• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 09:29
Beste mede tweakers,

Zoals de titel jullie wellicht doet vermoeden heb ik een schok van mijn hdmi kabel gekregen. Deze HDMI kabel gebruik ik om vanaf mijn pc & laptop (macbook pro mid 2010) films te kijken op mijn tv (Sony BRAVIA 26bx320).
De HDMI kabel zit altijd in mijn tv en ik switch de kabel dus tussen de pc & laptop.
Maar als ik dus de kabel switch en het metaal aanraak krijg ik een schok. Dit lijkt mij zeker niet bevorderlijk voor mijn apparatuur.

Aan mijn tv zit dan ook een Dreambox DM600 via scart. En als de schok dan is geweest dan is het geluid van de dreambox laag geworden... alle stemmen zijn zeg maar omlaag gepitched.

Het geluid doe ik dan overigens via een versterker, dus apart van de hdmi kabel.

Het zit allemaal niet aan een geaard stopcontact. Deze zit niet in de buurt. Maar of dat zo'n grote schok kan veroorzaken?
Graag hoor ik van jullie, want ik wil die hdmi nu niet meer aansluiten voor ik zekerheid heb!:)

Bvd

Verwijderd

Vermoedelijk heb je een ergens een stroomlek? Kijk met een volt meter na waar spanning op zit. Bereik 240V instellen en meten tussen aarding en metalen onderdeel van elk toestel wanneer deze van elkaar losgekoppeld zijn. Meet je spanning dan is dit waarschijnlijk de bron. Voor alle zekerheid: indien je een stekkerblok gebruik, meet dan ook zonder stekkerblok. Laatst had ik hier met een defekte stekkerblok spanning op de metalen behuizing van het toestel, zonder die stekkerblok was dit in orde.
Hangt je flatscreen aan de kabel distributie doe dan dezelfde meting eens zonder aangesloten coax verbinding. Soms zit er ook spanningverschil tussen jouw aarding thuis (+/- 90V) en de aarding van de kabeldistributie.

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 09:29
Hmm, ik heb geen voltmeter tot mijn beschikking. Maar nu werkt mijn dreambox al niet goed meer. Of het nu gewoon toevallig is of een gevolg van de schok weet ik niet (resetten helpt niet). Hij wil nu de meeste zenders niet meer vertonen. Het beeld blijft gewoon zwart. Alleen nederland 1 & CNN doen het nog. Nu kijk ik gewoon weer analoog.
Ik gebruik 3 stekkerblokken. De tv + dreambox zit op een stekkerdoos welke gescheiden is van mijn pc stekkerdozen. Ze zitten overigens wel weer in dezelfde groep stopcontacten (ongeaard).
Ik ga even kijken of ik een voltmeter tot mijn beschikking kan krijgen.

Bedankt voor je reactie!:)

Verwijderd

Ongeacht of de stekkerblokken aangesloten zijn op een aarding, stopcontacten met een rand/pen aarding op een stekkerblok kunnen een lekstroom krijgen via de aanwezige stroomgeleiders (slijtage/fabricagefout/...).
Heeft een toestel een stroomlek wordt dit doorgegeven via de aarding stekkerblok -> aarding in stroomkabels van toestellen.
Hetzelfde gebeurt met eventuele spanning op afscherming van de kabeldistributie -> TV chasis -> aarding stroomkabel -> aarding stekkerblok -> andere toestellen.
Indien spanning op afscherming kabel distributie. Kopel alle coax verbindingen van toestellen in huis af en met opnieuw. Dit voor het geval een van deze toestellen stroomlekt? Blijf je spanningen meten neem dan contact op met de kabelboer en meldt dit probleem.
Hoop dat je probleem snel vindt en het opgelost geraakt. Intussentijd opletten met electrische toestellen aanraken (natte handen, rondlopen op blote voeten, ...)