Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 15:33

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik vraag dit voor iemand op een ander (Brits) non-tech forum. We hadden een beetje een discussie er over, maar ik ben duidelijk geen expert. Ik lkrijg mijn info van techsites zoals deze, Engadget, en reviews op DPreview b.v. Misschien dat jullie de Britse equivalent van Tweakers kennen waar ik hem naar kan verwijzen? In ieder geval, ik weet wel een klein beetje wat ik zou willen, dus heb ’m wat advies gegeven (met disclaimer), maar ik ben toch benieuwd wat experts er van vinden.

Hij heeft wat gedaan met Parkour video’s maar wil zich nu richten op de serieuzere, dialoog gedreven shorts. De langzamera actie dus. Hij zou graag een camera willen voor “algemene” doeleinden, maar hij heeft op dit moment nog geen specifieke projecten in gedachten. Budget is dus £ 800,-. Hij’s van plan bepaalde zaken later erbij te kopen, en heeft al de beschikking over een eigen tripod, en kan een Manfretto lenen. Geluid is ook belangrijk.

Ik raadde hem de Canon EODS 550D aan, de camera die volgens mij het video-DSLR tijdperk inluidde. Prima kwaliteit voor een goede prijs. Voor het geluid raadde ik een aparte Zoom H4N aan, maar de 550D schijnt een input voor een externe mic te hebben? Dan zou hij ’t voorlopig zonder kunnen doen. Volgens mij is een tripod de meest essentiële accessoires, maar daar hij heeft hij ook al de beschikking over, dus hij kan ’t voorlopig ook zonder eigen goede tripod doen. Al weet ik dat er op dit forum ook relatief goede Chinese tripods voorbij kwamen, iemand een linkje?

Dan is er nog de keuze van de lens. Ik heb daar geen verstand van, geen hands-on experience helaas, maar voor algemeen gebruik is dan een 50mm niets? Persoonlijk zou ik voor een prime gaan, maar ik heb dan een obsessie met low-light performance. Misschien dat voor zijn gebruik een lichte zoom lens iets geschikter is voor algemeen gebruik.

Hij vroeg ook of camcorders een idee was, maar aangezien op dit moment de video-DSLRs en MILCs de meeste aandacht krijgen op de sites die ik bezoek, en waar ook mijn persoonlijke interesse naar uit gaat, kon ik ’m daar weinig over zeggen, al had ik zelf ’t idee dat voor dezelfde prijsklasse, er meer voordelen aan dit soort cameras zitten dan camcorders, dan kom je echt bij de pro-camcorders uit, die buiten het budget liggen. Maar nogmaals, ik ben geen expert. Ik zou wat meer video’s op Vimeo moeten bekijken, maar een willekeurige Panasonic video kon me niet bekoren.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar! Andere suggesties? Andere essentiële accessoiressen? Er komt niet toevallig binnenkort een opvolger voor de 550D? Alvast bedankt!

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Kun je iets meer uitleggen over wat de bedoeling is qua productiewerk? Wat voor type opname wil hij ermee gaan maken?

In de tussentijd: www.camcorderinfo.com of (co.uk) voor reviews van camcorders.

Verder: must have accessoires: mic, statief en sterke (reserve) accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Zoals ik al zei had hij nog geen specifieke projecten in gedachten, maar hij wilde dialoog gedreven shorts. Dus ik neem aan van redelijk dichtbij, en veelal indoors. Maar ik zal vragen of hij iets specifieker kan zijn.
De link ziet er goed uit in ieder geval, en ik zal die en de tip van de accu doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ah allemaal static shots. Dan is een dSLR wel erg fijn ivm de korte scherptediepte (zeker icm een lichtsterk objectief). Canon dSLRs zijn qua video voor zover ik weet nog steeds de bom, dus daar doe je geen miskoop aan. Losse audio is aanmerkelijk beter dan on board. Je hebt inderdaad keuze uit een losse recorder of een losse mic zoals de Rode Videomics. Ook kun je nog nadenken over externe lichtbronnen (desnoods via chinese shops wat LED bakken halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Hij kwam zelf met een voorbeeld video dat hem aansprak:
http://vimeo.com/31916136

Dit is dus de 550D. En volgens de videomaker in combinatie met een kitlens, de 18-55mm waarschijnlijk. Lijkt mij dus een goede keuze qua lens als ik ’t zo bekijk.

Dit zijn allemaal langzame shots, waarvan enkele simpelweg met de (steady) hand geschoten denk ik.
Hij had ’t ook over “over-the-shoulder” shots, ik neem aan op looppas, maar ik zal ’m zeggen dat ie of:
- een lens met IS moet nemen, dan lijkt dit een goeie: http://www.kamera-express...18-55mm-is-ii-f-3-5-5-6-/ ; Dit is de kitlens blijkt.
- of iets van een steadycam of rig moet aanschaffen zoals deze: http://express35.com/blog/run-n-gun-rg-4/ ;
- of de schokkende beelden voor lief moet nemen tijdens dat soort shots.

Ik zal de Rode Videomic ook even doorgeven.

Bedankt voor de info!