• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-02 16:27
Hallo Tweakers,

ik ben motion designer en zoals ik een tijdje terug in het intel topic had vermeld ben ik in de markt voor een nieuw systeem. In eerste instantie wou ik kijken naar een x79 systeem, maar het duurt nog te lang voordat deze systemen fatsoenlijk beschikbaar zijn.

Daarom ga ik een stapje terug en wil een i2700K systeem kopen.
Aangezien de software waarmee ik werk veel heeft aan een grote voorraad geheugen wil ik proberen 32gb in mijn systeem te bouwen.

Ik heb even gekeken naar de mogelijkheden. Corsair en G.Skill hebben 4x8GB Quad Channel setjes, maar deze zijnvanwege het Quad Channel verhaal hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor het Dual Channel Sandy Bridge systeem.

(http://tweakers.net/price...zqdRK7PPpJUUBufkr1xRVijE8)

Dan zijn er nog setjes van 2x8gb Dual Channel beschikbaar:
http://tweakers.net/price...2uqyT2efSTooDa_BT5xRIxxic

wel Dual Channel, dus in principe geschikt voor Sandy Bridge.
Maar ik vind het een beetje obscuur, aangezien er nauwelijks leveranciers, informatie en ervaringen zijn.
Daarbij zijn de latency's vrij hoog (?)

Ik kan me redelijk goed redden met het zelf samenstellen van een systeem, maar geheugen vind ik moeilijk:
Kan iemand mij adviseren, eventueel met ervaringen?

Hartelijk bedankt.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

4x8GB kan je ook gewoon in Dual Channel draaien. Die kitjes zijn alleen zo gemaakt dat je in 1x het hoogste van het hoogste kan.

Gewoon kopen dus ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
waarvoor heb je wel ooit 32 gig's right accessible's voor nodig?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 13:38
De memorycontroller zorgt voor de dual-tripe-quad-penta-hexa-octo-etc-etc channel mogelijkheden. In principe kun je ook een reepje alleen gebruiken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Kwartjuh
After effects renderen:
Met de 8 buckets die beschikbaar zijn met een 2700k laat ik er 6 renderen (2 overhouden voor achtergrond processen). Hoe meer ram elke bucket heeft, hoe sneller en efficiënter je kunt renderen en ook kunt previewen. Dit is dus geen huis-tuin-en-keuken gebruik, maar zakelijke renderkracht.

edit: duidelijk verhaal, quad channel geheugen setjes zijn dus in principe bruikbaar.
Hoe zit het met latency? Is een latency van 10 in dit setje niet heel hoog? :
(hoe lager hoe beter toch?)
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1600C10

[ Voor 35% gewijzigd door Kwartjuh op 01-12-2011 13:46 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik denk dat het je weinig gaat schelen.. En houd er rekening mee dat je bij 32GB RAM de geheugencontroller best wel hard belast. Om hier dan ook nog eens strakke timings en hoge snelheden bij tegen aan te gooien vraag je om problemen :P .

• Kwartjuh
Denk je dat ik in de problemen kom als ik het systeem stock laat draaien? Zoja, wat zouden deze problemen zijn? Het mobo wat ik in gedachten heb kan volgens de fabrikant tot 32gb aansturen:

pricewatch: Asus P8Z68-V PRO

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan nog zou ik niet voor low-latency high-speed memory gaan bij zulke hoge getallen.. IIG niet op een consumentenbordje.

• Kwartjuh
Nee, ok. duidelijk. Goed, ik ga wachten totdat de setjes beschikbaar zijn en dan het systeem bestellen. bedankt voor de hulp :)

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Dat je een 64bit OS moet gebruiken lijkt me voor de meeste mensen wel duidelijk, maar denk eraan dat je Windows7 Pro of beter neemt. Windows 7 Home Premium kan "maar" 16GB aansturen.

• Kwartjuh
Ja, dat weet ik, bedankt voor de tip :)

Pagina: 1