Ik heb in mijn huurwoning 1 voorgeïnstalleerde UTP wandcontactdoos zitten. Hierachter zit een 8 aderige UTP kabel (waarom, geen idee). De wandcontactdoos echter heeft maar ruimte voor 4 aders. (4 van die dubbele poortjes) Aan de meterkast-zijde zit een UTP stekker, geknepen volgens de bekende schema's. Ik heb de wandcontactdoos tijdelijk vervangen voor een 8 aderige variant, hierop had ik gigabit ethernet (logisch). Echter, met de 4 aderige wandcontactdoos krijg ik geen netwerkverbinding voor elkaar. Aangezien er nogal wat kabelpermutaties mogelijk zijn, zie ik door de permutaties de UTP kabel niet meer.
Of is het uberhaupt niet mogelijk om van 8 aders naar 4 te gaan?
De permutatie die ik geprobeerd heb is natuurlijk als eerste de middelste 4 aders gebruiken, in dezelfde volgorde als de stekker aan de andere kant en de andere UTP kabels die ik hier heb.
Wat is de volgorde die ik moet gebruiken? Denk ik te simpel voor te stellen dat koper van A naar B gewoon dezelfde kleur moet behouden? Blokkeert een systeem als hij aan 1 kant merkt dat er 8 paren aangesloten zitten, en aan de andere kant maar 4?
Edit: en de wandcontactdoos bevat alleen voor de middelste 4 aders van een standaard UTP stekker koper.
Of is het uberhaupt niet mogelijk om van 8 aders naar 4 te gaan?
De permutatie die ik geprobeerd heb is natuurlijk als eerste de middelste 4 aders gebruiken, in dezelfde volgorde als de stekker aan de andere kant en de andere UTP kabels die ik hier heb.
Wat is de volgorde die ik moet gebruiken? Denk ik te simpel voor te stellen dat koper van A naar B gewoon dezelfde kleur moet behouden? Blokkeert een systeem als hij aan 1 kant merkt dat er 8 paren aangesloten zitten, en aan de andere kant maar 4?
Edit: en de wandcontactdoos bevat alleen voor de middelste 4 aders van een standaard UTP stekker koper.
[ Voor 16% gewijzigd door MoiZie op 03-12-2011 18:56 ]