Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik begonnen met wat simpele dingen modelen in 3ds Max. Ik wil dit voornamelijk gaan gebruiken in filmpjes of motion graphics die ik in After Effects maak. Via verschillende tutorials wordt aangeraden om in .exr formaat te exporteren omdat After Effects dit native aan zou kunnen. Ik loop echter tegen een probleem aan als ik dit formaat importeer in AE. Als ik namelijk de .exr sequence importeer in After Effects, worden de losse .exr bestanden zoals het hoort omgezet naar een filmpje die ik in de timeline van AE kan slepen, maar de kleuren worden niet weergegeven. Het lijkt erop dat er alleen een soort Alpha layer wordt weergegeven van de exr sequence.

Om het een en ander te verduidelijken hier een tweetal plaatjes (deze zijn gemaakt volgens een tutorial van videocopilot.net):

Render window van 3ds Max :Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/6981/screenshot2wf.jpg

Resultaat in AE: Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/4329/screenshot1wr.th.jpg

Heeft iemand enig idee of ik misschien een andere plugin of settings nodig heb voor After Effects of dat er misschien rendersettings in 3ds Max veranderd moeten worden?

De gebruikte software is 3ds Max 2012 en AE CS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:45
Probeer in AE je alpha eens te inverten, bij Interpret Footage als je rechtsklikt op je .exr bestand. Houdt er ook rekening mee dat een EXR behoorlijk wat extra kanalen kan bevatten naast je RGB en Alpha, en misschien een van de kanalen ook verwisseld kan zijn met je RGB kanaal. Het beeld in AE lijkt een beetje op een mask van je shadows, dus misschien zit je shadow kanaal wel in het RGB kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Loderunner schreef op zondag 04 december 2011 @ 16:05:
Probeer in AE je alpha eens te inverten, bij Interpret Footage als je rechtsklikt op je .exr bestand. Houdt er ook rekening mee dat een EXR behoorlijk wat extra kanalen kan bevatten naast je RGB en Alpha, en misschien een van de kanalen ook verwisseld kan zijn met je RGB kanaal. Het beeld in AE lijkt een beetje op een mask van je shadows, dus misschien zit je shadow kanaal wel in het RGB kanaal.
Als ik de alpha invert in AE dan krijg ik het volgende resultaat: Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/9608/knipselz.jpg

Waar kan ik de verschillende kanalen van een EXR bekijken in AE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
Ik zou zo niet weten hoe je de verschillende kanalen bekijkt, dat zou je even moeten googelen. Je ziet nu echter wel wat meer resutaat, en het lijkt er op dat je exposure, misschien zelfs gamma, veel te hoog staat. Let wel dat er in EXR's super-whites- en blacks kunt hebben. (waardes boven 1.0 en onder 0.0) Het dynamisch bereik kan dus behoorlijk groot zijn, en je zult hier wellicht in moeten schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je tips, ik kom er alleen nog niet helemaal uit. Natuurlijk had ik voordat ik hier mijn vraag stelde al het een en ander gezocht op google, maar daarmee kom ik niet veel verder. Ik kan niet echt mijn specifieke probleem vinden. Als ik een van de .exr's in Photoshop open krijg ik een soortgelijk beeld als wanneer ik de alpha inverteer in AE. Ik zie echter bij kanalen alleen maar RGBA kanalen staan, verder niets.

Ik heb hier even een van de frames geupload. Misschien dat iemand even voor me kan proberen of het aan mijn instellingen ligt of dat er toch iets anders aan de hand is. Ik probeer te vermijden dat ik alles opnieuw moet renderen, aangezien dat erg lang duurt, maar als dat een oplossing biedt wil ik dat best proberen.

Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
Ik heb het probleem gevonden, je data zit helemaal in de super-whites, dus ver boven het witpunt. Ik kreeg je afbeelding weer terug door een multiply operation eroverheen te gooien met een waarde van .0000001 (in Nuke, kan vast ook wel in AE).

Ik raad het je aan om eerst te leren hoe je je een lineaire workflow moet aanmeten. Zorg dat je geen gamma curve of dergelijke in je data verstopt hebt, en pas je 2,2/sRGB gammacurve in AE plaatst. Echter, ik zou niet weten waarom de export je data zo verknoeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt! Heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen door in After Effects een Levels (individual controls) effect eroverheen te gooien en de alpha white outputs heel erg naar beneden te gooien. Ik moet inderdaad eens kijken hoe het kan dat de export er zo uit ziet, want ik heb geen gamma curve oid gebruikt in max.
Pagina: 1