Download stop niet, raarste probleem ooit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 15:07
Een vriend van mij benaderde me van de week met een probleem, hij kon op zijn werk namelijk niet goed downloaden. Hij legde me uit dat regelmatig zijn downloads op 99/100% bleven steken. Nu dacht ik in eerste instantie, dat is een software issue! Zal wel iets met de browser aan de hand zijn, virusscanner/firewall of desnoods iets met server waarvan wordt gedownload. Maar na vanavond voor de 2e keer terug geweest te zijn en zelf gezien te hebben, sta ik perplex. Ik heb echt werkelijk alles geprobeerd wat ik bedenken kan maar niks helpt. Ik zal hieronder kort de situatie uitleggen:

De situatie:
Klein kantoortje met 5 mac's, waarvan de meeste via wifi verbonden met het internet. Internet is glasvezel en wordt geleverd door internlnet. Internet wordt gedeeld door een sitecom router. Meeste gebruikers internetten met safari. Niet alle downloads hangen, maar het lijkt vooral voor te komen bij .dmg bestanen (install files van mac). Bij het testen wel tientallen sites geprobeerd.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Firewall/virusscanner gecheckt, op geen enkele pc staat een virusscanner of firewall. Ook hebben ze geen hardwarematige firewall.
  • Andere browser gebruiken (safari, chrome, firefox)
  • Downloaden met een andere pc (heb inmiddels alle mac's daar uitgetest en ook op mijn eigen macbook heb ik daar het probleem, thuis download die gewoon weer goed)
  • Andere router (heb inmiddels 3 routers daar aangesloten gehad (sitecom, airport extreme en netgear wnr3500L met dd-wrt en alle hebben het probleem)
  • Andere kabels tussen internet aansluiting in meter kast en router geprobeerd.
Ik heb op dit moment alles getest waar het volgens mij aan zou kunne liggen. Zou het dan toch iets met de internet verbinding zijn? Wordt er iets gefilterd ofzo? Lijkt me raar waarom zou een internet provider dat doen? Heeft iemand nog suggesties of ideeen wat het kan zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Xe0n op 01-12-2011 23:21 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Gaat het vooral om grotere downloads van bijv. meer dan 100MB? Problemen op alle computers, verschillende sites, verschillende bestanden? Niks komt totaal binnen?

Klinkt een beetje als dit verhaal van iemand met een Ziggo aansluiting (iets scrollen en dan vind je zijn posts wel waar het om gaat). Dit is uiteindelijk opgelost aan de kant van Ziggo.

Ik zou nog eenmaal proberen met een mac direct achter het modem, en bijvoorbeeld een groot testbestand van http://speedtest.bbned.nl
Lukt dit niet? Bellen met de provider, dan is er wellicht aan die kant wat stuk. Ik weet niet wat voor abonnement dat kantoortje heeft, maar er zal wel iets van service bij zitten neem ik aan? Als het een consumentenlijn is, succes met uitleggen!
Xe0n schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:19:
  • Firewall/virusscanner gecheckt, op geen enkele pc staat een virusscanner of firewall. Ook hebben ze geen hardwarematige firewall.
Het lijkt een inkoppertje, maar ook voor een klein kantoortje lijkt het me handig in ieder geval iets aan beveiliging te doen. Als er wel opeens wat gebeurt (tsja, het zou ook op een Mac zomaar kunnen) dan wil je natuurlijk niet dat je de pisang bent.