Lage kopieer snelheden 1Gbps netwerk Windows 7 naar Wxp

Pagina: 1
Acties:

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-02 21:41
Geachte Medetweakers,

Ik schrijf deze post omdat ik met het probleem zit dat de copy speeds tussen mijn twee thuis pc's
via een 1Gbps netwerkje erg laag zijn.

De snelheden die ik haal zijn 23 / 24 MB per seconde.

Ik zal eerst de situatie omschrijven en dan daarna de sys specs van de machines weergeven.

Ik heb een W7 machine via een 1Gbps switch gekoppeld aan een WXP machine. Beide machines hebben gewoon een 1Gbps aansluiting plus zijn al mijn machines qua draad met splinternieuwe Cat6 kabels gekoppeld. Als ik een gewone kopieer actie uitvoer dus via de Windows verkenner naar de andere pc browsen en dan bvb een MKV over kopieer van 10 GB dan krijg ik dus copy snelheden van 23 / 24 mb per seconde.

Om dit probleem op te lossen heb ik HEEL veel rond gekeken, dingen uit geprobeerd gegoogled etc etc. Tot nu toe heeft eigenlijk niks gewerkt. Een van de dingen die ik gedaan heb is het switchje vervangen door een nieuwe, het switchje wat ik had liggen was een 3com switch, die ook gewoon 1Gbps was, maar ik dacht wellicht is deze aan vervanging toe dus heb ik deze vervangen met een Netgear GS605.

Daarnaast heb ik verschillende Windows tweaks gedaan, zoals de bestands compressie / encryptie die in Windows 7 zit uitgeschakeld etc etc etc. Tot nu toe heeft eigenlijk NIKS geholpen.

Nou hoor ik dat ook je computer hardware effect kan hebben op de doorvoersnelheden van het kopiëren, en dan bedoel ik de SATA / harddisks die je in je machines hebt hangen. Nou zijn beide machines met sata 3 en 2 uitgerust en al mijn harddisks zijn vooral sata 2 speeds. Als ik een kopieer actie doe van 1 hdd naar een andere hdd dan krijg ik snelheden van tussen de 130 / 150 mb / s dus wel ok snelheden gezien dat al mijn hdds op mijn ssd's Sata2 zijn.

Ik zal nu de sys specs van beide pcs hier posten.

CAse = Antec 1200
PSU = Corsair AX750
Motherboard = Asus P8P67 Evo
Processor = Intel I7 2600K
CPU Cooler = Noctua MH-U12P SE2 Soon Prolimatech Super Mega with 2x Noctua NF-F12
RAM = 16 GB Corsair Vengeance Low Profile Memory
Graphics card = Asus GTX 580 Direct CU2
Soundcard =Creative Labs XFI XtremeGamer Fatal1ty pro
DVD drive= 1x LG Dvd Writer.
Monitor = Samsung Syncmaster P2450
network card= 2x onboard
Harddisk = 4x Western Digital Caviar Black 2TB (7200rpm, SATA II, 64MB)
1x Western Digital Caviar Black 1TB (7200rpm, SATA II, 32MB)
2x Crucial M4CT128M4SSD2 128GB SSD Drive. (SATA III)
Internet connection = Cable 50 mbit down, 4mbits up
OS = Windows 7 64 Bits (fresh install) and all recent patches and updates from windows update

PC 2

Case = Coolermaster Tower case
PSU = Corsair Builder 600W V2
Motherboard = Asrock G41MH/USB3 R2.0
Processor = Intel E5300
CPU Cooler = Coolermaster X Dream I117
RAM = 4GB DDR Corsair Ram
Graphics = Onboard
Soundcard = Onboard
DVD Drive = 1X Sony dvd burner.
Monitor = None
Network cards = 1x Onboard 1Gbps 1x 3com 1Gbps
Harddisks = 9 Western Digital Hdd's with different sizes. (All SataII)
OS = WinXP with all patches & updates

Zo dit zijn even snel de sys specs van de 2 pcs waar het over gaat.

Het enigste wat ik nog wil proberen is kijken wat de copy snelheden zijn met een Crossed kabel maar dat zal denk ik ook niet veel boeien want ik heb al 2 switches geprobeerd van 1Gbps en dat maakt ook niks uit.

Graag zou ik jullie hulp willen om dit probleem op te lossen.
Misschien is er helemaal geen probleem en zijn deze speeds allemaal normaal, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Super bedankt alvast voor jullie hulp.

DrDeathhand

PS Ik weet dat er een aantal topics op tweakers zijn die ook hierover gaan, ook de oplossingen daarin heb ik bekeken en uitgeprobeerd maar ook daarmee geen verschil, daarom post ik toch een nieuwe post.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

1) Probeer andere kabels
2) Probeer een test met IPerf / JPerf

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DrDeathhand
webfreakz.nl schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 12:38:
1) Probeer andere kabels
2) Probeer een test met IPerf / JPerf
Zoals ik al zei in mijn post, zijn splik splinter nieuwe in de winkel gekochte Cat6 cables.
Iperf / Jperf zal ik eens probleren maaruuuu

Heeft dat iets te maken met de windows copy speeds??

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kan je zien of er niet een ander process de speed verlaagt (bvb explorer zelf).

Cat6 cables uit de winkel zijn niet persee goed, zeker als ze daar gepitst (kopjes erop gezet) zijn.

Zijn de schijven van de 2de pc niet stuk?

Wat ik ook kan bedenken: staan jumbo frames goed?

Probeer eens Teracopy (alt. copy tool).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

DrDeathhand schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:07:
[...]

Zoals ik al zei in mijn post, zijn splik splinter nieuwe in de winkel gekochte Cat6 cables.
Iperf / Jperf zal ik eens probleren maaruuuu

Heeft dat iets te maken met de windows copy speeds??
IPerf kan je gebruiken om vast te stellen of je überhaupt 1Gbps moet kunnen halen over het netwerk. Als dat namelijk wel haalbaar is volgens die test, dan ligt het aan de hardeschijven of aan andere instellingen.
Snake schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:09:
Cat6 cables uit de winkel zijn niet persee goed, zeker als ze daar gepitst (kopjes erop gezet) zijn.
Ik weet niet bij wat voor winkels jij komt, maar ik hopen dat elke zelfrespecterende winkel toch echt kant en klare kabels verkoopt 8)7

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 18:23
Ik probeer altijd de eenvoudigste link op te zetten bij dit soort problemen.

Een keer even overbodige hardware eruit op 1 netwerkkaart na en dan rechtstreeks aansluiten zonder de switch, levert dat dezelfde problemen op?

Ga toch fietsen.

• DrDeathhand
Snake schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:09:
Kan je zien of er niet een ander process de speed verlaagt (bvb explorer zelf).

Zijn de schijven van de 2de pc niet stuk?

Wat ik ook kan bedenken: staan jumbo frames goed?

Probeer eens Teracopy (alt. copy tool).
Beste Snake,

Het kan indd zijn dat de cat6 kabels niet persee goed zijn. Ik heb ze bij cdromland in breda gehaald en daar heb ik eigenlijk nog nooit rot spul gehaald. Dus op deze kabels vertrouw ik wel.

De hardeschijven van de 2e pc zijn allemaal goed, HD tune er over gehaald, WDDiag er overgehaald, alle disks 100% ok.

Jumbo frames heb ik nog niet geprobeerd, ga ik vanavond / straks gelijk doen, ben benieuwd!
Teracopy zal ik ook proberen, maar dat is dan weer een alternatieve tool om files te copieren, terwijl het in Windows ook gewoon goed moet kunnen lijkt mij.

• DrDeathhand
webfreakz.nl schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:20:
[...]

IPerf kan je gebruiken om vast te stellen of je überhaupt 1Gbps moet kunnen halen over het netwerk. Als dat namelijk wel haalbaar is volgens die test, dan ligt het aan de hardeschijven of aan andere instellingen.

[...]

Ik weet niet bij wat voor winkels jij komt, maar ik hopen dat elke zelfrespecterende winkel toch echt kant en klare kabels verkoopt 8)7
Beste Webfreakz, Helemaal mee eens, ik heb ze dan ook bij CDROMLAND gekocht en kweet gewoon echt dat ze goed zijn.

• DrDeathhand
kakanox schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:23:
Ik probeer altijd de eenvoudigste link op te zetten bij dit soort problemen.

Een keer even overbodige hardware eruit op 1 netwerkkaart na en dan rechtstreeks aansluiten zonder de switch, levert dat dezelfde problemen op?
Beste Kanaox,

Dat is indd iets wat ik dus nog wil proberen met een crossed cable, die wil ik me nog eentje gaan halen. Dus ik laat nog weten wat daar uitkomt.

Maar misschien is dit een goede vraag. WAT zouden de copy speeds moeten zijn van een 1 Gbps netwerkje??? De algemene speeds dan?

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-02 15:20
Ik haal op mijn simpele 3Com Switchje (5 poort GBit) en 2 vergelijkbare machines met CAT6 kabels zo'n 60-70mb/sec. Maar soms ook 40-50mb/sec.

Jumbo Frames aan, en beide netwerkkaarten hard op 1Gbit ingesteld, geen autosensing. In beide machines zitten SATA of SATA2 schijven, 7200rpm en 32MB cache.

Heb je trouwens al geprobeerd je virusscanner uit te zetten, heb wel eens een geval gezien waarin zo'n scanner de boel enorm vertraagde.

[ Voor 48% gewijzigd door brtk op 02-12-2011 14:15 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
24MByte/sec vind ik niet gek. Theoretisch kan je iets meer dan 100Mbyte/sec halen op server-klasse hardware.

Je moet de bottleneck zien te vinden. Dat kan de netwerk hardware, netwerk drivers, busbandbreedte, cpu, disk i/o zijn.

En zelfs als die dingen individueel allemaal genoeg zouden moeten kunnen performen, dan kan er nog een queue issue zijn waardoor je maar op 1/2 of 1/3 van het maximum uitkomt door de hele keten.

Wat is de CPU load gedurende de copy aktie? Wat doet een netwerk performance test met iperf?
Hoe snel gaat een lokale copy op pc2? En op pc1?

Verwijderd

23/24 MB/sec komt toch wel overeen met zo'n 230 Mb/sec Je vult je netwerk dus voor zo'n 25%. Nu heb ik maar zelden gezien dat Windows meer dan 50% van de beschikbare bandbreedte kan gebruiken.

Maakt het nog wat uit of je kleine of grote bestanden kopieert ?

zoals al eerder gezegt , geen autosensing , alles wat maar een vrijheid geeft uitzetten om te kijken of het dan sneller gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 13:53 ]

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-02 15:20
Wat ook nog wel eens wil helpen om hogere snelheden te halen is met een FTP Server en FTP Client te werken. Daarmee haalde ik aanzienlijk hogere doorvoersnelheden. Of Teracopy, zoals al genoemd.

Succes!

• DrDeathhand
brtk schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 13:29:
Ik haal op mijn simpele 3Com Switchje (5 poort GBit) en 2 vergelijkbare machines met CAT6 kabels zo'n 60-70mb/sec. Maar soms ook 40-50mb/sec.

Jumbo Frames aan, en beide netwerkkaarten hard op 1Gbit ingesteld, geen autosensing. In beide machines zitten SATA of SATA2 schijven, 7200rpm en 32MB cache.

Heb je trouwens al geprobeerd je virusscanner uit te zetten, heb wel eens een geval gezien waarin zo'n scanner de boel enorm vertraagde.
Beste Brtk,

Waar kan je die autosensing uitzetten? Is dat een netwerk kaart setting??
De Virusscanner heb ik al een keer uit gezet tijdens zone kopieer actie, dat heeft nouwelijks invloed.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52

Quad

Doof

Probeer eens te ftp en, dus op 1 pc servertje, andere pc client.
Windows wil nogal eens lopen te kutten kwa speeds over het netwerk.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
Je moet juist autosensing/autonegotiation aan laten staan. Verder zou ik jumboframes UIT laten, het is helemaal niet nodig en geeft alleen maar kans op problemen.
Ik zou eerst maar eens een iperf/jperf test uitvoeren.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Inderdaad wat hier al vaker gezegd wordt, eerst iperf/jperf testen en dan met een FTP server en client testen. Dat je tot nu toe altijd goede kabels hebt gehad zegt niks, ook de beste shop kan een keer een rotte batch binnen halen. Al lijkt het me eerder aan je disks (oude disks, bijna volle disks, enz.) of aan je SMB level te liggen. Vandaar dus als eerste iperf/jperf, dan met FTP testen. Als het daar ook niet werkt kunnen we de hardware kant gaan bekijken.

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Kijk ook eens wat de netwerk load is tijdens het kopieren (perfmon opstarten en juiste variabele monitoren), misschien heb je ondanks 23MB/s toch veel meer bandbreedte op je netwerk nodig.

Staat je MTU size goed?

Wat zijn de specs van de Windows Xp PC. Mijn ervaring is dat je voor een brede tcp/ip stream op Windows Xp aan de inkomende kant je een hoge CPU load hebt.

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
crosskabels zijn bij gbit niet nodig dus die hoef je niet te kopen.
24MB is trouwens geen slechte snelheid tussen windows clients.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Pagina: 1