[Macbook 2007] Speaker en sub stoppen na een tijdje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Topicstarter
De laptop van een klant (Macbook Core 2 Duo lente 2007) heeft het volgende probleem:

Stel, de Macbook heeft een nachtje uit gestaan.
• Je start hem op, volume zet je op 50%.
• Vervolgens begin je met muziek afspelen. Het maakt niet uit waarmee: iTunes, YouTube, etc.
• Zet je het volume wat hoger, bv 70-80%, dan stoppen de rechterspeaker en de subwoofer er onmiddelijk mee.
Dit gebeurt ook na een tijdje op lager volume.
• Het verlagen van het volume helpt niet om de rechterspeaker en sub meteen terug te brengen. Een tijdje geen muziek afspelen lijkt wel te werken.

Nog even de geluidsinstellingen doorgelopen, daar is niks bijzonders te vinden.
Op basis hiervan was mijn diagnose: 'iets' aan de speaker en sub kapot. Kabelbreukje is niet echt waarschijnlijk gezien het te maken lijkt te hebben met 'belasting' van de speaker. Speaker en sub zitten in dit type Macbook aan elkaar verbonden (het is samen ook één reserveonderdeel) dus dat kan verklaren waarom ze tegelijk uitvallen en niet los van elkaar.

• Vervanging besteld bij iFixit.
• Vervanging geplaatst, het was even sleutelen, maar keurig gelukt uiteindelijk.
• Met nieuwe speaker en sub, exact hetzelfde probleem! :(

Wth? Zou dit een probleem op het logic board betreffen, of zie ik iets over het hoofd?

Als ik ga Googlen op soortgelijke problemen kom ik erg weinig tegen. Kent iemand dit probleem?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-08 17:19
Ik zou eerst software problemen proberen uit te sluiten door met een schone OSX installatie het probleem te (proberen) te reproduceren.

Mocht dit niet helpen dan is er waarschijnlijk een probleem met de versterkerschakeling op het logic board. Het zou kunnen dat subwoofer / rechterspeaker een losse versterker hebben maar ze zouden ook samen aan een versterkerchip kunnen hangen. Lastige is dat je dan waarschijnlijk een nieuw Logic board moet kopen, aangezien Apple niks maakt maar alleen maar vervangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Topicstarter
Mh, in dat geval vrees ik voor het logic board.

Ontbrekende schakel in mijn verhaal: de machine vertoonde dit probleem in eerste instantie op een installatie van OS X Lion, en is daarna helemaal opnieuw geinstalleerd met Snow Leopard - het probleem is daarmee niet weggegaan.

The cake is a lie | The Borealis awaits...