Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computer valt random uit

Pagina: 1
Acties:

• Niekjurjens
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik heb al een aantal threads doorgekeken die een soortgelijk probleem beschreven maar nergens een goed antwoord gevonden. Ik heb het probleem eigenlijk al meerdere jaren, maar het kan soms maandenlang goed gaan. De titel van dit topic zegt het eigenlijk al; de computer valt random uit. En dan bedoel ik ook echt random, het kan zijn dat ik aan het gamen ben, maar het is mij net zo goed overkomen terwijl ik in word zat, of dat ik even wegging en terugkwam. Nadat de computer opeens uitvalt probeert hij steeds vanzelf opnieuw op te starten, maar valt dan na een paar seconden weer uit. Ik heb echt tientallen keren stuk voor stuk de componenten losgekoppeld en weer aangesloten maar hieruit kon ik geen logische conclusies trekken. Hij doet het (soms na een aantal dagen) "opeens" weer. Dingen die ik heb geprobeerd:

- nieuwe voeding
- nieuwe videokaart
- andere cpu
- ander geheugen
- moederbord teruggestuurd, bleek niks mee aan de hand te zijn
- nieuwste BIOS geïnstalleerd

Het kan ook geen hitteprobleem zijn, cpu is altijd rond de 40 graden, gpu is undergeclocked (!) en bereikt zelden waarden van boven de 70 graden. Ik hou de computer altijd netjes schoon (minimaal 1x per maand uitgebreid stof verwijderen). Deze computer is het kloppend hart van mijn homestudio, maar ik neem nu weinig op omdat ik het ding gewoon niet vertrouw (hij doet het am moment ook niet). Het enige wat ik kan bedenken is dat er toch iets mis is met het moederbord. Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat er ergens op dit forum iemand is die mij kan helpen. Ben al aan het sparen voor een Mac mini maar moet nog even wat tijd overbruggen, en in de tussentijd hoop ik nog even stabiel gebruikt te kunnen maken van dit systeem!

Specs:

- msi P45 neo2 FR (met nieuwste bios)
- Intel Q6600 (was ooit E2200)
- 6 Gb DDR2 (2x2, 2x1)
- Radeon HD4870 (was ooit HD4850, heeft ook nog crossfire gedraait)
- firewire kaartje (zit er sinds kort in)
- 2 SATA hd's
- 700Watt Nexus voeding (was ooit 550 Watt)

Ik heb dus in alle configuraties hetzelfde probleem gehad.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, als het probleem niet in je computer zit (en daar lijkt het van hier wel op) ligt het misschien de oorzaak daar buiten, de aanlevering van 230v. Bijvoorbeeld slechte (oude?) bekabeling in je huis, powerdips door verwarmende wasmachines of de leverancier van de elektriciteit stuurt het allemaal niet zo netjes je huis in. Om dit uit te sluiten zou je een UPS er tussen kunnen zetten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:45
Je hebt de hardware wel vervangen maar je omschrijft niet precies wat er gebeurd. als hij uitvalt en je start hem opnieuw op hoever komt hij dan? Na hoelang doet hij het weer.

werkt veilige modus wel?

heb je al:
in de windows logboeken gekeken?
de drivers gecontroleerd dmv start -> run --> verifier
gekeken of er bluescreens zijn dmv nirsoft bluecreen viewer
chkdsk /r gedaan?
bios update uitgevoerd
windows opnieuw geïnstalleerd

ik hoor het graag als je met onze hulp een oplossing hebt kunnen vinden :)

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11 16:00
Bij mij raakte er ooit eens een clipje van de CPU cooler de achterkant van de videokaart waardoor deze kortsluitte en dit soort onregelmatige problemen gaf.

• Niekjurjens
Bedankt allemaal voor de reacties

@standeman
Ik was vergeten te melden dat er al een UPS tussen staat, dit had het inderdaad kunnen zijn gezien de stroom in dit huis niet al te stabiel is.

@piethoogland
De computer valt uit gaat uit zichzelf weer aan-uit aan-uit etc. maar geeft geen beeld meer. Veilige modus werkt dus ook niet. Het verschilt heel erg na hoelang hij het weer doet, soms na een paar uur, af en toe na een paar dagen. Ik zal zodra hij het weer doet al je softwarematige tips even proberen, bedankt!

@hulkiedulkie
Ik had hier zelf ook al aan gedacht, zal eens kijken of er sprake kan zijn van een sortement van kortsluiting binnen de kast.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Misschien heb je last van elektromagnetische storingen.
Je kan dit alleen testen door de computer bij iemand anders neer te zetten. (Het liefst minimaal 100 meter verder. Als je buiten de stad/dorp woont, raad ik je aan om hem bij iemand in een stad/dorp neer te zetten.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Niekjurjens
Okay ik heb net even in de kast gekeken en er is nergens sprake van onderdelen die kortsluitingen kunnen veroorzaken.

@onbekend
ik heb de computer ook op andere plekken gehad (aantal keer verhuist), en daar was het precies hetzelfde verhaal.

Het ziet er toch naar uit dat ik ga proberen om het moederbord te vervangen, nu maar hopen dat er voor een redelijk prijsje ergens een p45 bord langskomt...

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Niekjurjens schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:57:Ik hou de computer altijd netjes schoon (minimaal 1x per maand uitgebreid stof verwijderen).
Met stofzuiger misschien moederbord schoongezogen? Nooit doen, een stofzuiger veroorzaakt statische electriciteit, je moederbord raakt hierdoor defect. Wat ik zelf wel eens doe, als het nodig is, is de processorkoeler demonteren, en dan uitsluitend de koeler zelf schoonzuigen. Daarna oude koelpasta vervangen door nieuwe, en de processorkoeler weer monteren. De processorkoeler zitten geen chips in die defect kunnen raken, wel houd ik altijd de fan tegen, want als je die laat draaien door het zuigen, gaat hij meestal meer herrie maken, na het terugbouwen in de computer.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

cjdijk schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:31:
Met stofzuiger misschien moederbord schoongezogen? Nooit doen, een stofzuiger veroorzaakt statische electriciteit, je moederbord raakt hierdoor defect.
Waarom blijven dit soort onzinopmerkingen nog steeds terugkomen? :(

Daarnaast zal de statische elektriciteit die het moederbord en/of onderdelen hebben beschadigd voor continue problemen zorgen. Als een computer dagen lang probleemloos werkt is het toch iets anders.

Heb je de timings van de geheugenmodules gecontroleerd?
En heb je al eens memorytest een paar uur laten lopen?
Staat er iets in de event-log van Windows?
Staat automatisch opstarten bij systeemfout uitgeschakeld? Anders kan je kijken of er een BSOD naar voren komt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Niekjurjens
Ik weet het intussen ook niet meer, een stofzuiger zal best het een en ander kunnen verpesten maar dat lijkt mij inderdaad sterk. De softwarematige oplossingen kan ik pas testen als hij weer opstart, maar bedankt voor de tips. Heb er wel genoeg van, kijk nu al uit naar een volledig nieuw systeem!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:45
Heb wel meerdere malen meegemaakt dat iemanda systeem niet meer starte na reiniging met een stofzuiger. terwijl het plastic gedeelte waar je mee in de computer komt niet statisch geladen is. kan iemand dit uitleggen?

Ik denk overigens niet dat dit door en stozuiger komt.

Wat je ook nog kunt doen is een cmos reset. Door bediening van de jumper of door loshalem cmos batterij en stroomkabel en hem dan aandrukken.
Pagina: 1