Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 02:23
Goedemiddag,

Ik heb laatst een gebruikte promise vtrak m310p met 12x1tb hdd's gekocht. Deze staat op een hp proliant DL350 G5 aangesloten via een SCSI kabel. Op deze HP draait ubuntu 10.04 LTS. Normaal check ik mijn hdd's met badblocks. Echter geeft badblocks deze error weer.

badblocks file too large while trying to determine device size

Kent iemand een alternatief om mijn raidcontroller te scannen op bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Welke commando heb je gedaan? Dus geef meer info wat je gedaan hebt.

Met badblocks moet je eerst unmount doen, dan pas checken met badblocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 02:23
Ik gebruik de commando sudo badblocks -v /dev/sda0
Alleen dus reads

[ Voor 15% gewijzigd door encryped op 04-12-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je toegang tot de SMART-gegevens van iedere individuele hardeschijf? Zo ja, gewoon kijken naar de Current Pending Sector. SMART vertelt je een hele hoop als je deze informatie goed weet te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Alleen worden die sectoren enkel gededecteerd als ze benaderd worden. Dus als bepaalde sectoren nog niet gecontroleerd zijn, gaat SMART je niets wijzer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
Dan run je toch even dd? Doet ongetwijfeld praktisch hetzelfde als badblocks (in readonly mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behalve dat, voeren HDDs ook offline checks uit, om zo bad sectors maar nog belangrijker weak sectors te vinden die al lang niet zijn aangesproken. De magnetische lading van een sector die lange tijd niet is aangesproken kan terugvallen tot het punt dat de sector niet meer leesbaar is.

In alle gevallen: SMART is de beste eerste stap om een diagnose te stellen. Zonder SMART ben je maar in het wilde weg wat dingen aan het proberen, zoals kabels verwisselen enzo terwijl je in de SMART data precies kunt zien of er kabelerrors zijn of niet. Meten is weten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 13:28 ]

Pagina: 1