xvideo + libsdl = slow

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
Sinds ik deze week de firmware voor mijn videokaart heb geïnstalleerd werkt xvideo goed, maar is sdl erg traag. Xorg gebruikt mijn volledige cpu en mijn game loopt stroef. Dit geldt ook voor een simpel jaren 80 spelletje als sopwith. Er lijkt een conflict tussen xvideo en sdl te zijn. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Mijn systeem: debian stable, oude Radeon RV350 gebaseerde videokaart opensource radeon driver. Ik ga nog proberen xvideo weer uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tnx voor de mededeling, laat ons weten hoe het verder gaat. Kan ik je nog ergens mee helpen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 01:56

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, dat vind ik eigenlijk best interessant, want ik heb sinds een tijdje last van iets vergelijkbaars. Radeon X1900 (R580), met open-source radeon driver, Debian Squeeze.

XV (met textured video) werkt goed, maar Xorg lijkt tamelijk veel CPU te gebruiken als een video fullscreen wordt afgespeeld (windowed is het wel goed). Een 60fps video die ik had werd daardoor onspeelbaar in fullscreen, maar niet windowed.

In dosbox gebruikte ik XV, en had ik soortgelijke taferelen. Bijvoorbeeld de originele Warcraft draaide ogenschijnlijk prima, zowel windowed als fullscreen, maar als ik de muis bewoog in fullscreen werd het enorm veel trager. Het leek daarbij vooral uit te maken of de muiscursor over iets "relevants" heen bewoog. Windowed leek het wel goed te gaan.

Ik heb een tijdje geleden Windows ernaast geinstalleerd op dit systeem. Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat die symptomen toen zijn begonnen.

Wat bedoel je precies met "ik heb de firmware voor mijn videokaart geïnstalleerd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
@CAPSLOCK Ik heb het vraagteken voor je toegevoegd en hoop dat je Sinterklaasgedichten humoristischer waren.
@Deadinspace. Ik vraag me af of wij hetzelfde probleem hebben. Is jouw probleem niet gewoon dat dosbox geen moderne harware emuleert en dat je cpu daarom alles voor z'n kiezen krijgt. Meer dan een in geval van dos en echte maar antieke hardware? Aan de andere kant, dat verklaart niet je fullscreen videoprobleem.

Die firmware zit in firmware-linux-nonfree, en bevat o.a. firmware voor de diverse radeons. Kijk maar eens in /lib/firmware/radeon. Ik heb nog niet gevonden wat die precies doet, maar voor xv heb je het nodig en het wordt door de kernel geladen. Documentatie staat waarschijnlijk in de kernel source, maar het is lang geleden dat ik m'n kernels zelf compileerde. Omdat XV bij jou werkt neem ik aan dat jij dit pakket ook geïnstalleerd hebt.

In ieder geval, het probleem treedt niet meer op. Ik had mijn hele systeem opnieuw gestart om dat uit te voorkomen. Dat is inmiddels een handvol keren gebeurd en het probleem komt niet terug. Ik kan hier nu dus ook niet verder mee.