Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweakers

In het kader van workflow wil ik graag een topic starten ivm een locatie zoeken voor shoots, al dan niet met mensen.

Ik ben zelf vooral met modelfotografie bezig, maar heb op enkele plaatsen al "problemen" gehad met autoriteiten die lastig doen en me vertellen dat ik een vergunning of toelating nodig heb om foto's te trekken.

Voorbeeld: Centraal station in Antwerpen. Als Antwerpenaar ben ik vroeger enkele keren naar het station getrokken, al dan niet met statief en ben al 2 keer aangesproken met de vraag of ik een schriftelijke toestemming had van het bestuur van het station. De eerste keer stonden ze er zelfs op dat ik mijn geheugenkaart formatteerde (wat ik natuurlijk niet gedaan heb). Blijkt dat je via de site van de nmbs een toestemmingsformulier moet invullen waarin je verklaard dat de foto's puur voor persoonlijk gebruik zijn, dat je er niets met verdiend en dat de foto's nergens gepubliceerd mogen worden.

Verder ben ik bezig met het plannen van een modellenshoot in Parijs. Het model dat ik hiervoor geregeld heb liet me weten dan ik een vergunning nodig heb op te shooten in Parijs. Nu vermoed ik dat ze wat lastig kunnen doen als je met wat flitsers met daarop softboxen/beautydishes komt aanlopen.

Op het internet vind ik niet meteen iets, zijn er hier mensen met ervaring?

Dit topic kan dan ook gebruikt worden om ervaringen te delen ivm locatie's waar dan wel of geen toestemming nodig is van de inrichtende organisatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wikipedia: Panoramavrijheid
Nederland kent panoramavrijheid, kunstwerken in de openbare ruimte mogen vrij worden gefotografeerd. In België bestaat geen panoramavrijheid. Het auteursrecht op een werk behoort aan de kunstenaar ('auteur') of diens opdrachtgever. Pas 70 jaar na het overlijden van de kunstenaar, vallen diens werken onder het publiek domein en mogen foto's daarvan vrij worden gepubliceerd.
Mijn frans is te beroerd...

Wikipedia: Liberté de panorama - Wikipédia

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wikipedia: Freedom of panorama zegt:
Some countries, such as France or Belgium, do not have this global permission for making images at public places at all and allow images of copyrighted works only under "incidental inclusion" clauses.[11]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het maken van professionele opnamen moet wel altijd vooraf toestemming worden gevraagd. Hieronder vallen ook alle opnamen waarbij gebruik wordt gemaakt van statieven, extra licht en figuranten en opnamen die worden gemaakt door studenten als studieopdracht. Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station is geen toestemming van NS nodig. Uitzondering hierop vormt het fotograferen of filmen van NS personeel, balies en wachtruimtes. Dit is zonder uitdrukkelijke toestemming niet toegestaan.

De NS heeft wel huisregels (zie boven), deze kunnen ze stellen aangezien het station prive eigendom van de NS is. Balie en wachtruimtes vallen onder privasie bescherming personeel en reiziger.

http://blog.iusmentis.com...nalistiek-op-het-station/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuke reactie die ik hier krijg. Dan zit ik een beetje met de vraag: waar vragen we toestemming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf werk ik op stations voor onderhoud en storingen. Voor opnames voor ons bedrijfsblad dienen wij altijd toestemming te vragen aan de stationsbeheerder.
In jou geval dien je contact op te nemen met NS-Stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:08:
Zelf werk ik op stations voor onderhoud en storingen. Voor opnames voor ons bedrijfsblad dienen wij altijd toestemming te vragen aan de stationsbeheerder.
In jou geval dien je contact op te nemen met NS-Stations.
Voor stations en dergelijke is dit vrij duidelijk. Maar als je wilt gaan fotograferen in hartje Antwerpen, of mijn geval, hartje Parijs, waar ga je dan aankloppen voor dergelijke vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:49:
[...]

Voor stations en dergelijke is dit vrij duidelijk. Maar als je wilt gaan fotograferen in hartje Antwerpen, of mijn geval, hartje Parijs, waar ga je dan aankloppen voor dergelijke vergunning?
Het gemeentehuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem aan bij de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:56:
Voor het maken van professionele opnamen moet wel altijd vooraf toestemming worden gevraagd. Hieronder vallen ook alle opnamen waarbij gebruik wordt gemaakt van statieven, extra licht en figuranten en opnamen die worden gemaakt door studenten als studieopdracht. Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station is geen toestemming van NS nodig. Uitzondering hierop vormt het fotograferen of filmen van NS personeel, balies en wachtruimtes. Dit is zonder uitdrukkelijke toestemming niet toegestaan.
Dat is een lekker tegenstrijdig stukje....
Als je nou voor de hobby foto's maakt met gebruik van statieven en extra licht (Strobist-style)...?

Bij de RET (metro/tram in Rotterdam) zijn ze er ook nogal streng op, daar ben ik een keer een metrostation uitgeschopt toen ik wat foto's maakte -met alleen m'n camera. Kennelijk moet je daar zelfs voor betalen:
http://www.ret.nl/over-ret/pers.aspx

Edit: wat fotograferen in Parijs betreft: ik vond deze site net
http://forum.scramble.nl/...c50b3a6a0b7626ac9b5f129a8
Daar zitten zo te zien de nodige mensen die er ervaring mee hebben :)

[ Voor 22% gewijzigd door Xcalibur op 04-12-2011 12:15 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaVsquared
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 12:06
Bovenstaande opmerking over Parijs geldt voor vliegtuigspotters die foto's willen maken op de Parijse luchthavens. Volgens mij niets te maken met de stad zelf. ;)

Gratis Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Ik weet niet in welke regio iedereen geinteresseerd is. Mocht iemand interesse hebben om foto's te maken bij overblijfselen van WO II dan heb ik toegang tot een lokatie in Venlo (legaal, dus geen gezeur of zo). Mocht iemand interesse hebben, stuur dan een PM of laat het hier effe weten of zo.

In die omgeving zijn veel meer restanten, waar ik toegang toe heb, is nog in 1 geheel zeg maar ;)

Wat betreft Parijs: rij 50 km naar het zuiden naar Fontainebleau. Leuk stadje, veel heel erg oude dorpjes in de omgeving. Verder veel bossen voorzien van veel zand met rotsblokken. Heel bijzonder gebied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PageFault schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:37:
Ik weet niet in welke regio iedereen geinteresseerd is. Mocht iemand interesse hebben om foto's te maken bij overblijfselen van WO II dan heb ik toegang tot een lokatie in Venlo (legaal, dus geen gezeur of zo). Mocht iemand interesse hebben, stuur dan een PM of laat het hier effe weten of zo.

In die omgeving zijn veel meer restanten, waar ik toegang toe heb, is nog in 1 geheel zeg maar ;)

Wat betreft Parijs: rij 50 km naar het zuiden naar Fontainebleau. Leuk stadje, veel heel erg oude dorpjes in de omgeving. Verder veel bossen voorzien van veel zand met rotsblokken. Heel bijzonder gebied!
Interressant, spijtig genoeg wil ik toch echt voor de feeling van Parijs gaan. Misschien moet ik de startpost uitbreiden met dingen zoals jij net vernoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:56:

De NS heeft wel huisregels (zie boven), deze kunnen ze stellen aangezien het station prive eigendom van de NS is. Balie en wachtruimtes vallen onder privasie bescherming personeel en reiziger.

http://blog.iusmentis.com...nalistiek-op-het-station/
Fraai is dat. Dus als ik een vaste hand heb mag ik als amateur zo fotograferen op een station, maar als ik toevallig parkinson heb mag het niet :?
Oh well, typisch hollands zullen we maar zeggen ;)

@TS: Voor Parijs zou ik me even tot de Mairie de Paris wenden: http://www.paris.fr/english (of zonder de /english in de url, afhankelijk van hoe goed je Frans is ;) )
Als er iemand toestemming moet geven zijn zij het volgens mij. Stations zou SCNF kunnen zijn overigens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xcalibur schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:10:
Dat is een lekker tegenstrijdig stukje....
Als je nou voor de hobby foto's maakt met gebruik van statieven en extra licht (Strobist-style)...?
Dat is niet tegenstrijdig. Je mag voor hobbywerk foto's maken maar zodra je met door de NS als 'professioneel' geclassificeerde apparatuur aan de slag gaat is valt het voor hun onder professionele fotografie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is voor de gemiddelde medewerker van de NS natuurlijk nauwelijks te beoordelen of jij je foto voor jouw plezier of voor commerciële doeleinden maakt. Vandaar dat men niet kijkt naar het doel van je foto maar naar je apparatuur.

Ik kan me dat ook heel goed voorstellen. Volgens mij scheelt dat ook een flinke hoop gezeur. Want de apparatuur kan ik ter plekke onmiddellijk bekijken. Echter het bekijken van je doel.... hoe moet ik dat doen?
Pagina: 1