geluids chip van belang bij gebruik optische uitgang?

Pagina: 1
Acties:

• tomtje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11-2025
Beste tweakers,

Ik moet voor mijn vader een mediacenter pc bouwen, deze komt in de huiskamer te staan en wordt aangesloten op de tv en digitale versterker. Naast het afspelen van muziek en films zal hij vooral gebruikt worden voor word, email en internetten. Met het oog op de toekomst heb ik toch voor een redelijk snelle pc gekozen:

configuratie
- asus F1A75-M (moederbord)
- Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX (8gig geheugen)
- amd a8-3850 boxed
- intel 320 80gb
- logitech k400 wireless touch keyboard
- konig mediacenter afstandsbediening

Nu is mijn vraag aan jullie: is de audio chip op het moederbord van belang als er gebruik word gemaakt van de optische en de hdmi uitgang? En ondersteund dit moederbord ook daadwerkelijk geluid via hdmi?

Wat vinden jullie verder van deze configuratie? (Kast, voeding, optische drive en dergelijke hebben we nog van een oude pc)

alvast bedankt voor alle reacties!

groeten tom

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Cd audio kan door een aantal chips (VIA bijv.) nog steeds niet goed doorgegeven worden. Het origele 44.1.khz geluid wordt omgezet naar 48khz wat een kwaliteitsvermindering met zich meebrengt.

Bij DVD zal je hier geen last van hebben wat dat geluid is 48khz.

Wanneer je het beste bluray geluid (dd truehd, dts hdma, of multichannel PCM) wil afspelen, zal je een hdmi connectie moeten hebben, want spdif (optisch of coaxiaal) gaat niet werken.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
Een ervaring van mij met onboard geluidschips is dat ze vaak hinderlijke achtergrondgeluiden produceren. Als ik bijvoorbeeld in mijn browser scroll, dan hoor ik heel subtiel gekraak op de achtergrond.

omniscale.nl

• tomtje
slogra,

ik zie dat het asus moederbord dat ik gekozen heb inderdaad gebruik maakt van een via geluidschip (VIA VT1708S 8-Channel High Definition Audio CODEC). Presteren bijvoorbeeld de realtec chips duidelijk beter?
Welke onboard geluidchips zijn wel goed?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik weet niet of ALLE VIA chips dit probleem hebben, maar mijn huidige moederbord met VIA chip heeft dit probleem in ieder geval wel (aangesloten met spdif). En in het verleden heb ik hetzelfde probleem ook met andere VIA moederborden gehad).

Misschien werkt 44.1khz weer wel via HDMI. Maar ik heb weinig ervaring met HDMI (ik heb geen HDMI versterker).

Mijn vorige moederbord had een realtek chip die wel 44.1khz kon uitsturen.

• tomtje
Dan heb ik toch nog een vraag voor je,

Hmmm, had net gelezen op een andere site dat wanneer de optische uitgang gebruikt word de audiochip niet zo van belang is, dus toch het moederbord met de via chip besteld :s.

BRENGT HET OMZETTEN VAN HET GELUID ( 44.1 > 48 ) EEN GROOT KWALITEITSVERLIES MET ZICH MEE, OF IS DIT VERWAARLOOSBAAR? We gebruiken sowieso mp3 wma en acc bestanden van 192 kbps, en geen lossless formaten. De installatie is wel een goede (b&w 600 serie).

Anders bel ik de shop op, of het asus moederbord nog geruild kan worden voor een gigabyte. Deze heeft namelijk de realtek 889 chip en kost 25 euro duurder. Deze chip schijnt een van de betere te zijn.

Dus mijn laatste vraag

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

posttoast schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:23:
Een ervaring van mij met onboard geluidschips is dat ze vaak hinderlijke achtergrondgeluiden produceren. Als ik bijvoorbeeld in mijn browser scroll, dan hoor ik heel subtiel gekraak op de achtergrond.
Dat krijg je snel bij goedkopere DAC's in geluidskaarten. Als je digitaal uitstuurt, heb je dat niet, omdat je de DAC van de geluidskaart niet gebruikt, maar in je versterker/receiver/speaker-set.

Ik hoor ook elke seek van de harddisk als ik via de koptelefoon luister. Heb wel een HDMI out, welk de DAC dus niet gebruikt, maar die heb ik nog niet kunnen checken.

Ey!! Macarena \o/

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:15
Ik denk dat je dan beter een externe usb toslink converter kan gebruiken. (Is mij net zelf aangeraden). Dit was omdat bronnen die vanuit de computer zelf komen altijd storingen met zich meebrengen. Daarom zal de onboard geluidskaart. (ondanks dat het een beter chipset is) nog steeds last hebben van storingen. Vooral omdat je een goede speakerset gebruikt is dit dan wel aan te raden.
pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card
Ik heb geen idee ofdat dit veel verbetering zal zijn maar het valt te proberen.
Er zullen vast wel betere zijn.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij een optische uitgang zou de geluidschip van het bronapparaat geen barst mogen uitmaken, aangezien het allemaal ééntjes en nulletjes zijn die verstuurd worden.

Het geluid wordt gedecodeerd door je receiver.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 02-12-2011 21:02 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:02:
Bij een optische digitale uitgang zou de geluidschip van het bronapparaat geen barst mogen uitmaken, aangezien het allemaal ééntjes en nulletjes zijn die verstuurd worden.

Het geluid wordt gedecodeerd door je receiver.
fixt

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Excuses :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen directe bron, maar ik heb wel eens ergens gelezen dat er met een onboard digitale uitgang toch verschil is in kwaliteit vergeleken met een dedicated geluidskaart zoals een X-Fi. Ze hadden het over bepaalde benchmarks waarbij ze keken naar het signaal, en wat er daadwerkelijk uit de speakers kwam. Hier zat een verschil in. Want ondanks dat het niet uit zou moeten maken, het is tenslotte digitaal, was het wel te horen.

Collega van mij zit met een soortgelijke situatie, waarbij hij z'n dedicated geluidskaart (een Auzentech) eruit heeft moeten halen om CrossFire te kunnen draaien. Nu hij op z'n onboard zit, hoort hij toch een verschil. Z'n speakers worden aangestuurd door een versterker, verbonden via optisch S/PDIF (die vierkante, niet de ronde TOSLINK).

Als je het beste eruit wilt halen, kijk dan hier eens naar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1