Moederbord RAID en nieuw moederbord. Asus( P5Q -> P8Z68-V LX

Pagina: 1
Acties:

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik ben van plan in de kerstvakantie mijn cpu en moederbord te vervangen. Maar ik heb momenteel een Raid 1 met twee 1TB schijven draaien op mijn Asus P5Q, nou vraag ik me af of deze vorm van moederbord RAID gelezen kan worden door een Asus P8Z68-V LX, (of Le).

Zou ik zonder iets te doen deze schijven aan kunnen sluiten op mijn nieuwe moederbord en ze gewoon weer in RAID 1 laten functioneren? Of is dit gewoonweg incompatibel en kunnen deze schijven alleen door moederborden met een P45 chipset gelezen worden?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 20:23
Moederbord RAID heet in feite "Fake Raid". Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad. Mijn EVGA Nvidia 680i chipset moederbord ging kapot en ik had data op mn RAID0. Toen ik een nieuw mobo, cpu en geheugen kocht had ik een moederbord met Intel X58 chipset. In windows werd mijn RAID array niet herkend maar wel met de Ubuntu Live CD.

Dus ik zou er niet op rekenen maar fake raid is in feite software raid.
Verschil fake raid en software raid:
Fake raid:
Je raid arrays worden beheerd door je bios zodat je OS deze herkent als 1 array zodat je OS zelf kan bepalen hoe deze RAID wordt gebouwd. Tevens is dit ook driver afhankelijk.

Softwware raid:
Je raid arrays worden beheerd door je OS. Bij het installeren van een nieuw OS worden je arrays niet meer herkend(althans niet in windows)

Correct me if I m wrong

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
eew schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:34:
Of is dit gewoonweg incompatibel en kunnen deze schijven alleen door moederborden met een P45 chipset gelezen worden?
Aangezien je van de ene Intel chipset naar een andere/nieuwere gaat is de kans bijzonder groot dat je RAID array gewoon weer bruikbaar is. Ik neem aan dat het om data gaat en dat niet je OS ook op de array staat?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57
Met RAID1 moet dat geen enkel probleem zijn, gezien beide schijven een full copy van elkaar zijn.

Je kunt anders eerst 1 schijf overzetten, die gebruiken om een nieuwe RAID1-array van te maken, en als die alle data nog steeds herkent de 2de schijf weer bij te plaatsen.

[ Voor 47% gewijzigd door frickY op 03-12-2011 11:34 ]

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Nielson schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 10:54:
[...]
Aangezien je van de ene Intel chipset naar een andere/nieuwere gaat is de kans bijzonder groot dat je RAID array gewoon weer bruikbaar is. Ik neem aan dat het om data gaat en dat niet je OS ook op de array staat?
Dat de kans groot is dat het werk weet ik, maar aan ene grote kans heb ik eigenlijk niets. Het probleem is dat ik zodra ik mijn moederbord heb vervangen is terug gaan om mijn data op te halen met het oude moederbord eigenlijk geen optie meer.

En ja, het is alleen maar data, geen OS.
frickY schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 11:34:
Met RAID1 moet dat geen enkel probleem zijn, gezien beide schijven een full copy van elkaar zijn.

Je kunt anders eerst 1 schijf overzetten, die gebruiken om een nieuwe RAID1-array van te maken, en als die alle data nog steeds herkent de 2de schijf weer bij te plaatsen.
Is het zo simpel? Ik kan natuurlijk redelijk simpel bekijken of het zo is door één van mijn schijven aan een ander systeem te hangen en kijken of dit systeem deze schijf kan lezen, maar eigenlijk vrees ik dat dat niet het geval is.

Verder: Hebben deze Z68 moederborden ook 6 Gb/s support in RAID modus? Ook daar is niets over te vinden, misschien omdat het vanzelfsprekend is? Ik wil en deze array behouden en mijn OS op een nieuwe SSD zetten. Wat weer een probeem met Sata drivers op gaat leveren?

Deze array is gemaakt in windows xp waar ik met een tuck (iets met handmatig driver vervangen en register aanpassen) zonder herinstallatie deze array heb gemaakt. Toen ik windows 7 installeerde had ik helemaal geen drivers nodig en werkte alles direct perfect. Als ik nu met een nieuw moederbord windows 7 installeer op een SSD wordt overal geadviseerd om dat te doen zonder dat er harde schijven aangesloten zijn. Ik kan dus nadat ik Windows heb geinstalleerd weten of het werkt, werkt het niet zal ik dus mijn oude pc moeten herstellen. En dat is nogal naar.