[NBBG Aanschaf] Businessnotebook - December 2011

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[NBBG] Businessnotebook - December 2011

De NBBG van december en januari is op de front-page geplaatst. In dit topic kan over de modellen in het thin & light-segment gediscussieerd worden

Je kunt hier terecht met vragen, opmerkingen en andere discussiepunten die betrekking hebben op de NBBG. Heb je zelf een model in de NBBG op het oog maar twijfel je? Of heb je hem al gekocht maar heb je vragen. Plaats hier dan je overwegingen en alternatieven.

Lenovo Thinkpad L520 (NWB5SMH)

pricewatch: Lenovo Thinkpad L520 (NWB5SMH)
Alternatieven
pricewatch: HP ProBook 5330m (LG716EA)
pricewatch: Samsung NP400B5B-A01NL
Latitude E5420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassmaniac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-08 15:47
Als ik mijn mening even mag spuien:

Persoonlijk vindt ik voor zakelijk gebruik een 17" scherm toch wel erg handig. Veel groter is qua kijk/werkgenot nog fijner, echter is het dan weer minder handig qua "meeneembaarheid / gewicht"
Ik vindt het daarom jammer, mede gezien het budget van €900 (wat eigenlijk gezien het zakelijke gebruik, ook nog eens ex BTW zou moeten zijn...) jammer dat er niet naar modellen met een iets groter scherm is gekeken.
17" is in mijn ogen dan ideaal, omdat je bij klanten en onderweg niet altijd de beschikking hebt over een losse monitor, dat je die op je vaste werkplek WEL hebt staan is fijn en kan dan de 15"versie verantwoorden, echter het doel van je laptop is mobiel zijn, anders zou je net zo goed een desktop neer kunnen zetten.
Een 17"scherm geeft je de mogelijkheid om twee vensters naast elkaar te openen, zonder significant er op achter uit te gaan qua leesbaarheid terwijl je wel overzicht in je document(en) kunt houden.
In mijn ogen dus een beetje jammer dat er voor 15" is gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decoach
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik vind dat een zakelijke notebook toch wel een numpad moet hebben. De ruimte is er, maar wordt volgestopt met knoppen die ook naast elkaar bovenaan het toetsenbord geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savu
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-08-2024
IMO: Voor een Bussiness Notebook had de Total Cost of Ownership als leidraad gebruikt moeten worden en niet de de aanschaf prijs aangezien deze veel minder interessant is voor een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze notebook voldoet niet aan de belangrijkste eisen die ik eraan stel.
17 inch scherm
numerieke toetsen
royaal aantal USB poorten

Wel positief dat er VGA uitgang is. Als je onderweg met willekeurige beamers te maken krijgt is een HDMI vaak niet zo handig.

Ik denk niet dat deze Lenovo het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarom moet je dus zelf kijken of de gekozen laptop voldoet aan je eisen.. De NBBG is bedoeld als advies, niet als 'deze moet je nemen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaah
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
Beste Darkstone,

Is de bedoeling van dit forum niet een discussie faciliteren over een ideale business notebook? Als de aanmerkingen wat rauw op het dak vallen: dat is vast niet zo bedoeld. Belangrijker is dat deze signalen bij een volgende BBG mede in overweging worden genomen, zodat de wensen van de (business)community zoveel mogelik overeenkomen met die van de makers van de BBG's. De gemiddelde koper van een business notebook heeft namelijk tijd noch zin om zich tot in detail te verdiepen in de honderden features die een notebook allemaal heeft. Uiteindelijk komt het allemaal neer op simpele zaken zoals cost of ownership, beeldschermgrootte, beamercompatibiliteit, USB-ports en wel of geen numeriek toetsenbord zoals bovengenoemd. Dit lijkt als vloeken in de kerk maar dat is de doelgroep waar je mee te maken hebt. Het zou me trouwens niet verbazen als de business-BBG's vaker tot aanschaf van bepaalde modellen leidt dan gaming-BBG's gezien het verschil in budget van de doelgroepen, dus het lijkt me een belangrijke categorie.

Trouwens, mijn complimenten voor de BBG's.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is de bedoeling inderdaad. Het punt is dat er veel verschillende eisen zijn. Ik vind dat een business notebook per definitie een hoge resolutie moet hebben met een lange accuduur, en aderen gaan dan liever voor een een grote bak die je waarschijnlijk het grootse deel van het jaar blijft staan op een bureau.

Het punt waar ik op doelde was vooral dat er juist bij businessnotebooks veel verschillende eisen zijn (anders dan het multimediasegment, waar op dit moment een 'one size fits all' notebook rondzweeft :P ). Dat betekent dat de door ons gekozen notebook een grote kans heeft om niet bij jouw specifieke eisen te horen. Dat zag je terug in de reacties: veel mensen vroegen zich af waar het numpad was gebleven. Maar ik weet zeker dat er net zo hard geklaagd zou worden als we een alternatief hadden gekozen met numpad, en zonder leuk scherm.

Maar dat is mijn mening, ik ben ook maar een willekeurige student ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaah
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
Volgens mij is een businessnotebook meer dan andere PC's bedoeld voor mobiel gebruik. Op zich een leuk discussiepunt. Dit lijkt me de aangewezen plaats om het gebruik van businessnotebooks te specificeren. Helemaal waar dat het er van afhangt wat je er mee doet. Waarom zou iemand zijn werk-PC mee willen nemen. Ik kan de volgende redenen verzinnen:

1) Om thuis/onderweg verder te kunnen werken
2) Om presentaties te houden bij klanten
3) Om bij klanten meteen zaken te doen (online/contracten printen)

Hoe dan ook, op kantoor zal er ook mee worden gewerkt, dus dan moet ie alles kunnen

Zijn er meer smaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Één van de belangrijkste eigenschappen van dit notebook zou de schermresolutie zijn van 1600x900. Echter bij de meeste leveranciers in de lijst staat een schermresolutie van 1366 x 768 in de specificaties vermeld.
Wat is nu de juiste resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 08:51
Goede business notebook vertaald zich bij mij in: 1. goed scherm en 2. mobiliteit.
Ad. 1: goed scherm is voor mij: mat en goede (hoge) resolutie.
Ad 2: mobiliteit is voor mij lange accuduur, laag gewcht en (mede daardoor) klein scherm (niet perse thin/light...).

Een 17" machine valt voor mij persoonlijk dus per definitie af, hoewel ik me kan voorstellen dat sommige ontwerpers zo'n ding makkelijk in hun stationwagen mee willen sjouwen. Voor een volgende BBG wellicht met wat sub categorien werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enkele opties:

Sony SE. Dualcore. Maar echt licht en met een goed scherm. <2kg zonder de sheet batterij en ongeveer €1000
XPS 15: Erg goedkoop (€800), nog beter scherm, 2.83kg (of 3KG met de 9-cel batterij).
De lenovo hierboven. dualcore, 900p, lange accuduur, licht. Maar een slecht scherm, alhoewel mat. Voor wat je krijgt (qua bouwkwaliteit) erg goedkoop. En in tegenstelling tot de 2 hierboven een mat scherm.

Dan zijn er nog wat minder voor de hand liggende opties. De W520 (import, ~€1500 17-2720QM, 1080p, e.d.) vind ik persoonlijk erg goed. Echt een top apparaat. http://www.notebookcheck....520-Notebook.53220.0.html. en dell heeft ook nog wat latitude modellen die wellicht interessant zijn, al ken ik die niet uit het hoofd. HP is imo te duur. Ver boven de prijs van de (imo, betere) W520.
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:37:
Één van de belangrijkste eigenschappen van dit notebook zou de schermresolutie zijn van 1600x900. Echter bij de meeste leveranciers in de lijst staat een schermresolutie van 1366 x 768 in de specificaties vermeld.
Wat is nu de juiste resolutie?
Zoek het uit. Ik hoop dat het 900p is anders hebben we niet echt een goede keuze gemaakt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 22:04
Hallo, ik had eerst mijn eigen topic opgestart maar ik ga beter hier door:

Goede laptop voor 800 a 950 euro

Momenteel twijfel ik dus tussen de:
http://shop.lenovo.com/SE...C9A06D&hide_menu_area=yes

en

pricewatch: Asus X5QSF-S1123V

De laptop is vooral bedoeld om op te programmeren, internetten, hardware te ontwikkelen, ... en dus zeker niet om te gamen. Hij is bedoeld als portable met een zo lang mogelijke batterijduur en een zeer stevige behuizing.

De asus spreekt mij aan omwillen van de nog hogere resolutie dan de thinkpad, qua processor is een i5 voor mij zeker genoeg. Ik wil vooral een zeer degelijk gebouwde laptop met een goede batterij. Persoonlijk heb ik nog nooit een ASUS laptop gehad maar gebruik steevast HP, de probooks/elitebooks zijn me momenteel echter wat te duur.

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je mist de belangrijkste kandidaat: de xps 15. De X5Q (beter bekend als de N55) is leuk, maar doet alsnog een aantal dingen fout. De enige doorslaggevende reden die ik kan verzinnen om niet de xps te nemen is de grafische kaart. En wat heeft bij jou geen prio? Precies. De grafische kaart.

€ 719 met i5 en 1080p scherm, € 836 met i7. Voor een rekenhulp door de verschrikkelijke site van dell: zie de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 22:04
De hoogste prioriteit is bij mij de accuduur. Ik heb het gevoel dat de lenovo qua accuduur hier het best zal uitkomen? Ik heb echter niet veel ervaring met dell. Ik lees 5 a 6 uur batterijtijd voor de XPS. Ik kan echter niets vinden over de batterijduur van de Lenovo. Heeft iemand hier ervaring mee?

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De lenovo gaat iets langer mee als ik http://www.notebookcheck....3GE-Notebook.54102.0.html mg geloven. Ongeveer 6 uur. De xps doet 4.5 uur met de normale accu, en de N55 ietsje minder, al zijn er niet veel reviews te vinden.

Alles relatief, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Voor advies in de keuze van een nieuwe laptop wend ik mij tot u, mede tweakers.
Mijn MBP uit 2008 is nu alweer een aantal weken overleden ;w , en na veel zoeken kan ik nog steeds geen keuze maken.

Een Lenovo T420s zie ik als de beste optie maar liever blijf ik rond de 1000 euro, hoewel ik ook denk dat dit misschien niet al te realistisch is. Een nieuwe Macbook Pro hoef ik bijvoorbaat niet meer, ik dacht dat een laptop van bijna 2k toch wel minimaal een jaar of 5 kan meegaan...zeker als je nieuwe accu's voert en hij vrijwel nooit druk is. Het was een echte haat/liefde relatie. Maar goed, als ik eerder had geweten dat ik met die rukke chip rondhobbelde, waar nog wel verlengde (Nvidia) garantie opzat, had ik mijn doorgeslagen bad-apple-fibe misschien niet gehad. :+
Wel dacht ik nog aan een nieuw logicboard maar bedacht al snel dat het (nog steeds) een erg duur en dus dom geintje is. 8)7

Gezien mijn beeld van wat de laptop moet zijn heb ik voor het onderdeel 'businessnotebook' gekozen.
Ik heb geen hoge maar wel specifieke eisen en wensen. Ook het gebruik en een aantal uitgangspunten wil graag even toelichten.

Gebruik
De laptop wordt gebruikt i.c.m. FreeNAS server, een XBMC mediacenter en Xbox 360. Het hoeft dus geen rekenwonder te zijn en graphisch moet ie ook wel leuk meedoen maar mag het allemaal dus wat minder. Het aansluiten van een extern beeldscherm en toetsenbord/muis gebeurt met regelmaat. Toch moet het vooral een draagbaar apparaat zijn met evt. een mogelijkheid voor allerhande portable uitbreidingen (modem, COM, etc.). De touchpad van Apple is volgens mij nog onovertroffen, maar mijn nieuwe latop moet minimaal in de buurt komen van mijn oude vertrouwde haat/liefde relatie. Daarnaast is tillen met 1 hand een gewoonte, moet het tegen een stootje kunnen en wil ik ook weleens buiten komen en dat ik ook nog wat kan lezen. 8)

Uitgangspunten
Het eerste wat ik doe is openschroeven, tweaken, linux en evt. windows ultimate installeren. Liever koop ik dus zonder Windows. :z
Ik heb al genoeg SSD (9mm) en wil dan ook de goedkoopste hardeschijf. Liefst heb ik een laptop met ruimte voor 2 schijfjes maar de lijst moet ook ergens stoppen.

Eisen
  • Degelijke kwaliteit behuizing
  • USB 3
  • < 15" met 1600x900;
  • Intel i5 (nieuwe generatie!?)
  • 1x4GB of 2x4GB intern geheugen;
  • Lange accuduur (minimaal 5 uur internet via WLAN)
  • < 2.5 kg
  • Webcam
Wensen
  • Mat scherm ( = moeilijke keuze tussen eis of wens)
  • Verlicht / Mors bestendig toetsenbord
  • Aansluitpoort voor dockingstation
  • Bluetooth
Nutteloos
Windows; num-pad; HD; optical-drive; dikke speakers;
Kansloos
Een kleur anders dan zwart of alu; Rotzooi (software, stikkerboek);
i7; SSD; > 15"; geheugen kaartjes van kleiner dan 4GB (bijv. 1x2+1x4GB = 6GB;
Apple; Accer;

Nu heb ik zelf uiteraard al een lijstje gemaakt met mogelijke opties.

Sony Vaio VPCSA4C5E
Met i5, 4GB, HD webcam, 640GB (actie) en 'batterij met lange levensduur' (actie) voor ongeveer 1100 euro.
Weet (nog) niet of ik deze kan docken.

Dell Latitude E5420 Base of Essential.
Met de goedkoopste i5, Ultrasharp 1600 scherm, 4GB, Bluetooth, Webcam, 6-Cel, kom ik bij beide series rond de 1200 euro (1000 euro uit excl. BTW; hoe krijg ik deze in een winkelwagen vanuit consument modus?)

Lenovo T420s.
Vind ik een heel mooi stukje machine, compleet maar is wat aan de dure kant.

HP Probook 6450bHP Elitebook 8460p
Bestaat er uberhaupt een HP Pro of Elitebook met 14 inch met 1600x900 ?

De Sony heeft mij behoorlijk gecharmeerd, of moet ik toch maar voor de T420s gaan?

[ Voor 0% gewijzigd door XchangeVisions op 24-02-2012 22:28 . Reden: Typen blijft een kunst ;) ]

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De sony vind ik zelf ook erg goed: licht, gratis sheet batteirj, goed scherm, prima bouwkwaliteit. Er zijn 2 dingen die mij zoals altijd tegenstaan. In jouw geval, 3 punten.

• De softwarekant van sony is waardeloos. Koning bloatware maakt zijn intrede...
• De garantie van sony is nog waardelozer.
• switchable graphics + linux = klote.

Over garantie gesproken, bij dell krijg je praktisch onbeperkt garantie op het nvidia probleem. Ik vind het echt absurd dat dat bij een 2x zo dure macbook niet zo is... Sony is nog veel erger, maar dat terzijde.

En als je bovendien de HD 6470m kiest (of iig iets in de buurt daarvan...) heb je volgens mij geen switchable graphics, de AMD GPU zelf is al zuinig zat.

Verder, de latutude snap ik niet zo, de T420s is even duur en beter? Correct me if im wrong.

De HP's zijn verder vrij goedkoop:
http://tweakers.net/price...qWAw8JxV70qLIKZI1rIYxhPAB
Geen idee of je kwaliteit krijgt. Ik zie ze als de tegenhanger van de vostro, groot pluspunt dat er een 900p scherm op zit (wel een slechte, maar dat is alles...), en de vostro dat niet bied.

Mijn oordeel? De sony. De lenovo zal steviger zijn en betere garantie bieden. maar de hogere resolutie vind ik een veel groter pluspunt. Zolang het maar niet voor bedrijfskritische applicaties is, dan doe je met een sony (welke dan ook) imo een miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XchangeVisions

XchangeVisions

De latitude is idd een wat vreemde eend in de lijst. De HP valt af omdat het scherm toch wel erg ruk is en de (meer degelijke) Elitebook duurder dan de T420s.

Thanks voor de tip over switchable graphics. Ik was het al eerder tegengekomen maar verwacht dat het met Linux (op termijn) wel zal/kan worden opgelost. B)

Zijn er nog andere fabrikanten die ook voldoen aan de eisen maar ik nog vergeten ben?
nb. Asus wordt het niet want zijn niet degelijk genoeg of te groot
nb2. Toshiba Protégé heeft niet genoeg resolutie
maar de hogere resolutie vind ik een veel groter pluspunt
Wat bedoel je precies? Beide spugen toch 1600x900 uit?!
En als je bovendien de HD 6470m kiest (of iig iets in de buurt daarvan...) heb je volgens mij geen switchable graphics, de AMD GPU zelf is al zuinig zat
Dit heeft uiteraard de voorkeur, de chips hoeven allemaal niet zo hip te zijn. Ik weet alleen niet hoe ik aan aan een SA-13 o.i.d., met deze chipset kan komen?

Ik ben al bijna zover dat ik een geconfigureerde Sony (VAIO SA 13-serie 1600x900) ga bestellen, maar kan nog geen review vinden en wil toch graag vooraf weten of 9mm SSD past...(wel is er schijnbaar ruimte voor 2 drives) |:(
[update]De SSD gaat waarschijnlijk wel passen, volgens mij zie ik een hdd2j52 disk. Een 2de drive gaat via een bracket.

_/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door XchangeVisions op 25-02-2012 13:27 . Reden: Onderzoek SSD inbouwen ]

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh wacht. Ik was naar de verkeerde notebook aan het kijken. Ik dacht dat je het over de http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.65417.0.html had. De SE,

Ja dat is een 15" notebook, wel een die enorm licht is: 1.98kg zonder de sheet batterij. Met 1080p.

En voor de schermkwaliteit hoef je het niet te doen:
sony SA = ruk
thinkpad T420s = ruk
HP = per definitie ruk :P
latitude = volgens mij ook ruk
sony SE = heel erg goed.

Waar ruk is iets in de categorie van de review van de elitebook, waar ik naar linkte.

Ik weet zo net niet of de SA goed is, de bouwkwaliteit is erg goed en de accuduur idem. Anandtech heeft wel de SB gereviewd, dat is de meer budget versie. http://www.anandtech.com/...ll-day-consumer-computing
De conclusie somt het best goed op:
Because of that initial bloat I have a hard time recommending the VAIO S to any end user that can't fix it (including but not limited to just plain physically upgrading the hard drive) or doesn't know someone who can. This is an otherwise fantastic notebook with a lot of potential just looking for the right user, but if you're not comfortable getting elbow deep in cleaning it out (or preferably doing a clean Windows 7 installation), it's not going to be the notebook for you. For those of you who are willing and able to put in the time, though, you'll likely be very well served by the Sony VAIO S.
Ik zie overigens dat hij wel switchable graphics heeft, maar als je de SA kiest zit je dus automatisch vast aan de HD6630m... Volgens mij kan je onder linux de grafische kaart uitschakelen met wat command line magic, het levert weer gedoe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XchangeVisions

XchangeVisions

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de VPC-SA4C, met i5-2450M, 4GB, HD digitale camera, gratis batterij met lange levensduur, 500 GB 5400rpm schijf met Home Premium en de Zwart (Carbon Mesh Black) uitvoering. Totaal komt op 1064 euro, 2-3 weken levertijd. Vooral de gratis batterij (actie tot 26/2) maakte de prijs erg leuk.

Zodra ik de machine in huis heb zal ik ook een review op tweakers gooien.
Ik ga nog wel even rondneuzen naar wat voorbeeld reviews zodat het ook een goed verhaal wordt.

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 08:54

Eagle Creek

Breathing security

Tweakers,

Wat zouden jullie doen?

Ik zoek al geruime tijd naar een vervanging van mijn huidige laptop. Ik heb een HP Probook op het oog, die aardige specs heeft voor een aardige prijs. Op zich ben ik gecharmeerd van business line notebooks, omdat ze in mijn ervaring robuust en degelijk zijn, er aardig uitzien en op het gebied van ondersteuning (upgrades ed) er vaak wel e.e.a. mogelijk is.

Echter..Voor 80€ meer, zou ik bv een HP Pavilion hebben, met veel betere specs. Ter vergelijking
Probook: Intel Core i3-2350M @ 2.30GHz Score: 2,926
Paviljon: Intel Core i7-2670QM @ 2.20GHz Score: 6,809

Pavilion Radeon HD 6770M Score: 1359
Probook Intel HD 3000 Score: 412

Pavilion 8GB
Probook 4 GB

Is het in jullie ogen het waard om de veel sterkere prijs/prestatie-verhouding af te slaan, op basis dat het een consumentenlijn betreft? Hebben probooks bv een hogere restwaarde? Is de support mbt drivers en upgrades (Windows 7 > Windows 8 > Windows 9?) bij de business line beter geregeld?

De laptop zal niet in een corporate omgeving worden gebruikt, maar zal genoeg meegenomen worden. Daarbij wil ik er wel zeker een pro-versie van Windows 7 op gaan draaien. Daar staat tegenover dat ik geen uitmuntende specs nodig heb, maar vanzelfsprekend goed wil kunnen werken.

Uiteraard kijk ik ook nog rond bij andere merken. Met Dell heb ik slecht ervaringen, dus daar blijf ik liever bij uit de buurt. De Lifebooks van Fujitsu spreken mij ook erg aan, en daar heb ik in het verleden goede ervaringen mee opgedaan. Ze zijn echter weer niet helemaal bij de tijd door helemaal geen laptops met USB 3.0 te leveren.

Wat is jullie mening?

[ Voor 15% gewijzigd door Eagle Creek op 03-05-2012 18:25 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een zakelijke notebook is met name de moeite als je er een fatsoenlijke SLA bij hebt. Heb je die niet, dan kun je net zo goed voor een consumentenapparaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bermbom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 09:56
Een consumenten laptops voelen te plastic aan en zien er te glossy uit. Aan de ander kanten heb je met een consumenten laptop wel standaard 2/3 jaar garantie bij wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 08:54

Eagle Creek

Breathing security

Als ik echter de prestaties van de processor van de kandidaten naast elkaar leg, kan ik voor een klein bedrag extra wel heel veel meer prestatie krijgen. Een processor die 2.3 x krachtiger is, een GPU die 3.3x krachtiger is, en twee keer zoveel geheugen.

Ik vind zeker dat zakelijke notebooks er strak uitzien, en mooi gebouwd zijn. Op dit moment heb ik de HP Probook 4530s naast mij staan. Geborsteld aluminium, een stevige feel, soepel scharnier, etc. Dat is in mijn ogen wat waard. Ik zit in dubio. Gevoelsmatig ben ik geneigd voor de HP Probook te gaan. Rationeel gesproken, heb je bij de Pavilion meer 'bang for buck', wanneer het aankomt op harde prestaties *.

CPUPassmark CPURANKBeschrijvingPrijs
Intel Core i7-2670QM @ 2.20GHz 6809 63HP Pavilion (consument)699€
Intel Core i5-2430M @ 2.40GHz3455 237 Fujitsu Lifebook (buss)834€
Intel Core i3-2350M @ 2.30GHz 2926 296 HP Probook (buss)615€
Intel Core2 Duo T7250 @ 2.00GHz1086 741 Sony Vaio (consument)huidige laptop

* Dit zegt echter weinig over 1) levensduur, 2) kwaliteit v/d onderdelen, 3) accuduur, 4) restwaarde.

Uiteraard snap ik dat dit een persoonlijk iets is, maar ik zal heus niet de enige zijn met dergelijke overwegingen. Vandaar mijn thread :).

Wat ik mij dus sterk afvraag, is of dat naast mijn subjectieve mening hierover, er ook objectief wat te zeggen valt over de zakelijke lijn met betrekking tot kwaliteit en de andere genoemde punten. Zijn de onderdelen die gebruikt zijn in de laptop van hoogwaardigere kwaliteit, blijft het apparaat als geheel er langer mooi uitzien, zijn de OS'en en drivers toekomstvaster, krijg je over een aantal jaar een hoger percentage of kijkt men naar harde cijfers i.p.v. het totaalplaatje? Etc.

[ Voor 35% gewijzigd door Eagle Creek op 03-05-2012 19:11 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi Guys,

Nieuw hier op het forum en -eigenlijk- lid geworden om eens te gaan zoeken naar een goede, betrouwbare, zakelijke laptop. Omdat ik er al jaren uit ben, ben ik op zoek naar goede tips. 1 ding weet ik zeker; als ik mij een nieuwe LT koop, wil ik SSD. Omdat ik regelmatig mijn laptop oppak en ergens anders zit, of weer de auto induik en het ding niet op "knipperlicht" wil zetten, of omdat ik thuis een eigen netwerk draai en dus mijn LT op kantoor vers wil opstarten.

SSD; is dat los te koop of hoe pak ik dat aan?
Wat ik vooral nodig heb, is een numbercruncher met batterijduur.
Schermresolutie is iets minder belangrijk; ik dock 'm thuis wel op de monitoren, als ik "beeld" wil hebben.

Wie zou er zo vriendelijk willen zijn om tips te geven?

Timo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LT?
Een SSD is sowieso een must, dat spreekt voor zich. Wat mij wel opvalt is dat er weinig keuze is in dit segment. Een klasgenoot zat bijvoorbeeld eens te kijken wat er zoal was in het segment met een docking station en een 1080p scherm. Dan blijft haast alleen de E6520 over. En ik weet niet zo zeker of die wel het geld waard is. Anyway:

thinkpad
dell latitude
elitebook

dat zijn volgens mij de keuzes met een docking station. Als je veel opslag nodig hebt: in alle 3 de notebooks kunnen volgens mij een mSATA ssd, dan kan je de harde schijf dus laten zitten, anders moet de DVD drive of de standaard harddisk er uit (of je neemt een 17" met 2 harde schijf bays)
Pagina: 1