Toon posts:

CPU en GPU vervangen, moederbord ook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om mijn systeem te upgraden, aangezien ik wat meer perfomance wil en ik wil er ook graag met kunnen gamen. Ik heb nu een Athlon ii x2 250 3.0 ghz samen met de HD 5570. Mijn mobo is een ASROCK M3N78D met de Nvidia Nforce 720D chipset.

Ik heb een beetje zitten twijfelen of ik voor de nieuwe FX- cpu's moet gaan of de Phenom ii x4 965 en heb toch besloten om voor de Phenom ii x4 965 te gaan. De GPU wordt waarschijnlijk een Sapphire Radeon HD 6850 of een 6870. Deze upgrade past ook prima in mijn budget, alleen vraag ik me af of het misschien handig is om ook gelijk mijn mobo te upgraden. Opzich is het een goed basis bordje, alleen ontbreekt USB 3.0 en Sata III en de mogelijkheid tot Crossfire X, mocht ik dit in de toekomst graag willen.

Het probleem is echter dat het moederbord nog niet zo heel oud is en dat het misschien zonde is om nu veel geld uit te geven aan een duur AM3+ moederbord, met USB 3.0 en Sata III. Wat denken jullie?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Tja, lijkt me makkelijk: Het kan altijd nog als je dat wilt en tegen die tijd zal de prijs ook lager liggen. Pas doen als je een SSD of usb 3.0 stick of crossfire gaat gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja inderdaad, daar heb je wel gelijk in. En stel dat ik enkel een SSD wil inbouwen, is het dan noodzakelijk om Sata III te hebben? Of werkt een SSD ook goed via Sata II?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb hier zelf een X2 5050e met een AM2+ 780G moederbord. Ik ben ook aan het overwegen om daar een Phenom II X4 in te steken, qua processorkracht is dat een hele sprong vooruit, en het is veel processor voor weinig geld :).

Ik zou het moederbord zeker houden, tot je die nieuwe features echt nodig hebt.

De S-ATA-standaarden zijn backwards compatible, dus je kan een SATA300 schijf op een SATA150 poort aansluiten, of een SATA600 SSD op een SATA300 poort. Da's allemaal geen probleem. Het is gewoon de zwakste (traagste) schakel die de maximale snelheid bepaalt - het is een beetje zonde om een dure en snelle SSD te kopen die je dan aan een SATA150 poort hangt.

Een Crucial M4 kan volgens de fabrikant 415 MBps leessnelheden halen, dat wil je niet op een SATA150 poort zetten. Zelfs SATA300 is een beetje zonde.

[ Voor 47% gewijzigd door Borromini op 04-12-2011 17:41 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
ik draai een crucial m4 (sata 3 ssd) op mijn 775 socket mobo (geen sata 3) en dat werkt prima.

• M2M
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

een SSD schaf je aan om de accesstimes en de IOPS. Sequentiele lees / schrijfsnelheid is ondergeschikt. Elke SSD haalt sequentieel meer dan 100MB/s. Voor huis tuin en keuken computers zal daar de bottleneck niet liggen.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik denk dat ik het moederbord gewoon ga houden en dat ik de volgende upgrade gelijk een nieuw am3+ mobo met Sata III en USB 3.0 met een nieuwe SSD ga aanschaffen. Misschien zijn de am3+ mobo's dan ook gelijk nog een stuk goedkoper.

Verder heb ik nog een vraagje, zou de Nvidia Nforce chipset geen invloed hebben op de prestaties van de Phenom ii x4 965 en hd 6850? Of maakt dat verder niks uit? Gezien alles AMD is behalve de chipset?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 20:28 ]

• M2M
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Zou nauwelijks invloed mogen hebben. Het kan zijn dat de chipset nog van versie PCI-E 1.0 of 1.1 is. Dan heeft je videokaart minder bandbreedte te besteden dan mogelijk is. Maar de PCI-E bandbreedte is eigenlijk slechts in hoogst uitzonderlijke situaties een issue of bottleneck.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Er is een PCI-E 2.0 slot aanwezig :)

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 17:34:
Hmm ja inderdaad, daar heb je wel gelijk in. En stel dat ik enkel een SSD wil inbouwen, is het dan noodzakelijk om Sata III te hebben? Of werkt een SSD ook goed via Sata II?
Noodzakelijk zoals gezegd niet, ik heb verscheidene sata3 ssd's in mijn werk pc zitten op sata2. De performance tijdens dagelijks gebruik is perfect en hangt niet af van sequentiële lees/schrijf snelheden. Dus zelfs dan kun je prima vooruit.
Pagina: 1