Toon posts:

Probleem met netwerk (interface?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb mijzelf op dit forum geregistreerd omdat ik een probleem heb waar ik niet uit kom.

De situatie is als volgt.

Ik heb een KPN Experiabox ST780. Hierop zijn 3 computers en 1 Samsung netwerkprinter aangesloten.

2 Van deze computers waren tot voor kort identiek aan elkaar:
Processor: AMD X2 64 4850E
Mainboard: MSI ...
Geheugen: Corsair 2GB 800MHz DDR2 geheugen
Harddisk: 400GB Samsung SATA2/300
Optical: Asus DVD writer
Voeding: 350 Watt A-open

Nu is onlangs bij één van deze systemen het MSI moederbord defect geraakt. Ik had op zolder nog een
ander moederbord liggen, namelijk een Asus M2N-MX SE plus met daarop een AMD X2 64 5600 processor.
Enigste wat ik nog over hoefde te zetten was het geheugen. Daarnaast wilde ik ook de 400GB harddisk vervangen voor een 500GB samsung SATA2/300 exemplaar welke ik ook nog had liggen.

Zo gezegd, zo gedaan. Alle hardware omgebouwd, harddisk low level geformateerd en Windows 7 er weer op. Alles werkt perfect op één ding na, het internet is vrij onstabiel. Een website aanklikken gaat ongeveer 90% van de tijd goed, de overige 10% krijg ik geen webpagina te zien en desondanks de browser zoekt vind hij geen pagina. Downloaden binnen de browser lukt ook niet; als ik een link aanklik (om te downloaden) dan begint het bestand te downloaden maar de snelheid loopt behoorlijk snel teruguit, en de tijd loopt uiteraard ook op. Na een paar seconde (soms vrijwel meteen) stopt het downloaden om vervolgens niet meer verder te gaan. Heel af en toe na een paar minuten gaat het downloaden verder maar met zeeer lage snelheden (iets in de geest van 6kb/s ofzo) om vervolgens weer te stoppen. Het is me tot nu toe zelden gelukt om een bestand te downloaden. Ook is het al een paar keer gebeurd dat de gedownloade programma's corrupt waren.

Bij torrent programma's gaat dit downloaden ook niet snel; hij blijft wel doorgaan maar de snelheid is matig.
Mijn vriendin keek op het "oude" systeem regelmatig naar series via het internet, maar dat lukt nu ook niet meer. Regelmatig stopt de player met spelen omdat hij opnieuw moet bufferen.

Wanneer ik bij taakbeheer kijk naar het grafiekje voor het netwerk staat deze ook eigenlijk vrijwel altijd op "0", er is nauwelijks activiteit.

Wat ik inmiddels ondernomen heb:

Harddisk opnieuw leeggegooid, Win7 erop nieuw op: geen verschil
Andere router (Netgear DGN2200): geen verschil
Netwerkkaart ander IP gegeven: geen verschil
Netwerkkaart via DHCP gegeven: geen verschil
Andere browser (firefox): geen verschil
Kabel tussen router en PC vervangen: geen verschil
Computer ander poortje op router gegeven: geen verschil
Andere (win7) driver geinstalleerd: geen verschil
Chipset drivers geinstalleerd: geen verschil

Andere (PCI) Netwerkkaart: werkt prima

Nogmaals: heb dit probleem alleen met deze ene PC. De andere twee PC's werken perfect. Bij een snelheidstest op speedtest.nl heb ik op deze twee PC's zelfs een IETS hogere snelheid dan mijn internetprovider (KPN) aangeeft. Ook zijn deze metingen dan stabiel. Bij de PC met problemen liggen deze metingen ook compleet anders en zijn nooit stabiel, ze liggen soms mijlenver uit elkaar.

Wie heeft een idee waar ik dit moet gaan zoeken? Graag mijn dank!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-02 19:29
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 17:14:

Andere (PCI) Netwerkkaart: werkt prima

Wie heeft een idee waar ik dit moet gaan zoeken? Graag mijn dank!
Je hebt zelf de oplossing al aangegeven lijkt me.

Heb je de juiste drivers voor het moederbord (en de onboard nic) gebruikt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Ik weet zo niet hoe je de moederbord op zolder had liggen Los in een doos of netjes in een antistatische zak.
Misschien dat er wat rommel in de netwerkpoort van het moederbord is gekomen en dat de utp stekker daardoor slecht contact maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u allen voor een reactie.

@Tens
Ik wil graag de onboard netwerkkaart (blijven) gebruiken. Reden hiervoor is dat allebei de PCI sloten al in gebruik zijn (2 audiokaarten voor muziekbewerking).

Ik heb de juiste drivers geinstalleerd; die uit de windows 7 update zelf en die van de website van de fabrikant (Asus).

@Ureal
Moederbord lag netjes verpakt op zolder in zijn doos. De UTP connector is schoon en alle pinnetjes staan goed op spanning.

Aanvulling: de laatste BIOS is geinstalleerd en heb inmiddels ook alle default settings geladen, maakt ook geen verschil.

Zou het iets met Windows 7 zelf te maken kunnen hebben? Ik kan ook XP installeren om te testen of het probleem binnen WIndows 7 zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 19:01 ]

Verwijderd

Probeer eens snel via een live linux variant.
(Is sneller dan het installeren van Windows.)
Werkt het dan wel goed dan is het een driver/software probleem.

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:11:
Probeer eens snel via een live linux variant.
(Is sneller dan het installeren van Windows.)
Werkt het dan wel goed dan is het een driver/software probleem.
Goede tip! Wat ik meestal doe om zoiets te testen is booten van een DVD met Knoppix. Je kunt een ISO downloaden en branden in een paar minuten. Knoppix draait helemaal van de DVD, dus je hoeft niets opnieuw te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt voor alle reacties!

Ik zal de Knoppix ISO downloaden en op CD branden. Ik heb wel wat ervaring met Linux (Fedora, VortexBox) maar Knoppix ken ik (nog) niet. Kan ik binnen Knoppix ook bestanden downloaden?

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 19:26:
Wederom bedankt voor alle reacties!

Ik zal de Knoppix ISO downloaden en op CD branden. Ik heb wel wat ervaring met Linux (Fedora, VortexBox) maar Knoppix ken ik (nog) niet. Kan ik binnen Knoppix ook bestanden downloaden?
Ja dat kan, alleen weet ik niet zeker of je met Knoppix ook bestanden kunt opslaan op een NTFS partitie. Kijk maar eens op http://www.knoppix.nl/.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is geen probleem, kan er altijd een IDE schijf inhangen (heb nog een paar oudjes op dezelfde zolder liggen ;) )

Even een positieve update:

Ik heb geprobeerd om Knoppix te downloaden op de PC welke genoemde kuren geeft. De eerste 5 pogingen mislukte al nog voor de eerste MB binnen was.

Echter de 6e begon na een paar kB ineens vaart te maken, binnen 1 seconde haalde ik een snelheid van mee dan 1 MB binnen! Ineens kwam mijn vriendin de huiskamer binnengestormd en zei dat de stroom op de eerste etage zojuist was uitgevallen, ze had het strijkijzer aangezet terwijl op dezelfde groep de wasmachine en de droger aanstonden. Op dat moment ging er bij mij nog steeds geen lichtje branden, pas toen ik de stroom weer aanzette en terugliep zag ik dat de download alweer afgebroken was. Het moest dus iets met de stroom te maken te hebben.

Kreeg toen het idee dat op dezelfde groep als eerder genoemde apparaten ook mijn server
(MSI P1-102A2M) stond te draaien. Normaal gesproken zit hier een UPS tussen, maar deze
staat op de werktafel omdat er een accu defect is. Zo ben ik er dus achter gekomen dan
wanneer ik de netwerkkabel uit het apparaat of de router trek, of de netstekker uit de
muur lijken de problemen opgelost. Wanneer deze server gewoon uit staat (met alle
kabels aangesloten) heb ik de eerder genoemde problemen.

De exacte relatie tussen deze server en de PC is mij (nog) compleet onbekend.
Zeker omdat computer nummer 3 (die van mijn vriendin) nergens last van heeft.
Ook heb ik al met de routerswap aangetoond dat het probleem niet in de router
ligt.

Om nog wat zaken uit te sluiten brand ik Knoppix nog op een CD en ga testen.

Morgen (zondag) heb ik de hele dag uitgetrokken om dit probleem te onderzoeken,
mocht ik er niet uitkomen probeer ik (tijdelijk) de server om te ruilen voor
een andere server/PC.

Edit 2:
Ik heb zojuist Knoppix op CD gebrand en getest. Ik kom tot dezelfde resultaten als
in Windows 7; server opgenomen in het netwerk heb ik problemen, server uit het netwerk
en de PC werkt prima. Toch raar. Overigens is dat Knoppix wel een toppertje zeg! Ik typ
dit bericht nu in Knoppix! Werkt super!

Ik laat spoedig van mij horen! Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik het graag!

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 02:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels gevonden!

Om de een of andere vage reden stond de nBMC chip van de server ingesteld op het MAC adres van deze PC. Heb deze chip gereset (alles staat op "0") en nu is het probleem opgelost! Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1