Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:48
Mijn vriendin is over een paar maanden jarig en zou graag een netbook willen hebben voor haar verjaardag. Dit omdat mijn laptop stuk is, en ze graag in de huiskamer email wil lezen en versturen, documentje tikken en wat internetten en simpele spelletjes wil spelen. Nu kun je voor een paar honderd euro al een eenvoudige netbook kopen, dus probleem opgelost zou je denken. Maar nu vroeg ik me af (en ja, ook uit eigenbelang ;) ) of ik haar misschien niet beter een iPad kan 'verkopen'. Nu heb ik zelf totaal geen ervaring met gebruik van tablets en dus ook niet met de iPad (behalve de mini iPad, de iPod Touch). Ik heb het al voorgesteld, maar haar voornaamste bezwaar is dat ze liever wil kunnen typen met een toetsenbord (dat zou ik me ook kunnen voorstellen). Aan de andere kant zit ze ook vaak op onze iPod Touch spelletjes te doen, dus dan zou de iPad misschien een betere uitkomst zijn. Dus, wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot het schrijven van email en tekstverwerking op een iPad en zijn er eventueel voordelen van de iPad t.o.v. een netbook die wellicht haar keuze zou kunnen veranderen?

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:52
Tja je kan een toetsenbord aanlsuiten op de iPad, hier zijn zelfs cases voor ontworpen die niet extreem duur zijn. Met iOS5 is het toetsenbord wel een stuk verbeterd, deze kan je los van elkaar trekken zodat je met twee duimen kan typen. Dan nog gaat er niets op tegen een fysiek toetsenbord, blijft momenteel toch niet te evenaren.

iPad gaat lang mee, staat altijd aan, makkelijk, soepel en snel in gebruik. Goede en leuke games in overvloed, lekker met 1 hand op de bank surfen. Noemt het maar op... maar als het argument hierboven zwaarder telt zou ik een netbook kiezen.

[ Voor 26% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-12-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Naar mijn mening -en het is ook niet meer dan een mening- is de typ-ervaring op zowel de iPad als een netbook vrij klote. Goed genoeg om een URL of een WhatsApp berichtje te typen, vrij beroerd voor al het andere. Voor het typen van documenten of uitgebreid chatten vind ik beide apparaten ongeschikt, maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor de iPad gaan.

iOS is ontworpen voor een 10" scherm en de iPad is ontworpen met 'gebruik op de bank' in het achterhoofd. Een netbook daarentegen is een gekrompen laptop met een 'volwassen' OS erop (dat dus op een mini scherm met lage resolutie moet draaien) waar je 'volwassen' apps op wil draaien, maar wat je moet bedienen met een gekrompen toetsenbord en een miniatuur-touchpad. Dat je er dan in theorie Photoshop of Première op kan draaien is grappig, maar in de praktijk volstrekt onrealistisch. iMovie voor de iPad werkt daarentegen prima, zij het uiteraard beperkter dan Première.

De balans kan echter volledig naar de andere kant omslaan als je vriendin kleine handen heeft en geen problemen heeft met het keyboard, scherm en touchpad van een netbook. In dat geval komt het min of meer neer op: wat wil zij op het ding doen, waar kan dat het best op, en wat typt het fijnst.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Barrycade

Through the...

Toetsenbord op een pad/tablet ( ik heb een Asus Transformer) is inderdaad ruk en meer iets om een URL-etje te typen.
Ik heb dus nu een dock voor de Transformer gekocht en dat typt weer stukken beter dan op het scherm. Maar is ook weer iets slechter dan een echt toetsenbord. Die ik nu wel weer via USB kan aansluiten. Maar dan is het concept van op schoot iets typen wel weer weg.

Qua prijs is een ipad/A merk tablet wel te duur voor wat je er voor krijgt.
Zeker vergeleken met een redelijk netbookje.
Voor die 450 euro van een Ipad/tablet ben je er namelijk nog niet. Hoesje, toetsenbord en dan heb je nog maar 16GB storage.

Terwijl je voor rond de 400 euro een 12,1" netbook hebt met een volledige HDD. Achteraf gezien had ik gezien mijn gebruik beter voor zo'n netbook kunnen gaan. Was ik goedkoper uit geweest 8)7

maar nu doe ik wel mee aan de hype :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Whieee schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:59:
De balans kan echter volledig naar de andere kant omslaan als je vriendin kleine handen heeft en geen problemen heeft met het keyboard, scherm en touchpad van een netbook. In dat geval komt het min of meer neer op: wat wil zij op het ding doen, waar kan dat het best op, en wat typt het fijnst.
Ik denk dat dat de belangrijkste conclusie is. Discussies over wel of niet fijn kunnen typen op de iPad zijn niet zo zinvol namelijk, omdat het persoonlijk is. Ik heb geen problemen met het typen op de iPad, zelfs niet als ik lange stukken tekst moet typen. Mijn masterthesis had ik er niet op willen schrijven, maar teksten tot een paar A4'tjes gaan mij prima af.

Als ik naar het lijstje met gewenste functionaliteiten kijk, denk ik dat een iPad dat prima kan ondervangen. Een netbook kan het ook, maar heeft mijns inziens het grote nadeel dat het een verkleinde versie is van de grote broer genaamd laptop: ik probeerde het ding als kleine laptop te gebruiken, maar dat lukte niet goed omdat het dat niet was. Dat probleem heb ik niet met mijn iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Whieee schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:59:
Naar mijn mening -en het is ook niet meer dan een mening- is de typ-ervaring op zowel de iPad als een netbook vrij klote. Goed genoeg om een URL of een WhatsApp berichtje te typen, vrij beroerd voor al het andere.
Ik deel deze mening deels: bij de meeste netbooks heb je gelijk. Maar ook sommige grote laptops (HP Pavilion) vind ik heel naar typen en een nog vervelender touchpad hebben.
Mijn 10" MSI Wind U100 (die helaas niet meer in de pricewatch staat) vind ik heel fijn typen. De (roze) Sony netbook van m'n vriendin typt voor geen meter... Hiervoor kan ik dus zeker aanraden om wat verschillende toetsenborden te proberen in een winkel.
Alles kleiner dan 10" kan ik ook niet op typen.
Op m'n tablet vind ik het toetsenbord zelfs al naar om een URL in te typen...
Harm schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:31:
[...]
Ik heb geen problemen met het typen op de iPad, zelfs niet als ik lange stukken tekst moet typen. Mijn masterthesis had ik er niet op willen schrijven, maar teksten tot een paar A4'tjes gaan mij prima af.
Ik denk (gokje) dat jij normaal niet blind typt... Als ik van 8-12 tekens per seconde terug moet naar typen met 2 vingers doe ik er 10 keer zo lang over. Als je toch al zo typt, zal het inderdaad weinig uitmaken.

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 02-12-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

RemcoDelft schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:35:
[...]

Ik deel deze mening deels: bij de meeste netbooks heb je gelijk. Maar ook sommige grote laptops (HP Pavilion) vind ik heel naar typen en een nog vervelender touchpad hebben.
Mijn 10" MSI Wind U100 (die helaas niet meer in de pricewatch staat) vind ik heel fijn typen. De (roze) Sony netbook van m'n vriendin typt voor geen meter... Hiervoor kan ik dus zeker aanraden om wat verschillende toetsenborden te proberen in een winkel.
Alles kleiner dan 10" kan ik ook niet op typen.
Op m'n tablet vind ik het toetsenbord zelfs al naar om een URL in te typen...
Op zich typt een iPad nog best redelijk weg, voor een touchscreen. Je mist echter tactile feedback, wat voor blind typen wel zo prettig is. De meeste netbooks hebben een bagger keyboard, met hier en daar een positieve uitzondering (MSI Wind U100, HP Mini 2140, Thinkpad X100e). Als je er dan nog een scherm met een enigszins bruikbare resolutie bij krijgt kom je al een eind.

De vraag is ook waar de nadruk ligt: spelletjes spelen? Of documenten typen/chatten? Voor entertainment verkies ik zonder meer de iPad boven welke netbook dan ook. Als er getypt moet worden wil ik het liefst gewoon een echte laptop, maar als ik moet kiezen dan is een netbook met een goed toetsenbord en scherm handiger dan een iPad.

Het beste advies voor de TS is misschien: laat je vriendin kiezen ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:44
Wat ook belangrijk is om te weten, wordt de iPad/netbook haar enige computing platform? Zoja dan kan ik geen ipad aanbevelen, er zijn gewoon teveel dingen die niet kunnen.

Mocht er aan de andere kan wel nog een andere computer beschikbaar zijn, dan wint een iPad hands down. De ervaring is optimaal en gemaakt voor op de bank. De netbook is wat hierboven al is gezegd een kleine versie van een volwassen machine, maar die ook een vergelijkbare gekrompen prestatie bied

Ook is qua opslag de iPad niet relaxt. Je hebt niet de vrijheid met opslag die je hebt op een netbook, en opslag capaciteit is gelimiteerd. Makkelijk uitbreiden door een extra schijfje erbij te kopen is ook niet mogelijk.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Wij hebben thuis een netbook en een iPad, dus ik kan wat vergelijken. Ik merk dat het afhankelijk is van het doel welk van de twee het prettigst is.

Feit is dat sinds we de iPad hebben, de netbook de bank niet meer op komt. Belangrijkste reden: de opstarttijd. Vragen als "Is er nog mail", "Wat draait er in de bios" en "Wie is ook weer die acteur?" zijn met de iPad in no time beantwoord, want die is direct gebruiksklaar. De netbook moet eerst twee minuten opstarten en staat vervolgens nog een kwartier te reutelen met allerlei updates en checks en wie weet wat nog meer, voordat je er een beetje soepel mee kunt werken.
Op vakantie daarentegen is voor ons de netbook weer interessanter. Reisverslagje tikken is niet prettig op een mini-toetsenbord, maar wint het toch ruim van een touchscreen. Bovendien is het een handige imagetank voor de vakantiefoto's. Zelfs Lightroom draait er heel aardig op (niet om te bewerken, maar je bent wel al een heel eind met uitzoeken gevorderd als je vliegtuig weer is geland).
Gamen tenslotte wint bij ons de iPad weer. Maar dat is ook een kwestie van smaak en erg afhankelijk van het soort spelletjes dat je leuk vindt.

Succes met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 16:26

E-Rick

I love it :7

Vergeet niet dat een ipad prima kan omgaan met een fysiek toetsenbord. Zowel via bluetooth als via usb (met de camera connection kit a 30 euro).

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:44
Camera connection kits zijn er tegenwoordig al voor 5 euro, en werken prima. Heb zelf ervaring met de eerste, en werkt ook met usb toetsenbord.

alleen usb
http://www.dealextreme.co...ection-kit-for-ipad-93665

met geheugenkaartjes
http://www.dealextreme.co...r-ipad-ipod-iphone-102708

[ Voor 13% gewijzigd door MenN op 05-12-2011 15:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:48
Bedankt voor jullie reacties. We neigen toch meer naar een netbook omdat ze er toch wat makkelijker op zou willen typen. We gaan van de week even langs bij MM o.i.d. en dan kan ze even spelen met een netbook en iPad. Ik vermoed toch dat ze voor een netbook gaat (dus helaas voor mij geen extra gadget erbij ;) )

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:52
stp_4 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:26:
Bedankt voor jullie reacties. We neigen toch meer naar een netbook omdat ze er toch wat makkelijker op zou willen typen. We gaan van de week even langs bij MM o.i.d. en dan kan ze even spelen met een netbook en iPad. Ik vermoed toch dat ze voor een netbook gaat (dus helaas voor mij geen extra gadget erbij ;) )
Wat iedereen hier wel zegt over het toetsenbord kan wel kloppen. Vaak hebben netbooks inderdaad een onprettig toetsenbord. Ik zou dan eerder het geld steken in een tweedehands volwaardige notebook van 12 of 11". Vooral de zakelijke kleine notebooks hebben een zeer fijn toetsenbord en touchpad (heb zelf een HP).
Pagina: 1