Grafisch probleem ( Ghosting misschien? )

Pagina: 1
Acties:

• Hanterp
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06-2021
Ik heb een probleem met graphics ( misschien ghosting ? ).
Als ik een snooker-spel speel dan zie je een zwart randje rond de ballen. Het duidelijkst zie je dat bij de rode bal op de groene ondergrond. Ik heb twee snooker-spellen, beide hebben het probleem.
Als je die bal speelt dan krijgt de rode bal een zwart spoortje achter zich aan. Beetje gekke vergelijking, maar net zoiets als de staart van een komeet, maar dan korter :)
Ik dacht dat het mijn ( nieuwe ) monitor was, maar toen ik er een andere monitor voor in de plaats deed was het nog hetzelfde probleem. Nou kan ik me niet voorstellen dat die twee verschillende monitoren hetzelfde probleem hebben.
Zou het mijn grafische kaart zijn? Ik heb een Nvidia Geforce 8600 GTS. Het werkte goed op mijn oude ( defecte ) monitor: Die oude monitor was een Samsung Syncmaster 200SA.

Ik heb de volgende acties ondernomen:
1. Update the monitor drivers
2. Update the graphic card driver ( Mijn kaart is Nvidia Geforce 8600 GTS ).
3. DirectX opnieuw geinstalleerd.
4. Verschillende resolutions geprobeerd.
5. Andere DVI-kabel gebruikt

Mijn specs:

Monitor: LG Flatron IPS 235 LED.
CPU: Intel dual core 6600@ at 2.40 Ghz ( 2 CPU's )
RAM: 3326 MB RAM
DirectX 9.0c
Graphics card : Nvidia Geforce 8600 GTS
Windows XP Professional.
Motherboard: ASUS P5Q SE PLUS

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Hoort dit niet toevallig gewoon zo te zijn?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hanterp
Nee, op mijn oude monitor was het niet.
Zou toch raar zijn als je in een snookerspel steeds zo'n 'staart' achter de bal aan hebt? :?

Verwijderd

En wat is het verschil in de resoluties waarop je de oude en de nieuwe monitor hebt staan?
Waarschijnlijk wordt 23 inch wat teveel voor de videokaart .

• Hanterp
Ik heb de nieuwe monitor standaard op 1280x960 staan in die spellen.
Zou ik een andere videokaart moeten kopen?

Ik heb ondertussen wel gekeken naar een ASUS GTX 560 en een Gigabyte GTX 460, zou dat beter zijn en vraag twee is of mijn CPU/moederbord ( zie mijn specs in de eerste post ) dat aan kan?

[ Voor 8% gewijzigd door Hanterp op 01-12-2011 22:03 ]

Verwijderd

De LG monitor hoort op een resolutie van 1920 x 1080 te staan.
Met 1 van de genoemde kaarten zal dat een behoorlijke verbetering betekenen.
CPU moet dit wel aankunnen

• Hanterp
Hoe weet ik of de CPU het aankan?

Mijn specs:

DirectX 9.0c
Windows XP Professional.

[ Voor 77% gewijzigd door Hanterp op 01-12-2011 22:09 ]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

Hanterp schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:08:
Hoe weet ik of de CPU het aankan?

Mijn specs:

DirectX 9.0c
Windows XP Professional.
Je moet er geen kaart van 200euro in gaan duwen hoor

Een 5770 ofz is al meer dan genoeg vooral op de resolutie die jij speelt ;)

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Hanterp
Ja, maar het moet toch wel een kaart zijn die die rare ghosting-achtige problemen niet heeft, dus ik wil toch wel een beetje krachtige kaart hebben zoals een van de twee die ik noemde. Die zijn rond de 150 euro.
Maar mijn vraag blijft staan of mijn CPU die kaart wel trekt. Weet iemand dat?

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 13:47

Plato112

Da is toch nie normaal!

Een krachtigere GPU gaat je probleem echt niet oplossen.
Je geeft zelf al aan dat het enige verschil je monitor is, dus waarschijnlijk heeft het daar iets mee te maken.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Op dit moment is het voor jouw het voordeligst om er in ieder geval een grafische kaart in te zetten die de resolutie die bij de monitor hoort aankan.

Ook omdat je nog XP draait moet de cpu dit verder prima aankunnen.

Probeer dit eerst.

Eventueel zou je het geheugen later nog kunnen uitbreiden naar 4gb, en Windows7 ( 64bit) er op zetten.
Ook dit moet met deze cpu prima kunnen.

• Hanterp
Typisch. Eerst even een andere videokaart geleend en er ingezet, maar het probleem blijft bestaan.
Zou het dan zo zijn dat die snookerspellen alleen voor 18 of 19 inch monitoren gemaakt zijn en op grotere schermen deze problemen geven? Immers die spellen waren uit resp. 2002 en 2009.

Verwijderd

Nee/onzin.

Het ligt aan het scherm. Op te lossen door een ander scherm te nemen. Zie bijvoorbeeld dit filmpje:

Dat is gewoon een defect.

• Hanterp
Maar ik hàd een ander scherm genomen en dat andere scherm had hetzelfde probleem.
Het zou toch wel èrg toevallig zijn als ik twee totaal verschillende monitors uitprobeer en beide hetzelfde probleem hebben?
Overigens ziet het er bij mij anders uit. In het filmpje is het een rood draadje dat achter de stip aan komt en bij mij is het over de hele breedte van de bal. Het is niet in een screenshot te vangen, maar het ziet er ongeveer zó uit ( met een beetje "tekenwerk" van mij :) ):
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/snf8y8.jpg

Dus de bal gaat in de richting van het pijltje en het zwarte deel is ongeveer de lengte van de staart.
Misschien heet dat geen ghosting, daarom deze toelichting voor het betere begrip.

Verwijderd

"een andere videokaart " zegt niet zoveel als je er geen specificaties bij geeft.

Als je denkt dat het komt omdat het een oud spel is, download dan een demo van een nieuw spel en test het daarmee dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Maar wat je ook probeerd, een 8600GTS videokaart zal altijd te weinig zijn om jouw monitor goed aan te kunnen sturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 10:24 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 12:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij had je dit gewoon met je oude monitor ook maar zag je het niet omdat er daar een andere verversingssnelheid ofzoiets had. En zoals w.schaper zegt, je GPU is gewoon te zwak om fatsoenlijk games aan te sturen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

GPU, zwak, spel uit 2002? :?

• Hanterp
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 10:19:
"een andere videokaart " zegt niet zoveel als je er geen specificaties bij geeft.
De nieuwe kaart die ik gebruik is Gigabyte HD 6850, dus toch stukken betere GPU dan de Asus Geforce 8600 GTS, nietwaar?

Een spel als PES 2012 of Civilization V draait goed, al wordt de laatste ietwat schokkerig als de hele wereld is volgebouwd en ik snel wil scrollen.

Verwijderd

En probeer eens hetzelfde als in dat filmpje. Open paint, maak alles zwart, en sleep je muis over het scherm. Probeer ook verschillende kleuren.

Probeer ook een andere kleur dan zwart. Volgens mij ligt het echt aan het scherm.

• Hanterp
Geprobeerd, niets te zien.
Ik zal kijken of ik vanmiddag het probleem in het snookerl-spel met Fraps kan capturen. Als dat lukt plaats ik het met een youtube-filmpje.

[ Voor 6% gewijzigd door Hanterp op 03-12-2011 12:59 ]

• Hanterp
Hier is het beloofde filmpje van het probleem. Let niet op de schokkende bewegingen; het gaat puur om het zwarte achter de rode bal:
[video]

Verwijderd

Ik zie niets op het filmpje, dat betekent dat het niet aan je videokaart ligt, maar aan het scherm (of de verbinding daarnaartoe).

• Hanterp
Of aan mijn ogen :D
Ik heb het filmpje nu ook even afgedraaid op mijn Macbook Air en daar zie ik het ook. Daar kan het niet aan de monitor of de verbinding daarnaar liggen.
Zie jij ook helemaal geen zwarte rand rond die rode?

Verwijderd

er zit wel een zwart randje om die rode bal, maar dat lijkt mij normaal. en hij laat geen spoor oid. achter hoor.

• Hanterp
Maar dat zwarte randje is wel iets dikker aan de kant achter de bal, is het niet?

Verwijderd

kan je anders de naam van het spel niet even geven, dan is het wat makkelijker testen (om te kijken of het niet gewoon in het spel zit)

Verwijderd

Punt is dat als ik het filmpje op pauze zet, ik gewoon een ronde bal zie, geen streep. Dat betekent dat niet aan de videokaart ligt.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 08:51
Volgens mij is er niets aan de hand. Grafisch is het spel geen hoogstandje (meer). Denk dat je scherm/GPU/CPU niet defect is. Misschien tijd om eens een nieuw snooker spel aan te schaffen.

• Hanterp
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 16:10:
kan je anders de naam van het spel niet even geven, dan is het wat makkelijker testen (om te kijken of het niet gewoon in het spel zit)
Het is Virtual Pool 3 van Celeris.
Ik heb hetzelfde met WSC Real 09 van Blade Interactive.

Dan moet je het wel runnen op een grote monitor, want op een 18 inch monitor ( mijn defecte vorige monitor ) had ik geen probleem.

EDIT: Het is misschien de response-tijd van de monitor. Is 5 ms bij mij. Ik ben benieuwd of eigenaars van 2 ms monitor het probleem niet hebben en die met 5 ms wèl...

[ Voor 15% gewijzigd door Hanterp op 03-12-2011 17:03 ]

• MooiNietDus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Je staart je te blind op de response-time spec. Het daadwerkelijke aantal ms om over te gaan van kleur X naar kleur Y is afhankelijk van de waardes van X & Y. Fabrikanten geven tegenwoordig vrijwel altijd de beste Gray to Gray (GTG/G2G) waarde op, maar dat betekent niet zoveel. Op http://www.lg.com/nl/comp...nitoren/LG-led-IPS235.jsp zie je dat LG's slechte G2G waardes van deze monitor rond de 20 zitten ipv de 5 ms van de specificatie.

Jouw probleem lijkt meer op een te aggresieve RTC/Overdrive. Kijk bijvoorbeeld hier eens naar:YouTube: L226WTQ - mas efecto ghosting?
Dit is een oude LG monitor met een 2 ms TN paneel dat te aggresieve RTC/overdrive heeft. LG noemt dit ODC geloof ik; kijk eens of je het uit kan zetten in je monitor settings.

• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
Als dit ook op de mac zichtbaar is denk ik dat het meer een optische illusie is van de schaduw van de bal. Het lijkt alsof er idd een lichte vertraging van die schaduw is maar eigenlijk is dat niet zo. (door op pauze te zetten)

• Hanterp
MooiNietDus schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 22:47:
Jouw probleem lijkt meer op een te aggresieve RTC/Overdrive. Kijk bijvoorbeeld hier eens naar:YouTube: L226WTQ - mas efecto ghosting?
Dit is een oude LG monitor met een 2 ms TN paneel dat te aggresieve RTC/overdrive heeft. LG noemt dit ODC geloof ik; kijk eens of je het uit kan zetten in je monitor settings.
Hmmm... lastig te vinden. Ik heb op de monitor zelf een menuutje zitten waar ik allerlei dingen kan aanpassen maar ODC kan ik niet vinden. Ook gekeken naar de monitor-settings in het configuratie-scherm.
Enig idee waar het kan zitten? Ik neem aan dat ik het niet kan vinden in de settings van de grafische kaart.

• MooiNietDus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Hanterp schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:13:
[...]

Hmmm... lastig te vinden. Ik heb op de monitor zelf een menuutje zitten waar ik allerlei dingen kan aanpassen maar ODC kan ik niet vinden. Ook gekeken naar de monitor-settings in het configuratie-scherm.
Enig idee waar het kan zitten? Ik neem aan dat ik het niet kan vinden in de settings van de grafische kaart.
Het zit zeker niet op je videokaart, het is puur van de monitor. Ik weet helaas niet waar het zit en hoe het precies heet. Het kan helaas ook zo zijn dat deze setting niet in het officiele menu van de monitor zit.

• Hanterp
Ik ben niets tegengekomen wat er op lijkt, dus ik denk dat het er niet op zit.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 09:53
Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan? dit is zo overduidelijk ghosting... op te lossen door een ander scherm te nemen of gewoon accepteren dat het er is , niets aan te doen. inherent aan LCD techniek.

• Hanterp
Visgek24 schreef op zondag 04 december 2011 @ 18:52:
Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan? dit is zo overduidelijk ghosting... op te lossen door een ander scherm te nemen of gewoon accepteren dat het er is , niets aan te doen. inherent aan LCD techniek.
We beginnen nu in een kringetje te draaien. Waarom het geen ghosting is, maar eerder 'smear' en dat ik al een ander LCD-scherm heb gebruikt enzovoort.
Ik heb jammer genoeg niet het idee dat er een oplossing komt :|

Verwijderd

Dat andere LCD scherm kan net zo goed last hebben van ghosting als je huidige scherm..
Pagina: 1