Samsung F3 1TB, HD Tune errors. Schijf kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 13:35
Wat een 2 pech dagen gehad zeg.

Onlangs 2 x Samsung F3 1TB harde schijven overgenomen van een tweaker, de hele nacht bezig geweest een nieuw systeem op te bouwen, net windows geinstalleerd en alle drivers/updates etc. uitgevoerd.

Toch voor de zekerkheid maar HD Tune pro geinstalleerd om hem te testen. Blijken er zowaar in beide schijven allemaal errors te zitten.

Toegevoegd zijn plaatjes van HD Tune pro.

Link Schijf 1:
http://i40.tinypic.com/24phrsy.jpg
http://i39.tinypic.com/219a2ph.jpg

Link Schijf 2:
http://i39.tinypic.com/1pw60x.jpg

Waarschijnlijk kan ik beide schijven in de prullenbak gooien?

Gelukkig nog geen data op gezet.

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Deze waardes hoeven nog niet te duiden op het kapot gaan van de schijven, het kan meerdere oorzaken hebben.

S.M.A.R.T. waardes geven niet altijd aan of een schijf kapot gaat.

De Spin-Up kan duiden op een versleten lager in de schijf, waardoor de schijf niet zo snel snelheid maakt, maar kan ook duiden op een voeding die niet sterk genoeg is om de schijf hard genoeg aan te sturen.

De tweede schijf: calibration retry kan duiden op een mechanisch probleem, waardoor de schijf de eerste keer de leeskop niet goed kan uitlijnen met de sporen op de schijf en een retry doet.
Maar kijkend naar de vorige melding: ik zou me kunnen voorstellen dat de schijf tijdens calibratie niet goed tegen spanningsvariaties kan...

De UDMA CRC error: kijk je kabel even na of die wel goed is, en kijk na een aantal dagen gebruik of de waardes zijn veranderd. Als ze niet zijn veranderd, kan het ook zijn dat de vorige eigenaar de problemen had, en dat je huidige systeem wel stabiel is.

I like it red, with 150 bhp..

• Saiya
Thanks voor de heldere info. Ik had inderdaad gelezen wat die waardes allemaal inhouden en wat de oorzaken kunnen zijn, maar m'n voeding is het niet. Corsair HX620, die het vorige systeem met alleen 2x 1TB F1's wel zonder problemen draaide. (P5Q-E, Q9450 (stock) 4x2GB Corsair DDR2-1066 (stock) 2x1TB F3's, Ati HD4890). Voor de rest niks bijzonders.

Kabels kan het ook niet zijn, die zijn vrijwel niet gebogen en komen ook rechtstreeks uit m'n andere systeem waar ze probleemloos wel werkten.

Het is ook dat er een aantal errors zijn, en niet gewoon eentje waardoor ik denk dat de hdd's toch kapot zijn.
De vorige eigenaar had ze kort in RAID0 draaien dat volgens hem geen probleem veroorzaakte.

Overigens net m'n eerste bluescreen gehad, zonder indicatie waar het aan kan liggen. Daarna vastloper in windows zonder helemaal opgestart te zijn. Vervolgens pc uit. 30 sec wachten en ik kom windows weer in.

Nu 2 uur bezig met 1 schijf op bad sectors checken.... bleh....

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hmm, in raid 0 gehad en is de vorige eigenaar ook zo vriendelijk geweest het raidarray te verwijderen met de raidcontroller van zijn systeem. Datzelfde was ik namelijk eens vergeten bij mijn eigen systeem en de harddisks gewoon geformatteerd maar ze werkten ook niet optimaal. Daarna weer in Raid-0 gezet en bleek dus dat er nog iets was achtergebleven van het raird arry en na alles volledig verwijderd te hebben waren de harddisk weer prima.

Verwijderd

Ik zie geen UDMA CRC Errors? Kabel is 100% goed dus. De spinup time is in het verleden een keer te lang geweest, mogelijk omdat hij even geen stroom kreeg. Verder geen probleem want nu werkt het weer goed (waarde 73). Alleen de worst waarde zit onder de threshold.

Ik zie dus geen problemen met deze schijf. Alleen als je regelmatig merkt dat de schijf niet goed opspint kan dat een probleem zijn. Maar waarschijnljiker is dat je een gare stroomsplitter hebt gehad die tijdens het opspinnen even geen goed contact maakte, waardoor de schijf er destijds langer over deed. Die 'error' gaat nooit meer weg maar je hoeft daar niet meteen paniekerig om te worden.

• Saiya
Over dat Raid, weet ik niet. Kan ik nog even vragen. Die schijf met de Calibration retry count error en de Ultra DMA CRC error count is sinds gister nog op dezelfde waarde gebleven.

De andere schijf met de spinup time is veranderd naar deze waarden:

http://i40.tinypic.com/21n17rb.jpg

Misschien dat die dus wel kapot is? Overigens hoor ik volgens mij de harde schijf aardig wat werk verrichten ondanks dat ik niks aan het doen ben in windows. Windows Updates zijn ook allemaal gedownload en geinstalled dus daar is hij ook niet mee bezig.

Gister probeerde ik de pc overigens uit te zetten, maar hij ging steeds na de shutdown weer zelf aan. Uiteindelijk powerknop 5 sec ingehouden en daarna toen hij uitging gelijk via de voeding stroom uitgeschakeld.

Edit:

Nog de korte Read benchmarks gedraaid in HD Tune:
HDD 2 (met Calibration retry count error en de Ultra DMA CRC error count
http://i42.tinypic.com/2gtsro1.jpg

HDD 1 (met de Spin up time failed):
http://i39.tinypic.com/9gknpg.jpg

Ik heb op youtube dit filmpje gevonden en daar komen soortgelijke waardes uit:
YouTube: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB AHCI Mode Benchmark (HD Tune Pro v4.60)

Kan ik hiermee zeggen dat de hdd's toch in orde zijn, ondanks de SMART warnings en failed? Of zegt dit niet zoveel. Zijn er verder ook andere tests die ik in HD Tune Pro kan draaien wat me meer uitsluitsel geeft?

Overigens ook de lange error scan gedaan en bij beide schijven geen bad sectors.

[ Voor 33% gewijzigd door Saiya op 03-12-2011 15:56 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu je dat schrijft dat de pc niet uit wilde gaan zou ik toch bijna de voeding gaan verdenken en dan in samenhang met het niet goed op spinnen van de harddisks. Ondanks dat het dan een Corsair voeding is die normaal gesproken zelden defect zijn zou ik toch eens met een andere voeding proberen.

Verwijderd

Je spinup time is nu weer goed (8 seconden, waarde 74 met threshold 25) - maar in het verleden is deze waarde één keer onder de threshold gezakt (waarde 15 = lager dan 25). Zoals in mijn vorige post uitgelegd kan dit gewoon zijn dat de schijf een keer de stroom onderbroken heeft tijdens de spinup. Dus het hoeft helemaal niets te betekenen.

Daarnaast, je spreekt over UDMA CRC Error Count; maar in alle screenshots die je post is de raw value 0, dus je hebt geen kabelproblemen en ook nooit gehad.

Conclusie: je schijven zijn prima. Er is geen aanleiding aan de hand van de SMART-gegevens om daar anders over te oordelen.

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Omdat ik geen eigen topic aan wil gaan maken post ik het hier maar even.

Ik heb nu ook spinup problemen met me hardeschijf.
Bios laden duurdt soms 10 tot 30 sec, geen errors (Asrock 970 extreme 4)
Wel een hoop geklik uit de hardeschijf alsof de leeskop rondslaat.

wat heb ik al geprobeerd:
Andere voedinglijn vanaf de voeding.
Andere sata kabel.
Andere sata poort.
Compeet andere computer met amd chipset.

Spinuptime staat nu op: 46.6 seconden met een waarde van 1 in hdd tune pro. Screenshots upload ik zometeen. vanaf 29 - 11 - 2011 aan het monitoren en waardes van: 46.1 tot 54.4 seconden terug gekregen. Geen waardes hoger geen waardes lager.

Edit:
http://tinypic.com/r/icn3hc/5

Heb de RMA procedure al gestart omdat in mijn ogen deze schijf kapot is (voornamelijk door het geklik bij een koude start)
Afuture heeft al aangegeven de harde schijf compleet terug te willen.

Het probleem wordt alleen nog mooier: Hardeschijf op de website van samsung gecontrolleerd op garantie en deze geeft aan: Out of warranty aera.
Betekend dit dat hij via grijze import is gekocht en dat ik ellendig lang kan gaan wachten totdat afuture hem 3 oceanen heeft over gestuurd en dan behandeld is in het land van herkomst en dan krijg ik een nieuwe?

Met de huidige hardeschijf prijzen zit ik hier natuurlijk niet op te wachten omdat ik dan toch een tijdelijke oplossing moet zoeken.

Op dit moment is de defecte hardeschijf aan het backuppen en +/- 650 gb probleemloos weggeschreven. Gemiddelde snelheid +/- 65 MB/s naar USB 3.0 extern toe.

Hopelijk krijg ik snel reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door boombes op 05-12-2011 13:41 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Pagina: 1