Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• logophobia
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03 01:26
Ik ben net afgestudeerd met mijn master in bedrijfswiskunde & informatica. Ik will iig soliciteren bij het bedrijf waar ik stage gelopen heb (beviel me erg, leuk data mining bedrijf), maar het lijkt me verstandig iig wat tweede opties te hebben.

Ik ben vooral op zoek naar bedrijven waar analytische problemen kan oplossen, bijv. data mining/statistics/distributed systems etc. iig iets uitdagends iig in de IT. Misschien een beetje onrealistisch als starter, maar ik kan het proberen.

Heeft iemand nog informatie wat een starter wat betreft salaris kan verwachten op de huidige markt? Beetje het salaris topic doorgelezen, maar ik kan door de bomen het bos niet zien. Tips wat betreft salaris onderhandelingen?

Nog even mijn (wat gecensureerde) CV:
https://docs.google.com/v...NDBlNzdlZTVlODYw&hl=en_US

[ Voor 7% gewijzigd door logophobia op 03-12-2011 02:10 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Gooi je ervaring en opleidingslijst om: Meest recente eerst. In het algemeen zoek je niet naar een "job", maar naar een "position". Zelfde ding, andere klank. De eerste 3 zinnen/stukjes beginnen allemaal met "I". Je skills is enorm uitgerekt. Daar moet je geen levensverhaal van jou met een taal neerzetten, maar gewoon een lijstje talen en dergelijke (Dus: Cpp, java, ruby, etc). Het verhalende aspect moet juist blijken uit het experience stuk.

Verder is menig opleiding qua kennis meer een springplank. In mijn geval ben ik na UT Informatica (met wat hardwarevakken) in chipdesignverificatie gegaan, iets wat sowieso nauwelijks onderwezen wordt.

Ook is het handig om een Nederlands CV te hebben bij een Nederlands bedrijf.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06
[b][message=37253208,noline]
Ook is het handig om een Nederlands CV te hebben bij een Nederlands bedrijf.
Misschien, maar dit zal waarschijnlijk voor internationale bedrijven zijn aan de studie te zien.

Ik vind je CV nogal saai om eerlijk te zijn, plaats een foto'tje met een korte persoonlijk introductie zodat de lezer ook een indruk krijgt van de persoon achter het CV. Vervolgens een paar korte alinea's met ervaring / projecten (in jouw geval van de studie en afstudeeropdracht. om vervolgens af te sluiten met je skills.

Dit allemaal met een tijdslijn, en je skills op volgorde van meest belangrijk to minder.

Zoals ik het zie is een CV een eerste indruk en je moet deze zo opstellen zodat je deze tijdens een intake als leidraad voor het gesprek kan gebruiken. Pages heeft overigens een paar erg goede templates.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verder met bovenstaande.

En als je het al in het Engels doet...let dan ook goed op de keuze van woorden; "I am looking for a challenging job where I can apply and continue to develop the skills I learned while doing my degree."

Die zin loopt al niet echt lekker maar "doing my degree" is gewoon fout. Vermijd ook continue "a number of".
Skills in programmeertalen meer toe de point pakken. Aantal jaar ervaring en/of classificatie (excellent, good, proficient). Voorbeelden wat je er mee hebt gedaan kan je altijd nog geven.

Ik zou ook soft-skills toevoegen die je kan onderbouwen in een gesprek. Bijv. open-minded, easy going, team player.

Stukje over Operating System/Tools zou ik weglaten.

Stukje over "Ability to speak, write and read both English and Dutch.". Dat is ook van toepassing op iemand uit groep 8. Iets als: "Dutch: native speaker" , English: fluent" (of iets als 'good').

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
"about me" zou ik "profile" noemen.

"I just finished my BMI masters program. I am a good programmer with a
background in statistics, applied mathematics and data mining."

Het staat in je CV dat je net klaar bent, dus dat is niet interessant. I am a good programmer vind ik echt gaar klinken om eerlijk te zijn. Je zou het misschien zo kunnen omschrijven, maar het is afhankelijk wat zij zoeken:

"Master graduate in xxx, a self starting programmer capable of working alone/groups. Looking for a job opportunity in xxx industry."

Dat je beschikbaar bent in December kun je beter in je brief zetten in je eerste alinea. Zou dat niet hier zetten. Als je het schrijft dat je beschikbaar bent, schrijf er dan ook bij in welk jaar. Het is niet echt duidelijk of je deze maand bedoelt of in 2012 (is vrij normaal dat mensen solliciteren voor een programma dat pas 12 maanden later start)

Ik kan je niet helpen met tips waar je kunt solliciteren :)

• logophobia
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03 01:26
Bedankt voor de tips wat betreft de CV. Ik had niet helemaal door dat er nog zoveel verbeter punten waren. Ik ga het er allemaal in doorverwerken. Heeft iemand nog goede ideeën wat betreft werkgevers? Ik had het trouwens in het Engels geschreven omdat het bedrijf waar ik wou solliciteren erg internationaal is, en er voornamelijk Engels gesproken wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door logophobia op 03-12-2011 13:20 ]

Verwijderd

Kijk eens bij de verschillende consultancy clubs ( Accenture, Capgemini, Ordina etc. ). Die zijn bereid om te investeren in je opleiding en je krijgt de kans om in korte tijd veel werkervaring op te doen.

Ik werk zelf als SAP consultant bij Capgemini ( om het internationale aspect en opleidingsmogelijkheden), op dit moment zoeken ze nog BI-consultants PM me bij meer vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 13:50 ]

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:17
Ook Atos en Sogeti bieden trajecten aan voor beginners. Ik zou dus ook zeker bij hen kijken.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 15:55
Sogeti zoekt nog starters en ervaren professionals voor bepaalde gebieden (Java, Microsoft etc...)
Heb je intresse, DM me maar.

wijze woorden

Verwijderd

*knip werving*

Werving is niet toegestaan op het forum.

Ik heb dit topic opengelaten omdat het een redelijk generieke vraag betreft met daarbij een concrete vraag om hulp. De topicstart was niet als zodanig ingestoken als sollicitatie cq omgekeerde werving en het is dus aan werkgevers etc om het ook niet als zodanig te gebruiken.

Een goede richtlijn is om niet de naam van je eigen werkgever te noemen :)

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 05-12-2011 12:17 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Alten PTS

Ik zie dat dit je eerste post is. Het komt een beetje spammerig over, hoewel vast met goede intenties. TS heeft zijn DM niet aan staan, dus ik begrijp het wel. :) Maar houdt er rekening mee dat spam, werving en selectie hier op GoT niet toegestaan is. Het zou dus kunnen dat een moderator je geen toestemming geeft voor dit soort posts.

Daarvoor kun je wel terecht bij http://tweakers.net/jobs/

@ Hieronder: Zoals ik al zei, ik begrijp het wel. Het verschil met die andere posts is alleen dat dat geen gebruikers zijn die a) hun bedrijfsnaam gebruiken en b) al lang hier actief zijn en c) er zelf geen belang bij hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-12-2011 12:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Goed dat je het aangeeft en het is zeker niet als spam bedoeld! Gezien de 2 postings boven mij, vond ik mijn reactie 'passend'....

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21
Nog wat tips over je CV: let ook op dat alle eerste zinnen beginnen met "I". Klinkt nogal egocentrisch :)

Je besteedt nu een hele pagina om aan te geven welke programmeertalen en -theorien je allemaal kent. Terwijl ik zou zeggen: je hebt informatica gestudeerd: tuurlijk kun je programmeren. En anders pik je dat wel snel op. Het feit dat je een vakje assembly hebt gevolgd en thuis linux draait lijkt me niet echt de moeite waard om te vermelden. Ik zou dat stuk enorm inkorten:
Extensive knowledge of: C++, Java, ..
Familiar with: Scala, Assembly.
Version control: have worked on multiple projects using CVS, GIT and Subversion.
en wat meer vertellen over jezelf en waarom je graag bij een bepaald bedrijf wil werken, wat je zoekt in een baan en waarom je van toegevoegde waarde bent voor dat bedrijf (aanpassen per sollicitatie). Heb je verder naast je studie nog wat gedaan? Borrelcommissie, teamsporten, bestuur, wat dan ook? Ben je communicatief sterk? Was je teamleider tijdens je bachelorproject? Waar ging je afstudeerproject precies over? Ook mis ik referenties van leraren / bedrijven waar je gewerkt hebt.

Je CV ziet er nu nogal droog en (sorry! :P) nerderig uit. Je hebt een Master informatica, je bent dus slim en je bent studentassistent geweest (sociaal vaardig), dan zou ik niet de nadruk leggen op welke programmeertalen je allemaal kent.
Ik ben vooral op zoek naar bedrijven waar analytische problemen kan oplossen, bijv. data mining/statistics/distributed systems etc. iig iets uitdagends iig in de IT
Zoiets zou ik juist in je CV zetten.

Onvoorstelbaar!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21
En wat betreft bedrijven: ben je al eens op een bedrijvendag geweest? Is er vanuit je studie geen (decaan / studentenvereniging) die meer informatie hebben over potentieel leuke bedrijven? Uit de losse pols: TNO (meer richting onderzoek, misschien iets voor jou?), Accenture, IBM, Logica, Ordina en alle kleine bedrijven die ik zelf niet ken.

Onvoorstelbaar!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tip: Kijk eens rond op LinkedIn. Als je nog geen profiel hebt, is dit sowieso een aanrader om aan te maken, maar als je wel een profiel hebt, dan kun je vrij eenvoudig mogelijke werkgevers spotten door te zoeken op mensen met een soortgelijke opleiding als jij (of: via je contacts als je die hebt). Tevens heeft de "Jobs you may be interested in"-functie mij al een paar keer een interessant-lijkende vacature voorgeschoteld (hiervandaan kun je je zoektoch naar werkgevers dan weer verder doorzetten). Verder is het misschien een beetje tijdrovend, maar Google gewoon eens op dingen die je leuk vind. Bedrijven komen dan vanzelf in de zoekresultaten terug....

Edit: ok, het "google eens wat je leuk vind" moet ik misschien een beetje nuanceren. Google eens op de functie-taken die je graag zou willen doen. :+

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 05-12-2011 13:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1