Vintage speakers icm digitale bronnen => mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

• Stien
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 11:22
Ik maak al geruime tijd gebruik van een set mooie stereo opstellen die ik enkele jaren geleden heb gekregen van mijn ouders.
Het betreft:
  • Kef reference 102 speakers
  • NAD 3240 PE
Nu is de NAD kapot gegaan en ben ik opzoek naar een alternatief. Het probleem is echter dat de KEF speakers gecombineerd dienen te worden met de KEF Kube (niet de subwoofer, maar een soort van equalizer specifiek voor deze speakers). Zonder deze Kef Kube blijft er niets over van het mooie geluid van de speakers. Deze Kef Kube moet aangesloten worden middels een tape-loop (RCA kabels) nu is mijn vraag:
Is het mogelijk om een hdmi signaal van bijvoorbeeld mijn PVR en HTPC alsnog door deze KEF Kube te laten lopen?
Of moet ik dan een losse voor en eind versterkers kopen wil ik ook gebruik maken van de hdmi mogelijkheden van mijn nog aan te schaffen versterker?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kwan hier wat info tegen:
http://kef.com/html/nl/ex...eries_Model102/index.html
http://kef.com/uploads/fi...0_Installation_Manual.pdf
http://kef.com/uploads/fi...0_Installation_Manual.pdf

Grappig ding die Kube :)

1e vraag: Heb je de Kube 100 of de Kube 200 :?
Het lijkt er overigens op dat dat ding niet perse nodig is en als een equalizer dient. Als dat idd zo is, kun je hem denk ik ook gewoon als een equalizer aansluiten op een nieuwe versterker, dus simpelweg via tape danwel monitor aansluitingen.

Doe anders eens een foto / schema van hoe de bekabeling nu precies loopt, want ik neem aan dat je huidige NAD ze ook via tape / monitor heeft lopen? Of heeft die nog gescheiden pre- en poweramps?

Ik zou overigens gewoon naar een goede hifi zaak gaan en zeggen dat die Kef EQ er gewoon tussen moet, dat je een amp zoekt waarbij je een EQ kunt aansluiten. verder zou ik als ik die amp had de boel eerst zo proberen. NAD is een vrij neutrale versterker als ik me niet vergis, dan snap ik wel dat ie die cube nodig heeft. Hang je je speakers aan bijv een marantz of een Denon dan zullen ze al heel anders klinken :)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 05-12-2011 13:45 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stien
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 11:22
Eigenlijk betreft het de Kef Kube 102. specifiek geval voor de Kef reference 102.

Zoals het nu loopt gaat het inderdaad via de tape-out / tape-in.
Maar het betreft een volledig analoge versterker. met enkel een dubbele RCA plug voor de cd speler en een dubbele RCA plug voor de HTPC.

Nu wil ik eigenlijk alle hmdi kabels (Die nu rechtstreeks naar de tv gaan) via de receiver laten lopen en het HDMI-audio signaal nog nabewerken voordat het naar de speakers gaat.

Is dit uberhaupt wel mogelijk van een hdmi in => door de tape-loop (analoog) naar de kef-kube => weer terug naar de versteker => naar de speakers

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Normaal gesproken zou een moderne 2.0 versterker / receiver vziw ook met een equalizer om moeten kunnen gaan. Of HDMI sound processing op de hedendaagse receivers zo intelligent is dat ze met een dergelijke EQ om kunnen gaan dus ik niet te zeggen.

Bedenk je echter wel dat receivers vaak 5.1 of meer zijn, en dus specifiek voor homecinema doeleinden gemaakt worden. Dan heb je vrij weinig aan een 2-kan aals EQ.
Ook worden de meeste receivers tegenwoordig (zeker de wat duurdere) met een goede interne equalizer uitgerust. Ik weet van NAD versterkers dat ze vaak niet eens bass / treble regelingen hebben. Mijn Denon 2311 receiver regelt het echter helemaal zelf en dan hoef je je echt niet druk te maken, kun je zelfs zelfnog per kanaal bijregelen als het moet.

Maar wat let je om een hifiwinkel binnen te stappen en te vragen of je je eigen speakers aan een specifieke receiver mag horen?

Overigens is e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van je budget, maar een Denon als de mijne heb je al voor 650 euro nieuw. En de lagere modellen kunnen dat equalizer kunstje ook vziw, dus zoveel hoeft dat niet te kosten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)