Mugen 2 rev B zuigen of blazen?

Pagina: 1
Acties:

• kverhoef
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb eigenlijk een hele korte vraag. Ik heb een Mugen 2 rev B op een i7. Dat past allemaal prima. Wat niet past is het geheugen. De Corair Vengeance zijn veel hoger dan ik op het plaatje had ingeschat (ik weet het beetje dom want op de Corsair site zijn de maten gewoon te vinden). Alles is ingebouwd in een Corsair 600T. Zercom had geen probleem met ruilen maar deed ook de sugestie om de fan te laten zuigen in plaats van ze laten blazen en dus de fan aan de andere kant te plaatsen. Zercom zei ook dat sommige bouwers de koelvinnen van het geheugen verwijderen om het passend te maken maar raadde dit eigenlijk af (en terecht lijkt me).

Effectief zit de fan bijna even hoog (iets lager) dan de fan die zorgt voor de afvoer aan de achterkant van de computer. Ik zie eigenlijk geen bezwaar om de fan te laten zuigen in plaats van blazen maar aangezien dit mijn eerste bouw is is de kans groot dat ik iets over het hoofd zie. Ik ben niet van plan om de processor tot het uiterste te puschen wat overklokken betreft.

Blazen of zuigen, maakt het verschil?

Edit: Ik heb de faq gelezen maar dat leek mij meer te gaan om de airflow in de kast. Dit gaat echt alleen om de fan van de Mugen.

Dit zijn mijn gedachte over het plaatsen van de fan.

Mijn stelling is; Het maakt niet uit voor de koeling van de processor of de fan blaast of zuigt en wel hierom: Als de fan blaast, dat wil zeggen door de koelvinnen van de mugen heen richting de afvoer fan, is de zelfde lucht (qua temperatuur) die aangezogen wordt als de fan de lucht door de koelvinnen heen zuigt.

[ Voor 16% gewijzigd door kverhoef op 30-11-2011 21:14 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Het maakt zeker veschil. als je de colling faq leest, zie je de oplossing al :) Cooling FAQ
Ik heb dezelfde geheugen btw en ik heb hem in bank 2 en 4 zitten ipv bank 1 en 3. past bij mij precies (met een spire thermax eclipse 2).

edit: kleine sidenote, heb je je geheugen al ingesteld dat het op 1866 draait? bij intel moet je daar in je bios iets voor aan zetten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Fordox op 30-11-2011 20:45 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:38
Fordox schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:43:
Het maakt zeker veschil. als je de colling faq leest, zie je de oplossing al :) Cooling FAQ
Ik heb dezelfde geheugen btw en ik heb hem in bank 2 en 4 zitten ipv bank 1 en 3. past bij mij precies (met een spire thermax eclipse 2).

edit: kleine sidenote, heb je je geheugen al ingesteld dat het op 1866 draait? bij intel moet je daar in je bios iets voor aan zetten ;)
Hoe doe je dat dan je geheugen instellen dat het op 1866 draait? :$

• Fordox

Fordox

00101010

Murrays schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:04:
[...]

Hoe doe je dat dan je geheugen instellen dat het op 1866 draait? :$
Extreme Memory Profile aanzetten in je bios ;) (XMP)

• Murrays
  • Laatst online: 11:38
Fordox schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:08:
[...]

Extreme Memory Profile aanzetten in je bios ;) (XMP)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien is een fan met 12 mm dikte de oplossing en ik weet dat Scythe die heeft, zodat je gewoon push pull kan draaien wat altijd het beste is qua koeling.

http://www.alternate.nl/h...l2=Behuizing&l3=Standaard

Verwijderd

Ik heb zelf een scythe mugen 2 met een fan die zuigt. De cpu (amd 955; 125 typical Watt) heb ik niet overgeclocked en ik gebruik ultra liquid pro (oid) van coollaboratory als thermo"pasta". De fan die draait amper. Ik kan het logo van Scythe wat op de fan staat gewoon zien draaien.

Maar handige tip dat van het verwisselen van memorybanks. Ga ik zeker doen en dan waarschijnlijk van de pull fan een push fan maken. Of misschien gewoon een erbij doen dan heb ik allebij ;).

• Fordox

Fordox

00101010

je moet de fans van de koeler altijd naar een outtake laten blazen. dat is gewoon een vuistregel voor de optimale airflow in een gewone kast.
maar het verschil tussen 1 en 2 fans gebruiken, ligt niet zo enorm ver uit elkaar. scheelt misschien een keer 3-8 graden. een gewoon systeem doet het dan wel goed. de 2e fan is meer voor de overklok enthousiasten.

Verwijderd

Klopt inderdaad. Maar wat moet ik anders met me extra fans? Ik heb nog twee goede liggen en een fancontroller waar nog een fan op kan. Dus dan zal die op 600rpm gaan ofzo.

Ik zou zoiezo niet naar zercom luisteren. Die amateurs weten niets. Ik heb daar een keer wat gekocht en dat was gelijk de laatste keer. Echt heel erg onprofessioneel zijn ze daar.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2011 04:15 ]

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Niet alleen bij Zercom ;) Azerty en Yorcom kunnen er ook wat van ! ik zou alle fans die je hebt aansluiten en op low rpm laten draaien zo heb je genoeg airflow maar weinig geluid.

• haarbal
  • Laatst online: 13:17
Blazen koelt beter. Dit omdat je dan turbulente stroom over je koelvinnen hebt (lucht isoleert redelijk, dus hoe meer je het mixt hoe kouder de lucht vlakbij de vin is). Dat wil niet zeggen dat je met zuigen opeens heel slecht koelt ofzo. Een mugen 2 is nou niet bepaald een bescheiden koeler, als je geen gigantisch lompe overclocks hoeft kan het prima.

Zuigen maakt ook meer herrie trouwens. Vandaar dat fans altijd over hun poten heen blazen ipv aanzuigen.

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 01-12-2011 17:43 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-01 18:29

RyuuPro

That Damn Fly

Als je de Low Profile versie van de vengeance had genomen had het wel gepast.
Ik draai mijn mugen in push-configuratie en heb nog +- een halve cm ruimte boven mijn geheugen.

Kaze Ni Nare

Verwijderd

jayjay1986 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:26:
Niet alleen bij Zercom ;) Azerty en Yorcom kunnen er ook wat van ! ik zou alle fans die je hebt aansluiten en op low rpm laten draaien zo heb je genoeg airflow maar weinig geluid.
Azerty heeft tenminste goede service. Dat hebben ze bij mij meerdere keren bewezen. Zercom heeft dat absoluut niet. Pas toen ik ging dreigen de politie te bellen gingen ze eindelijk mijn geld teruggeven. Fraudeurs zijn het.

Maar wat meer ontopic. Zoals haarbal al zei blazen koelt beter. Niet in alle gevallen maar meestal wel. Vrijwel alle fans hebben relatief meer kracht bij blazen als bij zuigen. Maar heet worden de koelvinnen bij mijn mugen 2 anders nooit en voor mij zou het toch niets uit maken. Ik heb zelf trouwens de low profile versie van die corsair modules en bevallen uitstekend. Beter dan die schijtzooi die ik eerst van OCZ had.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2011 20:41 ]

• EpOorklep
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-04-2025
Ik heb de mugen 2 zelf ook en heb er 3 120MM fans op zitten.

2 aan de voor en onderkant (boven me GPU) die blazen, En 1 aan de achterkant die zuigt.

De E8400 die daaronder verborgen zit wordt nooit heter dan 53.C onder Prime95.

[ Voor 3% gewijzigd door EpOorklep op 10-12-2011 11:32 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
EpOorklep schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:31:
Ik heb de mugen 2 zelf ook en heb er 3 120MM fans op zitten.

2 aan de voor en onderkant (boven me GPU) die blazen, En 1 aan de achterkant die zuigt.

De E8400 die daaronder verborgen zit wordt nooit heter dan 53.C onder Prime95.
Die aan de onderkant heeft weinig zin want op die manier verstoor je je push/pull en zal echt niet voor een nog lagere temperatuur gaan zorgen. Alleen de Noctua NH-D14 koeler kan je officieel 3 fans op zetten maar die zitten dan in 1 lijn qua airflow. O ja en nadeel is ook nog eens dat die onderste fan dan ook nog eens extra warme lucht van je videokaart naar de koeler in gaat blazen.
Pagina: 1