Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Topicstarter
Hallo,
Ik ben kortgeleden begonnen als webdeveloper in een betaalde baan, de eerste keer dat ik dat heb in dit werkveld. Ik werk bij een kleine ondernemer die tot nu toe als ZZP-er gewerkt heeft. Hij is meer ontwerper, en programmeerwerk besteedde hij tot nu toe altijd uit.
Ik heb al gemerkt dat hij zelf een wat chaotische manier van werken heeft, hij is vaak bezig met meerdere opdrachten tegelijk. Voor hem is dat routine, en misschien past dat wel binnen de structuur van een ontwerper (geen idee), maar voor mij werkt dat niet altijd goed (Ook bij hem valt er wel eens wat van tafel).
Ik was met een opdracht bezig waar ik meerdere dagen voor nodig had. Een aantal Joomla modules/componenten updaten, en alle daarbij voorkomende problemen oplossen. Toch iets waar ik in dit geval voor in de PHP-code moest duiken en waar ik wel aandacht en concentratie voor nodig heb.
Halverwege de opdracht kwam er een andere opdracht tussendoor die voorging. Daarna kwam er nog een opdracht tussendoor die nu afgerond is, maar er staan alweer 2 opdrachten in stelling.
Ik vind het zelf erg lastig mijn hoofd uit zo'n opdracht te halen, en daar dan weken later weer opnieuw in te moeten duiken. Het kost tijd voordat ik er weer opnieuw inzit, en ik erger me eraan. Ik vind het onprettig werken.
Ik heb dit aangegeven bij mijn werkgever, en hij luisterde wel. Ik heb wel het idee dat hij wel openstaat voor kritiek, maar ik verwacht ook dat het wel wat blijft voorkomen, en dat ik het moet blijven aangeven.
Mijn ideale manier van werken is een project afronden, en dan pas beginnen aan een volgende, maar ik besef ook wel dat het niet altijd zo kan gaan.

Nu heb ik de indruk dat het wel meer voorkomt binnen dit werkveld, maar ik kan me ook voorstellen dat er bedrijven zijn waar de planning op orde is.
Ik vroeg me af hoe anderen hier in staan. Zeggen jullie gewoon "nee" tegen je werkgever bij weer een nieuwe opdracht, terwijl er nog een stapeltje half-af opdrachten ligt? Of slikken jullie alles. Wat is een normale grens hier, en wat niet. Zijn er tips om hier beter mee om te gaan?

https://timelord.nl

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mpol schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:45:
Ik vroeg me af hoe anderen hier in staan. Zeggen jullie gewoon "nee" tegen je werkgever bij weer een nieuwe opdracht, terwijl er nog een stapeltje half-af opdrachten ligt? Of slikken jullie alles. Wat is een normale grens hier, en wat niet. Zijn er tips om hier beter mee om te gaan?
Als je volledige vrijheid wilt in je werkindeling, dan zul je zelfstandig moeten worden (zzp'er of zo). Als je in loondienst wilt zijn, dan zul je moeten accepteren dat je niet alles zelf in de hand hebt, en dat niet alles zo gaat zoals je het zelf prettig vind.

Leer er mee omgaan, zou mijn advies zijn. Praten met de werkgever, vragen om een deel vertrouwen en vrijheid, maar ook zelf welwillend zijn en leren omgaan met minder ideale omstandigheden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• rinkel
  • Laatst online: 16-11 17:30
Lang geleden (een jaar of 12) begonnen een nieuwe afdeling op te zetten binnen mn huidige bedrijf. Daar was het dus ook flink pionieren en zaken uitzoeken. Daar ging het er ook vaak zo toe.Ik herken je verhaal een beetje.
Het werkt gewoon het meest efficient als je een lopend project eerst kunt afronden alvorens je aan een nieuwe begint. Het kost gewoon steeds tijd om je in de andere materie te verdiepen. Het principe moet dus zijn om niet van de hak op de tak projecten te doen. Dat moet het uitgangspunt zijn.

Binnen het bedrijf is het nog wel zo bijvoorbeeld dat prio 1 tickets binnen 24 uur opgelost moeten worden. Als er dus weinig mensen zijn kun je wel raden wie dit op mag lossen.

Ik denk dat je na een tijdje er ook wel minder moeite mee hebt. Het is ook wennen. Het blijft namelijk gebeuren, bij de meeste bedrijven is dit he geval. Al blijft het afronden van een project de voorkeur houden. Dat is gewoon efficienter, en levert dus ook meer centjes op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 30-11-2011 19:56 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Als ik erg veel dingen tegelijk heb (dus meer dan 5 taken) dan ga ik hetgene wat ik doe loggen. Zo weet ik globaal waar ik me de afgelopen dagen mee heb bezig gehouden, maar belangrijker, dan parkeer ik het op papier in plaats van op mijn hoofd.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:16
Zo lang je in loondienst bent heb je maar te dansen naar de poppen van je werkgever (is heel kort door de bocht). Wel kun je proberen hier invloed op uit te oefenen. Het is natuurlijk niet efficient om steeds om te schakelen en in mijn ervaring zijn de meeste werkgevers wel gevoelig voor efficientie.

In een vorig (groot) project hebben we met scrum gewerkt met sprints van 2 weken en dat werkte erg goed. Nu zitten we tussen grote projecten in komen er allerlei opdrachtjes varieerend van een paar uurtjes tot een week. Als team miste we de structuur hierin een beetje en waren soms ook met te veel tegelijk bezig.

Sinds een week of 2 hebben we een kanban bord hangen met daarop. Todo, Doing, Done kolommen. Iedereen mag max 2 dingen in doing hebben hangen. Zodra dit limiet is bereikt wordt er gewoon geen werk meer bijgepakt (todo kan natuurlijk wel groeien). Door een paar simpele regeltjes en het te visualiseren is het direct voor iedereen duidelijk hoe de situatie is. Het kost er weinig whiteboard en wat post-its. Het is wel heel belangrijk om de discipline te houden op deze manier te blijven werken. Je kan zowieso eens beginnen met het alleen op een whiteboard te visualiseren dat helpt heel vaak om het aan het "management" duidelijk te maken.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Dit hoort er gewoon bij. Hopelijk wen je er aan :).

Ik zal me echter niet gek laten maken door steeds veranderende prioriteiten. Het is niet aan jou om die te stellen, maar aan je manager. Maak je daar ook niet druk om (dus loslaten!). Wat je wel kan (moet?) doen is aangeven bij je manager dat als je steeds van werk moet wisselen je minder efficient bent. Dat is ook logisch, je moet steeds schakelen en opnieuw kijken waar het ook al weer over ging. Als het een goede manager is dan houdt hij daar ook rekening mee. Het is namelijk ook in zijn belang dat jouw tijd optimaal gebruikt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door JBrennan op 01-12-2011 08:25 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^^^ Wat hij zegt..

Je moet je realiseren dat jij als werknemer niet de prioriteiten stelt. Als je werkgever een opdracht heeft aangenomen die stante pede afgerond moet worden (misschien wel omdat daar een exorbitante beloning tegenover staat ofzo), dan ben jij niet in de positie om dit te weigeren omdat je net lekker bezig bent met die opdracht die pas volgende maand af hoeft. Het enige wat je kunt (of moet) doen, is aangeven dat door die project-switch de afgelopen week werk vrijwel weggegooid kan worden. Tevens moet je het aangeven als je bepaalde deadlines niet meer kunt halen doordat je telkens een klusje tussendoor moet doen. Kortom: je moet je baas zoveel mogelijk informatie geven zodat hij een strategische beslissing kan nemen over op welk project jij je de komende tijd moet focussen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

Wat de topic starter schetst heb ik precies hetzelfde meegemaakt. Toen werkte ik voor een webdevelopment bedrijf met alleen een eigenaar die ook ontwikkelaar was. Deze werkte dus ook dusdanig chaotisch dat ik na een week opgestapt ben.

Wat anderen zeggen hoeft niet meteen te kloppen. Ik denk dat een chaotische werkwijze normaal is bij bedrijven met 1 tot 20 medewerkers maar mijn ervaring is dat bij grotere bedrijven en in het bijzonder bedrijven met meer als 100 man/vrouw personeel dit totaal anders gaat. Dan krijg je eerder het tegenover gestelde waar je projectmatig moet werken, functionele ontwerpen, unit testing, FAT en GAT, implementatie draaiboeken noem maar op. In het begin was ik bang dat ik dit helemaal niks vond (ben zelf ook weleens een chaoot) maar moet zeggen dat ik het geweldig vind.

Dus ik zou even aan kijken hoe je er bij voelt en hoe de situatie zich ontwikkeld naar je (herhaaldelijke) kritiek, maar een goede kans dat dit bedrijf niet bij je past.

Verwijderd

Het spijt me, maar wat verwacht je als je met een éénpitter in zee gaat? Die hebben geen afdelingen die dingen voor hun regelt, die zijn zelf alles in 1. Vaak zijn ze administratief ook niet goed etc, dus nogmaals: wat had je verwacht?

Als het je niet bevalt, ga dan werken voor een grote club met structuur. Of trek je mond open (en dat is niet alleen kritiek geven, maar ook een oplossing aandragen).

Wees een constructieve medewerker zou ik zeggen: probleemanalyse-> suggestie voor een oplossing.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 19:18
Je ontkomt er waarschijnlijk niet aan (zie boven).

Wat wel helpt, is om niet klakkeloos je huidige taak opzij te leggen, maar even 10-15 minuutjes te nemen om het voor zover mogelijk af te sluiten en vervolgens op een a4tje op te schrijven waar je was gebleven, wat je nog moet doen en of er nog bijzonderheden zijn om op te letten.

Als je de taak een paar dagen later weer oppakt, neem je je aantekeningen door en vervolgens ben je weer soort van ingelezen en weet je weer waar je was gebleven. Dit zorgt ook voor meer rust en neemt het gevoel weg dat je bang bent iets over het hoofd te zien.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 10:42:
...

Wat anderen zeggen hoeft niet meteen te kloppen. Ik denk dat een chaotische werkwijze normaal is bij bedrijven met 1 tot 20 medewerkers maar mijn ervaring is dat bij grotere bedrijven en in het bijzonder bedrijven met meer als 100 man/vrouw personeel dit totaal anders gaat. Dan krijg je eerder het tegenover gestelde waar je projectmatig moet werken, functionele ontwerpen, unit testing, FAT en GAT, implementatie draaiboeken noem maar op. In het begin was ik bang dat ik dit helemaal niks vond (ben zelf ook weleens een chaoot) maar moet zeggen dat ik het geweldig vind.

...
Een kleine nuancering. Ja, grotere bedrijven zijn (vaak) meer gestructureerd. Ja, grotere bedrijven zijn (vaak) meer bezig met plannen. Als een klant dan escaleert en er komt een super-enorm-bloedspoed prio 1 call op je bureau, dan gaat je planning toch écht overboord :P. Dan laat je je toch weer door de waan van de dag lijden. Het enige wat je kunt zeggen is dat hoe kleiner het bedrijf hoe sneller/makkelijker dat gebeurt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

gambieter schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:52:
Als je volledige vrijheid wilt in je werkindeling, dan zul je zelfstandig moeten worden (zzp'er of zo). Als je in loondienst wilt zijn, dan zul je moeten accepteren dat je niet alles zelf in de hand hebt, en dat niet alles zo gaat zoals je het zelf prettig vind.
En zodra je zelfstandige bent zal je merken dat klanten niet mooi over het jaar heen verdeeld een-voor-een komen en keurig in de rij wachten op jouw planning. Lopendebandwerk kan je alleen aan de fysieke lopende band, of in hele grote bedrijven, krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Inderdaad ... kleine bedrijfjes hebben vaak niet de luxe om tegen de klant te zeggen van: even wachten.

't Is natuurlijk wel belangrijk dat het bedrijf wel goed kan prioritiseren: iets wat kan wachten, moet je laten wachten. Want elke keer dat je er iets tussenpakt verlies je tijd en geld.

Wat eventueel ook kan: x-uur per dag expliciet reserveren voor 1 langdurigere opdracht en x-uur voor tussenliggende opdrachtjes. Op die manier blijft je toch iets meer bij, bij je hoofdtaak en ligt het ook niet stil.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

F_J_K schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:13:
En zodra je zelfstandige bent zal je merken dat klanten niet mooi over het jaar heen verdeeld een-voor-een komen en keurig in de rij wachten op jouw planning. Lopendebandwerk kan je alleen aan de fysieke lopende band, of in hele grote bedrijven, krijgen.
Maar dan kun je werk weigeren als het je niet uitkomt. Onverstandig, maar wel eigen keuze :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mpol
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik besef dat het er bij hoort, dat had ik ook al in mijn startpost aangegeven. En zelf ZZP-er worden lijkt me nog chaotischer worden dan gewoon werknemer, daar zit ik niet om verlegen.

De tips die ik meekrijg zijn vooral te blijven communiceren, en goed mijn eigen documentatie bijhouden.
Ik heb mijn werklijstje al wat bijgesteld, naar de tip van Refro. Ik heb geen prikbord, maar wel een google doc geval, waar mijn werkgever ook naar kijkt.

Ik heb wel overwogen of dit inderdaad niks is voor me, maar zo erg is het dan ook nog weer niet. Wel kan ik me voorstellen dat ik dan niet te lang in deze baan blijf. Wanneer ik meer ervaring heb kan ik makkelijker switchen van baan, en is een wat grotere toko met meer structuur wel een goede insteek. Maar dat is niet voor nu.

https://timelord.nl

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-11 22:11

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

mpol schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:39:
Ik heb geen prikbord, maar wel een google doc geval, waar mijn werkgever ook naar kijkt.
Je hebt geen prikbord nodig, maar gewoon een blanke muur, waar je met behulp van schildertape de kolommen maakt en met post-its de taken bijhoudt. Dit visuele aspect maakt gewoon snel duidelijk waar je mee bezig bent en de prio's (in de backlog).
Afbeeldingslocatie: http://www.infoq.com/resource/articles/agile-kanban-boards/en/resources/Fig1_task-board.jpg

Kleurtjes kunnen van alles betekenen; klanten, type werk (testen, programmeren, etc. Zorg ook dat je je taken goed opdeelt. Bijvoorbeeld je aantal Joomla modules/componenten zouden elk een eigen taak zijn.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:16
mpol schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:39:
De tips die ik meekrijg zijn vooral te blijven communiceren, en goed mijn eigen documentatie bijhouden.
Ik heb mijn werklijstje al wat bijgesteld, naar de tip van Refro. Ik heb geen prikbord, maar wel een google doc geval, waar mijn werkgever ook naar kijkt.
Alleen door het te visualiseren en altijd zichtbaar te hebben kun je heel veel inzicht scheppen. Geen idee of je google doc geval hier lekker mee omgaat anders zou je eens naar www.trello.com kunnen kijken. Daar kun je dit soort borden heel goed digitaal maken.

Verwijderd

Wat belangrijk is, is om ervoor te zorgen dat je de projecten die je krijgt toegewezen eerst goed analyseert en probeert op te breken in kleine blokjes. Deze blokjes zijn individuele taken van bv. max een uur / halve dag / dag. Dan ga je met behulp van een (elektronisch) prikbord de taken inplannen op je kalender.

Dit is m.i. wel essentieel wanneer je met meerdere projecten / werkzaamheden tegelijk bezig houdt. Zo behoud je het overzicht en dit zal ook een soort van rust brengen.

Maar... niet vergeten, plannen zullen per definitie regelmatig gewijzigd worden. En dan is het aan je werkgever om de blokjes op jouw planning te verschuiven naargelang de prioriteit die hij vooropstelt.

Probeer anders eens een basiscursus project en/of time management te volgen. Hier zal je denk ik veel aan hebben.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Hoort er gewoon bij, zal je moeten aan wennen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Pagina: 1