4 aderige wandcontactdoos UTP

Pagina: 1
Acties:

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 06:28
Ik heb in mijn huurwoning 1 voorgeïnstalleerde UTP wandcontactdoos zitten. Hierachter zit een 8 aderige UTP kabel (waarom, geen idee). De wandcontactdoos echter heeft maar ruimte voor 4 aders. (4 van die dubbele poortjes) Aan de meterkast-zijde zit een UTP stekker, geknepen volgens de bekende schema's. Ik heb de wandcontactdoos tijdelijk vervangen voor een 8 aderige variant, hierop had ik gigabit ethernet (logisch). Echter, met de 4 aderige wandcontactdoos krijg ik geen netwerkverbinding voor elkaar. Aangezien er nogal wat kabelpermutaties mogelijk zijn, zie ik door de permutaties de UTP kabel niet meer.

Of is het uberhaupt niet mogelijk om van 8 aders naar 4 te gaan?

De permutatie die ik geprobeerd heb is natuurlijk als eerste de middelste 4 aders gebruiken, in dezelfde volgorde als de stekker aan de andere kant en de andere UTP kabels die ik hier heb.

Wat is de volgorde die ik moet gebruiken? Denk ik te simpel voor te stellen dat koper van A naar B gewoon dezelfde kleur moet behouden? Blokkeert een systeem als hij aan 1 kant merkt dat er 8 paren aangesloten zitten, en aan de andere kant maar 4?

Edit: en de wandcontactdoos bevat alleen voor de middelste 4 aders van een standaard UTP stekker koper.

[ Voor 16% gewijzigd door MoiZie op 03-12-2011 18:56 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 22:41
MoiZie schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 18:52:
Ik heb de wandcontactdoos tijdelijk vervangen voor een 8 aderige variant, hierop had ik gigabit ethernet (logisch). Echter, met de 4 aderige wandcontactdoos krijg ik geen netwerkverbinding voor elkaar.
Ik snap niet waarom je niet gewoon de wandcontactdoos die werkt gebruikt?

De 4 aderige doos lijkt me voor ISDN, gebruik voor netwerk gewoon Cat 5e spul...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Buiten dat is het misschien een handig idee wat foto's te schieten :)

-_-

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:28

Felyrion

goodgoan!

Waarom zou je niet een 8 aderige variant willen gebruiken als ik vragen mag? 4 Aders brengen nog wel wat beperkingen met zich mee meen ik.

Voor zover ik me kan herrinneren heb je voor 100base tx pinnetjes 123 en 6 nodig.
1: witgroen
2: groen
3: witoranje
6: oranje

Ik zal nog even op zoek gaan naar sources.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• MoiZie
matthijsln schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:02:
[...]

Ik snap niet waarom je niet gewoon de wandcontactdoos die werkt gebruikt?

De 4 aderige doos lijkt me voor ISDN, gebruik voor netwerk gewoon Cat 5e spul...
Die ligt al ergens anders ;) Dit wordt een LAN contactpunt voor 'gastgebruik'
M2M schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:04:
Buiten dat is het misschien een handig idee wat foto's te schieten :)
Komt eraan.
Felyrion schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:05:
Waarom zou je niet een 8 aderige variant willen gebruiken als ik vragen mag? 4 Aders brengen nog wel wat beperkingen met zich mee meen ik.

Voor zover ik me kan herrinneren heb je voor 100base tx pinnetjes 123 en 6 nodig.
1: witgroen
2: groen
3: witoranje
6: oranje

Ik zal nog even op zoek gaan naar sources.
Ja, ik kan overal inderdaad pinnen 1, 2, 3 en 6 vinden, maar deze wandcontactdoos heeft dus zoals beschreven alleen pinnen op 3, 4, 5, en 6... Daarom kom ik er niet meer uit.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

welke kleuren gebruikt de bestaande stekker dan, oranje en blauw? of groen en blauw?

Als het blauw en groen is (en de maker zich aan de kleurcodes heeft gehouden) dan is de kans groot dat het ISDN is geweest. Die maakt gebruik van de middelste vier pinnen.

(kun je de pinnen niet omwisselen? of is het een gegoten contactdoos)

[ Voor 12% gewijzigd door Felyrion op 03-12-2011 19:14 ]

• MoiZie
En dan kan ik er geen LAN over laten lopen? De bestaande stekker bedoel je de stekker mee voordat ik ging knijpen?

Hierbij plaatjes van de wandcontactdoos: dit is zoals ik ze er nu in heb zitten (dus de middelste 4 aders identiek aan 'normale' UTP kabel.

Klikbaar
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/u2ub3myo5/P1000915.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/wpeeybf9h/P1000912.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/i51xh89ol/P1000914.jpg

edit:

http://pinouts.ru/Net/isdn_bri_pinout.shtml Bah, inderdaad ISDN. Dan maar een andere wandcontactdoos halen. Gekke renovatie hier, oplevering 2010, wie heeft er dan nog ISDN....

[ Voor 13% gewijzigd door MoiZie op 03-12-2011 19:25 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Zo gaat het inderdaad niet werken.

Maar als ik het eerste plaatje bekijk kunnen er toch gewoon 4 paren in? Of lijkt dat maar zo en zijn die twee gaatjes telkens met elkaar verbonden?

In dat geval kun je het denk ik wel vergeten met deze wcd.. dan is deze puur voor ISDN geschikt :-(

edit:
Ah, ik zie nu je edit pas. Wel gek inderdaad dat ze dat er nog instoppen..

[ Voor 12% gewijzigd door Felyrion op 03-12-2011 20:37 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 08:33
dit is idd een isdn doos, gewoon even bij bouwmarkt oid een utp doos halen en die erop schroeven ;) en dan 1,2,3,6 gebruiken als je 2x 100mbit lan wilt anders gewoon alle 8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SmoothTweaker schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 20:37:
dit is idd een isdn doos, gewoon even bij bouwmarkt oid een utp doos halen en die erop schroeven ;) en dan 1,2,3,6 gebruiken als je 2x 100mbit lan wilt anders gewoon alle 8
Met hem. Het is een telefoniedoos en dat gaat nooit werken voor ethernet.

Te herkennen aan 1a/1b 2a/2b.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MoiZie
CyBeR schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 20:52:
[...]

Met hem. Het is een telefoniedoos en dat gaat nooit werken voor ethernet.

Te herkennen aan 1a/1b 2a/2b.
Mwah, niet helemaal juist. Op mijn 8 aderige contactdoos (gekocht bij de gamma volgens mij) staat ook 1ab/2ab. Dus het een sloot het ander hoopte ik niet uit. Ach, die dingen zijn maar 3 euro of zo.

En Felyrion: de gaatjes zijn verbonden. Idem bij mijn 8 aderige contactdoos. Erg verwarrend als je dat voor het eerst ziet; waarom ze niet gewoon 1 gat / schroef combinatie per ader hebben gemaakt, beats me..

[ Voor 19% gewijzigd door MoiZie op 03-12-2011 21:53 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is omdat telefonie- en isdndoosjes vaak doorverbonden worden.

Aan je omschrijving te horen is je 8-aderige doosje ook niet voor ethernet bedoeld, maar werkt 't daar toevallig wel voor omdat 't alle acht aders doorverbonden heeft in plaats van alleen de middelste vier. Ethernetdoosjes worden zowieso nooit voorzien van schroefcontacten aangezien die niet goed genoeg zijn voor hogesnelheidsdatatransmissie.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2011 21:59 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Koop gewoon bij de gamma een inbouw RJ45 doosje met 8 aansluitingen en je bent klaar.... Anders knijp je gewoon een stekker op die kabel in dezelfde volgorde als in de meterkast en je kunt daar weer een switch lan-doorverbinder op steken.
Het heeft echt geen zin om dit gepruts (sorrie, maar het is echt gepruts) aan het werk te krijgen als je fatsoenlijk signaal wil hebben...

• MoiZie
CyBeR schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:58:
Dat is omdat telefonie- en isdndoosjes vaak doorverbonden worden.

Aan je omschrijving te horen is je 8-aderige doosje ook niet voor ethernet bedoeld, maar werkt 't daar toevallig wel voor omdat 't alle acht aders doorverbonden heeft in plaats van alleen de middelste vier. Ethernetdoosjes worden zowieso nooit voorzien van schroefcontacten aangezien die niet goed genoeg zijn voor hogesnelheidsdatatransmissie.
Uhuh, want het klemmen dmv een krimptang van een RJ45 stekker zorgt natuurlijk voor veel minder dataverlies dan het klemmen dmv een schroefje die je aandraait. Zoals ik al had gezegd, elders in huis liggen overal van die 8 aderige ethernet-dingen, die wel degelijk voor ethernet bedoeld zijn. Ook 1 van de redenen dat op de verpakking staat 'UTP wandcontactdoos'.

En nee, als je bedoelt dat het ding niet goed genoeg is voor 10 of 100 gbit, dan heb je gelijk, maar de 1 haal ik hier ruimschoots mee.
Bartjezz schreef op zondag 04 december 2011 @ 08:54:
Koop gewoon bij de gamma een inbouw RJ45 doosje met 8 aansluitingen en je bent klaar.... Anders knijp je gewoon een stekker op die kabel in dezelfde volgorde als in de meterkast en je kunt daar weer een switch lan-doorverbinder op steken.
Het heeft echt geen zin om dit gepruts (sorrie, maar het is echt gepruts) aan het werk te krijgen als je fatsoenlijk signaal wil hebben...
Voor mij hoef jij je niet te verontschuldigen, de bouwlui zijn ook echte prutsers, niet alleen wat dit betreft.

IMHO is een stekker met doorverbinder en dan weer een kabel lelijker en ook gepruts ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MoiZie schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:07:
[...]

Uhuh, want het klemmen dmv een krimptang van een RJ45 stekker zorgt natuurlijk voor veel minder dataverlies dan het klemmen dmv een schroefje die je aandraait. Zoals ik al had gezegd, elders in huis liggen overal van die 8 aderige ethernet-dingen, die wel degelijk voor ethernet bedoeld zijn. Ook 1 van de redenen dat op de verpakking staat 'UTP wandcontactdoos'.
Oh, ok. Meneer weet het beter.

Prima hoor.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alhoewel je 100Mb ethernet over 4 draadjes (2 paren) kunt laten lopen werkt het gangbare (1000BASE-T) Gigabit ethernet alleen met 8 draadjes (4 paren). Als je dus Gigabit wilt gebruiken is het hele 4 aderige verhaal niet relevant meer.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
MoiZie schreef op zondag 04 december 2011 @ 10:07:
IMHO is een stekker met doorverbinder en dan weer een kabel lelijker en ook gepruts ;)
Ja ok, maar het is tenminste wel een fatsoenlijke verbinding... Als je iets fatsoenlijks wil, koop dan een fatsoenlijke utp inbouwdoos.
Pagina: 1