Sata-600 SSD aansluiten op Sata-300 moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 6.278 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
SSD is voor mij onbekend terrein, dus daarom dat ik 't aaan jullie vraag. Zal dit werken? Of zal het moederbord het gewoon niet ondersteunen?

Ik ben van plan om zowiezo toch een sata-600 ssd te kopen en eventueel in de toekomst aan te sluiten op een nieuw moederbord

Ik heb een Asus M4N75TD, en dit model staat op mijn verlanglijstje:
Corsair Force GT 120GB 2,5" SATA-600

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geen enkel probleem. Enige is dat die niet sneller gaat dan sata-300. Maar dat is bij de eerst volgende update van de chipset weer verholpen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
Hmm, thx, maar ik denk er eigenlijk over om meteen het moederbord up te graden zodat ik sata600 heb, die schrijf en leestijden lijken me echt vet.

Maar ik vroeg me af als de amd 955 x4 wel zal meekunnen met sata 600? Cpu is toch al tijdje op de markt en sata600 is toch relatief recent?
Zo'n bottleneck dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exbloder
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 22:39
Harde schijven zijn juist bottlenecks voor de rest van je pc. Die 955 x4 zal nog mooi mee werken met die ssd hoor :)

Ik vind het trouwens vrij belachelijk om meteen voor een nieuw moederbord te gaan met als enige reden sata-600. De grootste snelheidswinst bij ssd's zit zich toch bij de kleine reads/writes, en die gaan zelfs met recente ssd's voor zover ik weet niet boven de sata-300 grens(of er marginaal over). Grote bestanden wil je er toch niet op zetten dus daarvoor kan je nog steeds je harde schijf gebruiken.

Samengevat: boven de 300mbps merk je het verschil amper bij dagelijks gebruik, je kan beter voor een hogere capaciteit gaan dan voor een ander moederbord(tenzij je andere reden tot aankoop hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
Merk je echt geen verschil tussen +-500mbps lezen, schrijven en +- 250mbps? Lijkt me toch een groot verschil dat je wel zou moeten voelen..?

Ik heb na uren zoeken een bordje gevonden die relatief goedkoop is, am3 cpu support, en SLI, want het is precies allemaal Crossfire?
http://www.alternate.be/h...Rock/970_Extreme4/568330/?

Daarop zitten er 6/GBs sata controllers op, en die zouden dus perfect moeten samen werken met dit model: http://www.alternate.be/h...DWARE&l1=Harddisks&l2=SSD

Is dit het upgraden waard? Of koop ik gewoon een sata-300 SSD? Want snelheids verschil is dus zo te zien marginaal?

Bedankt om mij te helpen, ik weet niet zoveel van SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:48
Je merkt in de praktijk vrij weinig van het verschil tussen Sata 300 en 600. Het is dus zeker niet de moeite waard om je moederbord te upgraden voor een SSD. Verder heeft Exbloder gelijk, de snelheidswinst van een SSD tegenover een HDD zit hem vooral in de kleine bestanden, en niet in het sequentieel lezen en schrijven.
Het kleine bestanden (4K bestanden in CrystalDiskMark, google maar eens) lezen en schrijven heeft geen last van Sata 300 of 600, dat gaat bij beiden even snel. Het sequentieel schrijven wat bij Sata 300 minder is dan bij Sata 600 heeft echt veel minder invloed op de real life prestaties van de SSD. Kortom: gaat prima werken, en je zult weinig merken van dat je Sata 300 hebt.
De processor kan het allemaal prima aan hoor.

Verder zou ik ook zorgen dat je een betrouwbare SSD koopt. OCZ SSD's zijn verre van betrouwbaar.
Aanraders voor jou zijn deze die wel betrouwbaar en snel zijn:
pricewatch: Intel 320 120GB
Ietsjes sneller: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Ook erg snel, en ietsjes duurder: pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB

Ik denk dat de Crucial m4 128GB voor jou de beste keuze is, goede middenweg tussen prestaties, prijs en betrouwbaarheid :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440610

is het niet misschien handiger om een sata 600 controller op je huidige moderbord te plaatsen.. dan heb je de snelheid van sata 600 en je kan je moederbord behouden.

zo een controller is misschien een paar tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt er maar net aan welke controller je gebruikt, hoe je deze aansluit en of je die snelheid echt nodig gaat hebben. Het voordeel van een SSD is toch de accestimes. Hele hoge transfers zijn natuurlijk leuk, maar de accesstime is het meest interessant. Dus ook op een 3Gbps connector heb je al heel wat voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik reageer toch op dit topic omdat ik ook deze vraag heb.
Heeft het zin om te upgraden naar SATA 600 voor een SSD?

En wat als ik een SATA600 controller koop?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dothan schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:29:
Ik reageer toch op dit topic omdat ik ook deze vraag heb.
Heeft het zin om te upgraden naar SATA 600 voor een SSD?

En wat als ik een SATA600 controller koop?
In de praktijk ga je er weinig van merken. Een SSD is niet supersnel omdat ie 500MB/s doet tegenover een HDD van 100MB/s. Een SSD is juist snel op andere punten en dan 1000x sneller in plaats van 5x sneller.

Een losse controller heeft ook weer zo zijn nadelen. Bij booten kost het bijvoorbeeld meer tijd om langs de controller te gaan dan de winst tussen SATA300 en 600 bij normaal booten.

Er is niets mis met een SSD op SATA300 voor laden van Windows en games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Beste Dothan,

Jouw vraag past beter in een nieuw topic. Dit topic gaat namelijk over compatibiliteit tussen SATA/300 en SATA/600, terwijl jij een vraag hebt over performance.

Wellicht dat PilatuS echter al een antwoord heeft gegeven dat voor jou afdoende is. Ook kun je de zoekfunctie gebruiken voor soortgelijke topics, waar het performancevoordeel tussen SATA/300 en SATA/600 al eerder is besproken. Ten slotte is er het grote SSD topic, waar ook veel informatie te vinden is en tevens kun je binnen het topic zoeken voor meer gerichte informatie.

Succes!

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.