• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 10:02

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel zijn ik en een klasgenoot druk bezig met ons profielwerkstuk. We willen een voertuig aandrijven op cola en mentos. Ons reservoir, de kraan en de meeste berekeningen zijn al gedaan/klaar voor gebruik, alleen zijn we momenteel op zoek naar een turbine om de kracht op te vangen en om te zetten naar bewegingsenergie. Omdat het een kleine turbine moet zijn, dacht ik natuurlijk meteen aan de pompjes voor vloeistofkoeling en nu wil ik dan ook graag aan jullie vragen: Zou je zo'n pompje kunnen gebruiken als turbine die je kunt aansluiten op een as?

Als iemand van jullie er ook nog eentje heeft liggen waarmee het zou moeten lukken, dan zou dat helemaal geweldig zijn _/-\o_

Groetjes,

Tim

PS Sponsoren zijn ook van harte welkom!

Grillmeister

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik denk dat je het jezelf heel moeilijk maakt met een pompje. Een fan op een asje zetten lijkt me makkelijker, en zal vergelijkbaar werken. Ook goedkoper ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Probeer eens een constructie zoals bij die oude rivierstoomboten met van die zijschoepen.
Als je zoiets op je as monteerd zou het moeten werken.
Lijkt me ook niet al te moeilijk in elkaar te knutselen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

De speelgoedwinkel heeft ook wel bij de strandspeeltjes van die plastic radertjes, daar kan je met wat lijmwerk vast ook wel een verlengde as aan vast maken.

Wellicht is het leuk om als je een rijdend voertuig hebt ons te verblijden met een bouwtekening/filmpje o.i.d.. Het klinkt namelijk allemaal heel interresant :)

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie reacties en een fan op een asje is inderdaad erg handig, maar ik ben bang dat er dan veel langs gaat en het gaat juist om een hoge efficiëntie. Bij de zijschoepen is het probleem dat het erg moeilijk is om klein en goed afsluitend te maken, maar inderdaad wel mogelijk en een goed idee.

Edit: In februari moeten we presenteren en dan zet ik natuurlijk de link van het filmpje ook op het Tweakers-forum en misschien gaan we wel live-streamen.

[ Voor 20% gewijzigd door RoofTurkey op 02-12-2011 14:46 ]

Grillmeister

Verwijderd

Een profielwerkstuk kan je net zo goed als proof of concept presenteren, mocht het uiteindelijke resultaat niet helemaal je-van-het-zijn, met de disclaimer dat met een betere turbine beter zou werken.

Wikipedia: Water turbine bevat wel informatie over welk turbineontwerp je het beste gebruikt bij welke head

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Thanks, maar het moet toch wel echt iets worden, want daardoor scoor je vele malen hoger, dan wanneer je alleen een idee hebt met berekeningen erbij gevoegd.

Grillmeister

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Bedankt voor de reacties alvast en ik zal jullie proberen op de hoogte te houden.

Grillmeister

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23

fynrd1

Fooled by Randomness

Hmm.. wat ik mij afvraag, hoe wordt de fles gepositioneerd?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Misschien hebben jullie hier wat aan, ik zou de fles op zijn kop plaatsen (wellicht iets licht naar voren geheld). De mentos van boven af afschieten met een veer die gelijk de klep sluit als de buis geleegd is. Plaats een gaas ergens in de nek die klein genoeg is om de mentos te filteren. Zorg door middel van een buis dat de uitstroom zo'n 15% omhoog is gericht vanaf de grond. Een turbine zou aardig zonde van jullie geld zijn, een water radje met schepjes erop zou het meeste efficiënt zijn in jullie geval. Radje gedeeltelijk in de buis plaatsen vanaf de bovenkant, en dan kan die aardig alle energie kwijt, daarnaast heb je ook nog de zwaarte kracht en door de helling een extra kracht die je uitstroom bevordert. Hoe en wat reken maar zelf uit;) succes

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg en dit is ook meteen een bevestiging dat onze ideeën aardig goed zijn. Alleen waar vind je een schoepenradje? (Want de rest hebben we al)

[ Voor 8% gewijzigd door RoofTurkey op 02-12-2011 16:10 ]

Grillmeister

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Apekont1 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:10:
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg en dit is ook meteen een bevestiging dat onze ideeën aardig goed zijn. Alleen waar vind je een schoepenradje? (Want de rest hebben we al)
Denk bij een model/hobby shop, heb je er niet zo heel veel van maar denk dat je daar wel kan vinden wat je nodig hebt. Hou daarnaast rekening met je tandwiel verhoudingen;)

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Ik zal na sinterklaas eens langsgaan bij de lokale Intertoys (die is ook meteen een model/hobby shop) en tandwiel verhoudingen wordt denk ik één van onze aandachtspunten.

Grillmeister

Pagina: 1