Wifi werkt matig tot niet. (WRT320N en WGR614v7)

Pagina: 1
Acties:

• vernooij238
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-02 23:16
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en ik hoopte dat jullie mij daarbij zouden kunnen adviseren:

Ik woon in een studentenhuis met 7 man/vrouw. Allemaal in bezit van laptops, smartphones, computers, ipad's etc. met andere woorden veel Wifi-gebruikers.
Onze internetverbinding is de 50mbit verbinding van ziggo.

schematje van de huidige configuratie:
Modem --- Router 320N ----- Switch1 -- 4 Computers
--- Switch2 -- 2 Computers
--- WGR614v7 -- 2 Computers

(Sorry voor het mooie schema.. ;) )

Het idee wordt nog een keer alle kabels zo leggen dat we terug kunnen naar 2 switches (1 op mijn kamer en 1 als centrale switch) maargoed aangezien het bedraad gewoon goed werkt schuiven we dat nog even vooruit.
Belangrijkste probleem is nu de wifi.

Voor we de 320N hadden werkten we met de WGR614, maar aangezien het een aardig huis is moesten we op een gegeven moment over naar een iets sterkere zender. Met de WGR614 viel het draadloze netwerk al regelmatig weg wat de 2e reden was tot vervanging.

Nu draaien we inmiddels misschien al wel 2 jaar met de 320N, maar kan me eigenlijk geen moment bedenken dat die een goed signaal afgegeven heeft.. Zelfs een flash naar DD-WRT verhielp het probleem niet.. Daarom heb ik de WGR614 tijdje geleden weer uit de kast gehaald, in gesteld als AP (DHCP uit etc, ander SSID dan 320N) en nu heb ik af en toe met die verbinding met WGR614 en sporadisch met de 320N.

We zijn dr over uit dat er een nieuwe router mag komen (budget ca. €100,-) maar als ik in de gemiddelde computerwinkel sta krijg ik zulk wisselend advies dat het lijkt alsof ze nauwelijks weten waar ze het over hebben..

Dus nu de vraag, wie kan mij adviseren met het aan passen van ons netwerk dat het zowel draadloos als bedraad "feilloos" gaat werken?? :)

Alvast bedankt :)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik neem aan dat je een studentenhuis hebt met een aantal verdiepingen. Wat ik zou voorstellen is om op elke verdieping een AP te plaatsen en op elk AP hetzelfde SSID met wachtwoord en beveiligingstype in te stellen. Het kanaal moet je wel anders instellen. Je hebt de keuze uit kanaal 1, 6 of 11. Je kan eventueel met een laptop en een programma als InSSIDer kijken op welke verdieping wélk kanaal het handigst zou zijn.

Je kan bijvoorbeeld de volgende apparatuur kopen:
  • TPLink TL-WA801ND. Dit is een alleen een AP welke een aansluiting nodig heeft op een van de switches.
  • TPLink TP-Link TL-WR1043ND. Dit is ook een router, dus dan heb je alleen de LAN porten nodig. De losse switches kan je dan waarschijnlijk zelfs verwijderen.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
Als je iets sterkers zoekt en koopt een integrated antenne model. Volg ik het niet helemaal.

Koop een paar modellen met externe antennes en monteer er één elke verdieping. Zorg er dan ook voor dat er maar één als gateway werkt en de rest als accespoint.

Mogelijk kan je met DD-WRT's het netwerk repeaten, maar dit heb ik nog nooit geprobeerd.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

jeroen3 schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 13:06:
Als je iets sterkers zoekt en koopt een integrated antenne model. Volg ik het niet helemaal.

Koop een paar modellen met externe antennes en monteer er één elke verdieping. Zorg er dan ook voor dat er maar één als gateway werkt en de rest als accespoint.
Dat schreef ik ook al ;)
Mogelijk kan je met DD-WRT's het netwerk repeaten, maar dit heb ik nog nooit geprobeerd.
Dat kan je doen, maar aangezien er op elke verdieping wel een kabel aanwezig is kan je het beter daarop aansluiten met een volwaardig AP :)

@Vernooij238:
Als je een extra Wireless router in gaat zetten als AP, lees dan deze nog even door: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Trouwens, even voor de beeldvorming. Beschrijf het gebouw eens. Hoeveel verdiepingen zijn er? Waarom heb je met de huidige opstelling een slecht signaal? En hoe merk je dit (traag / disconnects van WiFi) ? Komt dit door de aanwezigheid van veel beton? Waar staat de WRT320N geplaatst, en waar de WGR614v7?

[ Voor 15% gewijzigd door webfreakz.nl op 03-12-2011 13:15 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
Van repeaten gaat je bereik wel omhoog, maar de snelheid ook omlaag. Ik zou inderdaad ook meerdere accesspoints neerzetten.
Daarbij even goed kijken welke wifi kanalen al in gebruik zijn en welke je dus het beste kan pakken in verband met storingen. Overigens mag je in nederland ook kanaal 12 en 13 gebruiken.
Houdt rekening met het feit dat wifi kanalen (op de 2.4GHz band) elkaar overlappen. Een apparaat op kanaal 1 en een op kanaal 3 storen elkaar bijvoorbeeld.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• vernooij238
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-02 23:16
Top wat een reacties:)

Beschrijving van het huis:
Oud huis met houten vloeren (dus geen gewapend beton ;) ) 3 verdiepingen, boven 2 mensen, midden 3 mensen, 2 mensen en de woonkamer keuken (aanbouw "achter" het huis). In totaal pak 'm beed 35 meter lang (incl tuintje).

Plaatsing apparatuur:
- Modem > Meterkast
- 320N > 1e verdieping ongeveer in het midden van die verdieping
daarnaast een switch waarvandaan kabels naar de kamers op de 1e en de bovenste verdieping gaan.
- WGR614 > Beneden verdieping, ongeveer onder de 320N met kabels naar de 2 kamers daar (moet nog uitgebreid worden naar de woonkamer, maar eerst dit)

Als ik signaal heb is dat prima, ook met inSSIDer gebruik heb ik prima bereik, maar dan lijkt het steeds alsof beide routers (los van elkaar) stoppen met uitzenden, dan valt gewoon opeens het signaal weg. En als deze dan wel zend, krijg ik een time out bij verbinden.. Na een reboot van de router/AP wil het nog wel eens de verbinding hersteld kunnen worden, maar zelfs dit is geen garantie..

Betreft keuze van de 320N, deze hing er al toen ik hier kwam..
Ik denk dat ze gewoon naar de dichtst bij zijnde computerwinkel gegaan zijn en op advies van de verkoper die gekocht hebben..

Volgensmij zijn de huidige instellingen op het moment kanaal 11 op de 320N en kanaal 1 op de WGR614 maar wel met losse SSID's. Heb wel eens geprobeerd ze met dezelfde SSID en zelfde kanaal te laten werken, maar ook dat gaf deze zelfde problemen..

De keuze met de TPLink routers/AP's, als ik op de 1e verdieping de TP-Link TL-WR1043ND router hang en op de begane grond TPLink TL-WA801ND AP, zou dat dan een goeie configuratie zijn? (ingesteld met behulp de HOWTO, zelfde SSID, zelfde kanaal waar het het minst druk is..)
Of is er een andere reden dan signaalsterkte om op de bovenste verdieping nog een AP te hangen?
Zou deze opstelling dan ook de tuin bereiken met het signaal?

Ben benieuwd naar jullie reacties :)
Pagina: 1