[EXCEL2010] Cellen tellen op basis van meerder waarden.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
hallo allemaal.

Ik heb ruzie met Excel. Om een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar om een bepaalde telling werkend te krijgen. Waarschijnlijk ligt het meer aan mij dan aan Excel overigens. 8)7

Om het een en ander duidelijk te maken heb ik onderstaande tabel gemaakt. In het echt heb ik nog veel meer kolommen en rijen maar deze twee doen er allen maar toe qua tellen.

MaandWaarde
JanuariJan
JanuariPiet
JanuariJan
FebruariJan
FebruariPiet
FebruariJan

Met de COUNTIF functie kan ik nu dus tellen hoeveel waardes in januari voorkomen, en hoeveel waardes in februari voorkomen. Wat ik nu eigenlijk wil is kunnen tellen hoevaak Jan voorkomt in Januari.
Excel moet dus eerst de scope bepalen aan de hand van de maand, en daarna in de 2e kolom kijken hoe vaak die maand Jan voorkomt.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand me kan helpen. Op het Internet staan wel eventuele mogelijkheden, maar ik snap er geen snars van. Ook zie ik vrijwel nooit tellingen waarbij gecontroleerd moet worden op tekst, meestal alleen op een getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je bent er bijna: [google=countif multiple criteria] ;)

[q=http://www.mrexcel.com/articles/sumif-with-two-conditions.php]
For any reader who is not familiar with how to enter array formulas, I highly recommend reviewing Use CSE formulas to supercharge Excel.
[....]Here is the formula for cell B4406:

=SUM(IF($C$2:$C$4403=$A4406,IF($B$2:$B$4403=B$4405,1,0),0))

Type the formula. When you finish the formula, hold down Ctrl, Shift and then enter. You can now copy the formula to C4406:D4406 and then copy those three cells down to each row in your result table.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Bedankt voor je snelle reactie!

Die pagina die je postte was duidelijker dan ik eerder gezien had.
Maar op een of andere manier wordt de regel zoals daar weergegeven niet door Excel geaccepteerd.

Kan het komen omdat de twee kolommen waar ik de waarde uit haal niet naast elkaar liggen zoals in het voorbeeld?
In mijn geval wil ik de cellen tellen als bijvoorbeeld in kolom A 'januari' staat en in kolom G 'Intern'.
Onderstaand de formule die ik verzonnen heb, maar die lijkt de AND niet te accepteren)

=COUNTIF(A2:H164,AND(A2:A164=Januari,G2:G164=Intern))

Enig idee?

(ook een formule als =SUM(IF($A2:$A164=F170,IF(G2:G164=H169),1,0),0)) wordt niet geaccepteerd en lijkt fout te gaan bij de tweede IF. Heb overigens ook geen idee wat die ",1,0),0)" aan het einde doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart© op 01-12-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Geen sum(count( en Ctrl-shift-enter gebruikt, waardoor die formule niet gaat lukken.

Excel heeft sinds 2007 hier COUNTIFS voor, dus ik zou zeggen: gebruik dat. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oh ja :+
Of in het NL: aantallen.als()

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Heb gelukkig de Engelse versie..

COUNTIFS was het.. Nu werkt het als een tierelier.. Enorm bedankt.

Werkende formule:
=COUNTIFS($A$2:$A$164;"=Januari";$G$2:$G$164;"=Intern")

Kleine opmerking. Op diverse fora en andere pagina's wordt in voorbeelden niet de ';' gebruikt maar een ','.
Laat dat laatste nou net niet werken.

Thanks again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De ',' werkt bij mij anders prima, maar jij werkt blijkbaar met een Engelse versie van Excel en Nederlandse landinstellingen ;) Die "="'en zijn trouwens niet perse nodig.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1