Onstabiel thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• BroodjeBami
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 21:54
Ik heb al sinds een hele poos problemen met mijn thuisnetwerk (voor zo ver ik weet, altijd al gehad) en ik wil er nu eens echt goed van af zijn. Mijn internet is heel onstabiel en ik heb dagelijks wel verschillende problemen met het netwerk.
Ik heb een totaal van 4 verdiepingen. Ik had eerst een hele poos een router die ik op de begane grond buiten de deur van de meterkast had gelegd, die maar 1 verdieping hoog kwam. Eén verdieping hoger had ik een Repeater neer gezet, die ook ongeveer 1 verdieping hoog kwam. Daar nog een verdieping hoger had ik een dlink router neergezet met een door de muur naar boven getrokken kabel. Met dit netwerk had ik vaak problemen:
- De eerste router kan niet verbinden met laptops (2 verschillende laptops geprobeerd, een ASUS en een Acer), maar wel met mijn ipad/htc/asus tablet etc etc.
- De repeater was heel vaak onstabiel en soms daalde de snelheid op willekeurige tijden wel eens naar >100 kbps. Ook een extra verbinding met de repeater betekende meestal niet veel goeds, waardoor de verbinding net zo laag kon worden (met tussen momenten waar hij het toch een paar minuten wel deed)
- De dlink router deed het soms perfect, soms deed hij het totaal niet, waarna hij het weer wel deed na een keer uit en aan zetten. Ook kan hij soms 2 verbindingen al niet aan (een laptop en een ipad) en geeft dan ook snelheden van >100kbps, terwijl hij soms gemakkelijk met 4 verbindingen overweg kan.

Na een jaar van problemen met dit netwerk heb ik een vriend ingeschakeld die wat meer verstand had en hij heeft een nieuw netwerk opgezet voor mij:
De repeater heeft hij verplaatst door een linksys access point, met een door het huis liggende kabel, dus dit is een tijdelijke oplossing.
De dlink router heeft hij ook verplaatst door een linksys access point met sterkere antennes. Hij is verbonden door dezelfde kabel als de dlink router eerst verbonden was (dus door de muur naar boven getrokken kabel).
Nu heb ik hier nog steeds problemen mee:
- De eerste router kan nog steeds niet met laptops verbinden, maar wel met andere telefoons/tablets etc.
- De 1e linksys access point haalt nu alleen nog maar zijn eigen verdieping, maar blijft wel stabiel.
- De 2e linksys access point zelfde verhaal. Eén verdieping daarboven heb ik een heel instabiele verbinding, die het soms goed doet, en soms weg valt.

Nou is volgens deze vriend het probleem dat wij erg dikke betonnen muren en dikke plafonds hebben. Ik ben echt ten einde raad en hoop dat jullie mij kunnen helpen... Wat is de beste oplossing? Bestaan er wifi routers die heel goed overweg kunnen met 'dikke muren'?
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag. Ik ben nog niet zo 'technisch', maar wel nieuwsgierig. Vandaar dat ik als een soort amateur op Tweakers zit, dus zou goed kunnen dat ik nog veel info niet heb vermeld :P.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

- Je hebt zogeheten mimo routers. Maar een definitie van mimo is niet bij iedereen hetzelfde
[q=http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO]
- Er zijn routers die met meer vermogen kunnen zenden (en dan hopen dat de het retoursingaal met de beter antennes nog steeds op kunne pikken
- Als er meerdere antennes op je router zitten kun je overwegen om 1 met een verlengkabel naar boven te plaatsen voor de dekking

Merk je verschil tussen b, g of n ?
Draaid router 2 op het zelfde kanaal als router 1
Zit je op de 5 of op de 2.4 Ghz
Zit je niet per ongelijk op een druk bezet kanaal (kijk een eens/post een ene pic van inssider)
Kun je bijv terug schakelen van 40 naar 20 Mhz bandbreedte (150n ipv 300n)
Heb je al geprobeert met de richting van je antennes te spelen (icm inssider bijv)

Iperf

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je antennes van je router afhalen met een kabel is geen goed plan; die kabels hebben stiekem best wel wat demping. Meer dan 30-40cm zou ik niet met consumentenspul willen doen ;).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik praat uit ervaring dat mijn kabel minder demping heeft dan mijn tussenliggende muren.
Sommige plekken van -80 dB naar -60dB. dat is een behoorlijke toename ;)

De demping/m in de lucht of een betonnen muur is ook meestal wel hoger dan die in een koperkabel
kun je gaan discusieren over richtantennes natuurlijk, maar meestal niet van toepassing bij een ap

edit:

Ik heb het even ruwweg voor je gemeten bij de ene antenne heb ik -20 dB singaal bij de 2e (verlengd) -25 dB maar deze staat wel 2 verdiepingen hoger dat is die 5 dB ruim waard

[ Voor 87% gewijzigd door Fish op 04-12-2011 17:19 ]

Iperf

• BroodjeBami
fish schreef op zondag 04 december 2011 @ 16:13:
- Je hebt zogeheten mimo routers. Maar een definitie van mimo is niet bij iedereen hetzelfde
[q=http://en.wikipedia.org/wiki/MIMO]
- Er zijn routers die met meer vermogen kunnen zenden (en dan hopen dat de het retoursingaal met de beter antennes nog steeds op kunne pikken
- Als er meerdere antennes op je router zitten kun je overwegen om 1 met een verlengkabel naar boven te plaatsen voor de dekking

Merk je verschil tussen b, g of n ?
Draaid router 2 op het zelfde kanaal als router 1
Zit je op de 5 of op de 2.4 Ghz
Zit je niet per ongelijk op een druk bezet kanaal (kijk een eens/post een ene pic van inssider)
Kun je bijv terug schakelen van 40 naar 20 Mhz bandbreedte (150n ipv 300n)
Heb je al geprobeert met de richting van je antennes te spelen (icm inssider bijv)
Ik kom niet meer in de access points met de adressen die mijn kennis heeft achter gelaten... Iemand een idee hoe ik er wel nog in kom? Ik kan hierdoor veel van je vragen niet beantwoorden, maar:
Router 2 draaide op hetzelfde kanaal als router 1 ja.
Nee ik zit niet op een druk bezet kanaal, heb al vaak met mijn telefoon gekeken naar de drukst bezette kanalen en al vaak van kanalen verwisseld, maar de problemen verdwijnen niet.
Ja, heb vroeger geprobeerd met de antennes te spelen, maar met het 2e netwerk nog niet. Is dit zinvol?

En bedankt voor je advies verder! Ik zal eens kijken of ik de antenne inderdaad met een kabel kan verlengen (er zitten inderdaad 2 antennes op de access points).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fish schreef op zondag 04 december 2011 @ 17:01:
Ik praat uit ervaring dat mijn kabel minder demping heeft dan mijn tussenliggende muren.
Sommige plekken van -80 dB naar -60dB. dat is een behoorlijke toename ;)

De demping/m in de lucht of een betonnen muur is ook meestal wel hoger dan die in een koperkabel
kun je gaan discusieren over richtantennes natuurlijk, maar meestal niet van toepassing bij een ap

edit:

Ik heb het even ruwweg voor je gemeten bij de ene antenne heb ik -20 dB singaal bij de 2e (verlengd) -25 dB maar deze staat wel 2 verdiepingen hoger dat is die 5 dB ruim waard
True maar je zit dan wel met cheap-ass connectoren die vaak ook fors dempen ;). En je kabel heeft ook nog als je pech hebt een niet zo fijne capaciteit en impedantie ;). Daarom ook even de nuance.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
Loos als eerste de repeaters, dat zijn ondingen. Als het even kan zou ik kabels leggen.
Maar mocht je per se wifi in het hele huis nodig hebben en geen kabel willen trekken, dan zou ik een combinatie van powerline apparatuur met een wifi accesspoint op iedere verdieping neerzetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• BroodjeBami
Het is wel mogelijk om kabels te trekken, maar het probleem is dat ons huis uitbouw heeft de de kabels in de muur zo goed als vast gemetseld zijn. Met heel wat uren, geld en zweet zal het wel lukken denk ik, maar dat is niet de oplossing die ik snel wil proberen.

Powerline apparatuur heb ik al een keer geprobeerd, maar toen kreeg ik het internet om een of andere reden niet aan. Heb er overigens niet zo heel veel aandacht meer aan besteed, dus misschien dat ik het eens opnieuw moet proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door BroodjeBami op 04-12-2011 19:33 ]

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:20
Kijk als de betonnen muren nou echt zo achterlijk dik zijn en het signaal komt er echt niet doorheen zou ik zeggen, UTP kabels trekken om zo een goede "backbone" te vormen is dan eigenlijk wel een must. Hoeven niet dwars door de muur heen maar kunnen ook met kabel klemmen langs de trap worden gezet.

Je zou er dan voor kunnen kiezen om op de begane grond een WiFi router neer te zetten, vervolgens op de 1e verdieping een AP, op de 2e een AP en op de 3e een AP. Deze laatste drie kunnen natuurlijk ook WiFi router combinatie apparatuur zijn waarvan je dan de router functionaliteit gewoon uitschakelt (DHCP, DNS, Routing etc...).

begane grond: WiFi router (CH1)
1e verdieping: AP (CH6)
2e verdieping: AP (CH11)
3e verdieping: AP (CH1)

Kies er dan voor om op alle AP's dezelfde SSID / Encryptie aan te houden je hebt dan een veredelde vorm van roaming en kunt dan met de laptop van boven naar beneden lopen zonder je verbinding te verliezen. :*)

Over de bekabeling kan ik simpel zijn je linkt vanaf de begane grond naar de 1e verdieping door op de switch poorten dus niet de wan-poorten gebruiken, verdieping 1 naar verdieping 2 en zo verder totdat je op de 3e verdieping bent.

Eigenlijk wat je dus creëert zometeen is een plat layer 2 netwerk waarvan alle computers/laptops/smartphones etc... in hetzelfde subnet vallen en zo met elkaar direct kunnen communiceren zonder tussenkomst van een router. Als je het internet op gaat wordt natuurlijk de router op de begane grond als gateway gebruikt.

Ik zeg natuurlijk niet dat je deze methode dient toe te passen maar ik heb een ongeveer gelijke setup op 2 verschillende lokaties perfect draaiende namelijk in een betonnen WW2 bunker met verschillende ruimtes en in een woning. :)

• BroodjeBami
Ok dat is duidelijk. Klinkt als een goede oplossing, maar dan moet ik nog even kijken wat de beste manier is om de kabels boven te krijgen. Maar zoals ik het zo hoor is er niet echt een goede draadloze oplossing? En iemand die snapt waarom mijn 1e router alleen aan smartphones/tablets kan verbinden en niet aan notebooks?

• Thoughtless
Er zijn zeker andere oplossingen te bedenken bijvoorbeeld sterkere en gevoeligere wifi radio's, of een antenne met meer gain gebruiken.

Het punt alleen met sterkere antennes is dat de openingshoek kleiner wordt dus het signaal zeg maar op een korte afstand geen goede hoogte kan bereiken. En bij omnidirectionele antennes is het ook nog is zo dat ze aan de onderkant en bovenkant niet zo hard stralen dus dat er minder signaal uit komt dan aan de stralende kant.

Kijk maar eens naar onderstaande afbeeldingen dan krijg je een beter beeld van hoe een omni antenne straalt.

http://www.myeasypics.com...?i=777850&img=ANTENA2.jpg

http://www.myeasypics.com...?i=777847&img=Anntena.jpg

• BroodjeBami
Ok dan, ik denk toch dat ik voor kabels ga als het zo is. Maar het feit dat mijn wifi netwerk onstabiel was is dus hoogstwaarschijnlijk omdat mijn routers etc geen goed signaal door de muren konden opvangen? Dit ligt verder niet aan mijn internet abonnement ofso? En is het bovengenoemde 'powerline apparatuur' een goede oplossing?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hoe zeker niet slecht te zijn, gezien je eerdere problemen met powerlien een vraagje

Heb je toevallig een 3 fasen aansluiting thuis ?

Iperf

• BroodjeBami
fish schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:20:
hoe zeker niet slecht te zijn, gezien je eerdere problemen met powerlien een vraagje

Heb je toevallig een 3 fasen aansluiting thuis ?
Ja, die hebben we volgens mijn vader, verder geen idee wat dat betekent.

• Thoughtless
Welke internet provider heb je ? Is dit een DSL variant of kabel ?

Je moet namelijk goed gaan troubleshooten, als jij op geven moment denkt dat je netwerk weer niet vooruit is te branden moet je gewoon gaan uitsluiten waar het aan kan liggen.

Doe op zo'n moment eens een pc naar pc file kopiëren, een 100mb.bin / 1000mb.bin van een internet site af plukken of doe een speedtest.net op zo'n moment.

Als je kabel hebt sluit dan je laptop eens direct op het modem aan. Alleen aan te raden als je een inbound firewall aan hebt staan anders vrees ik voor de windows installatie :P . Vergeet niet op dat moment je modem een reset te geven anders krijg je geen nieuw publiekelijk IP adres van je ISP.

Bij DSL verianten gaat dit verhaaltje natuurlijk ook op alleen zit er vaak in het modem nog een router functionaliteit. Dus hoef je niet bang te zijn dat je laptop direct aan het internet hangt zonder tussenkomst van een firewall.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BroodjeBami schreef op maandag 05 december 2011 @ 21:21:
[...]

Ja, die hebben we volgens mijn vader, verder geen idee wat dat betekent.
Je hebt 3*220v dan. dat verklaart dat je problemen hebt gehad met je powerline. de powerline kan niet zomaar van fase 1 naar fase 2 springen zonder een beetje hulp

Je moet beide dlan kastjes op 1 fase aansluiten. of je hebt ook een extra apparaat om meerder fases te kopppelen voor je dlan. ik gelook dat er ook zijn die geen koppeling nodig hebben, maar verdiep je daar maar eens in

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 06-12-2011 18:26 ]

Iperf

• BroodjeBami
fish schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:20:
[...]

Je hebt 3*220v dan. dat verklaart dat je problemen hebt gehad met je powerline. de powerline kan niet zomaar van fase 1 naar fase 2 springen zonder een beetje hulp

Je moet beide dlan kastjes op 1 fase aansluiten. of je hebt ook een extra apparaat om meerder fases te kopppelen voor je dlan. ik gelook dat er ook zijn die geen koppeling nodig hebben, maar verdiep je daar maar eens in
Bedankt, ik zal er eens na kijken, want dit lijkt me een (bijna) ideale oplossing!

• Thoughtless
De internet verbinding hoe is het daar mee gesteld ?
Zorgt je interne netwerk voor een trage internet ervaring of heb je ook last van een slecht signaal op het modem ?

Zoek dat eens uit misschien is er meer aan de hand. ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Check je MTU en switches, check of je condensatoren niet opgedroogd zijn (De electrolyt versies), dat zorgt voor brakke switching componenten en onstabiele voedingen.

Installeer DD-WRT op alle apparaten die ondersteund worden, dit zorgt er voor dat je in ieder geval de software kant uit het verhaal wegtrekt. Ga daarna eens met iperf kijken wat je door je netwerk kan jagen en hoe de jitter is. DD-WRT zorgt ook voor een gelijke 802.11 opstelling, om dat je de auth en radio instellingen exact gelijk kan zetten, en zelfs een mesh netwerk kan opzetten zonder gare storing. Ook de site survey is beter voor het beste kanaal per radiomodule per apparaat dan de standaard software. WPA2+TKIP&AES voor beveiliging is het beste, maar sommige apparaten kunnen daarmee niet overweg, dan moet je dus WPA Mixed doen.

• BroodjeBami
Thoughtless schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:55:
De internet verbinding hoe is het daar mee gesteld ?
Zorgt je interne netwerk voor een trage internet ervaring of heb je ook last van een slecht signaal op het modem ?

Zoek dat eens uit misschien is er meer aan de hand. ;)
De internetverbinding kán het goed doen, maar ik kan me ook momenten herinneren waar ook dat niet stabiel was (via de kabel uit de modem). En zoals eerder gezegd heb ik van de modem (wat ik router 1 noemde, dat misschien niet helemaal goed is) geen internet op laptops, maar wel op telefoons/tablets...

• Thoughtless
Dan denk ik dus dat je ADSL hebt , kun je dit bevestigen ?

Kunnen de laptops onderling wel communiceren op router 1 ? of hebben ze helemaal geen verbinding met dat netwerk ?

Graag wat meer input geven anders kunnen we ook geen oplossing aandragen. ;)

• BroodjeBami
Ja we hebben ADSL.

Helemaal geen verbinding. Ze kunnen hem wel vinden, maar niet verbinden
Pagina: 1