Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Hallo beste tweakers.

Ik had even een paar vraagjes met betrekking tot mijn beginners set-up voor muziek luisteren.
Ik bezit al een jaar de Sennheiser HD518, gebruikte hem voor alles en ook overal. Maar sinds een tijd vond ik het geluid niet echt mooi meer, er was naar mijn mening ook veel te veel bass aanwezig.
Ik was dus van plan iets anders/beters te halen. Na een hoop reviews lezen was ik van plan om een Sennheiser HD650 te halen (nadat ik hem een keer heb beluisterd natuurlijk). Gezien mijn budget was dit toch niet mogelijk op dit moment. Had ook nog geen versterker.
Ik ben dus eerst maar eens naar goede in-ears op zoek gegaan en heb de HiFiman RE-Zero laten overkomen uit China. Wat een heerlijk en perfect geluid. Echt nog nooit iets beters gehoord (zelfs een paar speakers waar ik een keer naar heb geluisterd van 600 euro liet niet zoveel indruk achter.) Deze oortjes hebben wel veel minder (misschien iets te weinig) bass. Het is in ieder geval een stuk beter dan de gigantische lading bass van mijn sennheiser HD518.

Nu ben ik dus helemaal aan het upgraden geslagen.
In de toekomst ben ik van plan achtereen volgens de volgende upgrades te doen:
Eerste aanschaf word een DAC/Amp combo:
1. http://www.head-fi.org/products/audio-gd-nfb-12/reviews/5909
2. hierna koop ik een goede koptelefoon. (waarschijnlijk de HD650)
3. dan ben ik van plan een balanced amp aan te schaffen (zijn prijzige dingetjes)
4. Nieuwe betere DAC.

Wat is jullie input hier over?
Hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden met het aanschaffen van nieuwe audio apparatuur?
En wat raden jullie mij vooral af?

Verder wou ik ook nog een CD-speler aan schaffen. Ik vroeg me alleen af hoeveel het uitmaakt in wat voor prijsklasse ik de CD-speler zou kopen. Aangezien ik de audio-gd als dac wil gebruiken vroeg ik me af of er nog enig verschil in zit. Ik weet dat het geluid dat een cd-speler maakt heel erg afhankelijk is van de dac die erin zit maar aangezien ik een externe ga halen zou het heel mooi zijn als ik hier op kon besparen en bijvoorbeeld voor 50 euro een cd speler op de kop kan tikken.
De meeste muziek luister ik van mijn computer maar zou het fijn vinden als ik ook mijn cd's kan gebruiken. Ik vind het namelijk leuk om een cd-verzameling te hebben.

Ik heb ook wat aanraders qua muziek voor de mensen die van female vocals houden.
Ik ben zelf helemaal weg van female vocals. Vooral met de RE-Zero. Klinkt geweldig!
Hier een aantal artiesten:
-Amatorski
-Gemma Hayes
-Lykke Li (echt een aanrader)
-Portishead
-Selah Sue

Hugh Laurie is ook geweldige muziek (is van die gozer van House M.D.)

Kennen jullie nog wat aanraders?
Mag van alles zijn, vind de meeste muziek wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Ik kan je de Audio-GD DAC absoluut aanraden. Zelf zeer positieve ervaring mee. Over de koptelefoon amp van het apparaat kan ik je echter niet veel vertellen.

Ik snap niet helemaal wat jij aan een CD-speler hebt (.flac bestanden afspelen in foobar lijkt mij gebruiksvriendelijker) maar je kan inderdaad een vrij goedkope op de kop tikken. Hij hoeft enkel maar een digitale uitgang te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb een home studio en gebruik meestal de Beyer DT990 pro. Stukken beter dan de Sennheiser vind ik. Geluidskaart qua afspelen is een standaard pc niet eens slecht. Vooral voor opnemen zijn ze matig.
Als je echt denkt dat je het verschil hoort kan je een usb muziek kaart van 100 aanschaffen, dat is nog beter dan de soundblaster - dat is vooral voor gamen.

Een audio panel hoort blind geen verschil tussen mp3, flac en cd zolang het bestand van 1 en dezelfde bron is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet niet vergeten dat je ook een (asymmetric) usb->spdif converter nodig zal hebben. De tenor usb chips van de NFB series is in mijn optiek niet echt je-van-het.

Als je zelf Hifiman leuke spullen vind maken, waarom ga je dan niet naar hun headphones kijken om te upgraden?

Hifiman HE 300 lijkt mij iig een prima kandidaat. Blijf vooral weg van de HD 650, er zijn zoveel betere koptelefoons in diezelfde prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke bedankt voor jullie reacties.
En ik merk echt veel verschil tussen bijvoorbeeld mijn mp3 speler en mijn onboard geluidskaart.
Verder lijkt een DAC mij zowiezo een stuk beter geluid geven en als er ook al een versterker gedeeltje bij zit zal het wel prima zijn.

Die beyer dynamic DT-990 zit niet echt in de prijsklasse die ik zoek. Was zelf meer van plan echt meteen iets super goeds te halen. Dus meer richting €300 en hoger. Wat raden jullie mij dan meer aan dan de HD-650? Ik lees namelijk echt heel veel goede reviews over de HD-650.
De HE-300 van HiFiman is misschien wel te overwegen. Alleen vond ik de prijs ook een beetje laag. Maar het is te overwegen. Ben inderdaad wel onder de indruk en dan kan ik altijd over langere tijd een upgrade doen naar een hi end koptelefoon. Ik wil heel erg graag een houten koptelefoon, jammer dat zo zo duur zijn. zoals de duurdere denon of grado's.
De duurdere koptelefoons van HiFiMAN zijn weer gelijk zo duur.

@.schoenmerlijn
Is dat een gewone optische uitgang?
Die heb ik namelijk ook op mijn onboard zitten. Het enige nadeel word dan dat ik geen CD speler en computer tegelijk kan aansluiten. Zou het niet echt fijn vinden om altijd mijn computer te moeten opstarten als ik naar cd's wil gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn persoonlijke ervaringen met geluidskaarten van een PC merk of onboard is gewoon dramatisch. Vandaar dat ik meestal PC apparatuur voor muziek afraad. Ik wist niet dat je een onboard geluidskaart had met spdif. Je kan het uitproberen in ieder geval. Mijn advies blijft nog steeds om voor een usb converter te kiezen. Deze heb je meestal wel al < 50 euro via ebay.

Een cd speler (een goede dan) heeft behalve toslink ook een coaxiale digitale uitgang. De NFB heeft beide inputs. Je kan alsnog 2 digitale apparaten daarop aansluiten. Maak je daar maar geen zorgen over. Sowieso heb je met een usb naar spdif converter altijd die 2 mogelijkheden mocht je toch voor een toslink only cd speler gaan.

Voor 300 euro of meer zou ik je een beyer dt 880/990 edition 2005 kunnen aanraden. Helaas ben ik wel een beyer fanboy ;)

De reden dat ik de 650 afraad is dat het mijns inziens een zeeeer moeilijk aan te drijven headphone is. Om het 'donkere' zeg maar weg te halen dien je echt een goede solid state amp nodig te hebben.

Bij mij wordt de HD650 eigenlijk pas echt goed wanneer ik hem aansluit op mijn meier audio concerto. Deze amp is 2 keer zo duur als de 650 dus is zoon combo niet echt aan te raden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke, maar is de geluidskwaliteit via een 10 euro digitale uitgang niet net zo goed als een 100 euro geluidskaart digitale uitgang (toslink of spdif)

Welke van die twee is beter?
De 880 of 990? de 990 is namelijk goedkoper en dat vind ik een beetje vreemd.
Ik ga zowiezo geen koptelefoon aanschaffen voor ik ernaar heb geluisterd (behalve die van HiFiMAN, die heeft echt niemand) Heb jij enig idee waar ik zou kunnen luisteren naar verschillende koptelefoons? Woon in de buurt van Arnhem/Nijmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
offtopic: kaas is baas ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Kaas is zeker baas.
En lekker :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik vond de HD650 wel erg heel lekker eigenlijk (ok, op een Graham Slee Solo die inderdaad ook het dubbele kostte :)), maar uit het rijtje K70x, HD6x0 en DT880/990 is het zoals altijd grotendeels ook gewoon erg persoonlijk. Zelf zou ik met een serieus budget weer richting (tweedehands) Stax kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.paaJ op 02-12-2011 19:29 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geluidskaarten zijn gewoon inherent 'slechter' als losse externe componenten. Zelfs de spdif doorvoer naar mijn ervaring.

Geen van beide is eigenlijk beter imo. Wil je voor meer isolatie, ga voor de 880. Als het niet uitmaakt de 990.
Zelf vind ik de 880 meer geschikt voor alle genres en dus muziekaler van aard. De 990 is iets meer ongecontroleerder in de laagweergave.

Laat het idee maar schieten dat je die dingen in een winkel uit ga proberen. Daar heb je vrij weinig aan.
Haal de koptelefoons via een website waarbij je ze 2 weken mag uitproberen en dan kan retourneren.

Hobo, redcoon etc laten dit toe. Redcoon haalt die dingen gewoon kostenloos weer op. Alleen duurt de administratie wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Dat zou inderdaad een optie zijn. Alleen zou ik dan graag bijvoorbeeld de AKG Q701, HD 650 en Beyerdynamic DT880 willen kopen en vergelijken. Jammer genoeg heb ik hier niet het budget voor.
Ik heb in de pricewatch dit gevonden. Heeft bijde uitgangen.
zal dit prima zijn voor een beginnende audiofanaat?
En je raad me de onboard toslink of spdif af? Heb wel een duurder moederbord dus misscihen is hij wel goed?
En wat is nu het verschil. spdif is een tulp aansluiting? toslink is met licht? alleen mijn onboard is met licht maar er staat spdif bij de aansluiting.

Waar ben jij dan wonende?
Toevallig in de buurt dat ik een keer kan komen luisteren?
Dat zou ik zeer op prijs stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-12-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Heilige Kaas schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 17:28:

Ik heb ook wat aanraders qua muziek voor de mensen die van female vocals houden.
Ik ben zelf helemaal weg van female vocals. Vooral met de RE-Zero. Klinkt geweldig!
Hier een aantal artiesten:
-Amatorski
-Gemma Hayes
-Lykke Li (echt een aanrader)
-Portishead
-Selah Sue

Hugh Laurie is ook geweldige muziek (is van die gozer van House M.D.)

Kennen jullie nog wat aanraders?
Mag van alles zijn, vind de meeste muziek wel mooi.
Om even in te gaan op je niet technische vraag, maar het muzikale gedeelte
De moeite misschien waard: zangeressen met stemmen als klokken:
Hooverphonic, met name het werk waarbij Geike nog zingt: 2000-2007
Een slag apart en waarschijnlijk bekend: Björk, Evanescence, Tori Amos, Heather Nova (heb d'r nieuwe album nog niet geluisterd maar Siren en Oyster zijn erg goed)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Aah bedankt.
Heb zo te zien weer wat nieuw luistervoer.
Alleen Evanescence ken ik tot nu toe.
Bjork klinkt wel leuk voor zover ik op youtube heb gehoord.
Tori Amos ga ik me ook maar eens in verdiepen.
Heather Nova kan ik zo even niets over vinden 320kbps
En Hooverphonic klinkt ook erg leuk tot zover.

Erg bedankt. Weer wat gevonden om mijn muziek collectie mee uit te breiden.
Nooit gedacht dat mijn mp3 speler van 32 GB zo snel vol zou zitten... En dan staan er nog niet eens flac albums op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heilige Kaas schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 19:43:
Dat zou inderdaad een optie zijn. Alleen zou ik dan graag bijvoorbeeld de AKG Q701, HD 650 en Beyerdynamic DT880 willen kopen en vergelijken. Jammer genoeg heb ik hier niet het budget voor.
Ik heb in de pricewatch dit gevonden. Heeft bijde uitgangen.
zal dit prima zijn voor een beginnende audiofanaat?
En je raad me de onboard toslink of spdif af? Heb wel een duurder moederbord dus misscihen is hij wel goed?
En wat is nu het verschil. spdif is een tulp aansluiting? toslink is met licht? alleen mijn onboard is met licht maar er staat spdif bij de aansluiting.

Waar ben jij dan wonende?
Toevallig in de buurt dat ik een keer kan komen luisteren?
Dat zou ik zeer op prijs stellen.
Ik heb voor jou via marktplaats dit kunnen vinden: http://audio-tv-foto.mark...rgw%3D%3D&fta_ind=10&fs=1

Een yamaha cd speler voor 45 euro. Ik hoop dat je die salora dvd speler achterwege laat :) Voordeel van een cd speler van Yamaha (of iig een hifi merk) is dat de cd speler zelf al over een goede dac beschikt mocht je hem analoog willen aansluiten.

In princieperaad ik alles af wat 'in' je pc plaatsvind. Sowieso is alles in een pc kast veel gevoeliger voor storingen etc en het kan veel uiteenlopende redenen hebben van hardwarematig tot softwarematig. Kijk, geluid zal heus wel uit je onboard kaart komen maar je bespaart naar mijn mening een hoop toekomstige frustraties als je gewoon voor een losse usb-spdif convertertje ga aanschaffen. Als je dat liever niet hebt kan je alsnog via usb, je computer verbinden met de NFB via usb. De tenorchip kan ook met hoge resolutie audio overweg, alleen vind ik spdif een betere keuze.

spdif met licht of via RCA (volksjargon: tulp) maakt eigenlijk niet zoveel uit. RCA kabeltjes zijn meestal een fractie van hun optische tegenhanger wat betreft de kosten. De NFB ondersteunt beide.

Ik woon in midden limburg, je mag best hier komen rondkijken wat ik heb alleen zal je daar denk ik niet veel wijzer van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Limburg is ook een beetje aan de verre kant maar in ieder geval bedankt voor het aanbod. En hoezo zal ik er niet veel wijzer van worden als ik vragen mag? :)
Die Yamaha CD-Speler ziet er erg goed uit.
Misschien is dat inderdaad wel een goede optie.
Dankje voor het zoeken. Nu moet ik in ieder geval mijn moeder zien over te halen dat die hem wilt ophalen.
Ik ga ook eens voor de gein langs wat outlet stores. Wie weet vind ik wel leuk speelgoed voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

offtopic:
[quote]rockhopper schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 19:55:
[...]

Om even in te gaan op je niet technische vraag, maar het muzikale gedeelte
De moeite misschien waard: zangeressen met stemmen als klokken:
[/quote]

In het kader van mooie stemmen: Ane Brun.

[ Voor 3% gewijzigd door mr.paaJ op 02-12-2011 22:46 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik heb vandaag in een tweedehands winkel een Denon DCD-895 weten te bemachtigen voor maar 25 euro.
Komt erg goed geluid uit en heeft een digitale uitgang. Ik denk dat die niet eens nodig is aangezien er goed geluid uit komt. Heb tot nu toe alleen de koptelefoon aansluiting kunnen testen om echt te luisteren. (heb toch geen goede versterker en speakers of een externe koptelefoon versterker.

Edit:
Ane Brun is ook echt een aanrader. Geweldige stem.

[ Voor 7% gewijzigd door Heilige Kaas op 05-12-2011 18:34 ]

Pagina: 1