Slome, trage MacBook Pro (early 2011)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 13:08
Hallo allemaal,

Ik werk al een tijdje met een trage Macbook pro. Deze Macbook heb ik in augustus 2011 gekocht.
Het gaat om de 13" inch, 2,3GHz. Deze heb ik niet ge-upgrade, dus is hij nog standaard.

Ik werk veel met programma's van Adobe. Verder heb ik niet heel veel andere programma's erop.
Als ik ga switchen tussen Photoshop en Firefox dan slaat de computer eventjes vast. Je krijgt dan een gekleurd rondje in beeld wat dan je muis is. Dit is echt vreselijk irritant als ik snel even wat op Firefox moet aanklikken.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Want hiermee kan ik natuurlijk niet werken.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:57

Roytoch

Nietes

Wat je sowieso kan proberen is even activiteitenweergave (activity monitor) openen. Daarin kan je zien welke processen geheugen/processorkracht opslokken. Daarnaast zou ik als ik jou was xbench eens downloaden, en je harde schijf testen. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, toen bleek dat mijn harde schijf aan het eind van zijn latijn was.

Tevens: heb je osx lion of snow leopard?

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Ik heb OSX Lion.
Harde schijf nu al kapot? Heb hem nog maar 3/4 maand :o

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Photoshop en firefox kunnen veel geheugen gebruiken. Grote kans dat je door je 4GB heen bent. En swappen gaat natuurlijk super traag met een 5400rpm HDD.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 01-12-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:38
Ik kan je harddisk in 10 seconden kapot krijgen hoor ;) Maar serieus, een hardeschijf kan altijd kapot gaan. Na een week, na een maand, na 3/4 jaar of na 10 jaar. Over het algemeen zal een schijf niet zo snel kapot gaan, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Als ik naar activiteitenbeheer ga heb ik ongeveer 1/2GB over. Dat heb ik net getest vlak nadat die vast sloeg

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is dit een upgrade van SL naar Lion? Misschien ligt het daar aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Philflow schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:35:
Photoshop en firefox kunnen veel geheugen gebruiken. Grote kans dat je door je 4GB heen bent. En swappen gaat natuurlijk super traag met een 5400rpm HDD.
Onzin, ik draai al 3 jaar photoshop op een nog oudere macbook (late 2008) en tenzij ik met psd's met 100en lagen bezig ben is mijn geheugen ruim voldoende. Ik zou het ofwel in de harde schijf zoeken, ofwel in een indexprogramma als quicksilver - ik heb die ook wel eens zo druk bezig zien zijn met indexeren dat het systeem onwerkbaar was: ging toen om een oude, niet snow-leopard geschikte versie.

Een systeem slaat niet zomaar vast. Er is ofwel iets kapot, ofwel iets in de software neemt teveel performance weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Roytoch op 01-12-2011 16:45 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Ik heb de macbook gekocht toen er nog SL op stond. Maar kon gratis de Lion versie krijgen.
Het is dus de Macbook 2011 early.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Misschien eens een Ram Reset uitvoeren?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

roy.ahuis schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:44:
[...]
Onzin, ik draai al 3 jaar photoshop op een nog oudere macbook (late 2008) en tenzij ik met psd's met 100en lagen bezig ben is mijn geheugen ruim voldoende.
Tuurlijk het is onzin dat Photoshop veel geheugen kan gebruiken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Wat kan ik nu het beste doen?

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Eerst reset PRAM + EFI. Al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Hoe gaat dat precies? :$

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Google is your friend ;)
http://support.apple.com/kb/ht1379

[ Voor 66% gewijzigd door Philflow op 01-12-2011 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Heb ik zojuist gedaan.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Geen effect dus?

Reset SMC kan ook weleens effect hebben: http://support.apple.com/kb/ht3964

Als dat ook geen effect heeft wordt het tijd om eens je harde schijf te scannen op fouten. Dit kan o.a. vanuit Disk Utility met Verify disk/ repair disk.

Mocht dat het ook niet fixen dan zou ik persoonlijk kiezen voor een clean install met de originele installatie DVD, en dan kijken of de problemen nog steeds optreden.

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 01-12-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10
Check je harde schijf eens grondig, zoals al eerder aangegeven. Die was bij mij ook laatst kapot bij dezelfde versie Macbook Pro (wel aangeschaft in maart dit jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Alle bovenstaande opties geprobeerd. Ik ga nu even me hardeschijf testen.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Waar kan ik precies de gegevens zien? Resultaten

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-10 20:19
Ik had exact dezelfde configuratie en was ook niet te spreken over de snelheid. Had SL geüpgraded naar Lion, kreeg het idee dat het daarna allemaal wat minder soepel liep. Twee weken geleden 4 gb geupgrade naar 8 gb, geen noemenswaardig verschil. Net die HDD geupgrade naar een 128 gb SSD en een clean Lion installatie erop gezet. Laptop is belachelijk snel nu.

Je zou dus Lion opnieuw kunnen installeren (clean install), volgens mij werkt een Lion over SL niet helemaal soepel. SSD erin een wat duurdere oplossing, maar wel het geld waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Zit er al een hele tijd aan te denken om een SSD erin te doen. Vervangen of ipv dvd-drive.
Alleen aan 128GB heb ik niet genoeg en een grotere SSD is best prijzig.

Lion opnieuw installeren ipv upgraden?

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
Goed plan om eventueel een herinstallatie uit te voeren, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de software heeft gelegen. Mocht het dan nog te langzaam zijn zou je een upgrade kunnen uitvoeren (RAM/SSD) mits je natuurlijk weet waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb ook een early 2011 15" en het voelt gewoon allemaal vrij langzaam aan (Itunes en chrome duurt 1 minuut om te starten, copy en paste blijft ie soms hangen, switchen spaces langzaam). Heb tevens ook een update van SL naar lion gedaan.

Ik heb tevens ook een hoop andere rare problemen: soms verdwijnt mijn achtergrond naar grijs, de mac gaat ook niet meer in sleep mode tenzij ik de adapter eraf haal, vanochtend herkende ie het toetsenbord en muis niet meer en nog tal van eigenaardigheden. Probleem is echter dat ik geen referentie heb (ben nieuw met mac) dus weet niet in hoeverre dit "erbij hoort".

Het eerste wat ik in Windows zou doen is een virusscan (want zo raar zijn de symptonen) maar wat kan ik nu het beste doen om uit te vinden of

a) de hardware in orde is
b) een herinstallatie werkelijk wat brengt

En als ik een herinstallatie uitvoer is er dan een optie (timemachine?) om bepaalde programmas en hun libraries mee te nemen? (iphoto, xcode bijvoorbeeld)..

Sorry voor de vele vragen maar ik heb veel "prestatie-frustraties" met mijn mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ UnitedJunk, heb je al een schone installatie geprobeerd?
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 11:27:
Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb ook een early 2011 15" en het voelt gewoon allemaal vrij langzaam aan (Itunes en chrome duurt 1 minuut om te starten, copy en paste blijft ie soms hangen, switchen spaces langzaam).
Je bedoelt dat als de macbook helemaal is opgestart en je start dan Chrome dat dat letterlijk 1 minuut duurt? dat is wel erg langzaam.

Ik zou inderdaad eens een clean install van 1 OS proberen. Niet een geupgrade versie dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 04-12-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Schone installatie nog niet gedaan. Dan moet ik eerst alles even backuppen etc.
Alle programma's weer installeren pff :p

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 20:52

Tom Yam

(>'.')>

begint de mac heel hard te blazen, is de mac superlangzaam en is de batterij snel leeg? na een update naar OSX Lion was dat bij mij het geval. if so, check dit eens: https://discussions.apple.com/message/16671709#16671709

runnen van "sudo launchctl unload -w /Library/LaunchDaemons/com.citrix.agadminservice.plist" was voor mij de oplossing.

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Ik heb een 15" uit uit early 2011 en ik vind het soms ook niet snel. Dat komt vooral omdat het lijkt als (bij mij dan) mijn harddisk door veel threads/processen tegelijk wordt geplaagd.

Ik heb een schone installatie overwogen, maar dat vind ik te veel werk. Ik heb wel een leuke oplossing gevonden die bizar genoeg helpt, omdat een aantal plugins soms slecht of foutief worden geladen.

Ga naar de Disk Utility (of hoe die ook in het Nederlands heet) en doe de Repair Disk Permissions. Een aantal programma's slopen de permissies op je disk en daardoor krijg je die leesfouten.

Dat gaf voor mij een prettigere ervaring.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik had laatst zelf last van een trage MBP 13" (2011 base). Een vriend van mij merkte op dat ik misschien beter even Lion opnieuw kon installeren.
Na een backup dat gedaan, maar je kan Lion gewoon over de oude Lion heenzetten, al je programma's en instellingen blijven hetzelfde alleen de systeemconfigbestanden worden herschreven en sommige permissies gewijzigd.
Dit resulteerde in een laptop die weer retesnel functioneerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Merethil schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:17:
Ik had laatst zelf last van een trage MBP 13" (2011 base). Een vriend van mij merkte op dat ik misschien beter even Lion opnieuw kon installeren.
Na een backup dat gedaan, maar je kan Lion gewoon over de oude Lion heenzetten, al je programma's en instellingen blijven hetzelfde alleen de systeemconfigbestanden worden herschreven en sommige permissies gewijzigd.
Dit resulteerde in een laptop die weer retesnel functioneerde :)
Huh :$, je hebt dus gewoon opnieuw Lion geinstalleerd terwijl Lion er al op stond? En dat heeft gewerkt?

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
UnitedJunk schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:19:
[...]

Huh :$, je hebt dus gewoon opnieuw Lion geinstalleerd terwijl Lion er al op stond? En dat heeft gewerkt?
Yup, je opent het recovery menu van Lion (Alt inhouden tijdens het booten) en dan kan je een Lion install doen.
Gewoon je eigen schijf (Meestal OS X ofzo genoemd) aanwijzen voor installatie en verder alles hetzelfde laten. Dan installeert hij Lion over je Lion heen, maar laat alles voor de rest heel.

Eén woord van advies: Maak alsnog een backup met Time Machine. Gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Merethil schreef op zondag 04 december 2011 @ 13:25:
[...]

Yup, je opent het recovery menu van Lion (Alt inhouden tijdens het booten) en dan kan je een Lion install doen.
Gewoon je eigen schijf (Meestal OS X ofzo genoemd) aanwijzen voor installatie en verder alles hetzelfde laten. Dan installeert hij Lion over je Lion heen, maar laat alles voor de rest heel.

Eén woord van advies: Maak alsnog een backup met Time Machine. Gewoon voor de zekerheid.
Ah super bedankt. Ga ik dat vanmiddag even uitproberen ;)

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Damn, nog steeds niet je harde schijf getest? Gewoon xbench downloaden en installeren, alleen de HD test doen, en de resultaten hier neer gooien.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Results 44.61
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.7.2 (11C74)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro8,1
Drive Type Hitachi HTS545032B9A302
Disk Test 44.61
Sequential 81.06
Uncached Write 80.71 49.56 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 68.85 38.96 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 96.62 28.28 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 82.77 41.60 MB/sec [256K blocks]
Random 30.77
Uncached Write 11.50 1.22 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 63.74 20.40 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 60.72 0.43 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 91.72 17.02 MB/sec [256K blocks]

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Normale score. Het probleem zit vermoedelijk bij het upgraden van SL naar Lion, wat wel vaker klachten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 19:36
Hier sinds upgrade naar Lion ook last gehad van een trager aanvoelende MBP early 2011 (15"). Met name Finder en Safari, en zo nu en dan dashboard / widget blad ed.
Op den duur een volledig schone installatie van Lion gedaan en voelt al beter aan, maar vind Lion nog steeds minder stabiel en trager aanvoelen dan SL. Nu ook ff de disc permissies aan het repareren. Zal denk niet zo veel helpen bij mij, maar kan geen kwaad om het eens te doen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Hier hetzelfde probleem met een MBP 2010 i5. Een NVRAM reset, PRAM reset en diskpermissie reparatie heeft het opgelost. Welke de boosdoener was heb ik geen idee van.
Pagina: 1