Verhuisd, maar opstelling klinkt niet meer zoals het was

Pagina: 1
Acties:

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 22:10
Misschien al eens meegemaakt?

Je hebt een opstelling die helemaal naar wens klinkt in je woning. Maar na het verhuizen klinkt het niet meer zoals het was.
In mijn geval een stuk slechter.

Ik kom van een appartement met een woonkamer van 4 bij 3. Waar ik het volgende in had staan.

Onkyo TX-NR709
Kef 3005se
Magnat Vector 55

Dit alles in een 7.1 opstelling. In het appartement had ik een mooi vol geluid met diepe bas.

Heb een woning laten bouwen en goed de planning vooraf gedaan voor mijn home cinema. Alle leidingen weg laten frezen etc etc.

Maar na alles te hebben aangesloten ben ik het mooi volle ronde geluid kwijt. Het surround effect is wel een stuk beter geworden.

De woonkamer nu is 7 bij 4 meter.
Heb de subwoofer links en rechts gehad. links is iets beter maar deze staat ingesteld op +6db
Als ik de instellingen verhoog op de receiver krijg ik we meer bas maar gaat "brommen" niet mooi dus.
Geluisterd vanaf de bank.
Ga ik 2 meter voor de receiver staan dan is de de "brom" nog harder. Dus de akoustiek daar is natuurlijk anders omdat ik dan tussen de muren sta waar de subwoofer staat.
De Magnats staan nu op full range en dat is het beste wat ik eruit krijg, maar ben niet tevreden.

Ik kan de zitpositie van de bank niet veranderen. Deze staat links open, waardoor je geen weerkaatsing van een muur hebt.

Nu ben ik aan het overwegen om andere vloerluidsprekers aan te schaffen om de bas op te krikken.
Zou dit de oplossing wezen? Of kan ik nog in de ruimte zaken verbeteren.

Ter verduidelijking wat foto's

ps geschoten met galaxy s dus niet al te beste foto's

Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac10/wackidth/IMAG0116.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac10/wackidth/IMAG0117.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac10/wackidth/IMAG0118.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac10/wackidth/IMAG0121.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door wackidth op 02-12-2011 12:20 ]

.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
Heb je niet toevallig iets in tegenfase staan?
Of zet je speakers eens wat verder van de muur af..
Draai je zuilen iets verder in, probeer je subwoofer eens op een andere plek... enz..

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Iets meer demping in de ruimte? Ziet er vrij hard uit.

Kan zijn dat je bank net op de verkeerde afstand staat voor de lagere tonen uit je speakers, dus of speakers of bank wat verschuiven. Merk hier thuis ook dat mijn luisterhoogte en afstand erg veel uitmaakt voor de basweergave.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• wackidth
Alles staat goed in fase. Speakers verplaatsen heb ik ook gedaan.
Het maakt inderdaad uit hoe ver je ze naar voren of achter zet.

Maar nog steeds niet het effect wat ik had of zou wensen.

De bank verschuiven...tja je weet hoe dat gaat met de wederhelft.... :) bank kan niet verder naar voren ivm deuropening. daarentegen vind ze goed geluid ook erg belangrijk. Gelukkig.... Was iets anders toen ik begon over andere luidsprekers...

Qua inrichting vrij harde materialen inderdaad, ligt wel een vloerkleed en aan een wand behang.

Maar key qestion, zouden andere speakers een duidelijk verschil kunnen gaan maken???

Magnat Vector 55
4-8 ohm 160 / 250 watt
22-35.000 hz
91db

[ Voor 4% gewijzigd door wackidth op 02-12-2011 13:03 ]

.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27
je ruimte is een heel stuk groter (26.5m3 tov 61.6m3, als ik uitga van 2.20 hoogte in beide ruimtes) en je hebt niets dempends zoals hierboven genoemd, hoe was dat eerst?

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
De fronts staan heel erg in de hoeken, dus het kan dat reflectie van de muren in het geluid neutraliseren. Probeer een bass-trap in de hoek(en) te zetten. Want als de hoeken het probleem veroorzaken zullen nieuwe speakers dit niet verhelpen. Let wel op als je aanschaft dat ze beter iets lager kunnen opvangen dan het laagste bereik van de speakers. Je kan ze ook zelf maken http://www.diy-home-theater-design.com/bass-trap-build.html

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 11:20
Heb je na de verhuizing de Audyssey instellingen wel aan laten passen door de receiver?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• wackidth
In mijn vorige woon situatie had ik laminaat als vloer zonder kleed. Maar wel gordijnen.
Nu heb ik een plavuizen vloer met kleed maar geen gordijnen.

Audyssey heb ik uiteraard geheel opnieuw uitgevoerd.... heb wel wat zelf hier en daar veranderd.

De bas bereikt mijn luisterpositie niet..... Heb diverse setting geprobeerd met opstellen sub etc etc.

Als ik bij de achterdeur staat dan is de bas enorm.... maar hoe meer ik naar achter loop word het minder.

Plafond hoogte is trouwens 2.60....

Net even naar de Klipsch RF82 geluisterd....dat lijkt me wel wat..... alleen net ff wat boven budget. En is weer een slag groter.

[ Voor 15% gewijzigd door wackidth op 02-12-2011 16:30 ]

.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 14:47
Hang gordijnen op. En aan de linkerwand een mooi groot schilderij/litho/zeefdruk oid. Dat zel je set een stuk beter laten klinken. Ik heb het zelf ook gehad in mijn nieuwbouwhuis. De eerste weken waren er nog geen gordijnen en het was één grote echoput. Na ophangen ervan, echt 10x beter.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• wackidth
Ja we moeten inderdaad de woning sowieso nog wat aankleden.

Gordijnen....dat helpt ook al wanneer ze open staan?

.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 14:47
wackidth schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 17:00:
...

Gordijnen....dat helpt ook al wanneer ze open staan?
Zeker. Verminderd bij ons in ieder geval de weerkaatsing enorm. Heb eigenlijk vrijwel dezelfde indeling, maar dan met 2x openslaande deuren ipv 1x. Aan beide kanten van openslaande deuren hangen gordijnen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Je bank staat vrijwel in het midden van de kamer, als je vlak bij de achtermuur gaat staan zul je merken dat je bass veel meer is doordat het signaal reflecteert en je 1x frontaal + 1x reflecterende bass hebt. Dat noemt men opslingering.

Je bank staat dus op een neutrale plek. Dat is overigens wel goed omdat het geluid nu niet beïnvloed wordt.
Hierbij komt ook nog eens kijken dat je zelf nog moet wennen aan het nieuwe geluid. Luister maar naar andere dingen, de transparantie bijvoorbeeld en hoe de instrumenten nu meer los van elkaar lijken te zijn.

Als je de bass dan nog steeds mist zet je de sub pal naast de bank. Gaatje in de voeg van de tegels en de kruipruimte in.
edit: oops ik zie het al, vloerverwarming....

[ Voor 3% gewijzigd door vinz98 op 02-12-2011 18:03 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:51

Fiber

Beaches are for storming.

Eierdozen op het plafond plakken... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• wackidth
Zoiets dacht ik dus ook.... alleen jij weet het te verwoorden :)

Als je op andere plekken in huis staat dan is de bass wel duidelijk aanwezig. Op sommige plekken hinderlijk veel. Alleen niet op de plek waar hij moet wezen.

Je hebt gelijk als je zegt dat de dynamiek beter is. Het surround effect is beter

Gaatje boren?!?!
Whahaha ja inderdaad vloerverwarming dus dat gaat niet op.

En zou een extra sub helpen in de andere zijde van de woonkamer (achterkant)?? Of kom ik dan in de knel met afstanden van de Sub interlink?
vinz98 schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:01:
Je bank staat vrijwel in het midden van de kamer, als je vlak bij de achtermuur gaat staan zul je merken dat je bass veel meer is doordat het signaal reflecteert en je 1x frontaal + 1x reflecterende bass hebt. Dat noemt men opslingering.

Je bank staat dus op een neutrale plek. Dat is overigens wel goed omdat het geluid nu niet beïnvloed wordt.
Hierbij komt ook nog eens kijken dat je zelf nog moet wennen aan het nieuwe geluid. Luister maar naar andere dingen, de transparantie bijvoorbeeld en hoe de instrumenten nu meer los van elkaar lijken te zijn.

Als je de bass dan nog steeds mist zet je de sub pal naast de bank. Gaatje in de voeg van de tegels en de kruipruimte in.
edit: oops ik zie het al, vloerverwarming....

.

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ja, je kunt dan de reflectie simuleren. Voor tijdsverschillen hoef je niet bang te zijn met lage tonen.

Het probleem zit hem echt in de bank cq positie. Als je een sub op dezelfde lijn zet als de bank dan zit je precies in de fase van dat geluid. Dus een sub aan de kant (je kunt met vloervw in de kant boren want de leiding ligt in een lus) mag ook. Dat blijft de beste oplossing.

Ik had tijdens de bouw foto's gemaakt van al het leidingwerk, misschien jij ook.

Maar troost je, ik zit met hetzelfde probleem...

edit, ik kijk nog eens goed naar de foto. Zet hem naast de deur met een plantje er op voor je vriendin. Smoelt goed en hij staat zo goed als op een lijn!
Je kunt de draad dan doorboren naar de gang en dan via de gang doorboren naar de woonkamer verderop.

[ Voor 42% gewijzigd door vinz98 op 02-12-2011 20:19 ]

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
wackidth schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:26:
In mijn vorige woon situatie had ik laminaat als vloer zonder kleed. Maar wel gordijnen.
Nu heb ik een plavuizen vloer met kleed maar geen gordijnen.

Audyssey heb ik uiteraard geheel opnieuw uitgevoerd.... heb wel wat zelf hier en daar veranderd.

De bas bereikt mijn luisterpositie niet..... Heb diverse setting geprobeerd met opstellen sub etc etc.

Als ik bij de achterdeur staat dan is de bas enorm.... maar hoe meer ik naar achter loop word het minder.

Plafond hoogte is trouwens 2.60....

Net even naar de Klipsch RF82 geluisterd....dat lijkt me wel wat..... alleen net ff wat boven budget. En is weer een slag groter.
Ik denk niet dat dit je probleem oplost, met andere speakers heb je waarschijnlijk precies hetzelfde gedonder ;)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mooie woonkamer! :)

Dat de bas niet goed klinkt zou veroorzaakt kunnen worden door staande golven in je kamer (room modes). Met zo veel mogelijk bronnen van lage tonen verpreid door je kamer (dus fronts op fullrange laten en een extra sub kopen) zou je er minder last van moeten hebben.

Heb je al geprobeerd hoe het klinkt als de subwoofer vlakbij de luisterplek staat, bijv. achter de bank? Dan weet je hoe het klinkt zonder dat je last hebt van die staande golven.

Ik zou de speakers trouwens wat indraaien, dan heb je bij de hoge tonen wat minder last van de reflecties van de zijmuren.

[ Voor 139% gewijzigd door TBTL op 03-12-2011 14:30 ]

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Eerst je huis verder aankleden en daarna nog eens met plaatsing en instellingen spelen. Het gaat echt om faseverschillen en reflecties. Andere speakers gaan dit niet oplossen voor je.

Zit er een fase-instelling op de sub en heb je die al eens gewijzigd?

• wackidth
Fase instellingen geprobeerd.

Ik had bij het ontwerp van het huis en de bekabeling gedacht dat dit de beste plek zou zijn. Sub kabel zit dan ook in de muur gefreesd. Heb een hekel aan kabels dus dat zou betekenen dat ik alsnog kabels langs de muur moet laten lopen. Als ik de Kef sub zou verplaatsen. Heb wel links en rechts geprobeerd. Links is nog het beste.

Vloerluidsprekers draaien al op full range. Dat was zeker al een verbetering.

Gordijnen moeten we nog bestellen, dus dat komt goed.

Daarnaast denk ik aan een wireless subwoofer, die ik ergens ga plaatsen. Heb een Boston HPS8wi op het oog.
Hoeft ook niet een hele zware te wezen aangezien het alleen ter ondersteuning is. En dan hoop ik deze op een mooie en goede plek te kunnen plaatsen zonder dat deze teveel opvalt. Je bgrijpt het al Waf factor.

[ Voor 6% gewijzigd door wackidth op 07-12-2011 08:41 ]

.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, ik zou het op dit moment echt even laten zitten, wachten totdat de totale aankleding klaar is. Dan nogmaals beoordelen en misschien erachter komen dat het helemaal veel natuurlijker/'opener' overkomt door de grotere ruimte waarin je afspeelt.

Mocht je dan nog niet tevreden zijn kun je natuurlijk gaan denken over dingen als andere speakers, andere subwoofers etc.

Life is not about specs, it is about joy!

• wackidth
Toch, misschien tegen sommige adviezen in. Een nieuwe aanwinst. De Boston Acoustics HPS 8WI draadloos.
Is gebruikt, maar kon 'm voor een leuke prijs overnemen.

En ik moet zeggen......de dieptebommen van U571 zijn weer voelbaar. Echt een wereld van verschil.

Ik heb de volumeknop op half staan en in de receiver de sub op -6db. En dat is zat.
Echt een leuke subwoofer ter ondersteuning.
De sub staat tegenover in de andere hoek van de kamer. Dit gaf het beste effect.

Dus mensen die hier ook last van hebben een extra sub die niet al te zwaar hoeft te wezen, is zeker de moeite waard.

Afbeeldingslocatie: http://i880.photobucket.com/albums/ac10/wackidth/IMAG0126.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door wackidth op 09-12-2011 13:26 ]

.

Pagina: 1