Toon posts:

Bind9 in combinatie met dlz en dlopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met de installatie van Samba4. Ik volg de HOWTO die te vinden is op de website van samba.org helaas loopt het feit met het instellen van mijn DNS (via bind9). Deze zou een configuratie bestand moeten inlezen die werd aangemaakt door samba4, helaas maakt hij hier gebruik van DLZ in combinatie met dlopen. Maar hierdoor krijg ik volgende error:

Unsupported DLZ database driver 'dlopen'.

Mijn vraag naar jullie toe is: hoe installeer ik een bind9 package die dit wel support? Ik heb al van ics.org de nieuwste bind9 afgehaald (9.8.1p1) en deze geinstalleerd (via ./configure --with-dlopen, hierna make en hierna make install), en named -v geeft mij wel de versie 9.8.1p1 terug maar toch werk het nog steeds niet.

De linux distro die ik gebruik is Ubuntu 11.10. Voor de rest werkt alles van Samba uit (alsook het verbinden met smbclient).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Goed, voor de goede orde.

Installeer Ubuntu 10.04.3.

Als je klaar bent:
add-apt-repository ppa:hauke/bind9 && apt-get update
Installeer BIND9, zoals je gewend bent.
apt-get install bind9
Let ook op dat je de root mount met user_xattr, anders moet je posix:eadb gebruiken (!).

Begin met de howto zoals je gewend bent. Op het stuk van BIND9 zou het geen problemen op moeten leveren. (Je gebruikt nu versie 9.9, ipv. de probleemversies >9.7) Misschien worden de dynamische updates denied, maar dat ligt aan de ontwikkeling. Eventueel gebruik je even een statische mapping van de DNS. Deze kun je maken door, bijvoorbeeld, met de RSAT DNS module te verbinden met de Samba-server.

Als er nog vragen zijn, hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast hartelijk bedankt :). Helaas kan ik het momenteel niet meteen testen, maar dat doe ik zo snel mogelijk. Indien het lukt dan post ik het hier ook wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk tijd gehad om deze week verder te testen. Jammer genoeg loopt het probleem mis bij:
[quote]add-apt-repository ppa:hauke/bind9[/quote]

Namelijk:

[quote]Error reading https://launchpad.net/api/1.0/~hauka/+archive/bind9 HTTP Error 404: NOT FOUND[/quote]

Het opzoeken via google op bind9 en hauka levert ook niets bruikbaars op. Dus ik hoop dat jullie nog een ideetje hebben om dit probleem op te lossen?

Edit: Helaas een domme fout gemaakt, het was hauke en niet hauka. Excuses hiervoor ;-). Ik update wel eenmaal alles werkende is! Nogmaals bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Is de geïntegreerde ldap server al een alternatief voor openldap samen met Zarafa ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Samba4 is niet bedoeld als LDAP server, maar als Active Directory server. Maar Active Directory maakt intern ook gebruik van LDAP.

In Zafara is een voorbeeld opgenomen van het koppelen aan een AD. Je kunt hier voor de AD server gewoon het IP invullen waar S4 achter draait.
/usr/share/zarafa/ads.cfg
Daarin zie je waar je moet beginnen. Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, kleine update. Tot nu krijg ik niet meer dezelfde opmerking maar er blijft een probleem met dlz_dlopen in de versie van hauke.

Het gaat omtrent de volgende error (/var/log/syslog) bij het starten van bind9:
dlz_dlopen: incorrect version 1 should be 2 in '/usr/local/samba/modules/bind9/dlz_bind9.so'
Google geeft hierom weer weinig antwoord, zelfs de personen op het irc channel van samba weten/geven niet meteen een antwoord. Mijn hoop ligt nu bij jou Joseph (of andere gebruikers van tweakers).

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Joseph schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:52:
Samba4 is niet bedoeld als LDAP server, maar als Active Directory server. Maar Active Directory maakt intern ook gebruik van LDAP.

In Zafara is een voorbeeld opgenomen van het koppelen aan een AD. Je kunt hier voor de AD server gewoon het IP invullen waar S4 achter draait.

[...]

Daarin zie je waar je moet beginnen. Success!
Ik vroeg me eerder af of het werkte of niet, misschien was ik niet erg duidelijk in in post maar er zit waarschijnlijk niets anders op dan het te proberen. Maar ik denk dat ik ga wachten tot zarafa het ook echt zelf ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 15:32:
Oke, kleine update. Tot nu krijg ik niet meer dezelfde opmerking maar er blijft een probleem met dlz_dlopen in de versie van hauke.

quote:
dlz_dlopen: incorrect version 1 should be 2 in '/usr/local/samba/modules/bind9/dlz_bind9.so'

Google geeft hierom weer weinig antwoord, zelfs de personen op het irc channel van samba weten/geven niet meteen een antwoord. Mijn hoop ligt nu bij jou Joseph (of andere gebruikers van tweakers).

Alvast bedank!
Zonder mij er in te verdiepen kan ik lezen dat je de verkeerde versie gebruikt van dlz_bind9.so deze dien je dus te updaten of je hebt een bug te pakken maar beide keren komt het erop uit dat je een andere versie moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo een vermoeden had ik ook.

a) de verkeerde versie van dlz_bind9.so
b) een te nieuwe versie van bind9.9.0

Puntje a lijkt me nogal onwaarschijnlijk aangezien ik samba4 haal vanaf hun git repo. Dus dat is sowieso de nieuwste versie. Maar een oudere versie van bind9.9.9 is ook nogal moeilijk aangezien ik ook niet de officiele repo's gebruik maar een repo van iemand die wel een bind versie ontwikkelt die dlopen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
De repo zou je kunnen verwijderen en vanaf source compileren.

[ Voor 108% gewijzigd door lamko op 11-12-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 15:32:

[...]

Alvast bedank!
Vóór het compileren van Samba4:

code:
1
{samba-master}/source4/dns_server/dlz_minimal.h

Lijn 29

code:
1
#define DLZ_DLOPEN_VERSION 1

Naar:

code:
1