Voor advies in de keuze van een nieuwe laptop wend ik mij tot u, mede tweakers.
Mijn MBP uit 2008 is nu alweer een aantal weken overleden

, en na veel zoeken kan ik nog steeds geen keuze maken.
Een
Lenovo T420s zie ik als de beste optie maar liever blijf ik
rond de 1000 euro, hoewel ik ook denk dat dit misschien niet al te realistisch is. Een nieuwe Macbook Pro hoef ik bijvoorbaat niet meer,
ik dacht dat een laptop van bijna 2k toch wel minimaal een jaar of 5 kan meegaan...zeker als je nieuwe accu's voert en hij vrijwel nooit druk is. Het was een echte haat/liefde relatie. Maar goed, als ik eerder had geweten dat ik met die rukke chip rondhobbelde, waar nog wel verlengde (Nvidia) garantie opzat, had ik mijn doorgeslagen bad-apple-fibe misschien niet gehad.
Wel dacht ik nog aan een nieuw logicboard maar bedacht al snel dat het (nog steeds) een erg duur en dus dom geintje is.
Gezien mijn beeld van wat de laptop moet zijn heb ik voor het onderdeel 'businessnotebook' gekozen.
Ik heb geen hoge maar wel specifieke eisen en wensen. Ook het gebruik en een aantal uitgangspunten wil graag even toelichten.
Gebruik
De laptop wordt gebruikt i.c.m. FreeNAS server, een XBMC mediacenter en Xbox 360. Het hoeft dus geen rekenwonder te zijn en graphisch moet ie ook wel leuk meedoen maar mag het allemaal dus wat minder. Het aansluiten van een extern beeldscherm en toetsenbord/muis gebeurt met regelmaat. Toch moet het vooral een draagbaar apparaat zijn met evt. een mogelijkheid voor allerhande portable uitbreidingen (modem, COM, etc.). De touchpad van Apple is volgens mij nog onovertroffen, maar mijn nieuwe latop moet minimaal in de buurt komen van mijn oude vertrouwde haat/liefde relatie. Daarnaast is tillen met 1 hand een gewoonte, moet het tegen een stootje kunnen en wil ik ook weleens buiten komen en dat ik ook nog wat kan lezen.
Uitgangspunten
Het eerste wat ik doe is openschroeven, tweaken, linux en evt. windows ultimate installeren. Liever koop ik dus zonder Windows.
Ik heb al genoeg SSD (9mm) en wil dan ook de goedkoopste hardeschijf. Liefst heb ik een laptop met ruimte voor 2 schijfjes maar de lijst moet ook ergens stoppen.
Eisen- Degelijke kwaliteit behuizing
- USB 3
- < 15" met 1600x900;
- Intel i5 (nieuwe generatie!?)
- 1x4GB of 2x4GB intern geheugen;
- Lange accuduur (minimaal 5 uur internet via WLAN)
- < 2.5 kg
- Webcam
Wensen- Mat scherm ( = moeilijke keuze tussen eis of wens)
- Verlicht / Mors bestendig toetsenbord
- Aansluitpoort voor dockingstation
- Bluetooth
Nutteloos
Windows; num-pad; HD; optical-drive; dikke speakers;
Kansloos
Een kleur anders dan zwart of alu; Rotzooi (software, stikkerboek);
i7; SSD; > 15"; geheugen kaartjes van kleiner dan 4GB (bijv. 1x2+1x4GB = 6GB;
Apple; Accer;
Nu heb ik zelf uiteraard al een lijstje gemaakt met mogelijke opties.
Sony Vaio VPCSA4C5E
Met i5, 4GB, HD webcam, 640GB (actie) en 'batterij met lange levensduur' (actie) voor ongeveer 1100 euro.
Weet (nog) niet of ik deze kan docken.
Dell Latitude E5420 Base of Essential.
Met de goedkoopste i5, Ultrasharp 1600 scherm, 4GB, Bluetooth, Webcam, 6-Cel, kom ik bij beide series rond de 1200 euro
(1000 euro uit excl. BTW; hoe krijg ik deze in een winkelwagen vanuit consument modus?)
Lenovo T420s.
Vind ik een heel mooi stukje machine, compleet maar is wat aan de dure kant.
HP Probook 6450bHP Elitebook 8460p
Bestaat er uberhaupt een HP Pro of Elitebook met 14 inch met 1600x900 ?
De Sony heeft mij behoorlijk gecharmeerd, of moet ik toch maar voor de T420s gaan?
[
Voor 0% gewijzigd door
XchangeVisions op 24-02-2012 22:28
. Reden: Typen blijft een kunst ;) ]
Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.