Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een (ogenschijnlijk) eenvoudige vraag, maar het antwoord lijkt iets minder eenvoudig. :P

Ik overweeg om vanaf januari voor het Zwitserse kantoor van mijn werkgever te gaan werken, voor een langere periode (minimaal een jaar). Ik zal (in ieder geval volgens de Belastingdienst) in Nederland woonachtig blijven, omdat mijn vriendin hier blijft en ik wekelijks op en neer ga reizen - maar waarbij ik wel meer dan 183 dagen per jaar in Zwitserland zal zijn.

Mijn salaris gaat door het Zwitserse kantoor worden betaald. Er is een belastingverdrag tussen de Nederlandse en de Zwitserse overheid, wat voorkomt dat er dubbel belasting wordt geheven.

Mijn vraag is de volgende: heeft dat verdrag betrekking op het buitenlandse inkomen of op de betaalde belasting? Dat wil zeggen: gaat de Nederlandse fiscus mij naderhand een aanslag opleggen ter grootte van het verschil tussen de Nederlandse loonbelasting (gebaseerd op het Zwitserse inkomen) en de afgedragen Zwitserse loonbelasting of niet? Ik zal verder geen Nederlands inkomen meer hebben.

Op de site van de Belastingdienst kan ik alleen maar lezen dat er voor Zwitserland "andere regels gelden" :P
Iemand die meer weet van dit specifieke geval?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Knakker op 30-11-2011 21:04 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 11:20

HaterFrame

Well... Poo came out!

Bel met de belastingtelefoon, vraag of ze een terug bel verzoek voor je willen maken. Kantoor belt je dan terug om je het uit te leggen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

http://belastingdienst.nl...itenland-02.html#P27_3041

En andere tabs op de site.
Hou rekening met je volksverzekeringen! En hou er rekening mee dat je goed de klos kan zijn als je er wél meer dan 183 dagen bent terwijl je dat niet zo opgeeft. Belastingfraude is gewoon niet slim...

[edit]Die pagina is ook die je beschrijft volgens mij (leve de bronvermelding in een TS :P). Daar staat ook: belastingtelefoon :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 30-11-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoef je je niet in te schrijven in Zwitserland om daar een werkvergunning te krijgen? Dit zou je ook even moeten uitzoeken voordat je met de belastingdienst belt, aangezien dat wellicht gevolgen kan hebben voor je belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je zit 5 van de 7 dagen in CH. Ik betwijfel of je niet gewoon Zwitsers belastingbplichtige wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Die website van de Belastingdienst had ik inderdaad al redelijk uitgepluisd.

Ik zal me inderdaad in moeten schrijven in Zwitserland, maar ik ga me niet uitschrijven in Nederland (dat kan ik niet om een aantal redenen, die verder niet relevant zijn). De Belastingdienst zal mij derhalve aanmerken als binnenlands belastingplichtig.

De website van de Belastingdienst zegt dat de Vrijstellingsmethode meestal geldt voor inkomen. Dat zou betekenen dat ik bij een inkomen van 0 euro in Nederland en X euro inkomen uit Zwitserland, dus 100% aftrek krijg hier. Maar omdat "voor Zwitserland andere regels gelden" :P dacht ik: laat ik eens hier vragen.

Duss.... hebben mensen eerder in Zwitserland gewerkt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54
Bovenstaande aanpak leidt met vrij grote kans op fraude met volksverzekeringen met name opbouw van AOW rechten waar je potentieel geen rechten op hebt en af zou moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Ik ben zeker niet van plan om bewust fraude te plegen. Ik heb begrepen dat ik óf premies moet afdragen óf bij de SVB formeel moet aangeven dat ik geen rechten opbouw ofzo, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Je kunt hgb2 eens vragen. Hij werkt in Zwitserland en gaat ook ieder weekend terug naar NL. Zijn situatie is niet helemaal identiek, maar wellicht kan hij je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet naar het belastingverdrag kijken hoe wat geregeld is en hoe dat op jou specifieke situatie betrekking heeft. Je moet er daarbij ook niet direct vanuitgaan dat de gemiddelde belastingdienstmedewerker of belastingadviseur voldoende kennis heeft om je vragen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 433844

hgb2 reporting in ;)

Ik heb een werkvisum waarbij ik max. 120 dagen in Zwitserland mag werken. Reisdagen gelden als een halve dag. Ik ben zelf ma t/m do in Zwitserland, dus officieel 3 dagen per week. In totaal komt dit neer op 40 werkweken per jaar, dit is voor mij voldoende.

Ik zit dus ver onder de 183 dagen en voor mij is belasting geen issue..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-04 15:58
Knakker schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:02:
Mijn vraag is de volgende: heeft dat verdrag betrekking op het buitenlandse inkomen of op de betaalde belasting? Dat wil zeggen: gaat de Nederlandse fiscus mij naderhand een aanslag opleggen ter grootte van het verschil tussen de Nederlandse loonbelasting (gebaseerd op het Zwitserse inkomen) en de afgedragen Zwitserse loonbelasting of niet? Ik zal verder geen Nederlands inkomen meer hebben.
In Nederland moet je inkomstenbelasting betalen als je in Nederland werkt, en/of in Nederland woont. Verder geldt dat als je in Nederland woont, dat je dan inkomstenbelasting moet betalen over alle inkomsten over de hele wereld. Voor jou gaat het als volgt werken:
Je geeft je inkomen op aan de belastingdienst van Zwitserland op, omdat je daar hebt gewerkt en dus inkomstenbelasting moet afstaan. De Zwitserse belastingdienst zal een bepaald bedrag eisen.
Je geeft je inkomen ook op aan de Nederlandse belastingdienst op - je moet inkomstenbelasting betalen omdat je in Nederland woont. Ook in Nederland moet je belasting over je inkomen betalen. Maar... het bedrag dat je aan de Zwitserse belastingdienst hebt betaald mag je in mindering brengen op het bedrag dat jij moet betalen.
Anders gesteld, je betaalt nooit meer dan het hoogste belastingtarief. Mocht de belasting fors goedkoper zijn in Zwitserland dan kan je overwegen om je officieel in Zwitserland te vestigen.

NB: Ik ben niet bekend met de belastingverdragen tussen Nederland en Zwitserland, maar de meeste verdragen over inkomstenbelasting zien er zo uit.

Verder, bedenk dat je door deze constructie feitelijk geen aangifte in Nederland kan doen voordat je de beschikking van de Zwitserse belasting hebt ontvangen - pas daarin staat wat je moet betalen. Dat kan een probleem zijn omdat de Nederlandse belastingdienst niet meer dan een jaar uitstel wil verlenen.

Tenslotte, al eerder genoemd maar denk aan de sociale verzekeringen. Die zal je nu in Zwitserland moeten betalen en niet in Nederland. Dat heeft een aantal onverwachte effecten, misschien komt eventuele kinderbijslag nu uit Zwitserland ipv Nederland (want die wordt bekostigd uit de sociale verzekeringen), WW-aanspraken vervallen maar misschien komt er iets uit Zwitserland, in Zwitserland krijg je misschien een zorgverzekering uit die sociale verzekeringen enz.
Kijk eens op de site van de Sociale Verzekeringsbank www.svb.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Free rider schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:50:

Je geeft je inkomen ook op aan de Nederlandse belastingdienst op - je moet inkomstenbelasting betalen omdat je in Nederland woont. Ook in Nederland moet je belasting over je inkomen betalen. Maar... het bedrag dat je aan de Zwitserse belastingdienst hebt betaald mag je in mindering brengen op het bedrag dat jij moet betalen.
Anders gesteld, je betaalt nooit meer dan het hoogste belastingtarief. Mocht de belasting fors goedkoper zijn in Zwitserland dan kan je overwegen om je officieel in Zwitserland te vestigen.
Geldt dit omdat Zwitserland niet bij de EU hoort?
In Luxemburg is dat namelijk niet het geval en daar is de belasting ook een stuk lager. Het is daar geen probleem als je in Nederland, Belgie, Frankrijk of Duitsland woont. Je betaalt minder belastingen en je hoeft niks extra's bij te betalen als je niet in Luxemburg woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Je geeft je inkomen op aan de belastingdienst van Zwitserland op, omdat je daar hebt gewerkt en dus inkomstenbelasting moet afstaan. De Zwitserse belastingdienst zal een bepaald bedrag eisen.
Je geeft je inkomen ook op aan de Nederlandse belastingdienst op - je moet inkomstenbelasting betalen omdat je in Nederland woont. Ook in Nederland moet je belasting over je inkomen betalen. Maar... het bedrag dat je aan de Zwitserse belastingdienst hebt betaald mag je in mindering brengen op het bedrag dat jij moet betalen. Anders gesteld, je betaalt nooit meer dan het hoogste belastingtarief. Mocht de belasting fors goedkoper zijn in Zwitserland dan kan je overwegen om je officieel in Zwitserland te vestigen.
Deze link van de Belastingdienst stelt juist dat de vrijstellingsmethode meestal van toepassing is, waarbij de inkomenstenbelasting naar rato van het Nederlands inkomen ten opzichte van het wereldinkomen wordt geheven. Als ik dus geen Nederlands inkomen heb, wordt er ook niets geheven.

Dat is ook meer in lijn met het onderstaande:
In Luxemburg is dat namelijk niet het geval en daar is de belasting ook een stuk lager. Het is daar geen probleem als je in Nederland, Belgie, Frankrijk of Duitsland woont. Je betaalt minder belastingen en je hoeft niks extra's bij te betalen als je niet in Luxemburg woont.
Enfin, lastig allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-04 15:58
stin schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:47:
[...]
Dat heeft niets met de EU te maken, de EU heft geen inkomstenbelasting. Het heeft te maken met de belastingwetgeving in het betreffende land, en de verdragen tussen de betreffende landen.

Ik ben niet bekend met de Luxemburgse wetgeving, maar als ik jouw verhaal lees is het in Luxemburg op dezelfde wijze geregeld als ik eerder beschreef.
Nogmaals: Woon je in Nederland maar werk je in meerdere landen, dan geef je aan Nederland alle inkomsten in alle landen op. Verder betaal je in het werkland (bv Luxemburg of Zwitserland) inkomstenbelasting over dat deel wat je in dat land heb verdiend.
Knakker schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:50:
[...]
Deze link van de Belastingdienst stelt juist dat de vrijstellingsmethode meestal van toepassing is, waarbij de inkomenstenbelasting naar rato van het Nederlands inkomen ten opzichte van het wereldinkomen wordt geheven. Als ik dus geen Nederlands inkomen heb, wordt er ook niets geheven.
Kennelijk hanteert de belastingdienst tegenwoordig meerdere methodes. Mijn methode is meer in lijn met de zgn Verrekeningsmethode (zie site) die vijf jaar geleden algemeen geldig was.

NB: Ik begrijp dat je nog in de uitzoekfase zit. Bereken de belasting voor beide belastingstelsels (Nederland en Zwitserland) en neem voor de zekerheid aan dat je de hoogste bepaling kwijt bent. Het is ondoenlijk om de exacte belasting te bepalen, vanwege valuta-risico's maar ook omdat belastingwetgeving en belastingverdragen kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 842163

Hier is een vraag. Als je in nederland woont en werk in duitsland of luxemburg, dan waar best om je zorgverzekering te regelen, bij je woonplaats of werkplaats als je alleen maar 2 d/w in je woonplaats woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 21:59
Wanneer je in Zwitserland gaat werken zal Zwitserse belasting worden ingehouden op het loon. Op grond van het belastingverdrag met Zwitserland is Zwitserland namelijk ook gerechtigd om de inkomensbestanddelen te belasten omdat je langer dan 183 dagen in Zwitserland zult zijn. Nederland zal als 'woonland' voorkoming van dubbele belasting verlenen door middel van de vrijstellingmethode (zoals op de site van de belastingdienst staat).

Over het algemeen wordt de vrijstellingsmethode toegepast op actieve inkomsten (zoals loon) en de verrekeningsmethode op passieve inkomsten (zoals dividend).

Voor de sociale verzekeringen wordt vaak aangesloten bij het werklandbeginsel. Dit betekent dat je in Zwitserland daarvoor verzekerd dient te zijn (en premie te betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575749

Je moet in Nederland je wereldinkomen opgeven en kunt een aftrek ter voorkoming van dubbele belasting in je aangifte inkomstenbelasting claimen voor je Zwitserse inkomen. Dit is waarschijnlijk ook het geval als je minder dan 183 dagen in Zwitserland verblijft, omdat je een Zwitserse werkgever hebt (wordt materieel uitgelegd). Vraag bij je werkgever waar je tijdens de uitzending sociaal verzekerd bent en vraag zo nodig een A1-verklaring aan. Als hoofdregel is dat Zwitserland, maar bij bijv. detachering blijf je in NL sociaal verzekerd en moet je hier premie volksverzekeringen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit topic is 5 jaar oud, en de vervolgvraag heeft een beperkte relatie met het topic zelf. Daarom doe ik dit topic dicht. Eventueel kun je een nieuw topic openen als het echt belangrijk is, mits je eerst zelf zaken probeert uit te zoeken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.