Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-03-2024
naar aanleiding van bit bytes & babes.

Ik hoor wel de standaard praatjes, maar waar vult deze dame 5 dagen in de week 8 uur per dag mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Los van alle praatjes is het werk van een business consultant 9 van de 10 keer in een organisatie te graven naar de kennis en oplossingen die er al bekend zijn, maar niet op de juiste manier bij de juiste mensen (directie) terechtgekomen zijn, om vervolgens die dingen aan de directe te presenteren.

Vaak zie je zelfs dat directie dondersgoed doorheeft wat er moet gebeuren, maar zelf de (risico op) fallout niet wil dragen. Dan laten ze een consultant het presenteren als zijn idee. Als het succesvol is neemt directie de credit voor zo'n goede consultant in te huren, gaat het mis (of gaat het goed, maar met veel pijn) dan geven ze hem doodleuk de schuld en wassen ze hun handen.

In die gevallen is de noodzaak van zo'n persoon in te huren vooral symptoom van slechte management.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Wel een goed betaald symptoom meestal :P

Een wat positievere beschrijving dan:
Een business consultant analyseert de bedrijfsprocessen en laat zien op welke punten er verbetering mogelijk is. Meestal gevolgd door een voorstel hoe die verbetering gerealiseerd kan worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:44
Wat RocketKoen zegt.

Waar die mensen hun dag vooral mee vullen is communiceren met klanten over wensen / eisen en dat communiceren met de 'echte' IT'ers in het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Business consultants houden zich heus niet alleen met de IT afdelingen binnen een bedrijf bezig, het gaat hen vooral over bedrijfsprocessen, IT faciliteert in veel gevallen wel de processen, maar lang niet al die zaken hebben een sterke automatiseringsslag nodig. Of je afdelingen opknipt of samenvoegt als reactie op toegenomen complexiteit of veranderende kerndoelen is typisch een vraag waar de senior business consultants zich mee bezig houden. Vervolgens de details daarvan uitwerken op een niveau van IT requirements is typisch meer iets voor de wat minder seniore collega's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Sg->wi

De topicstart is wat mager, maar met een slotje zou ik de goede reacties onrecht aandoen. Move dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 18:49
Mejust schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 12:54:
naar aanleiding van bit bytes & babes.

Ik hoor wel de standaard praatjes, maar waar vult deze dame 5 dagen in de week 8 uur per dag mee?
huh, misschien even een link naar " bit bytes & babes" toevoegen zodat iedereen weet waat je het over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 09:51

MicroWhale

The problem is choice

In mijn optiek niets wat met ICT te maken heeft: Kijken of er wat te verkopen valt. Vaak nog betaald ook.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 13:48

Prx

Of je afdelingen opknipt of samenvoegt als reactie op toegenomen complexiteit of veranderende kerndoelen is typisch een vraag waar de senior business consultants zich mee bezig houden.
Dat was niet een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Maar met een technische achtergrond heb ik vrijwel alleen met business consultants te maken die de requirements analyse uitvoeren en helder uiteen zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Voor mij is 'business consultant' vooral een containerbegrip.

Als je de titel vrij letterlijk neemt adviseer je blijkbaar bedrijven. Vooral interessant is dan op welk gebied?

Hier lijkt een stuk verwarring te ontstaan. Dit zou natuurlijk kunnen op gebied van IT, bijv. opstellen van functionele eisen, maar ook op allerlei andere gebieden zoals organisatie (structuur), processen of misschien wel strategie en/of overnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

dion_b schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 15:29:
Los van alle praatjes is het werk van een business consultant 9 van de 10 keer in een organisatie te graven naar de kennis en oplossingen die er al bekend zijn, maar niet op de juiste manier bij de juiste mensen (directie) terechtgekomen zijn, om vervolgens die dingen aan de directe te presenteren.

Vaak zie je zelfs dat directie dondersgoed doorheeft wat er moet gebeuren, maar zelf de (risico op) fallout niet wil dragen. Dan laten ze een consultant het presenteren als zijn idee. Als het succesvol is neemt directie de credit voor zo'n goede consultant in te huren, gaat het mis (of gaat het goed, maar met veel pijn) dan geven ze hem doodleuk de schuld en wassen ze hun handen.
Dus simpel gezegd: een bedrijf huurt iemand in om ze iets te vertellen wat ze al weten.

Waar gáát het over. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 13:48

Prx

Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:35:
[...]

Dus simpel gezegd: een bedrijf huurt iemand in om ze iets te vertellen wat ze al weten.

Veel van de consultancy vakken zijn er op ingericht om de antwoorden te vinden die men gewoon al heeft, maar zelf niet boven tafel kan krijgen. Waarom is er zoiets als Requirements Analysis? Dure poppetjes worden soms binnen gehaald om te vragen wat je nu eigenlijk wilt. Ze weten echter goed hoe ze het moeten vragen en hoe dit vertaalt dient te worden naar de interne organisatie.

Soms vraag ik me ook wel eens af waarom de klant mij inhuurt, terwijl ik van mening ben dat ze het eenvoudig zelf ook kunnen doen. Maar dan zie je na enige tijd toch de eerder genoemde punten naar voren toe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:35:
[...]

Als bij de platte organisatie een flaw in het proces zit (zoals bij mij op het werk) dan wordt er in de praktijk openlijk gesproken over de processen, is iedereen erbij betrokken, en als er een proces stroef verloopt wordt gaat men vervolgens om deze processen heen werken. Men weet dat de manier waarop men werkt niet goed is, maar men ontwijkt deze omdat het 'toch wel werkt'.

In dit geval is het aan de consultant om deze platte organisatie te wijzen op het feit dat het pareren van dit vervolgens zorgt voor een belangrijke bottleneck, welke vervolgens invloed heeft op de onderliggende bedrijfsprocessen. Er kan vervolgens een optimalisatie slag gemaakt worden doordat de bijzaak waar men in de praktijk geen hinder van heeft te benoemen tot een kritisch proces welke aan verbetering onderhevig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Als organisaties zelf goed zouden weten hoe ze bepaalde zaken moeten regelen, dat het belangrijk is om je processen in kaart te brengen en te beschrijven, dat je requirements moet opstellen als je gaat automatiseren etc etc, dan zouden externe consultants niet meer ingehuurd hoeven worden.

Maar helaas werkt het niet zo,omdat veel organisaties vast geroest zijn in historisch bepaalde methodieken en aangezien de mens van nature niet dol is op verandering, ziet een organisatie vaak niet hoe ze dit moeten aanvliegen. En veelal weet een organisatie niet wat ze wilt en als ze het wel weet, dan weet ze vaak niet hoe dit compact en helder vertaald moet worden. Of men denkt het te weten, terwijl dat stiekem toch niet zo is,.

Kijken of er "iets te verkopen valt" zoals MrWilliams wat kort door de bocht zeg, klopt niet. Dat bedrijven als Logica dit hebben toegevoegd als extra component is wat anders, maar een Business Consultant is gewoon een bedrijfsadviseur, geen sales man.

Daarnaast heb ik ook al gemerkt dat een Business Consultant en Informatie Analist in de praktijk ook nog wel eens door elkaar worden gehaald. Een Business Consultant is van nature geen ICT specifieke functie, een Business Consultant wel kan een rol hebben in een ICT project. Alleen worden er soms taken toebedeeld aan een Business Consultant, die m.i. meer een onderdeel zijn van een Informatie Analist.

Het is inderdaad, zoals @roys zei, een containerbegrip geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
Dat (business) consultant een containerbegrip is geworden, daar moet ik me helemaal bij aansluiten. Zelfde vind ik persoonlijk ook wel weer een beetje voor de term manager, maar dat is een compleet andere en verder minder relevante discussie.

De denkfout die veel mensen en organisaties maken wat betreft consultancy is dat wanneer er een consultant binnengehaald wordt, de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Een goede consultant zal het probleem inzichtelijk maken en eventueel oplossingen aandragen. Uiteindelijk is het aan de organisatie om met deze informatie, en eventueel met behulp van de consultant, deze problemen op te lossen.

In de praktijk zie je echter enorm vaak dat wanneer de problemen in kaart zijn gebracht er slechts een rapport overblijft, en dat er met de output niks wordt gedaan. Dit verklaart ook dat er geklaagd wordt over 'die dure consultant' wanneer deze op bezoek is geweest.
Pagina: 1