Advies + Budget voor een NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste medetweakers.

Ik zit me steeds meer en meer te verdiepen in NAS systemen en wil er graag eentje aanschaffen. Wel kun je mij nog steeds beschouwen als een complete leek (en een beetje lui, vandaar dit topic :P)

Ik bezit nu een vrij goede pc, waar ik op game en download etc etc. Ik bezit ook een ps3. Ik download dus vaak films/series en stream deze mbv ps3mediaserver naar mijn ps3. Soms op een luie dag (lekker in bed) stream ik een serie naar mijn laptop via het thuisnetwerk (voor zover de bandbreedte dat toelaat dan).

Aangezien zuinigheid en een krachtige pc niet echt samengaan wil ik dus een NAS dit werk laten doen. Deze moet dus via nieuwsgroepen kunnen downloaden (repareren) uitpakken en dit streamen naar mijn ps3.
Tevens wil ik de nas dan ook meteen maar gebruiken voor back ups van foto's etc

Tevens wil ik overal kunnen inloggen op mijn NAS en zo de bestanden benaderen (maar volgens mij kan iedere nas dit wel).

Hoeveel moet dit geintje ongeveer gaan kosten en kan iemand een goeie optie geven?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:37

3DDude

I void warranty's

Zo een geintje kan zoveel kosten als je zelf wilt natuurlijk :P.

Ik zou eerst kijken naar de volgende dingen:
- Wat is mijn budget
- Wat heb ik nodig? aan functionaliteiten?
- Hoeveel opslag wil ik ( 2TB ? of meerdere schijven en 8TB ? geen idee hoeveel je nu verbruikt)
- Eventjes orienteren en wat reviews lezen:
ik zou als uitgangspositie een review van de buren (hw.info) willen nemen die is 29-11 gemaakt dus dan heb je wat recent leesvoer - vergelijkings materiaal met als uitgangspositie een 1 bay en 2 bay nas.

Klik http://nl.hardware.info/r...-bay-nas-apparaten-review daar dus.

Mocht je specifiekere vragen hebben lees eens de topics hier op dit subforum door?

Wat ik persoonlijk als advies zou geven is:
Kijk er goed naar en ga niet voor een ''te goedkoop model' -> want als je die gaat gebruiken is het meestal zo dat je na een tijdje toch een ietsje sneller model wilt. Dan kan je naar mijn mening beter het gelijk in een keer goed doen een ietsje duurder model pakken.

[ Voor 18% gewijzigd door 3DDude op 04-12-2011 23:12 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:43
Hallo,

Wellicht zul je meer en waardevollere antwoorden krijgen als je de volgende gegevens toevoegt:
- budget;
- wat voor onderzoek heb je zelf al gedaan.

Ook is het niet verkeerd om het topic DIY NAS door te lezen.

Een paar maanden geleden zat ik in hetzelfde schuitje, heb daar veel aangehad. Mogelijke setups zelf uitzoeken en daar advies op gekregen, mijn uiteindelijke build staat daar ook wel tussen.

Succes.

EDIT: zie dat 3DDude me al gedeeltelijk voor was ;)

[ Voor 6% gewijzigd door johiem op 04-12-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJPostema schreef op zondag 04 december 2011 @ 22:42:
Aangezien zuinigheid en een krachtige pc niet echt samengaan
Dat is niet per definitie waar. Je kunt een Intel quadcore met 16GiB geheugen prima op 15W laten draaien. Maar dat lukt niet met 'oude' hardware waarbij je een ouderwetse voeding en losse videokaart gebruikt. Dan zit je op het vier-voudige.

Is mij nog niet duidelijk of je nu een kant-en-klare NAS zoekt of zuinige zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
ik wil een NAS. Die zijn ook wat beter te verstoppen.

Ik zal me even goed inlezen. Mijn budget is zo goedkoop mogelijk. Maar ik ben het zeker met 3DDude eens. Ik wil niet zo'n goedkoop systeem dat ik er over een half jaar spijt van krijg dat ik niet wat extra geld heb uitgegeven.

4 tb is wel voldoende. Maar een richtprijs excl HDD's lijkt me het handigst.

Maargoed, zal me eerst even wat beter inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Een prijsindicatie kan je hier vinden:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/685/nas-behuizingen.html

Zoals al gezegd, neem niet de goedkoopste. Je zal merken dat je naar verloop van tijd toch meer dingen er mee wil doen, dan dat je nu bedenkt.
Je loopt dan al snel tegen de vrij beperkte CPU kracht aan.

Ik heb zelf 2 jaar geleden ook een goedkoop ding aangeschaf om te proberen. Hij verslikt zich al als ik een squeezebox server heb draaien, en een beetje te veel torrent connections heb.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
waar ik vooral tegen aanloop is het content streamen naar de ps3.

Ik heb me nu een beetje in de materie verdiept en wat zaken doorgelezen.
ps3 mediaserver is er ook voor linux. Dus als ik dat als server installeer moet het niet zo'n probleem opleveren. (als ik het goed heb). Een NAS met Fun Plug lijkt me wel handig

Ik ben alleen bang dat de processors die gebruikt worden het decoden niet aankunnen (met name dan het HD materiaal). Ik vind het lastig om te achterhalen welke systemen dit wel/niet aankunnen. Iemand een tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Core i3 2100T is een leuke processor, met name als de transcoding single-threaded is. Maar als je videokaart kan transcoden is een nVidia of AMD videokaart wellicht beter. Misschien dat je met een LLano CPU dan wat kunt, maar je moet wel even goed informeren of de transcoding werkt voor de software die je wilt gebruiken; daar heb ik geen ervaring mee. LLano heeft een heel redelijke interne videokaart en onder Windows werkt daar ook hardware acceleratie op, dus qua hardware zit je dan wel goed denk ik, ondanks dat de CPU wat minder is dan Intel. Voordeel is dat LLano erg energiezuinig is in idle.

Als je dit combineert met een PicoPSU setup en zuinige schijven zoals de Samsung F4EG, kun je rond de 15W idle bereiken. Dan kun je ook een geheel passieve opstelling maken, waarbij in idle de fan niet meer draait alleen onder hoge continu belasting. Of dat het geval zal zijn tijdens transcoden durf ik niet te zeggen, maar lijkt me een optie om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
dat is meer zelfbouw dus, dat kan ook natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Als ik zo kijk gaat het on the fly transcoden niet lukken onder de 200 euro. Dat wordt nog even sparen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op basis van Llano zit je rond de 160 euro voor een kaal systeem met een moederbord+processor+8GiB RAM. PicoPSU, kast en schijven kom je dan inderdaad boven de 200 euro uit. Maar excl. schijven schat ik rond de 250 euro. Heb je al gekeken of transcoding op AMD videokaarten werkt, inclusief fusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:56:
Op basis van Llano zit je rond de 160 euro voor een kaal systeem met een moederbord+processor+8GiB RAM. PicoPSU, kast en schijven kom je dan inderdaad boven de 200 euro uit. Maar excl. schijven schat ik rond de 250 euro. Heb je al gekeken of transcoding op AMD videokaarten werkt, inclusief fusion?
Ik weet dat PMS dat niet ondersteund. Puur CPU. Dus misschien dat een intel dan een betere optie is.

Een kant en klare NAS die dit kan kost iig wel 400-500. Dus idd maar eens verdiepen in een zelfbouw servertje.
Ik heb nog een 2 tb in mn pc die dan naar de server kan. Die ruimte heb ik dan (hopelijk) niet meer nodig.
Daar kan ik me dan eerst wel even mee behelpen, totdat de HDD's weer een fatsoenlijk prijsniveau hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puur CPU is een groot nadeel. Weet je ook of de encoding singlethreaded is of multithreaded? Ik hoop dat laatste, anders is het in elk geval geen goede software. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
mulithreaded.

Volgens het PMS fora heb je iets vergelijkbaars nodig met de rekenkracht van een core 2 duo draaiend op 2.8 ghz (de e7400 als ik me niet vergis).

Waarom zou dan een celeron of een pentium geen optie zijn, in een server heb je niet echt een GPU nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de transcoding door de GPU had kunnen laten doen, zoals nVidia en ATi/AMD goed kunnen, dan had je geen krachtige CPU nodig. Een CPU kan dit soort taken minder makkelijk doen dan de GPU.

Als het multithreaded is kun je beter een goedkope quadcore nemen dan een dualcore. Intel heeft echter niet echt goedkope quadcores. Alleen AMD met Llano al zijn die niet erg krachtig. Die llano zou dan een optie zijn als je denkt in de toekomst wel de GPU acceleratie te kunnen gebruiken voor transcoding, terwijl je het nu doet met de 4 CPU cores. Dan zit je ongeveer aan de snelheid van 2 intel cores, aangenomen dat de workload goede SMP schaling heeft.

Indien mogelijk zou ik mensen vragen welke chip ze hebben en of ze problemen ondervinden bij het (on the fly) transcoden met de software die jij wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Op het forum is daar wel genoeg info over te vinden, welke CPU wel en niet goed werkt.
Ik ga er overigens vanuit dat alle SB intel CPU's wel zn ding zullen doen. Dus een celeron doet zn ding.

Ik denk namelijk niet dat er snel GPU ondersteuning komt naar playstation media server.

Misschien lukt een atom of brazos het ook nog wel, dat zou ik even uit moeten zoeken. Maakt het geheel wel wat zuiniger

EDIT: Als je deze lijst bekijkt dan zie je dat zowel de A4 van AMD en de Celeron g530 hoger scoren dan de e7400. Daarmee moet het dus wel lukken. (uitgaande van die tabel)

Zal alleen wel niet zo zuinig zijn als een krachtigen NAS denk ik...?

[ Voor 26% gewijzigd door EJPostema op 06-12-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atom verbruikt juist meer stroom in idle dan een quadcore Intel setup, dus dat zou ik niet doen. Brazos kan ook maar te weinig power. Dan zou ik juist aan llano denken; die wordt ook op HKMG-procédé geproduceerd en heeft dus een laag idle verbruik. Je TDP kan 600W zijn, maar het gaat om het idle verbruik voor een thuis-server die 24/7 aanstaat.

Het is dus niet (automatisch) zo dat een krachtigere machine ook meer stroom verbruikt. Eigenlijk bijna het tegenovergestelde, zeker voor een machine die grotendeels idle is.

dus als een llano quadcore voldoende is, zou ik daar eens serieus naar kijken. Heb je mogelijk in de toekomst nog wat aan de GPU versnelling. Zit je idle erg low power en heb je tevens een lage aanschafprijs. Enige is dat je wat krap komt de zitten met een PicoPSU voeding, wat nodig is voor een zuinig systeem beneden de 20W. De 65W TDP versie zou je dan meer ruimte hebben. Informatique heeft een PicoPSU voeding + power brick van 150W, wat enigszins zeldzaam is. Dat zou je aardig wat speelruimte moeten geven en kun je dus serieus overwegen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
De a4 is ook een dualcore hè. Dus waarom een quadcore nemen als de dualcore het ook prima kan.

Twijfel dus tussen een celeron of een a4. De SB celerons worden niet vernieuwd met de komst van Ivy bridge. Misschien nog even naar trinity kijken of dat het wachten waard is. De Celeron heeft op dit moment mijn voorkeur, omdat het qua proc toch een stukje sneller is. Zeker met rarren/parren en transcoding (zonder GPU versnelling) heeft een CPU toch de voorkeur

En dus het DYI topic maar gaan doorlezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je software multithreaded is kun je veel beter een quadcore hebben, ook al is deze minder snel. Intel kan inderdaad, maar zit je aan een hogere aanschafprijs en heb je eigenlijk geen GPU acceleratie wat je in de toekomst toch zeker kunt verwachten. Je GPU is flink sneller dan je CPU met bepaalde taken, waaronder transcoden.

Hoe dan ook, als je voor moderne Intel of AMD cpus gaat en je combineert dat met een zuinige PicoPSU voeding, dan heb je een heel zuinige multifunctionele NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Wat extra rekenkracht kan idd nooit kwaad, wordt het wel weer wat duurder van (de celeron kost echt 35 euro ofzo) en de a4 ook zoiets

Ik ga eerst maar eens alle andere onderdelen bij elkaar zoeken. Dan weet ik hoe duur alles gaat worden. Dan kan ik dan beslissen hoeveel ik aan de CPU ga uitgeven. Ik kan eerst altijd natuurlijk een celeron of een a4 erin knallen en dan over een tijd een quadcore (dus een a6 (of trinity) of een i3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Twee systeempjes

Intel

pricewatch: Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 €58,-
pricewatch: Intel Celeron G530 Boxed €36,-

AMD
pricewatch: Asrock A75M-ITX €78,-
pricewatch: AMD A4-3300 Boxed 48,-

AMD is dus wel wat duurder. Als ik toch ga voor een A6-3500 of i3 kom je op intel voor €155,- en €144. AMD dus iets goedkoper. Maar ik denk dat ik hier het geld (nog) niet voor over heb. Upgraden naar een i3 kan later altijd nog (zelfs een ivy bridge)

Verder volgende onderdelen uitgezocht om het af te maken:

pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9 €30,-
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B €25,-

Zit nog te twijvelen tussen de volgende kasten
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case €157
pricewatch: Lian Li PC-Q08B €88, (maar exl voeding)

de fractal design is natuurlijk way over powered met zn voeding, maar het zijn beide mooie kastjes
Of toch misschien maar een kast met ruimte voor 2 harde schijven (heb eerst aan 4 TB wel genoeg. SCheelt wel wat centen namelijk... Maarja je weet hoe dat gaat als je eenmaal alles gaat en wilt opslaan :P

[ Voor 6% gewijzigd door EJPostema op 08-12-2011 12:35 ]

Pagina: 1