Sinds een week of 6 heb ik een nieuwe pc, het moederbord is een ASrock Extreme 3 gen 4 en sinds gisteren is het geluid ermee opgehouden.
Specificatie pc:
Windows Ultimate
Asrock Extreme 3 gen 4 mobo
Intel I5 2500K
2 X Club3d HD6950
SSD en HDD
8 GB mem
Omstandigheden:
dagelijks een potje gamen, laatste game waarna
het fout is gegaan was Supreme Commander 2.
Voor of na het gamen switch ik vaak van headphone naar speakers, en dat was hier ook het geval.
Klaar met gamen, headphone eruit nog even wat muziek via de speakers.
Pc uit, alles normaal. Volgende dag de pc opstarten en geen geluid meer, (dit was gisteren)
weinig tijd, dus ook geen tijd aan besteed. Vandaag pc aan en de problemen doen zich voort.
Het probleem
In het management tooltje van realtek zelf krijg je normaal een melding zodra er een kabel ingeplugd is.
In de tool zal het kanaal dan kleuren.
De realtek configuratietool ziet niet meer dat er 3 kanalen aangesloten zijn (5.1 set) en ook het frontpaneel ziet hij niet de 2 kanelen die aangesloten zijn. Gevolg is dat Windows standaard mijn digitale audio output selecteerd omdat hij zegt dat de HD audio output "niet aangesloten" is, ik kan op dat moment er verder weinig aan instellen.
Geprobeerd:
- in en uitpluggen van de stekkers
- alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd (cd driver, driver website asrock en als derde de driver van website realtek)
- drivers handmatig installeren
- bios instellingen proberen aanpassen
ik ben nu bezig op een schijf die ik nog had liggen windows opnieuw te installeren om vast te stellen of het wel werkt met een clean install.
Ik heb diverse fora's en google afgespeurd maar ik krijg nergens een oplossing naar boven.
Je ziet veel klachten over realtek geluid maar deze zijn vaak al van vroeger.
Tevens bied de faq van realtek alleen oplossing voor windows xp tijdperk.
De website van ASrock geeft aan dat er "still no faq's available is.
Dit is eigenlijk mijn laatste optie.
Omdat dit moederbord al een tijdje in de best buy guide staat, verwacht ik dat er redelijk wat tweakers zijn met hetzelfde moederbord, en was ik benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem?
Specificatie pc:
Windows Ultimate
Asrock Extreme 3 gen 4 mobo
Intel I5 2500K
2 X Club3d HD6950
SSD en HDD
8 GB mem
Omstandigheden:
dagelijks een potje gamen, laatste game waarna
het fout is gegaan was Supreme Commander 2.
Voor of na het gamen switch ik vaak van headphone naar speakers, en dat was hier ook het geval.
Klaar met gamen, headphone eruit nog even wat muziek via de speakers.
Pc uit, alles normaal. Volgende dag de pc opstarten en geen geluid meer, (dit was gisteren)
weinig tijd, dus ook geen tijd aan besteed. Vandaag pc aan en de problemen doen zich voort.
Het probleem
In het management tooltje van realtek zelf krijg je normaal een melding zodra er een kabel ingeplugd is.
In de tool zal het kanaal dan kleuren.
De realtek configuratietool ziet niet meer dat er 3 kanalen aangesloten zijn (5.1 set) en ook het frontpaneel ziet hij niet de 2 kanelen die aangesloten zijn. Gevolg is dat Windows standaard mijn digitale audio output selecteerd omdat hij zegt dat de HD audio output "niet aangesloten" is, ik kan op dat moment er verder weinig aan instellen.
Geprobeerd:
- in en uitpluggen van de stekkers
- alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd (cd driver, driver website asrock en als derde de driver van website realtek)
- drivers handmatig installeren
- bios instellingen proberen aanpassen
ik ben nu bezig op een schijf die ik nog had liggen windows opnieuw te installeren om vast te stellen of het wel werkt met een clean install.
Ik heb diverse fora's en google afgespeurd maar ik krijg nergens een oplossing naar boven.
Je ziet veel klachten over realtek geluid maar deze zijn vaak al van vroeger.
Tevens bied de faq van realtek alleen oplossing voor windows xp tijdperk.
De website van ASrock geeft aan dat er "still no faq's available is.
Dit is eigenlijk mijn laatste optie.
Omdat dit moederbord al een tijdje in de best buy guide staat, verwacht ik dat er redelijk wat tweakers zijn met hetzelfde moederbord, en was ik benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem?