dual PIII 1ghz; FCPGA, boxed of slot 1

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik kan eindelijk weer eens wat hardware toevoegen, dit geeft toch altijd een beter gevoel als software....

Ik zl zelf aan een MSi plankje te denken met firewire. deze is geloof ik FCPGA
Wat zijn de verschillen tussen de boxed versie, de kale FCPGA en de slot 1 ?

Verwijderd

FC-PGA = Kaal, 256 KB Cache op full speed.
Boxed = Met koeler en Intel Case Badge :))
Slot 1 = 512 KB Cache op bus snelheid.

Ik zou boxed nemen, zit een goede koeler bij.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Edit: ff verkeerd begrepen

Slot 1 en FCPGA staat voor de manier waarop je processor op het moerderbord zet.

FCPGA is een socket, dat is gebruikelijk op het moment.

Slot 1 ziet eruit als een AGP slot. Dit is een beetje ouderwets. Alle moderne Pentiums/Celerons zijn FCPGA.

En bij een boxed processor zit een koeler, bij de kale versie niet.

• under-world
Op donderdag 22 maart 2001 09:32 schreef The_BomB het volgende:

Slot 1 = 512 KB Cache op BUS snelheid.
klopt dit wel ? Is dit niet halve CPU speed ?
Is dit bij alle slot1-tjes ook bij de nieuwe ? (ik dacht dat dat alleen bij de katmai voor kwam)

Het wordt idd boxed tenzij iemand nog een mooi dual slot 1 mobotje weet (?)

• under-world
ja, wat slot is weet ik wel.
Maar wat zijn exact de minimale verschillen die het hem doen...
-volgens mij is er helemaal geen verschil in cache-

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:55
Slot1 heeft nix te maken over het aantal kB cache en de snelheid daarvan. Er zijn ook slot1 coppermines. Slot1 mobo's met nieuwe chipsets zullen niet( heel zelden?) meer worden gemaakt. Gewoon FCPGA chips nemen.

iRacing Profiel

• under-world
okay das duidelijk, dacht ik al hoor 512Kb bus snelheid wat een kul zeg......

"2 maal boxed" zeg ik wel gewoon tegen die verkoper :P:P

Verwijderd

Hoezo kul???

Abit heeft een paar mooie Slot 1 mobo's, maar deze zijn meer voor mensen die enkel een nieuw mobo willen en slot 1 proc hebben.

Slot 1 proc: het cache op de proc draait op de snelheid van je moederbord, 100/133 MHz. En de grote is 512KB.

Flip Chip : het cache van een p3 draait op volle snelheid en dat is de helft van de slot 1 proc 512/2=256. Dus wanneer je 256KB op 1 GHz hebt gaat dat iets sneller dan 512KB op 100/133 MHz.

Zo heb ik het tenminste altijd begrepen, en daarom zit er ook verschil in snelheid & productiekosten.

Van dit stukje van Intel wordt ik niet wijzer, maar het laat zien dat de verschillende Cache groten op een verschillende snelheid werken.

Working along with the L1 cache, the Pentium III processor has either a 512K unified, non-blocking, Level 2(L2) cache or an integrated 256K Advanced Transfer Cache. The integrated 256K L2 cache is located on-die and runs at the core frequency of the processor. The L2 cache is an area of high-speed memory that improves performance by reducing the average memory access time.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Inderdaad kul. pIII 1GHz is coppermine-based en heeft dus intergreated full-speed cache.

Katmai is bij 600 Mhz opgehouden.

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Volgens mij zit het zo:
  • Hoe de chip in de behuizing zit is FCPGA (=open volgens mij) of PGA (=gesloten). (Ik kan het fout hebben.)
  • Aansluit methode (CPU<->Moederbord) Slot1 of Socket370.
  • Boxed is retail (dus voor consumenten verkoop), bij boxed krijg je een cooler, casebadge en 3 jaar garantie van Intel. (De OEM-CPU's zijn officieel niet voor verkoopaan consumenten, hoewel die wel wordt gedaan).
  • Coppermine en Katmai geven aan of de processsor is uitgerust met 256KB L2 cache (256bit, on-die, full-speed =coppermine) of met 512KB L2 cache (64bit, off-die, half-speed =katmai). Alles boven de 600MHz is coppermine, ook zijn coppermine's te herkennen aan de letter E.
  • Een B geeft aan dat de CPU loopt op een FSB van 133MHz, zonder B loopt ie op een FSB van 100MHz.
Pagina: 1