Toon posts:

kan modem verbinding ook de router beinvloeden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Een week geleden ben ik verhuisd in dezelfde straat naar een ander portiek.
Ik heb een ubee modem van ziggo en een sitecom 300N wireless router.
Dat heeft op m'n oude adres altijd prima gewerkt.
Hier echter valt het modem gemiddeld 1 keer per dag uit. Ik moet dan zowel de voeding als de aansluiting er even afhalen voor er weer verbinding is.
Ik verdacht eerst de router, die was wat warm geworden nadat hij per ongeluk een tijdje op het modem heeft gestaan.
Maar ik heb een nieuwe (dezelfde) router gekocht en heb het probleem nog steeds.
Vanmorgen heeft de helpdesk het modem een harde reset gegeven, ik weet nog niet of dat iets uithaalt.

Maar wat ik ook heb is dat m'n netwerkje er ook onder lijkt te lijden. Soms wordt de verbinding van de ene pc naar de andere heel traag, of valt zelfs weg. Kan dat veroorzaakt worden doordat het modem geen goede verbinding heeft? Het lijkt me zo vreemd dat het modem ook het netwerk beinvloed.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:59

allure

Titaan fase 2/3

Nee de modem kan niet de werking van de router beinvloeden, als de router tenminste al het "werk" op zich neemt.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee wat er dan aan de hand kan zijn. Het is een compleet nieuwe router.

Edit: als er iemand is in de buurt van Oosterpark Groningen die eens naar het probleem wil kijken heb ik daar best wat geld voor over. Ik snap het zelf niet meer.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 10:14 ]

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 19:11
- Wat draait er allemaal op het zelfde netwerk?
- Wanneer gebeurt dit? Random?
- Hoe is de bekabeling?

Verwijderd

Topicstarter
- Wat draait er allemaal op het zelfde netwerk?
2 pc's, een met windows 7, een met ubuntu lucid als file/webserver.
- Wanneer gebeurt dit? Random?
Ik krijg er geen hoogte van, ja dus, random.
- Hoe is de bekabeling?
Het kastje van ziggo zit rechtstreeks op de kabel aansluiting. Dat is met een kort, nieuw, kabeltje aangesloten op de router. Vandaaruit 2 vrij nieuwe netkabels naar de pc's.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 19:11
Genereert de router/modem nog een log file?

Mogelijk kun je hier nog wat in vinden?

Verwijderd

Topicstarter
ExploitSolo schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:24:
Genereert de router/modem nog een log file?
Gezocht maar niet kunnen vinden. Ik kan een soort status pagina van het modem opvragen maar zie daar geen errors ofzo. Als de verbinding wegvalt moet ik resetten en daarom lijkt er misschien niks aan de hand te zijn in die statuspagina.

Edit: Nog een symptoom is trouwens dat ik in deze week al 5 keer een ander ip heb gekregen, misschien logisch vanwege het resetten, maar op m'n vorige adres had ik een ip langer als een jaar.

Edit2: Wat me ook nog opviel is dat ik een keer een stroomstootje kreeg toen ik aan het tv-aansluitpunt kwam waar het ziggo verloopkastje op zit aangesloten, zelfs zag ik een keer een klein vonkje toen ik de die doos erin stak.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 10:39 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat veranderen van adres zal te maken hebben met het resetten van je modem, en ja er hoort iets spanning te staan op je coax-kabel.

Waardoor trek je de conclusie dat je hele netwerk lijd onder het offline gaan van je modem?

Verwijderd

Topicstarter
allure schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:57:
Dat veranderen van adres zal te maken hebben met het resetten van je modem, en ja er hoort iets spanning te staan op je coax-kabel.
Dat stelt gerust.
Waardoor trek je de conclusie dat je hele netwerk lijd onder het offline gaan van je modem?
Goede vraag. Omdat ik geen andere verklaring heb voor de storingen in het netwerk behalve dat het modem ook onderhevig is aan storing. Het zouden natuurlijk best twee onafhankelijke problemen kunnen zijn. Aleen.. hoe diagnoseer ik de problemen van het netwerk? Die van het modem lijkt me meer een zaak van ziggo.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Verlies je ook echt de verbinding of heb je alleen maar die indruk?

Je zou eens continue kunnen pingen naar een andere pc en dan kijken of er iets gebeurd?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Sitecom..... mijn ervaring is dat die routers ALTIJD problemen geven.

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door marc181982 op 04-12-2011 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
allure schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:24:
Verlies je ook echt de verbinding of heb je alleen maar die indruk?
Je zou eens continue kunnen pingen naar een andere pc en dan kijken of er iets gebeurd?
De shares waren weggevallen in ieder geval. En gisteren had ik ineens een heel trage verbinding die pas weer normaal werd na de stroom ervanaf te hebben gehad.
Ik zal de volgende keer eens gaan pingen, had ik al gedaan dacht ik, maar niet goed op die response tijd gelet.

@jimbo123
Precies dezelfde combi heeft op m'n oude adres bijna 2 jaar goed gewerkt. .

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
je houd bij ziggo jezelfde IP tenzij je een ander mac adres aansluit.

Wat belangrijk is is om te controleren waar het aan ligt. zoiezo zou ik zeggen dump sitecom.

mocht de verbinding blijven vastlopen op de modem verminder de mtu van 1500 naar -> 1450
hierdoor word het signaal iets zwakker ( je snelheid zal iets achteruit gaan ) maar als je router de oorzaak is zal de lijn dan niet meer wegvallen. valt ie nog steeds weg ja dan zal je niet de eerste zijn met een gare ubi.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je kan naar http://192.168.178.1 gaan in je browser, inloggen met user "Ziggo", wachtwoord "draadloos"
Je gaat naar Geavanceerde instellingen, en dan druk je in het horizontale menu op "Basic". Dan kan je zien hoe sterk je signaal is, en misschien nog wat andere interessante info. Er staat ook een errorreport ding, kan je eens vertellen wat daar staat? (Tabelletje met "Correctables" en "Uncorrectables")

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Aionicus schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:34:
je houd bij ziggo jezelfde IP tenzij je een ander mac adres aansluit.

Wat belangrijk is is om te controleren waar het aan ligt. zoiezo zou ik zeggen dump sitecom.

mocht de verbinding blijven vastlopen op de modem verminder de mtu van 1500 naar -> 1450
hierdoor word het signaal iets zwakker ( je snelheid zal iets achteruit gaan ) maar als je router de oorzaak is zal de lijn dan niet meer wegvallen. valt ie nog steeds weg ja dan zal je niet de eerste zijn met een gare ubi.
Euhm je MTU heeft niets met de sterkte van een signaal te maken, maar met de grootte van te versturen pakketten...

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 22:35
Beatboxx schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:36:
Je kan naar http://192.168.178.1 gaan in je browser, inloggen met user "Ziggo", wachtwoord "draadloos"
Je gaat naar Geavanceerde instellingen, en dan druk je in het horizontale menu op "Basic". Dan kan je zien hoe sterk je signaal is, en misschien nog wat andere interessante info. Er staat ook een errorreport ding, kan je eens vertellen wat daar staat? (Tabelletje met "Correctables" en "Uncorrectables")
De TS heeft zijn eigen router. Lijkt me sterk dat daar de standaard Ziggo login op zit.

Hallo met Tim

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

offtopic:
Hij heeft ook de Ubee modem. Ik heb zo'n zelfde opstelling, behalve dat ik een Linksys E4200 heb ipv een Sitecom. Als ik op de een computer aangesloten op de E4200 192.168.178.1 intyp, kom ik op de Ubee modem, waar als de TS niks heeft veranderd de standaard ziggo-login op zit.

Verwijderd

Topicstarter
Beatboxx schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:36:
Dat adres wat je geeft levert niets op. Ik heb wel een adres in de 10.203.*.* range daar zie ik :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Basic
Docsis
 This page displays the docsis information. Startup Procedure
Aquired Downstream Status   Completed
Upstream Ranging Status Completed
Docsis DHCP Status  Completed
Docsis TFTP Status  Completed bpr0106904ce5ecf6080001
Docsis TOD Status   Completed
Security Status Enabled / BPI+

Downstream Bonded Channels
Channel Lock Status Modulation  Frequency   Power   SNR
1   Locked  QAM256  281000000 Hz    -5.1 dBmV   40.5 dBmV
2   Locked  QAM256  241000000 Hz    -4.6 dBmV   40.3 dBmV
3   Locked  QAM256  249000000 Hz    -4.2 dBmV   40.6 dBmV
4   Locked  QAM256  257000000 Hz    -4.6 dBmV   40.4 dBmV
5   Locked  QAM256  265000000 Hz    -4.8 dBmV   40.4 dBmV
6   Locked  QAM256  273000000 Hz    -5.1 dBmV   40.4 dBmV
7   Locked  QAM256  289000000 Hz    -4.5 dBmV   40.9 dBmV
8   Locked  QAM256  297000000 Hz    -5.0 dBmV   40.8 dBmV

Correctables    Uncorrectables
181 0

Upstream Bonded Channels
Channel Lock Status US Channel Type Symbol Rate Frequency   Power
1   Locked  ATDMA   5120 Ksym/sec   52000000 Hz 40.2 dBmV
2   Not Locked  Unknown 0 Ksym/sec  0 Hz     0.0 dBmV
3   Not Locked  Unknown 0 Ksym/sec  0 Hz     0.0 dBmV
4   Not Locked  Unknown 0 Ksym/sec  0 Hz     0.0 dBmV

De medewerker van ziggo die ik aan de foon had zei dat er niks mis mee was.

@Aionicus, die medewerker vertelde me ook dat ik nog hetzelfde mac adres had als op m'n oude adres.

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Vraag Ziggo je Ubee modem in pass-through te zetten. Heb je bij Ziggo gemeld dat je verhuisd bent? Het kan nog wel eens problemen opleveren als je het niet doet.

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker heb ik gemeld dat ik verhuisd bent.
Vraag Ziggo je Ubee modem in pass-through te zetten.
Het heeft op het oude adres altijd gewerkt heh. Wat zou me dat opleveren dan?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Welk type Ubee gebruik je? die MET of zonder wifi erop?

Verwijderd

Topicstarter
Zonder wifi.
Even tussendoor, mensen bedankt voor het meedenken.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Hmmm, je Power is nogal laag. Ik zit rond de 9dBmV (Dus positief...) Ik weet niet wat het precies inhoudt, maar het is wel een opvallend verschil. En anders zeggen dat je veel problemen met je modem hebt, dat je een nieuwe wilt

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist zakte de modem snelheid weer in naar 8mbit ipv 42 die ik meestal haal.
Hmmm, je Power is nogal laag. Ik zit rond de 9dBmV (Dus positief...) Ik weet niet wat het precies inhoudt, maar het is wel een opvallend verschil. En anders zeggen dat je veel problemen met je modem hebt, dat je een nieuwe wilt
Ik zal het ter sprake brengen als ik ziggo weer spreek.

Edit: Het lijkt wel alsof ik even iets aanraak dat de boel weer op z'n gat ligt, zonet wat kabels verlegd (ik ben immers net verhuisd dus nog bezig) en hup, de boel lig er weer uit.
Ik heb nu maar even de router ertussenuit gehaald om te kijken of dat scheelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 14:07 ]

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Je hebt het probleem met de nieuwe en oude router. De enige verbinding tussen modem en router is een UTP kabel, vervang die eens.

Verder geef je aan dat als je iets aanraakt de boel eruit lijkt te vliegen: weet je zeker dat al je kabels van router naar PC's goed zijn? Geen kapot getrokken kabels door je verhuiswerkzaamheden?

Om een instabiele snelheid vanuit het modem uit te sluiten is het nodig om 1 PC rechtstreeks aan te sluiten. Doe dan af en toe wat snelheidstest op http://speedtest.ziggo.nl
Als de snelheid verrot is, kijk dan nogmaals in het modem naar de modemwaarden en sla die op/maak een screenshotje, dan kun je vergelijken.

Verder, heb je het modem wel eens gerest? Je hebt het telkens over je router. Je modem houdt namelijk MAC adressen vast en dat kan best wel eens conflicten geven.
Beatboxx schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:35:
Streefwaarde is 0 dBmV ligt. -10/+10 is 'aanbevolen' en gewoon goed. Modemwaarden zien er gewoon goed uit.

Verwijderd

Topicstarter
De monteur is zojuist langsgeweest en vond een loszittende kabel in de wandcontactdoos.
Probleem opgelost.
Iedereen wel bedankt voor de moeite.

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:13:
De monteur is zojuist langsgeweest en vond een loszittende kabel in de wandcontactdoos.
Probleem opgelost.
Iedereen wel bedankt voor de moeite.
Oe... In het AOP van Ziggo? Of in 1 van je eigen wcd's? Want dan zou het bezoekje nog wel eens in rekening gebracht kunnen worden...

Verwijderd

Topicstarter
Maak me niet bang. :) De eerste..
Pagina: 1