed veranderen was het feit dat ook op het toekomstige nieuwe systeem van mijn ouders voorlopig nog Windows XP Professional 32-bits gedraaid zal worden. Tot 2012 in ieder geval, want het lijkt me verstandiger om te wachten op Windows 8 inplaats van nu Windows 7 aan te schaffen terwijl er achter een paar maanden alweer een nieuwer en beter OS op de markt is.

Het punt is dus dat Windows XP niet de volle 4 GB zal herkennen (het zal ongeveer maar 2-3 GB ervan zien). De onzichtbare hoeveelheid geheugen zal daar dan ongeveer een jaar voor spek en bonen op het moederbord zitten, en niet gebruikt worden, terwijl de rest van het geheugen wél gebruikt wordt. Ik ben bang dat dat uiteindelijk gevolgen zal hebben voor de kwaliteit van het geheugen, dat er een soort kwaliteitsverschil zal zijn tussen het gebruikte gedeelte en het ongebruikte gedeelte, met misschien een hogere kans op corrupties als gevolg. Als die angst echter ongegrond is, vertel het me dan maar gerust en dan zal ik maar al te graag voor die 4 GB aan geheugen gaan.
Je kunt inderdaad nu best voor 4GB gaan. Eventueel kun je later nog 4GB in het moederbord bijprikken, op bovengenoemd Gigabyte bord zitten 4 sloten.
Wat betreft mogelijke issues met 32-bit OS: maakt helemaal niks uit. Bij mij op school hebben we ook zo'n situatie, Windows 7 x32 op systemen die ook 4GB hebben. Dat zijn allemaal HP OEM systemen, dus dat gaat gewoon werken ;)
Ik wou in eerste instantie voor de 500 W versie gaan, maar toen ik het kleine prijsverschil van zo'n 10 euro zag met de 600 W versie, dacht ik: "Nou, dan kan ik toch net zo goed de 600 W nemen? Dan ben je hoe dan ook altijd verzekerd van genoeg stroom." Maar achteraf is het misschien inderdaad een beetje te zwaar. Dan ga ik terug naar de 500 W versie, want lager dan 500 W wil ik liever niet gaan. De huidige antieke computer van mijn ouders heeft zelfs een voeding van 550 W (zelf heb ik er een van 500 W), dus minimaal 500 W wil ik dan graag voor de zekerheid aanhouden. Pffff, eigenlijk klink ik zo best nogal als een verschrikkelijk gewoontedier.
500W is inderdaad meer dan genoeg. Overigens bedacht ik mij later nog dat er ook een goede modulaire voeding bestaat, deze: pricewatch: Thermaltake Smart M450W
Biedt ook meer dan genoeg vermogen en is dus modulair, waardoor je de kabels die je niet nodig hebt niet aan hoeft te koppelen en deze ook niet door je kast zwerven, dit resulteert onder andere in betere airflow en komt er op het esthetische vlak ook beter uit :D
Wat de videokaart betreft: ik geef de voorkeur aan een nVidia GeForce, want met ATI Radeon heb ik helaas slechte ervaringen (o.a. BSODs en problemen met Catalyst Centre) en daar blijf ik liever van weg. Met nVidia GeForce heb ik echt helemaal nooit problemen gehad, en dus heb ik daar meer vertrouwen in.
Tegenwoordig hoor je eigenlijk weinig slechte verhalen over AMD kaarten (ATI Radeon bestaat niet meer, sinds de laatste serie van die kaarten heet het allemaal AMD).
Ik weet niet wat je budget is voor een videokaart, maar aangenomen dat het < €100 mag zijn, komt eruit dat AMD de beste papieren heeft qua performance. Het spul wat er nu op de markt is, is in ieder geval wel beter dan jouw 9400GT (ook een stuk zuiniger). Ik zou het zoeken in de HD6670, HD6750 en HD6770, laatstgenoemde presteert het beste, maar is ook het duurste. Kijk maar even wat je ouders eraan uit willen geven. In principe kun je met al deze kaarten redelijk Flight Simulator spelen, maar met de HD6770 kun je de instellingen wel wat hoger zetten dan met de HD6670 bijvoorbeeld.

SSD is ook een erg mooie aanvulling hoor, omdat de HDD's nu zo duur zijn.. Op 64GB kun je de meest basale dingen wel kwijt, Flight Simulator ook wel denk ik.
*gaat nu eindelijk eens haar warme nest in*
Zo, nooit gedacht dat ik ooit nog eens een vrouw zou helpen hier op Tweakers.. 8)
Leuk dat je je er zo mee bezig houdt! ICT studente?

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Pagina: 1