Wake on LAN functioneert niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste tweakers,

Al sinds een tijdje heb ik een homeserver draaien op FreeNAS 8.02 ter vervanging van mijn vorige "nogal low performance" NAS. Bij deze vorige kon ik zonder problemen wake on LAN gebruiken om vanuit "power down" op te starten. Sinds ik mijn nieuwe server heb, lukt dit mij echter niet meer.
Aangezien ik me sinds deze week een mediaspeler heb aangeschaft voor het afspelen van mijn muziek en films via deze homeserver, zou ik het zeer op prijs stellen dat wake on LAN zou werken (dan moet ik immers niet steeds manueel de knop gaan indrukken als ik een film wil bekijken).

Het WOL programma dat ik hoofdzakelijk gebruik is de utility van SolarWinds, die standaard communiceert over UDP poort 7. Indien mijn homeserver reeds ingeschakeld is en ik probeer hem een magic packet te sturen, dan komt er een melding dat deze reeds opgestart is. Het lijkt er dus op dat de paketten wel degelijk toekomen. Bij mijn keuze voor het moederbord wist ik dat deze standaard Wake on LAN ondersteunde (MSI H67MA-E45 B3 stepping met Realtek RTL8111E als NIC), en heb ik dus ook in UEFI "wake on PCIe device" ingeschakeld.

Om toch 100% zeker te weten dat de magic packets toekomen, heb ik op elke computer in mijn netwerk "WakeOnLanMonitor" laten draaien en heb ik vervolgens wake on LAN gestart via mijn laptop; alle computers hadden het pakket ontvangen. Ook heb ik enkele andere computers met wake on LAN proberen opstarten, waarbij dit echter vlekkeloos verliep. Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat het probleem zeker niet bij het netwerk zelf kan liggen en alleen maar te wijten kan zijn aan mijn server zelf.

Het zou mij verbazen moest het probleem te wijten zijn aan het besturingsysteem (FreeNAS), want naar mijn weten werkt wake on LAN rechtstreeks via UEFI/BIOS. Als ik in FreeNAS de output van "ifconfig re0" bekijk, dan kan ik duidelijk zien dat "WOL_MAGIC" een van de beschikbare opties is. Deze expliciet activeren met "ifconfig re0 wol_magic" lijkt ook niet te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door egonolieux op 02-12-2011 00:48 ]

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik denk dat je je vergist hebt bij je moederbord. Dat ondersteunt geen Wake-on-LAN voor zover ik weet. Ik kan het niet terug vinden op de site, en in de handleiding staat niets over wake-on-lan.
Zie ook specs op: http://www.meetgadget.com...52/MSI+H67MA-E45+%28B3%29

De "wake on PCIe device" waar je het over hebt, is om de PC uit een van zijn powersaving modes te halen. Dit is geen Wake-on-LAN!!

Er1c

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Nochtans zijn er vele mensen waarbij het wel lijkt te werken (zelfde reeks moederbord), en volgens Realtek zou het ook moeten werken:

RTL8111E Features (http://www.realtek.com.tw...Level=5&Conn=4&ProdID=239)
Integrated 10/100/1000 transceiver
Auto-Negotiation with Next Page capability
Supports PCI Express 1.1
Supports pair swap/polarity/skew correction
Crossover Detection & Auto-Correction
Wake-on-LAN and remote wake-up support
Microsoft NDIS5, NDIS6 Checksum Offload (IPv4, IPv6, TCP, UDP) and Segmentation Task-offload (Large send v1 and Large send v2) support
Supports Full Duplex flow control (IEEE 802.3x)
Supports jumbo frame to 9K bytes
Fully compliant with IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.3ab
Supports IEEE 802.1P Layer 2 Priority Encoding
Supports IEEE 802.1Q VLAN tagging
Supports IEEE 802.3az Draft 3.0 (EEE)
Embedded OTP memory can replace the external EEPROM
Serial EEPROM
Transmit/Receive on-chip buffer support
Supports power down/link down power saving
Built-in switching regulator
Supports PCI MSI (Message Signaled Interrupt) and MSI-X
Supports quad core Receive-Side Scaling (RSS)
Supports Alert Standard Format 2.0 (ASF2.0)
Supports Protocol Offload (ARP & NS)
Supports Customized LEDs
Supports 1-Lane 2.5Gbps PCI Express Bus
Supports hardware ECC (Error Correction Code) function
Supports hardware CRC (Cyclic Redundancy Check) function
48-pin QFN ‘Green’ package
Wat "wake from pcie" betreft, had ik deze ingeschakeld (aangezien de RTL8111E pcie based is) om het zekere voor het onzekere te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door egonolieux op 03-12-2011 13:40 ]

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-02 10:10
er1c schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 20:07:
Ik denk dat je je vergist hebt bij je moederbord. Dat ondersteunt geen Wake-on-LAN voor zover ik weet. Ik kan het niet terug vinden op de site, en in de handleiding staat niets over wake-on-lan.
Zie ook specs op: http://www.meetgadget.com...52/MSI+H67MA-E45+%28B3%29
Ik kan het wel terug vinden op de link die je geeft:
LAN: Speed: 1000 Mbps , Chipset: Realtek 8111E , Supports Wake-On-LAN: No

Dat de RTL8111E het ondersteunt is leuk maar als het moederbord het niet ondersteunt dan heb je nog niks natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Avar op 03-12-2011 14:39 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dan denk ik toch dat die site nog echt betrouwbaar is, aangezien andere sites WEL vermelden dat het ondersteund wordt.

Daarbovenop is het mij juist gelukt om op te starten vanuit Wake on LAN; maar dan wel op een eigenaardige manier. Normaal gezien blijft de NIC paraat voor Wake on LAN en dergelijke indien de computer uitgeschakeld is; de router of switch waar de computer mee verbonden is, zou dan een indicatielampje moeten laten branden.
Bij mij was dit dus niet het geval, maar indien ik de stekkerblok waarvan mijn server stroom krijgt uitschakel en vervolgens weer inschakel, dan brandt dit lampje wel en kan ik perfect vanaf Wake on LAN opstarten.
Indien ik mijn server weer uitzet met "shutdown -p now", brandt het indicatielampje echter niet meer, en kan ik mijn server nier meer opstarten met WOL.

Daarom vermoedt ik dat dit een probleem is te wijten aan het besturingsysteem, FreeNAS 8, zelf. Na wat zoeken ben ik dan ook uitgekomen op deze pagina: http://support.freenas.org/ticket/878. Verder bestaan er nog diverse forumtopics waarin ook de RTL8111E vermeld wordt.
Indien ik in FreeNAS de output van "ifconfig -m re0" voor ondersteunde opties bekijk, dan staat Wake on LAN magic daar mooi tussen:
[root@mainserver] ~# ifconfig -m re0
re0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500
options=389b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,WOL_UCAST,WOL_MCAST,WOL_MAGIC>
capabilities=399b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,TSO4,WOL_UCAST,WOL_MCAST,WOL_MAGIC>
ether 6c:62:6d:e6:13:12
inet 192.168.1.30 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255
media: Ethernet autoselect (1000baseT <full-duplex>)
status: active
supported media:
media autoselect mediaopt flowcontrol
media autoselect
media 1000baseT mediaopt full-duplex,flowcontrol,master
media 1000baseT mediaopt full-duplex,flowcontrol
media 1000baseT mediaopt full-duplex,master
media 1000baseT mediaopt full-duplex
media 1000baseT mediaopt master
media 1000baseT
media 100baseTX mediaopt full-duplex,flowcontrol
media 100baseTX mediaopt full-duplex
media 100baseTX
media 10baseT/UTP mediaopt full-duplex,flowcontrol
media 10baseT/UTP mediaopt full-duplex
media 10baseT/UTP
media none

[ Voor 44% gewijzigd door egonolieux op 03-12-2011 15:42 ]

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Daarbovenop is het mij juist gelukt om op te starten vanuit Wake on LAN; maar dan wel op een eigenaardige manier. Normaal gezien blijft de NIC paraat voor Wake on LAN en dergelijke indien de computer uitgeschakeld is; de router of switch waar de computer mee verbonden is, zou dan een indicatielampje moeten laten branden.
Bij mij was dit dus niet het geval, maar indien ik de stekkerblok waarvan mijn server stroom krijgt uitschakel en vervolgens weer inschakel, dan brandt dit lampje wel en kan ik perfect vanaf Wake on LAN opstarten.
Indien ik mijn server weer uitzet met "shutdown -p now", brandt het indicatielampje echter niet meer, en kan ik mijn server nier meer opstarten met WOL.
Dat zou het kunnen verklaren. Ik had zelf het OS al uitgesloten als oorzaak, omdat bij WOL het OS nog helemaal niet actief is. Ik had er niet aan gedacht dat het OS de PC wel eens op een andere manier "uit" zou kunnen zetten.

Ik heb zelf iets soortgelijks met mijn MB en Windows 7: als ik niet via Windows shutdown, maar mijn backup software laat shutdown-en (backup loopt 's nachts), dan komt de PC in een toestand waarbij hij uit is, maar wel nog power aanbied op de USB poorten. Na een Windows shutdown is dat niet het geval.

Ik ben benieuwd of het je lukt dit op te lossen

Er1c

[ Voor 94% gewijzigd door er1c op 03-12-2011 19:27 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik weet alleszins dat het bij FreeNAS versie 0.7.2 wel ging op mijn vorige server. Ik ben echter verplicht moeten overstappen naar de nog maar net uitgebrachte versie 8.0 bij de overstap naar mijn nieuwe server wegens het niet ondersteunen van Sata 600 (voor mijn ssd).
Ik zal FreeNAS 0.7.2 eens opnieuw installeren (op een van mijn harde schijven dan) om te kijken of Wake on LAN effectief er goed werkt, al moet ik daarvoor eerst 1TB aan gegevens ergens anders veilig weten op te bergen :F.

Update1: FreeNAS ondersteunt standaard niet de Realtek RTL8111E, waardoor ik een aparte driver heb moeten installeren, maar deze beschikt echter over beperkte functies. Daarom dat ik het nu eens met Windows 7 Professional ga wagen...

Update2: Met windows is het me reeds 5 keer na elkaar gelukt om van ACPI S5 (power off) wakker te worden! :)
het groene lampje blijft ook branden van mijn switch waar de server op aangesloten zit. Het ligt dus gewoon aan het feit dat FreeNAS 8 nog problemen heeft met enkele NICs. Als alles goed verloopt zou de nieuwe versie in januari moeten uitkomen die deze problemen gefixt zou moeten hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door egonolieux op 04-12-2011 22:12 ]

Pagina: 1