Toon posts:

Zwart scherm/BSOD/artifacts probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen begint mijn oude en trouwe pc rare streken te vertonen.

Specs:
MSI K9N Neo v1
Athlon x2 64 4200+ AM2
4gb DDR2 800mhz (kingston value oid)
Nvidia 9500GT / Ati 6670
Noname 450W voeding (Mega-450W-A) 22A op 12v

Probleem:
Reeds enkele maanden kreeg ik de melding “Display driver stopped responding and has recovered”. Dit gebeurde mischien 1-2 keer per week, vooral tijdens lange gamesessies met nog een video spelend op een tweede scherm. Aangezien het probleem niet verergerde heb ik hier verder weinig aandacht aan besteed.
Doch sinds enkele dagen kan ik geen minuut meer in een game vertoeven of ik heb prijs. Meestal beginnen zich artifacts te vertonen (gekke polygons, geen blokkerige artifacts die een mem-issue zouden verklaren). Dit probleem heeft zich dan verder uitgebreid naar random lockups bij het opstarten van de pc (screen freeze, gpu recoveries, zwart scherm, en een enkele BSOD of 2). Het probleem doet zich vooral voor bij het initialiseren van eender wat D3D of openGL, gaande van games to videos (groene artifacts).

Wat heb ik geprobeerd:

1. Na enige inspectie zag ik een condensator op mijn GPU die er niet al te fris meer uitzag (stond wat bol en gescheurd bovenaan). Na de contacten en mijn magere soldeerskills in overweging genomen te hebben, heb ik maar beslist om een nieuwe GPU te halen. Nieuwe GPU erin. Zelfde probleem.

2. Eventjes alle troep uit de pc, volledig de-assembleren, netjes alles heatsinks uitkuisen, nieuwe koelprut op de cpu, grondig ontstoffen. Zelfde probleem.

3. Mogelijke hitteproblemen aangekaart, zag dat mijn southbridge heatsink ERG warm werd (te warm om 2s aan te raken), dus dikke 120mm fan ervoor, draait lekker koel nu. Zelfde probleem.

4. Proberen te booten met 1 ramstick, 1hd en verder enkel de bare essentials. Zelfde probleem

5. Bios settings lopen knoeien. Bij een lagere SB naar CPU frequentie lijkt windows op zich vrij stabiel, maar het starten van games laat de boel nog altijd vrolijk crashen. Bij standaard settings lijkt het inpluggen van usbtoestelletjes soms al genoeg voor een lockup.

Persoonlijke conclusie:

Volgens mij heeft het mobo z'n beste tijd gehad, lijkt mij een probleem ergens in de pci-e connector/SB. Eerst had ik de PSU verdacht maar de waardes lijken mij vrij stabiel/normaal. Iemand enige suggesties voor ik upgrade naar een AM3 setup?:)

Screen met metingswaardes.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29qfaf4_th.jpg

Edit: Misschien hoort dit meer thuis in het complete systemen subforum :O

Verwijderd

Volgens mij heeft het mobo z'n beste tijd gehad, lijkt mij een probleem ergens in de pci-e connector/SB. Eerst had ik de PSU verdacht maar de waardes lijken mij vrij stabiel/normaal.
Heb je de voltages ook onder load getest?
Ik krijg bij dergelijke voedingen altijd de kriebels......

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het probleem doet zich ook voor in idle (opstarten OS, filmpje kijke @10%cpu load). Ik kan ff kijke of een game het lang genoeg uithoud om enige zinnge waardes onder load te meten. Nu merk ik wel dat de 12v rail niet gemeten word in speccy/hwmonitor, geen idee waarom niet.

+12V kan ik het best meten via een molex?

Edit: Net voor en tijdens een crash (zwart scherm, screen freeze) schommelt +12v rond de 12,07-12,10, andere waarden blijven ook binnen de algemeen geaccepteerde toleranties. Het systeem is nu amper stabiel te krijgen onder windows, voel me net een paliatieve pc-doktor. :|

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 22:18 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Videokaart driver verwijderen.
rebooten,
met driver verwijder software de resten van je driver verwijderen,(www.guru3d)
dan de videokaart driver installeren.

Andere voeding proberen(lenen), voeding is vaak niet te meten, ook al meet je dat alles goed is, vaak is de voeding niet goed.

Kabels goed checken of er geen slecht kontakt is.

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Hoe oud is je voeding al? Het kan zijn dat het aan de ouderdom van de voeding licht, omdat je zegt dat de "trouwe" pc dit nooit deed. ook de capitors van de voeding slijten, en gaan capitor aging vertonen enzo, wellicht is dat het probleem. Heb je ook alle elco's op je moederbord gecontroleerd? (kan natuurlijk alleen als je geen solid capitors hebt.)

• Kwiebus89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-01 11:35
Heb je niet ergens een andere voeding liggen waar je mee kunt testen?
Ik zou idd ook even de graka drivers verwijderen met driver cleaner oid en dan een verse install.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding: deze is net een half jaartje oud gok ik, oude voeding deed plots niets meer. Kan morgen ff kijken voor een andere voeding te testen, maar de problemen doen zich heel consistent voor. Hoezo dan dat een voeding vaak niet te meten is? Voltmeter op de 12v lijn liegt toch niet?:)

Mobo: capacitors zijn niet solid, maar er zijn er ook geen gebarsten. Een enkele staat een milimeter bol, vlak aan de southbridge.

Driver issues: Heb vanaf het begin driver cleaner gebruikt, deinstalleren in safemode, reboot, etc

Verder lijkt het probeem niet alleen graphisch, chrome opstarten duurt een minuutje voor hij browsen wil, wat mij verder doet geloven dat het tijd is voor een AM3 setje.

• Kwiebus89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-01 11:35
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:03:
Voeding: deze is net een half jaartje oud gok ik, oude voeding deed plots niets meer. Kan morgen ff kijken voor een andere voeding te testen, maar de problemen doen zich heel consistent voor. Hoezo dan dat een voeding vaak niet te meten is? Voltmeter op de 12v lijn liegt toch niet?:)
Ja dat is wel zo, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk :)
Heb je memtest al gedraaid? Misschien ook even een nieuwe windows install proberen(op een andere hdd of partitie als je niet alles kwijt wil).
Ik heb vaak genoeg problemen gehad waarbij dat bijna altijd de oplossing was.

Verwijderd

Topicstarter
yasin89 schreef op zondag 04 december 2011 @ 17:15:
[...]

Ja dat is wel zo, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk :)
Heb je memtest al gedraaid? Misschien ook even een nieuwe windows install proberen(op een andere hdd of partitie als je niet alles kwijt wil).
Ik heb vaak genoeg problemen gehad waarbij dat bijna altijd de oplossing was.
deze nacht memtest laten draaien zonder errors, reeds proberen te booten met 1 ramstick en een combinatie van 6 reepjes die ik liggen had, geen probleem daar.
Net nieuwe windows install er tegenaan gegooid, crash bij starten Aero, Aero gedisabled, geen probleem, verklaard volgens mij ook waarom chrome zo sloom opstartte (transparency borders). Aangezien ik reeds 2 gpu's waarvan een nieuw uit de doos heb geprobeerd lijkt het miij toch echt aan het moederbord te liggen. Cpu stressen heeft geen invloed op stabilitiet/voltages. Wanneer ik een directx toepassing opstart krijg ik onverbiddelijk een crash na 5 seconden, wanneer ik de 12v lijn meet vanuit een molex blijft deze stabiel rond de 12,07v dus voeding lijkt me ook het probleem niet.

Als niemand nog een suggestie heeft ga ik opzoek naar een leuk AM2+/AM3 bordje waarna ik later een leuke phenom II kan bijkopen. Alvast bedankt iedereen!
Pagina: 1