Zucht.. gedwongen ADSL, wat nu ?

Pagina: 1
Acties:

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 00:34

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Topicstarter
Oke,
wij hebben in ons huis een mannetje langs gehad van @home. Deze wilde niet installeren want hij had toestemming van de huiseigenaar nodig. Na die verkregen te hebben, mocht het niet meer. Studentenhuizen mogen niet worden voorzien van kabel, omdat er dan een centrale kabelaansluiting moet worden gebruikt.. crap. :r
Ook leuk, hij deelde wel mee dat het een heule fijne wijk is, gem 400kb/sec. |:(

In ieder geval, dan nu maar even over op ADSL, breedband blijft trekken..
Kan ik dat ADSL (basic) in de uplink van de Hub doen ? Ik heb op het forum al gelezen dat het kan met een servertje, maar ik wil weten of het ook in de uplink kan...
Iemand ?

Greetz

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Verwijderd

400kb/s |:( :?

Is toch niks mis mee?
Of is dit kilobit ipv byte?

Verwijderd

Nou ik denk dat je veel problemen krijgt als ik zo m'n literatuur heb bestudeerd, aangezien alle computers van hetzelfde ip-adres gebruik moeten maken en dat kan erge ruzie opleveren tussen de computers. ik heb het nooit uitgeprobeerd (over 16dagen hier ADSL), maar je kan het allicht proberen. Een Pentium 100 servertje is toch altijd te doen toch??

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op de hub steken werkt niet. Maar een oude 486, 2 netwerkkaartjes (een voor ADSL en een voor je lokale netwerk) werk prima. Niet eens een harde schijf nodig, download gewoon een linuxfloppy van linuxrouter.org en gaan met die banaan :) :) werkt heel goed...

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Waar wilde hij niet installeren? Vorige week is er bij mij geinstalleerd in een studentenhuis met 11 kamers.

Verwijderd

Jah, ethernet adsl kan via een hub. Als je zo'n duur abonnement neemt heb je een downstream 108 k/s en een upstream van ongeveer 30 kb/s en kun je zelfs vier verschillende computers aan die hub 4 verschillende ip's toewijzen je kunt natuurlijk ook internet sharen door 1 IP te sharen.

Dat ethernet modem heeft namelijk een eigen IP adres, heeft routing mogelijkheden, kan dienen als dhcp server en is remote te beheren via een www interface.

In tegenstelling tot wat maartena hierboven schreef: het ethernet adsl modem kan dus wél op de hub. Het heeft een eigen IP adres in de 10.x.x.x range, maar deze kun je ook zelf instellen.

Je komt op het netwerk dmv een VPN verbinding.

Bij zo'n goedkoop abonnement heb je maar een upstream van 6 kb/s . Dat is vrij weinig als je met meerderen op internet gaat. Bestanden verzenden gaat dan heel erg langzaam.

Ik deel met 7 mensen een fast adsl verbinding bij xs4all. Gaat echt lekker.

Voor specifieke vragen over adsl kun je me altijd mailen (zie profiel)

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 14:46 schreef RopStop het volgende:
Jah, ethernet adsl kan via een hub. Als je zo'n duur abonnement neemt heb je een downstream 108 k/s en een upstream van ongeveer 30 kb/s en kun je zelfs vier verschillende computers aan die hub 4 verschillende ip's toewijzen je kunt natuurlijk ook internet sharen door 1 IP te sharen.
128kB en 32kB

Om precies te zijn.

We spreken hier over bytes en niet over bits neem ik aan.

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 00:34

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Topicstarter
Daar was ik dus al bang voor. Inderdaad, met een basic kan het dus niet in de hub. Nah, dan maar even een servertje zoeken. Wat vinden jullie er trouwens van dat die kerel van @home niet wilde installeren omdat het een studentenhuis is ?

Ik vind dat best achterlijk, eigenlijk.. helemaal omdat ik 500 kb/sec misloop...

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 15:43 schreef Bendertino het volgende:

[..]

128kB en 32kB

Om precies te zijn.

We spreken hier over bytes en niet over bits neem ik aan.
bytes ja. Correctie: 108 kbyte/s is echt het maximum. Theoretisch en praktisch.

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 16:00 schreef seilander het volgende:
Daar was ik dus al bang voor. Inderdaad, met een basic kan het dus niet in de hub. Nah, dan maar even een servertje zoeken. Wat vinden jullie er trouwens van dat die kerel van @home niet wilde installeren omdat het een studentenhuis is ?

Ik vind dat best achterlijk, eigenlijk.. helemaal omdat ik 500 kb/sec misloop...
Volgens mij kun je met een basic ook in de hub hoor! Voorwaarde is gewoon dat je een ethernet modem neemt.

Maar het is geen vereiste dat je modem in de hub kan om het internet te delen. Je kunt een oude peecee installen met win98 en deze aansluiten op de adsl verbinding. Vervolgens deze computer met nog een NIC op een lokaal netwerkje de intrenet verbinding delen.

Denk ook aan de voordelen van ADSL:
Je bent niet afhankelijk van hoeveel mensen er bij jou in de buurt zitten met internet.

Ik ben een chello en adsl verbinding gewend. Ik had eerst een supergoede chello verbinding (haalde wel eens 500k/s) deze is binnen een jaar teruggelopen tot zo 200 k/s max maar een lagere gemiddelde snelheid dan met adsl. ADSL is gewoon erg stabiel.

Verwijderd

Het voordeel van ADSL is dat je je eigen verbinding hebt totaan KPN/Provider die je niet met anderen hoeft te delen wat bij kabel dus wel zo is.

O ja over dt 128 & 108 gedoe, volgens mij is 1024/8 nog steeds 128 en niet 108, dus theoretisch is het 128 en in de praktijk 108 lijkt me.

Verwijderd

Je kunt een oude peecee installen met win98 en deze aansluiten op de adsl verbinding. Vervolgens deze computer met nog een NIC op een lokaal netwerkje de intrenet verbinding delen.
PARDON???????, wij gaan toch geen win98 als router inzetten.....

Afgezien van de instabielheid van dit OS is de veiligheid ook 0, ik geloof namelijk niet in het feit dat je een OS dat zo lek is als een mandje kunt beveiligen met een Firewall (hoe goed Zonealarm ook is ;)).

Neem gewoon een 486 zonder HD, met 2 NIC's erin en 16 mb RAM en kies een van de volgende floppy router/firewall distributies:

http://www.freesco.org
http://www.linuxrouter.org
http://lrp.c0wz.com
http://lrp.steinkuehler.net

Verwijderd

Om de volgende redenen gebruik in windows 98:

-Makkelijk een VPN verbinding op te bouwen
-Huisgenoten snappen windows ook en linux/freesco niet, dus dan hoef ik niet voor ALLES op te draaien
-Windows 98 loopt zo stabiel als een tiet. Nog nooit vastgelopen. We hebben er een memory manager op geinstalleerd.
-Freesco kan niet goed omgaan met dat ssg dashboard c-nat protocol

Kortom: Windows kan in het geval van ADSL sharen beter dan freesco.

Het is misschien "stoerder" om als tweaker te roepen dat je linux gebruikt. In de meeste gevallen is dat echter minder practisch dan windows.

Het is natuurlijk leuk om met linux te knoeien, begrijp me niet verkeerd ;) maar dan moet ik dat wel zelf willen en niet omdat huisgenoten komen klagen "dat internet kapot is".
Verder is in het geval van adsl, als je toch een beetje pc hebt (wij gebruiken een win98 p100 16MB) windows 98 gewoon beter om te gebruiken.

Wat hackbeveiliging betreft: als je zorgt dat je netwerkinstellingen okee zijn in windows en als je zorgt dat je een goede firewall hebt is dat minstens zo veilig als linux. Het is echt zo.

En mochten ze er in komen, dan komen ze op een pc waar alleen windows en sygate is op geinstalleerd. En ze kunnen niet verder het netwerk op, want er wordt niet geroute door windows van internet naar onze peecees, tenzij onze peecees daar uitdrukkelijk om vragen.

Dat zijn de harde feiten.

Rob
Pagina: 1